Chillipepers.nl
Voor liefhebbers en kwekers van Chillipepers
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Het bekende verhaal...
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> 2022
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 8 Mrt 2022 18:04:24    Onderwerp: Het bekende verhaal... Reageren met citaat

Het bekende verhaal, super laat, nog niet opgeruimd van vorig seizoen, maar knutseldoos is klaar. Daar past net twee van de bekende Action kweekkasjes* in. Ik heb nu wel twee warmtematjes van 20 Watt elk. Dus hopelijk is de kieming dit jaar beter en sneller.

Matjes zijn net een paar centimeter te lang voor de breedte van de doos, dus een onder elke Action bak past niet, moeten in de lengterichting liggen met wat overlap.

De zaaitrays zijn gevuld met een mix van grofweg 1/3de coco coir (Action blokken werken dit jaar wel goed), 1/3e Florentus potgrond, 1/3e bladaarde. Van de emmer aan mix uiteindelijk maar 3 Liter substraat nodig gehad voor de trays.

Ik heb dus ruimte voor 89 zaadjes. Maar ik kom tot nu toe niet verder dan zes soorten. Want ik heb van de bekende soorten geen (actuele) zaden, dus moet mij beperken tot de Trinidad Scorpion Butch-T uit de oogst van afgelopen jaar. De Naga Morich beviel iets minder goed, weet het niet zo goed meer.

En ik heb de Turbo gemist dus geen nieuwe input:-(.

Dus mocht iemand wat plantjes van de Carolina Reaper, Bhut Jolokia, enzovoorts, over hebben of willen ruilen met mijn zaailijstje?

Van zaden weken zoals Sol komt er niet van. Maar ik zal wel een aftreksel maken van de zeewier die ik heb. En daarmee de trays bewateren.

Voor de lampjes heb ik nog enkele dagen na het zaaien. Eerst moeten de zaadjes de grond in.

*Verkopen ze niet meer, ze hebben nu een olijfgroene, model cakeblik, van de maker van de grote kweektafel op poten.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 8 Mrt 2022 18:04:24    Onderwerp:

Terug naar boven
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 8 Mrt 2022 18:25:17    Onderwerp: Reageren met citaat

En dit is tot nu toe mijn soortenlijstje, slechts zes soorten. Ik heb dus 89 gaatjes, dus dat is al een bewuste beperking dit jaar. Ik zal er in principe ook enkele weggeven aan een meelezende hobbytuinierder, dus ik hoop op een goede opkomst.

1 - De Etna deed het afgelopen jaar goed. Was wel een vrij later plant. Ik heb de mooiste verschijning gekozen voor de zaadjes, dus verwacht mooie rechtstaande planten, met geclusterde vruchten.

2 - De Lemon Drop, mooie gele vruchten, die een wit-geel poeder met redelijke hitte leveren. Doet het goed in de herfst. Vruchten rijpen dan wel af, ook al groeien ze dan niet meer.

3 - Thai Sun afgelopen jaar buiten in kleinere potjes deden de plantjes het minder goed, maar normaal extreem groot aantal mini vruchtjes (super veel werk dus), dus alsnog redelijke opbrengst aan redelijk warm poeder.

4 - Grandpa's Home Pepper, redelijke opbrengst en goede prestatie in de Hollandse herfst. Mooi gangbaar poeder, qua hitte. Ik heb afgelopen jaar de soortechte planten geselecteerd (met meekijken door Sol), alsook de klassieke strategie om de grootste vruchten te pakken. Ik zaai alleen met de zaden uit de kleinere soort met echte vruchtvorm.

5 - Ring of Fire. De heetste Cayenne, naar zeggen. Vroeger aangekondigd als 100K Scoville. En tegenwoordig ingeschat op 80K. Ik heb ook nog ergens zaden en zelfs pepers uit de vroege jaren, trouwens.

6- De enige hete peper die ik nu heb liggen in zaadvorm, de Trinidad Scorpion Butch-T.

Iemand nog suggesties?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 9 Mrt 2022 21:47:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Zo vanmiddag thee getrokken van gedroogd zeewier. Volume verdubbeldmet koud water, want wat was nog te heet om inde trays te doen.

Warmtematjes ongeveer op halverwege ingesteld,maar dat bleek veel te warm. Na terug draaien kwam de temperatuur uit op 28+ - 30+ uit, dus nog een beetje teruggedraaid.

Vocht blijkt toch te veel voor opname vermogen van het substraat. Maar met verwarming hoeft dat geen probleem te zijn lijkt mij?

Ik ben uiteindelijk uitgekomen op 10 soorten voor de 89 gaatjes. De Red Savina was mij ontschoten, dus dat is wederom de Habanero dit jaar.

