Chillipepers.nl
Voor liefhebbers en kwekers van Chillipepers
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


En we zijn er weer
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> 2021
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 6 Mei 2021 19:58:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Mensen heb ik hier te maken met een zwavelgebrek?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 6 Mei 2021 19:58:48    Onderwerp:

Terug naar boven
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 8 Mei 2021 22:29:55    Onderwerp: Reageren met citaat




Chlorose door zwavelgebrek?

https://www.yara.nl/gewasvoeding/paprika/gebreksverschijnselen-paprika/zwavelgebrek-paprika/?activeSlide=10078

https://www.yara.nl/contentassets/ad128db6368343c59f2832f3954d11ff/14528/
https://www.yara.nl/contentassets/ad128db6368343c59f2832f3954d11ff/10078/
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Robert



Geregistreerd op: 31 Aug 2020
Berichten: 45
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: 9 Mei 2021 07:33:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Zit dat te weinig in de gebruikte voeding dan?

Sulfaat wordt ook nog eens in het hele pH spectrum goed opgenomen.

Misschien toch iets anders? Is dit van planten die nog binnen achter vensterglas staan, of staan ze al buiten in de kas?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 9 Mei 2021 13:43:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Alles staat in het kasje, ging heel goed en toen werd het koud...

Calcinit heeft 1,1% S,maar de klachten komen overeen, zie de Yara gebrek in Paprika's website.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Robert



Geregistreerd op: 31 Aug 2020
Berichten: 45
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: 9 Mei 2021 14:06:42    Onderwerp: Reageren met citaat

donaldk schreef:
...en toen werd het koud...


Zou misschien ook een oorzaak kunnen zijn?

Sinds wanneer zit er S in calcinit? Volgens mij stikstof en calcium.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 9 Mei 2021 16:34:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Oops was even in de war met ammonium. Ammoniumsulfaat is weer iets anders;-). Overigens zit er volgens volgend artikel op basis van 2018 proef te weinig ammonium in om de pepeprplant in gereel te houden, dus meer vegetatief dan vrucht groei, zou minstens 1,5% moeten zijn in plaats van de 1.1% di er in zit: https://edepot.wur.nl/46733.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2021 21:31:32    Onderwerp: Het is weer Heet. Reageren met citaat

Zo hebben jullie de eerste twee dagen van de hernieuwde hitte doorstaan? Veel gedaan of niet?

Komende week wordt het erg heet, de week daarop 19/11 volgens weer online en 19/12 volgens Buienradar. 12 graden is eigenlijk te weinig voor groei, maar ik denk dat het mee zal vallen en dat er dus planten/-tjes naar buiten kunnen.

Hier is veel nog klein. Andere groeien de P9 uit. Ook heeft een deel van de plantjes last van Chlorose.

@sol,@timvk gezien de volle grond en pot discussie met conclusie dat pot net zo goed is as ie maar groot genoeg is. En mijn chronische potten tekort, vrag ik mij dus af wat kan ik in kleinere potjes kwijt, terwijl de plant wel zijn potentieel kan bereiken?

Die Etna's hoe groot worden die en welke potmaat past ze @Sol zelfde voor die Dundicut's? De Thai Sun heb ik altijd in 9L potjes. Zouden ze het in 7L net zo goed doen? Ze worden altijd wel hoog dus 7L waarschijnlijk instabiel.

Edit, de calcinit can is leeg, de eerste drie Action cocos bricks staan te weken. De voeding is nu dus op,nou ja de ene helft van de kristalon concentraat heb ik nog de helft staan,die meost ik namelijk eind van het seizoen nog namaken, we gebruiken het immers in 1 calcinit 0,6 Kristalon Bruin. dus de flessen gan ongelijk leeg.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 2 Jun 2021 23:28:09    Onderwerp: Re: Het is weer Heet. Reageren met citaat

donaldk schreef:

@sol,@timvk gezien de volle grond en pot discussie met conclusie dat pot net zo goed is as ie maar groot genoeg is. En mijn chronische potten tekort, vrag ik mij dus af wat kan ik in kleinere potjes kwijt, terwijl de plant wel zijn potentieel kan bereiken?

Die Etna's hoe groot worden die en welke potmaat past ze @Sol zelfde voor die Dundicut's? De Thai Sun heb ik altijd in 9L potjes. Zouden ze het in 7L net zo goed doen? Ze worden altijd wel hoog dus 7L waarschijnlijk instabiel.

Bij mij hadden de Thai Sun's al genoeg aan een 1L pot. Ik vrees echter dat die van jou geen soortechte Thai Sun's meer zijn.

Wanneer 1/3 van de plant onder de grond kan groeien, dan zou het voldoende moeten zijn (biologische teelt).

De Etna's werden bij mij werde groot: 60hx50b
En de Dundicut: 27hx44b bushy

Beide in de volle grond. Een voordeel van volle grond kweek, is dat je ze niet continu water hoeft te geven.

Wat is Chlorose?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 3 Jun 2021 00:07:25    Onderwerp: Reageren met citaat

60 cm hoog dat kan wel eens kloppen, hoor. Ik dacht altijd dat ze eerder rond de 40 cm moesten zitten. Is ook wel dat ze strekken door opgroei in krappe omgeving de ruimte van een P9 potje dus ze kunnen de eerste tijd eigenlijk alleen maar omhoog. Ze staan nu ook nog in P9.

