Chillipepers.nl
Voor liefhebbers en kwekers van Chillipepers
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


En we zijn er weer
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> 2021
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 9 Jun 2021 22:11:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Twee of drie van de compacte Thai Dragons zijn nu in de 10L variant van de geplande 7,5L, zelfde merk en vorm, alleen een maat groter. Ik ga ze er echt niet weer uittrekken;-). Ze haddden vast ook wel in de smallere 7,3L potten gekunt (die terracotta kleur waar ook die Dundicut en ene Thai Dragon in zijn gezet gisteren.

De stevigere Etna's staan nu alle negen in de negen Liter potjes. De grootste Zijn nu al een halve meter.

Helaas heb ik moeten topwateren, want grond is na aantal dagen in de potten kurkdroog en zuigt dus nauwelijks nog op, moet dus voorzichtig inwateren, voor en na poten in meedere rondes. Ook heb ik een chronisch onderzetters/trays tekort.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 9 Jun 2021 22:11:10    Onderwerp:

Terug naar boven
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2021 11:18:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb een aantal planten die duidelijk gebrek hebben gehad en zeer klein zijn,ik vraag mij af of het wel de moeite waard is om ze te poten, zouden ze herstellen? Mijn ervaring is minder, hiermee. Duidelijk verschil tussen de twee voorte en de vier achterste Red Savina's. De Naga Moriches zijn ook mini en de Butch-t's hetzelfde verhaal.






Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Robert



Geregistreerd op: 31 Aug 2020
Berichten: 45
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2021 12:30:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat je met die planten zou kunnen doen is de onderste wat slechtere bladeren er af, en dan dieper planten zodat de stengel t/m de afgesneden bladeren onder de grond komt. Planten maken op dat stuk stengel dan nieuwe/extra wortels. Zou heel goed kunnen dat ze dan alsnog met een inhaalslag beginnen....
Maar als je ook betere planten hebt, en je hebt er meer dan genoeg volgens mij, kun je deze natuurlijk ook simpelweg als afval zien, al is dat moeilijk weet ik Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2021 18:30:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Zijn ook korte internodes. Het zijn vooral ook de hete plantjes die ik had de Butch-T, de Naga Morich en Red Savina. De rest is allemaal milder spul. De Lemon drops hadden ookm een verschil, want twee zaairondes en daarna nog eens chlorose, dus die heb ik inderdaad lekker diep gepoot.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 14 Jun 2021 00:04:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Op aanraden van Sol heb ik kleinere potjes voor de Thai Sun plantjes gebruikt 4 of was de kleinste nou 4,4, 4,5 Liter een paar 5L een paar zonder maat aanduiding, maar ook rond de 5, 6L en mijn laatste 7,3 L potje. dus grofweg 4,5 tot en met 7 Liter.

De andere 7,3 L potjes had ik al voor twee kleine Naga Morich en een Trinidad Scorpion gebruikt. Gisteravond had ik de de grotere plantjes al in 9L potten gepoot. Ik had er nog wat over en daarin zijn de grootste Grandpa's Home Pepper plantjes, gepoot.

Ik had gelukkig een 18L pot gevuld die ik nog niet had gebruikt, dus kon er twee potjes mee vullen, dus ik had uiteindelijk precies genoeg pottjes met grond staan. Ik had echt geen zin meeer om nieuwe zak(ken) grond fijn te wrijven en kokos blokken kapot te hakken. Heb ik al gezegd dat die Staro blokken van de Action echte bagger zijn. Gooi ze in een emmer met wat water en 72 uur later is het nog een baksteen. Hak ze kapot en ze nemen maar een liter op.

Ik had nog 11 blokjes van Fibre Dust LLC liggen en die rezen netjes op in een kwartiertje. De uiteindelijke hoeveelheid was wel laag, zoals bij de meeste merken, niemand komt dicht bij de 10L, voor de 650 gram blokjes. Maar verder goed spul.

De omgebogen Kill Menendez die ik extra diep had gepoot is nog niet hersteld, bladeren hangennog steeds slap. Ook al staat ie een beetje in de schaduw.

Van de week dan eindelijk mijn Tulisi's zaaien. En ook de Tomaten van Appie oppotten en de Komkommer zaailingetjes die laatste staan nog in de cocos van appie, dus moeten snel naar de voeding over.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 25 Jun 2021 18:13:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Die Aci Kill Menen, met een probleem, bleek geen aangehechte wortels meer te hebben bij het verwijderen van de plant.