Ik had nog ergens de Peter Pepper van enkele jaren geleden, maar toen het op zaaien aankwam zag ik zo snel alleen de Penis Pepper zaadjes geoogst in 2013. Uit dat jaar ook de Cili Goronong, destijds in de turbo gelabelled als Madamme Jeanette, maar toen de planten groeiden en vrucht droegen kwam Meatfreak met het juiste antwoord. Indische peper, vergelijkbaar met Madamme Hitte, zonder de zware swaak en geur, die ik niet zo plezierig vind. Ik had ook nog zaadjes van de Infinity geoogst dat jaar. Dus niet de gele die ik vorig jaar had en het niet super deed in het koele donkere seizoen van 2021.

Dus het lijstje is uiteindelijk geworden:

1 - Etna. 10 stuks

2 - Lemon Drop. 9 stuks

3 - Thai Sun. 10 Stuks

4 - Grandpa's Home Pepper. 10 stuks

5 - Ring of Fire. 10 stuks

6- Trinidad Scorpion Butch-T. 10 stuks

7 - Red Savina. 10 stuks

8 - Penis Pepper. 5 stuks

9 - Cili Goronong. 5 stuks

10 - Infinity. 10 stuks

De laaste drie soorten zijn dus zaadjes geoogst in 2013, de eerste 7 soorten allemaal zaadjes uit de oogst, dus 2021. Nou ja de Thai Sun had ik nog niet verwerkt enkel gedroogd;-).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2022 13:08:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Inregelen matjes is nog wel een klusje, tussen uit of 30 graden...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2022 18:07:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Update na 1 week:

De bak met hetere soorten vertoont nog geen teken van leven. De 2013zaden dus ook niet. Oops ik had ook twee rijtjes van 5 Grandpa's Home Pepper gezaaid eerste twee puuntjes komen. De andere bak steekt er wel wat boven de grond.

De deksels van de Action bakjes zijn weer geleegd en dus enigszins doorzichtig in plaats van zeiknat.

Net even de lampen aangezet (dezelfde lampjes van de Action als vorig jaar. 5x15W en 5x2500 lumens 3000K).







Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 31 Mrt 2022 18:02:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Het zaaibox experiment is een fail. Zeer slechte opkomst. Okay, drie oude soorten, maar ook Thai Sun van laatste oogst maar 1 van 10 opgekomen. Dus opkomst rond de 30%. Ondanks warmtematjes.

Ik heb nu 7 soorten zaad in ruime hoeveelheid in een ijsblokjes tray liggen in met aftreksel van zeewier. Maar na goede 24 uur zijn nog niet alle zaadjes gezonken, dus dan maar 1 April zaaien in P9. En hopelijk daarna verspenen. P9 zal hopelijk iets stabieler zijn qua temperatuur en vocht dan de zaaitrays.

We gaan het zien of ik straks iets te ruilen of weggeven heb.

Op moestuinforum doe ik mee met een test van F1 kruisingen van Phytophthora resistente rassen. Vijf soorten cherryomaten, van elke kruizing een zaadje in een p9 pot warm weggezet.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 1 Apr 2022 09:09:43    Onderwerp: Reageren met citaat

donaldk schreef:
Het zaaibox experiment is een fail. Zeer slechte opkomst. Okay, drie oude soorten, maar ook Thai Sun van laatste oogst maar 1 van 10 opgekomen. Dus opkomst rond de 30%. Ondanks warmtematjes.

Dat is toch wel een dramatisch resultaat vooral van de verse Thai Sun zaadjes, die knallen meestal omhoog als ze zo vers zijn. Waar zou het aan kunnen liggen?
De temperatuur zou het niet moeten zijn?
Bij mij is de Nagabrain Chocolate de hekkensluiter. Dat zou de enige zijn voor mijn kweek waarbij het loont om januari voor te kweken met een lamp.

Citaat:
Ik heb nu 7 soorten zaad in ruime hoeveelheid in een ijsblokjes tray liggen in met aftreksel van zeewier. Maar na goede 24 uur zijn nog niet alle zaadjes gezonken, dus dan maar 1 April zaaien in P9.

Soms moet je ze even een tik op hun kop geven voordat ze willen zinken. Er zitten soms kleine luchtbelletjes aan.
Citaat:

En hopelijk daarna verspenen. P9 zal hopelijk iets stabieler zijn qua temperatuur en vocht dan de zaaitrays.

Dat gaat wel laat worden wat rijping betreft. Zijn het tenminste soorten die snel afrijpen (60-70 dagen)? Je zou ze in de P9 potjes kunnen laten staan. Dan zijn ze eerder root-bound en gaan ze ook eerder vrucht zetten. Je opbrengst is dan wel wat kleiner, alhoewel als je ze voorziet van dat anabole voedingselixer van je, dan valt dat ook nog wel mee, denk ik.
Godspeed,
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 1 Apr 2022 20:35:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Voor de Cili Goronong, Penis Pepper en Infinity gaat het ook om nieuw zaad te krijgen.

Misschien had ik ze gewoon te lang in de vruchtjes laten zitten, die Thai Sun. Dus nu wat nieuwe vruchtjes geopend.

Ja, ik had ze gisteren bij de controle even geduwd en geroerd.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 18 Apr 2022 00:31:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Tweede zaaironde was wat succesvoller dan de eerste. Alleen wederom geen Cili Goronong, noch Infinity kiemers. Zaden uit de 2013 oogst.



