Chillipepers.nl
Voor liefhebbers en kwekers van Chillipepers
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


En we zijn er weer
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> 2021
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2021 11:22:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Robert schreef:
Zaden bewaren: zinktest om de goede van de slechte zaden te scheiden, zaden die blijven drijven in water direct na het oogsten uit de vrucht weggooien. Dan de zaden die gezonken zijn een paar weken laten drogen.
En vervolgens bewaren in de diepvries in een gribzakje om de kiemkracht zo goed mogelijk te behouden, bij mij is dat bij -18 graden Celsius. Briefje erbij met de soortnaam en het jaar dat de zaden zijn geoogst.

Staat dit alvast weer ergens op dit nieuwe forum Wink

Dat invriezen schijnt nogal nauw te luisteren. Ik probeer momenteel 3 jaar oude Peter Pepper zaden te kiemen, die ik ingevroren had. Tot nu toe is er nog niet één gekiemd van de 10.

De vriezer wordt hier wel 2x per jaar ontdooid. Dus de -18 is niet stabiel.

Wat ik bij internationale zadenruil vaker tegengekomen ben, is dat mensen een paar rijstkorrels aan de gripzakjes toevoegen (ik neem aan als vochtvanger).

Het lijkt er op dat zuurstof echter de grootste boosdoener is. Goed sealende gripzakjes, die geen zuurstof doorlaten lijken het bij mij tot nu toe goed te doen. Ik voeg nu ook enkele rijstkorrels toe aan bijzondere zaden. Ik doe dat echter nog te kort om het resultaat te kunnen beoordelen.

Ik heb een vermoeden dat volledige uitdroging de kiemkracht ook weer negatief beïnvloed....

Ik meen me te herinneren, dat de zaden zelf een balans zoeken.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 14 Mrt 2021 11:22:21    Onderwerp:

Terug naar boven
Robert



Geregistreerd op: 31 Aug 2020
Berichten: 45
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2021 12:34:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb nog een experiment lopen, jaren geleden gestart op het oude forum. Ik heb toen een setje puntpaprikazaden ingevroren, en een ander setje bij kamertemperatuur weggelegd. Moest ik maar weer eens een kiemtest mee doen...
Het ontdooien heb ik destijds een test voor gedaan, zaden ingevroren en een 2e set steeds een aantal dagen uit de vriezer en er weer een aantal dagen in terug. Dit een heel aantal keer herhaald zonder dat dat vermindering van kiemkracht opleverde.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 757

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2021 16:01:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Robert weken drogen? Ik heb nog zaadjes die al zes jaar in keukenpapier liggen te drogen, lol.

Maar jij had toch juist gemeten dat zaadjes na 24 droog zijn dat ze niet droger werden en als ze nog iets verder doogden dit daarna weer teniet werd gedaan door opname vna vocht uit de omgeving?

Oh ja ik had ruim een zak potgrond aangemaakt met vier blokjes kokos. Dus de hele avond werk gehad in de te krappe schuur. Uiteindelijk 79 P9 potjes gevuld,maar ik heb nog veel over een overvolle potgrond zak, dus wat 80L...

Uiteindelijk was ik om 3.15 uur binnen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Robert



Geregistreerd op: 31 Aug 2020
Berichten: 45
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2021 17:12:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Klopt, na 24 uur zijn ze in principe al droog genoeg. Maar wat langer drogen kan vast geen kwaad, dan is de kiemkracht nog lang niet weg. Zijn ze nog iets te vochtig bij het invriezen vermoed ik dat dat wel kwaad kan.

Hehe, ik doe 's morgens vroeg steeds enkele zaailingen die dan zijn opgekomen, dus maar een paar potjes nodig per keer. Is nog steeds gelukt voordat het donker werd Smile
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 757

BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2021 05:30:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Waar moeten we het laten, in het donker op de grond is niet de juiste plek...






Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2021 20:52:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat is niet mis. Het ziet er mooi uit. Een hoop jonge aanplant.
Je hebt een hoop werk verzet.
Wat een bijzondere labels heb je?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 757

BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2021 21:38:37    Onderwerp: Reageren met citaat

De met stift geschreven naam staat op wat ongetwijfeld de achterkant was. Deze nummers zijn voorgedrukt, maalik niet om er was een vrije kant voor mij. Ooit gescoord in het plastic afval bij een kwekerij. Deel was nog aan elkaar en ongebruikt. Maar ik heb ze gewassen, hoor. Deze labels kun je ook in die gleufjes in de rand van bepaalde P9 of andere maat potjes schuiven. In de zaaitray heb ik de onderste helft met de punt afgeknipt.