Het is hier op het forum wel extreem rustig, betekent dat dat iedereen druk is buiten?

Ben ik de enige die nog bezig is met het verwijderen van knopjes?!!

Nu de tomatenplantjes grotendeels opgepot zijn, was er wat ruimte in het kasje dus ik heb wat Butch-t -jtes en Naga Morichesjes, van buiten naar binnen kunnen halen, nog niet allemaal, maar een deel. Ik heb de kleinsten uitgezocht, 15-20 cm hoog.

De annuums doen het redelijk buiten, ook nu nog. Dus ik ga daarbij maar stoppen met knopjes verwijderen. Dundicut zijn kein en bossig, maar die blijven vaak klein en ik heb er zoveel en alles is zo prielerig dat ik het verwijderen van knopjes heb opgegeven;-).

Plaatjes van gisteravond komen later vanavond of morgen, na uploaden.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Robert



Geregistreerd op: 31 Aug 2020
Berichten: 45
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: 25 Jun 2021 21:35:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Geen idee wat je bedoelt met knoppen verwijderen...
Zonder bloemen geen vruchten.

Wat ik doe is bij iedere vertakking juist een paar bloemen te laten zitten op de ene vertakking, (daar haal ik dan na 1 of 2 nieuwe vertakkingen de groeitoppen uit) en de andere helft van de vertakking mag dan doorgroeien. Zo probeer ik en vruchtzetting en een goed doorgroeiende plant te krijgen. Ik houd voor mijn paprika's 3 hoofdtakken aan die tot zo'n 2,5 meter mogen groeien en dan gaan ook daar de toppen uit en mag alle energie in de vruchten die dan hopelijk voordat de vorst invalt voor het overgrote deel rijp zijn....

Robert laat eens zien hoe je dat doet?

Ik laat op een gegeven moment alles groeien. Nou ja als ik er toe kom niet de onderste takken die later groeien en eerst een halve meter of meer omhoog moeten groeien voordat er aan het puntje een bloempje komt...

Nu heb ik wat planten die onderaan wat kleine takjes hebben die al een bloemetje krijgen, dus het heeft geen zin om ze nu nog weg te halen. Dit komt allemaal dat doordat de hoofdtakken nog aan het groeien waren en nog niet aan het bloeien.

Mijn net wat ik heb gebruikt voor de tomaten is al veel te licht, voor lange peperplanten heb je zware netten of betonnet, ofzo nodig.

Voor mij hoeft de plant geen twee meter of hoger te worden. Dan heb ik meer last van windschade en moet ik nog meer ondersteuning gaan regelen.

Maar ik moet wel snoeien voor betere productie per plant. Dus legt het ons eens uit, met wat plaatjes?

Ik had 2x100 plasticjes via Ebay gekocht, voor 2x$5,-, Amazon.de was het enige alternatief voor 2x€6,-. Ik ben eigenlijk te laat om ze te gebruiken, wilde de Lemon Drop en vergelijkbare planten wat omhoog buigen, in plaats van de breedte, maar het is zo hard gegaan afgelopen week. Ik kon er nu al zowat niet meer door, dus wat minder breed zou wel uitkomen. Morgen nog maar eens kijken.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 25 Jun 2021 22:15:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Planten hebben een groeiachterstand opgelopen, dus ik probeer eerst de groei erin te houden. Nu enkel nog bij de te kleine Chinenses.

Maar bij de annuums is er geen houden meer aan. Die doen het nu ook lekker, dus nipping in the bud is daar niet meer nodig. Maar de Chinenses van 15-25 centimeter hoog, probeer ik nog even bloemloos te houden, zover ik erbij kan. Als ze kasje in gaan, of buiten weer heet,zoals komende week zullen ze wel wat groeien en wat bloemen mogen groeien en zelfbevruchten en tot vrucht mogen laten uitgroeien.

Die (groei)toppen waarover jij spreeekt heb ik mij nooit mee bezig gehouden, dus geen idee hoe die eruitzien.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2021 23:02:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik had plaatjes beloofd, dus even beginnen met de oude situatie:











Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2021 23:05:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Vandaag


De Chinenses, hier Red Savina's bliiven klein, dus ze mogen nu er ruimte is het kasje in.