Chlorose is verbleken tusssen de nerven, maar bij ijzergebrek kan ook de nerf verbleken. Kan dus ijzer(uitsluiting)gebrek zijn, gebrek aan Zwavel Calcium, of was het kalium, magenesium en nog zo wat; https://www.yara.nl/gewasvoeding/paprika/gebreksverschijnselen-paprika/ijzergebrek-paprika/?activeSlide=10542 bijoorbeeld.

Anders een scheutje azijn bij het water doen, Robert? Is niet erg stabiel, maar water wordt snel opgenomen.

Zoals altijd loop ik tegen een potten tekort aan. Ik heb de 7,5L gedaan. Maar heb nog enkele 9L staan.

Tweede batch zit wat weinig perlite in zak was leeg en ben vergeten de tweede zak te halen en aan te breken. Ik dacht ook van het moet maar,maar nu het in potten zit zie ik toch nog minders witte spikkeltjes dan normaal.

Ik dacht ik heb nog ruime voorraad toen ik wat 600 gram blokjes van bromberg zag staan en ze waren relatief duur, dus als je tot volgend seizoen kunt wachten... Vandaag helemaal verdwenen en ik blijk nog maar weinig voorraad te hebben terwijl ik er begin vorig jaar nog wat had en er zeker 50 had bijgekocht.

Overigens deze blokken van de laatste leverancier met de donker groene wrapper zwellen niet op, je moet ze echt op breken en dan heb je water over en nog minder volume dan normaal. De Fiber Dust LLC blokjes zwelden allemaal perfect op, volume viel na los wrijven een beetje tegen, zijn we wel gewend van bricks. Of het bij Fiber Dust ook wel eens een probleem was weet ik niet meer, bij de Four Elements Group blokjes (eerste leverancier Action) wel. Ene keer zwelden die binnen kwartier helemal op,andere keer na hele naht en ochtend nog niks gebeurd.

Dus veel coco coir zit er ook niet in, eerste batch 2 x 650 gram voor 4 zakjes EN 12580 70L, tweede batch zelfs maar 9 blokjes voor 5 zakjes. Voor de bijna twee zakken p9 grond ( en wat eerste verpotwerk) had ik extra kokos gebruikt wel 4? of 3 blokjes per zak, precies weet ik het niet meer, geen perliet.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 3 Jun 2021 00:09:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Oh ja van de Thai Dragon heb ik er ook meerdere hoe grond hebben die nodig?

Inderdaad hoe groter de pot hoe meer vochtbuffer.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 8 Jun 2021 22:01:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Yeah de eerste 7 plantjes staan in potten,7,3 want de Dundicuts waren nog kleine en zullen dus ook klein blijven, dus dat moet kunnen. Ik dacht dat ik 8 Dundicuts had, maar kon er maar zes vinden, niks in een ander traytje. Ze waren ook slecht doorwortelt. De zevende is een Thai Dragon.

@Sol hoe groot waren bij jou de Thai Dragon? Of van wie ik ze ook heb ontvangen, ik weet het niet meer.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 9 Jun 2021 12:36:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Gereserveerd voor inhaaloverzicht van de afgelopen weken:
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 9 Jun 2021 12:42:02    Onderwerp: Reageren met citaat

En we zijn er weer. Afgelopen weken vooral grond losgewreven en gemengd en in potten gestopt. De eerste 7 plantjes staan in hun potjes. Ze hebben met zijn zevenen 10L gedronken en nog zijn ze niet verzadigd. De Thai Dragon? heeft last van chlorose (nu wel duidelijk te zien) maar niet in de nieuwe blaadjes.

Ze beginnen nu deels lekker de hoogte in te schieten, deels ook niet;-).














Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Robert



Geregistreerd op: 31 Aug 2020
Berichten: 45
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: 9 Jun 2021 19:41:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Prachtige planten Donald!

Maar gaan ze ook niet de kas in i.p.v. in de potten?

En die paar gelige blaadjes onderaan, ach die kunnen er gewoon af Wink

Bij mij komen er onderaan ieder jaar enorme leerachtige bladeren die op de kop gedraaid aan de planten gaan hangen. Ook die knak ik er op een bepaald moment vanaf, doet toch niks positiefs meer voor de planten.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 9 Jun 2021 19:55:53    Onderwerp: Reageren met citaat

In de kas gaat ook alles in potten, was je dat vergeten Robert;-). Kasje heeft voor de helft betonnen vloer, andere heelft is aan gevuld met omgekeerde grindtegels 40x60. Die heb ik dit voorjaar eindelijk eens opgehoogd. Ging 6 zakjes zand (150 kilo ophoogzand onder, voor een halve tot 2 centimeter ophogen.

Ik moet eens kijken hoe kleine pot ik mee weg kan komen. Thai Dragon heb ik net ontdaan van bloemknopjes. Etna ook? De Ring of Fire en Aci Kill Menendez, mogen wel in 10L dat zijn flinke planten. Maar daar heb ik er niet veel van, wat meer van de 12L. Vier van 15L en een van 18L. Een trits van 9,1L. Nu bezig met de 7,3/7,5Ls.

Wat betreft de chlorose, als het een zwavel gebrek is dan leidt dat tot een groeiachterstand. Ook door bijbehorende? Calciumopname. Ook bij ijzeruitsluiting krijg je groeiproblemen, alle drie kunnen tot chlorose leiden.

Zie die korte bossige dundicut in het midden, zou toppen kunnen zijn,maar ook gestuite groei, door tekorten. Ik heb vorig jaar ook een paar plantjes gehad die ook zo gedrongen waren en direct aangevreten werden doorluis en slak, die hebben dus niks gedragen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 9 Jun 2021 19:55:53    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> 2021 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Pagina 4 van 9

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.