Chillipepers.nl
Voor liefhebbers en kwekers van Chillipepers
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Sol 2022
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> 2022
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2022 11:44:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Maar je werkt wel met een dual rootzone (zie de water toevoer buisjes naar de hydrokorrels)? Voeg je ook vis enzymen (vishydrosolaat) voor de waterige rootzone aan de bodem?


Ziet er weer goed uit Sol.

Ik heb helaas alles nog in P9 of 10,5 m potjes staan.

De Viooltjes worden nog vervangen door Afrikaantjes?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 22 Mei 2022 11:44:01    Onderwerp:

Terug naar boven
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2022 23:01:13    Onderwerp: Reageren met citaat

donaldk schreef:
Maar je werkt wel met een dual rootzone (zie de water toevoer buisjes naar de hydrokorrels)? Voeg je ook vis enzymen (vishydrosolaat) voor de waterige rootzone aan de bodem?


Ziet er weer goed uit Sol.

Ik heb helaas alles nog in P9 of 10,5 m potjes staan.

De Viooltjes worden nog vervangen door Afrikaantjes?

Thanks,

Alle potten hebben inderdaad een dual rootzone met hydrokorrels. Ik heb nog niet een echte goede strategie voor de root zone. Soms gooi ik er wat aangemaakte Noekepoeksap in, soms aangemaakte Vinasse kali. Momenteel heb ik door de grond voor zo'n 6 weken vaste tomatenvoeding gemengd, dus doe ik even rustig aan met bijvoeden. Waar zouden vis enzymen voordelig te bemachtigen zijn? Ik wil ze wel eens proberen. Mocht je tips hebben, dan hoor ik ze graag.

Ik denk niet dat ik het er bij de planter van de viooltjes door krijg om ze te vervangen door afrikaantjes. Houden viooltjes het het hele jaar vol? Ik zal kijken of ik ze volgend jaar kan zetten. Zouden ze de slakken wegtrekken?


Laatst aangepast door Sol op 25 Jun 2022 06:45:30; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2022 23:55:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Stank zou bladluis wegjagen.

Viooltjes gaan lang mee en dan zijn er winterviolen;-). Gewoon wat (lage) Afrikaantjes er tussen planten.

Visresten laten rotten in een emmer water, werd mij aangeraden. In de vloeibare voeding is er bijvoorbeeld Fishmix van Bio-Bizz en vergelijkbare producten. Maar vloeibare voeding is per definitie duur, want vooral water.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 5 Jun 2022 13:18:22    Onderwerp: Reageren met citaat

donaldk schreef:

Visresten laten rotten in een emmer water, werd mij aangeraden.

Dat meurt als een bunzing.
Het jaagt mij ook weg.


Laatst aangepast door Sol op 8 Jun 2022 15:19:01; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
detafelvanjan



Geregistreerd op: 30 Okt 2020
Berichten: 193
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: 6 Jun 2022 20:25:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Rottende visresten in de tuin lijkt mij ook geen prettige vorm van tuinieren. De tuin is er ook voor het plezier.

Voor luizen toch maar ... lokplanten. Opvreters als lieveheersbeestjes. Of accepteren dat het wellicht volgend jaar makkelijker is. Ik doe meestal dat laatste. Dit jaar pech, ik zie volgend jaar wel.
Zo ben ik ik dit aar voor de derde keer met artisjokken in de moestuin bezig. Dit is wel de laatste keer.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 6 Jun 2022 20:36:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Het water waarin visresten hebben liggen te rotten/op te lossen geef je als een enzymen boost met watergeven in/aan de grond. Is niet tegen luizen. Dat waren de Afrikaantjes. Belgen zouden die soms stinkertjes noemen.

Yup, staat ook netjes in mijn eerdere antwoord;-).

Even ter verduidelijking, het gaat om dual rootzone, planten zouden het darin beter doen, door breder aanbod van voedingstoffen, door verschil in microben, bacterien, enz. En fishhydrosolate brengt die biologie naar de waterzone.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
detafelvanjan



Geregistreerd op: 30 Okt 2020
Berichten: 193
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: 7 Jun 2022 17:50:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Ah ja, je hebt het duidelijk gezegd. Goed lezen is een kunst.
De rootzone bemesting is weer zo'n item waar ik niets van weet en dus ook geen mening over heb. Het klinkt wel interessant, maar ik ben voldoende tevreden met mijn watersysteem voor de pepers en tomaten.
In de moestuin heb ik vierkante meter bakken en 1 volle grond bed voor artisjokken, dat doe ik allemaal vrij traditioneel met compost en stalmest beide uit eigen/directe omgeving.
Slakken en luizen zijn soms een plaag, maar de egels en alle vogels in de tuin maken dat soort plagen ook weer leuk.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 7 Jun 2022 23:11:56    Onderwerp: Reageren met citaat

ik weet er weinig van. Ik zag een flits deze week van een youtube stream met mensen van een commerciele fish extractproducten, dus af en toe steek ik iets op, dus ik sta open om te leren van jullie ervaringen met dual rootzone.

Overigens maak je dat aftreksel in een afgesloten emmer, of vat, inderdaad omdat het een extreme lucht geeft. Ik ben zelf ook niet zo ver. Dus redelijk gangbaar en goed verkrijgbaar product is fish mix van Bio-Bizz, zijn vast meer merken, zou ook goed werken op grond.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 8 Jun 2022 15:33:39    Onderwerp: Reageren met citaat

@donaldk Je hebt het zeker goed gezegd. Ik had alleen de eerste regel nog moeten wissen in mijn quote (hierbij gedaan).