Ik zie nu dat er zoveel icht schijnt dat je de gedrukte nummers doorziet schijnen, want ik kijk hier tegen de witte kant met de namen in sharpie geschreven inkt aan.

Maar hoe krijg ik de zaailingen in het licht....
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 757

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2021 22:35:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Twee dagen geleden heb ik mij eindelijk gezet an de herzaai van Lemon Drop en Bhut Jolokia en de Thai Sun en Grandpa's Home Pepper zaai. Ditmaal volgens de Robert Methode,gaatjes, geen afdekking zaden.

Door het prikken met en ijsstokje en daarna nog bevloeien van de zaden met een rietje zijn de gaatjes wel erg breed.




De zaailingetjes in de doosjes moeten nog extra voeding krijgen, doen het nog steeds op de voeding in de kokos die ik door de potgrond mengde.





Super kleine zaailingetjes, maar plaat met tray moest weg voor de Action bak. ZItten nog zaadhulsjes op een aantal.

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Robert



Geregistreerd op: 31 Aug 2020
Berichten: 45
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2021 22:42:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Gaat prachtig Donald, ze zijn bij jouw al net iets verder dan bij mij.

Duurt nu niet heel lang meer en je zult er stokken bij moeten gaan zetten...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 757

BerichtGeplaatst: 22 Mrt 2021 22:21:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik ga net zitten en kijk opzij, zie ik in de vensterbank zaailingetjes die opeens twee keer zo hoog zijn, Slecht nieuws dus, die krijgen te weinig licht. Maar ja ik heb maar een lamp geknutseld.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Robert



Geregistreerd op: 31 Aug 2020
Berichten: 45
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2021 08:40:20    Onderwerp: Reageren met citaat

donaldk schreef:
Slecht nieuws dus,


Goed nieuws, ze groeien goed Wink
Is ook wel eens anders geweest...

Je kunt ze binnenkort ook nog een keer toppen en zo 3 stengels per plant overhouden. die 3 groeien dan ook 3x zo langzaam. Zo houdt ik de zaak de laatste jaren een beetje in toom tot half mei Smile
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Robert



Geregistreerd op: 31 Aug 2020
Berichten: 45
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2021 12:50:58    Onderwerp: Reageren met citaat

En nog even snel terugkomen op het bewaren van zaden in de diepvries experiment.

5 jaar geleden als experiment een zakje paprikazaden bij -18 in de diepvries gestopt, en tegelijk een ander zakje bij kamertemperatuur weggelegd.

Het resultaat nu na 4 dagen kiemen bij 28 graden, 9 van de 10 uit de diepvries gekiemd, bij kamertemperatuur bewaard, 0 zaden tot dusver:

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 757

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2021 12:57:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb een paar Red Savina's die zien er slecht uit. Nog wat die niet verder groeien,dus hulsje blijft erop. Dus geen goed Red Svin seizoen.

Ook de Bhut herzaai is nog niet gelukt. Zijn zaden van afgelopen oogst.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
detafelvanjan



Geregistreerd op: 30 Okt 2020
Berichten: 194
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: 2 Apr 2021 17:44:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Robert schreef:
En nog even snel terugkomen op het bewaren van zaden in de diepvries experiment.

5 jaar geleden als experiment een zakje paprikazaden bij -18 in de diepvries gestopt, en tegelijk een ander zakje bij kamertemperatuur weggelegd.

Het resultaat nu na 4 dagen kiemen bij 28 graden, 9 van de 10 uit de diepvries gekiemd, bij kamertemperatuur bewaard, 0 zaden tot dusver:


Hallo Robert,

heb je de zaden los ingevroren of zaten ze nog in de peper?

Bij dat laatste is mijn ervaring dat ze juist heel slecht kiemen. Ik heb nog nooit eerst de zaadjes geoogst om ze dan in te vriezen. Maar dat lijkt wel de way to go.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 757

BerichtGeplaatst: 2 Apr 2021 17:54:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Jan eerst gedroogd en getest, naar ik begreep. In de vrucht waren ze nog nat, dus dan vriest het water en zet dus uit en verwoest de structuur van de cel/zaadjes.
Bij ontdooien in vrucht komen ze ook gelijk in een natte moes.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 2 Apr 2021 17:54:10    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> 2021 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Pagina 2 van 9

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.