Ook de Lemon Drop's die het vorig jaar in de hitte beter deden buiten dan de ene in het kasje, nu mogen ze zoveel mogelijk naar binnen. Het rijtje ernaast met de Yellow Infinity en een Defcon 7 Yellow (dezelfde peper?), pasten in het kasje. Op de vloer. Dus naast de aardbeien heb ik alleen nog een Grandpa's Home pepper, Thai Sun en twee Lemon Dropjes staan.







Ik had dus al drie rijtjes zwarte 9L potten en teracotta 7,5L potten met daarin Naga Morich en Butch-T plantjes. Vanavond nog een rijtje Red Savina's en twee rijtjes rechts erbij gezet. Wat een verschil in formaat tussen de Red Savina's.







Buiten komt er steeds meer ruimte.







Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Robert



Geregistreerd op: 31 Aug 2020
Berichten: 45
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: 30 Jun 2021 08:40:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Tjonge, wat een ongelofelijke hoeveelheid planten Shocked

Ze zijn blijkbaar met een inhaalslag bezig, hopelijk wordt het snel weer wat warmer, dit weer wat we nu hebben helpt niet echt daarbij Sad
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 30 Jun 2021 10:23:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Making up for it in volume;-). Productie per plant is hier altijd beperkt.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 8 Jul 2021 04:06:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Even wat leven brengen in het forum, het zo rustig hier, met een korte update.

Dinsdagmiddag waaide het flink. Zelfs de kleine planten stonden schuin in de wind. Ik had een paar aangebroken tonkin stokjes voor de lange Ring of Fire en een Aci Kill Menedez. Voor de kleien plantjes tegen de wand die echt plat waaiden boven hun potjes had ik maar twee stokjes over dus je moet wat bedenken.

Nu de eerste bloemetjes in de plantjes komen heb ik het idee van afschermen met zakjes voor closed pollination maar opgegeven. De winkel van de gripzakjes is ook uitverkocht. Dus de laatste zakjes bewaar ik beter voor zadenoogst en Turbo.

Met de regen die potten water geeft heb ik het voedingswater maar wat sterker gemaakt, zelfde hoeveelheid concentraat, minder water.







Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 13 Jul 2021 20:47:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat ziet er mooi uit bij je.

Heb je geen last van slakken?

Ik heb hier de zakjes al om de bloemetjes hangen. Vorig jaar waren er twee snoeppaprika planten, waar het niet gelukt is om zaden van te isoleren (de geïsoleerde bloempjes vielen er af). De nakomeling van een van de twee planten blijkt nu ineens snoei heet te zijn. Gelijk gekruist dus.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 13 Jul 2021 21:08:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja ik heb last van slakken, maar tot nu toe vooral in andere planten. Af en toe in grote bladeren van de peperplanten. Ik heb vorige week zelfs wat ijzerfosfaat korreltjes op meerdere plastic dekseltjes gelegd. Inmiddels zijn de korrels door regen opgelost, of uitgewerkt. Ik moest eens kijken naar een nieuwe ronde.
Nou moet ik zeggen dat ik in de strakstaande buiten plantjes niet echt gecontroleerd heb oo slakken.

Ik heb net plaatjes naar postimage geupload dus zo een update. Dan zie je hoe de Infinity Yellow, En Lemon Drops in het kasje gestrekt zijn. Buiten blijven de Lemon Drops kleiner.

De Butch-T, Red Savina en Naga Morich plantjes blijven klein,maar zijn inmiddels aardige plantjes, die mogen bloeien.

Ik heb geen nieuwe zakjes kunnen kopen. En er zat vorige week al aardig wat bloementjes in de planten, genoeg dat ik dacht laat maar lekker gaan.

Dus geen lipjes van zakjes knippen en om bloemknoppen hangen. Ik heb eigenlijk nooit klachten gehad over kruisbesmetting, ondanks dat het hiet altijd een dichte jungle is.

Hoe gaat het bij jullie? Ik zie van niemand een update.

Vanaf komend weekend wordt het meer dan een week HEET.


Laatst aangepast door donaldk op 13 Jul 2021 21:15:04; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 13 Jul 2021 21:08:49    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> 2021 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Pagina 5 van 9

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.