Bladluis heb ik aardig onder controle met lievenheersbeestjeslarven. Die worden hier bij bosjes uit de eikenbomen met luizenplaag gegooid door mieren en ik kan ze zo oprapen voor transplanteren naar de tuin / plantenpotten.

Ik heb ook mieren in de tuin en die beschermen de bladluizen weer. Die mieren gaan echt als maniakken tekeer tegen lieveheersbeestjes larven. Dus met de hand knijp ik soms de mieren weer uit de planten.

Ach er is een soort biologisch evenwicht in de tuin. De eikenbomen daarentegen daarin is het evenwicht volledig verstoord. Bladluizen plaag > lievenheersbeestjeslarven > mieren plaag > lievenheersbeestjeslarven weggebeten > bladluizenplak overlast iedere zomer weer
Dan is het momenteel weer wachten op de eikenprocessierups plaag.... Daar heb ik altijd heel veel last van als die krengen er weer zijn. We hebben hier hele rijen eikenbomen langs de weg staan.

Ik heb ook al een hoop goede dingen van het forum geleerd en pas die ook toe. Ik wist niet dat je visresten in een gesloten emmer moest fermenteren. Ga ik misschien nog eens proberen. Dan kan ik misschien meer rendement halen uit m'n dual root zones.

Heb je enig idee of je nog iets toe moet voegen met fermenteren? Visresten, water, wellicht zout (1,2%). Hoe lang moet het fermenteren?

Slakken, daar heb ik nog geen natuurlijke oplossing voor gevonden. Slakkenvallen met bier hielpen marginaal. Er valt trouwens wel heel veel regen momenteel. En daardoor kunnen slakken zich weer goed naar de pepers verplaatsen. De eerste pods zijn alweer aangevreten. Evil or Very Mad

De pepers lijken hier stil te staan sinds transplanteren naar buiten. Ik vermoed dat ze hun wortelgestel aan het uitbreiden zijn. Ik denk dat ze binnenkort weer in een groei spurt zullen komen.

Ik hoop niet dat ze verzuipen door de vele regenval. De raised beds hebben daar weinig last van, maar de potten wel. Heeft iemand een idee hoeveel centimeter er wel niet gevallen is de laatste week?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
detafelvanjan



Geregistreerd op: 30 Okt 2020
Berichten: 193
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: 9 Jun 2022 20:04:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Heb je enig idee of je nog iets toe moet voegen met fermenteren? Visresten, water, wellicht zout (1,2%). Hoe lang moet het fermenteren?

1.2 is wellicht aan de lage kant. Ik gebruik altijd 1.5 tot 2.5, maar het zout is alleen om de eerste schimmelvorming tegen te gaan. Bij fermenten komen zuren vrij die het product gaan beschermen.
Ik heb nu mijn tweede batch Garum staan.(Vissaus) Super grappig om hele vissen te zien oplossen tot een saus.
Maar goed dat is om zelf te eten, de pepers doen het zonder.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 9 Jun 2022 23:40:28    Onderwerp: Reageren met citaat

detafelvanjan schreef:
Citaat:
Heb je enig idee of je nog iets toe moet voegen met fermenteren? Visresten, water, wellicht zout (1,2%). Hoe lang moet het fermenteren?

1.2 is wellicht aan de lage kant. Ik gebruik altijd 1.5 tot 2.5, maar het zout is alleen om de eerste schimmelvorming tegen te gaan. Bij fermenten komen zuren vrij die het product gaan beschermen.
Ik heb nu mijn tweede batch Garum staan.(Vissaus) Super grappig om hele vissen te zien oplossen tot een saus.
Maar goed dat is om zelf te eten, de pepers doen het zonder.

Oef voor consumptie. Heb je al iets geproefd of geroken? Nam pla is toch niet gefermenteerd?

Hoewel mijn interesse is gewekt in fermenteren voor consumptie, ben ik in eerste instantie geïnteresseerd in het maken van een substraat voor de dual root zone's van mijn peperplanten.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 11 Jun 2022 08:46:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Update:
Veel regen gehad, maar de raised beds hebben daar geen last van:

Dit is wat er over is na het verwijderen van de radijzen. Alle ruimte voor de Sweetbite nu:

Twee Kung Pao's groeien gestaag.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 14 Jun 2022 20:46:54    Onderwerp: Reageren met citaat

De slakkenvraat is weer begonnen. Sad
Halve kroon weggevreten incl. knopjes.
Het is om gek van te worden.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2022 00:45:05    Onderwerp: Reageren met citaat

As je een Hosta in je tuin zet houdt die alle slakken bij zich, of trekt ie juist van ver slakken aan die ook de rest opvreten?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2022 08:29:22    Onderwerp: Reageren met citaat

donaldk schreef:
As je een Hosta in je tuin zet houdt die alle slakken bij zich, of trekt ie juist van ver slakken aan die ook de rest opvreten?

Dank voor de tip. M'n tuintje staat maximaal gevuld.
Zou er ook iets met bladvoeding mogelijk zijn, waar slakken niet van houden? Wellicht dat ik het plastic van de raised beds ergens mee in kan spuiten, waar slakken niet van houden?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 15 Jun 2022 08:29:22    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> 2022 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 2 van 6

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.