Voor de penis pepper had ik ditmaal zaden van de Peter Pepper uit de 2020 oogst gebruikt. Percentage niet geweldig, maar aardig wat sprietjes.

Nog wat Lemon Drop en Butch-Ts opgekomen.

Ik had de zaaitrays met restjes in de kuip met kokosgruis gezet in de schuur en kijk eens wat ik tegenkwam, drie onbekende piepertjes.



De Thai Sun zaadjes uit een later geoogst setje pepertjes is goed opgekomen. Tijdens het verspenen eentje gebroken en nog heb ik er vanavond 56 moeten verspenen en diep planten in 10,5cm potjes. Die kan ik niet zo maar kwijt dus, noodgedwongen direct in het kasje. Wat plastic opgehangen om het zonlicht wat te temperen.








Dus ik heb straks wat te ruilen, weggeven, verkopen.

De rest moet nog verspeend worden.

De eerste zaaironde staat nog netjes in de vensterbank.







Maar hoe ik verder moet, is nog een probleem. Ik heb geen vervoer. De wormenkwekerij op enkele kilometers afstand is verkocht en leert dus niet meer. En dus heb ik geen biologie voor mijn nieuwe grond mix met aanvullingen, en de drie hoofdbestanddelen witveen, verluchtiging en wormencompost. Ik heb aardig wat oude potgrond die ik wil opwaarderen. En heb al aardig wat spullen gekocht, dus ben zo goed als door mijn geld/budget heen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 18 Apr 2022 17:48:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Gewoon de oude potgrond verrijken met een beetje mest. Dat loopt wel los. Doe ik al jaren zonder negatieve effecten.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2022 12:22:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb nu de potten leeg op vier 7L potjes na dan, dat zijn dus vijf Dumil gewoven (pp?) zakjes vol, plus nog 3 Dumil grofvuil zakken. Officieel 65L, maar er gaat meer in dan een 65L speciekuip vol. Dus 60+L, 65L en 70L. En ik had al een paar (anderhalf?) jaar nog drie Florentus zakken vol met gebruikte potgrond staan. Die zijn volgens EN 125800 ook 70L, dus ook nog eens 200L?

De grond in de Dumil zakken van 120L, zakt na enkele dagen ook een beetje in dus het kleine kopje is weggetrokken.

Als ik van de gescoorde big bag met slecht een of twee kleine scheurtjes, een bed zou maken met de bovenrand 40 cm omgevouwen, dus van 60 cm hoog is die hiermee te vullen. Maar ja veel ruimte voor weinig planten dan.

De oude trays op de grond staan inmiddels vol en er staat nog een rijtje kleine schaaltjes, met elk 6 potjes erin, voor, dus alle zaailingen van de tweede ronde zijn verpot. Op drie na staan ze allemaal in het kasje. Dus UV afgehard zijn ze wel, wind niet, zijn dan ook pas net aan het eerste echte bladpaar bezig.

Wederom geen Cili Goronong noch Infinity zaadjes uitgekomen. Ondanks pre-soak in Zeewier aftreksel. Dus heeft iemand die soorten nog? Of misschien f#@eB*$k, om bij de andere oudgedienden te vragen?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2022 11:55:02    Onderwerp: Reageren met citaat

De zaailingen van de eerste ronde staan nu te wennen aan de UV stralen in het kasje. Sommigen werden al aardig lang in de vensterbank. Gezien het weer van de afgelopen weken hadden ze al lang als stevige plant, permanent in het kasje moeten staan.






Laatst aangepast door donaldk op 12 Jul 2022 03:33:53; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2022 23:11:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Okay, vandaag 1165 gram Calcinit voorzien van water tot een concentraat 1:100, komende week zal de Kristalon Bruin wel aan de beurt zijn.

Ik had ook drie Butch-t's die wegevreten zijn, ben ook een paar Lemon Drop zaailingen kwijt:-(.

Ik had toevallig nog een klein beetje Roxasekt gevonden, dus beetje gestrooit.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2022 20:06:23    Onderwerp: Reageren met citaat

donaldk schreef:

Ik had ook drie Butch-t's die wegevreten zijn, ben ook een paar Lemon Drop zaailingen kwijt:-(.

Ik had toevallig nog een klein beetje Roxasekt gevonden, dus beetje gestrooit.

Wat vreet je Butch-T's weg? slakken?? nu al??? Dat belooft niet veel goeds...
Ik heb al (feel good) filmpjes zitten kijken over dodelijk schrikdraad voor slakken, maar die zijn niet erg realistisch en daar heb je extreme raised beds voor nodig.
Slakken blijven een ramp.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2022 01:45:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik denk slakjes, inderdaad, heb ze niet gezien,maar ben vandaag ook vergeten te kijken. ik heb wel wat korreltje s-gestrooit. Zaailingetjes zijn ze gek op.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 24 Mei 2022 01:45:53    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> 2022 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.