Chillipepers.nl
Voor liefhebbers en kwekers van Chillipepers
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Yara's voedingsadvies voor Paprika/Capsicum
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> A+B Voeding
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2020 01:13:17    Onderwerp: Yara's voedingsadvies voor Paprika/Capsicum Reageren met citaat

https://www.yara.nl/gewasvoeding/paprika/hogere-paprikaopbrengst/
https://www.yara.nl/gewasvoeding/paprika/paprika-bemestingsadvies-vloeibaar/
https://www.yara.nl/gewasvoeding/paprika/paprika-bemestingsadvies-vast/

Yara's bemestingsadvies voor paprika in Vloeibare vorm


Yara's bemestingsadvies voor paprika in Vaste vorm


De wateroplosbare samengestelde meststoffen, Yara's Kristalon lijn (net als de enkelvoudige meststoffen onderdeel van Yara terra/Yara life categorie) wordt hier niet behandeld. Als je A en B bakken van vele kuubs hebt kun je met losse elementen beter sturen dan met Kristalon Wit of Bruin in combinatie met Calcinit.

Maar voor ons liefhebbers die hoogstens enkele kilo's van elk per seizoen verbruiken passen de samengestelde zakjes van 25 Kg, beter. Twee zakjes in de schuur is makkelijker te hanteren dan 7. Aanvullen kan men altijd nog.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 10 Sep 2020 01:13:17    Onderwerp:

Terug naar boven
Glatch



Geregistreerd op: 19 Jan 2021
Berichten: 15
Woonplaats: Venlo

BerichtGeplaatst: 13 Mei 2021 20:57:23    Onderwerp: Reageren met citaat

de calcinit is op klein formaat te koop maar ik kan (bij bijvoorbeelde dehobbytuinder.nl) niet dekrista K plus vinden. Is deze echt alleen in bigbag te verkrijgen?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 13 Mei 2021 23:04:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Krista K is er ook in 20? L jerrycan? Of was dat iets anders. Maar de standaard 25Kg zak staat er toch bij?

Daarom gebruiken wij samengestelde voedingen van Yara, Kristalon Bruin of Wit. Dan ben je met twee zakjes* klaar. Wat er mis was met als eerste door WUR contact in 2012 als eerste aangeraden Kristalon Rood weet ik niet precies, mischien te veel zwavel? Want ik las dat Rood daar sterker in is. Je hebt ook de zwaardere Fertigate met enkele varianten kun je dan vaak de helft van gebruiken van Kristalon, maar aanbod van Yara en ook soms namen varieren per land.

Ik kan maar niet op de forumnaam komen van de persoon die op het laast de verhoudingen voor Wit en Bruin berekende op het forum, eet iemand nog hoe hij zich noemde/hij het/bereikbaar is.

*'Jes' vergeleken bij bulkverpakkingen, kuub of ton zak. Standaard zak is 25 Kg. Hobbytuinder eigenaar zat herinner ik mij nu ook op het vorige forum, maar ja hij moet ook verdienen aan het herverpakken en verwerken en op voorraad houden van de voedingen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Glatch



Geregistreerd op: 19 Jan 2021
Berichten: 15
Woonplaats: Venlo

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2021 17:25:23    Onderwerp: Reageren met citaat

de Krista K Plus is wel op de YaraTera site zelf te vinden maar ik vind geen retailer die de K plus verkoopt.

Dehobbytuinder verkoopt alleen bruin, rood, orangje, blauw en speciaal (en de calcinit).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2021 19:21:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Waarom wil je de Krista K? Yara biedt heel veel aan, maar specifieke teeltadvies komt bij commerciele telers meestal van teeltbegeleiders/adviesbureaus. Dus heb je al gekeken/gerekend waarom je beter af zou zijn met Krista K dan een andere uit het aanbod?

@Robert jij kunt rekenen, wil jij er even naar kijken?

Mijn lokale leverancier verkoopt het volgens google en zijn eigen website wel per zakje. 13% korting als je het per 48 stuks (palet) besteld, maar dat hoeft dus niet. Google images geeft een preview waar een prijs vermeld staat van net geen euro per kilo (exclusief BTW en actueel????)

Overigens heb ik dit jaar voor het eerst last van een gebrek met Calcinit+kristalon Bruin. Zo te zien wordt de 0,4% Mangaan niet goed op genomen, want ik heb een aantal plantjes met Chlorose in voornamelijk de jonge bladeren. Maar er is geen verwelking, dus Fe tekort is minder waarschijnlijk.

https://www.yara.nl/gewasvoeding/paprika/gebreksverschijnselen-paprika/mangaangebrek-mn-paprika/

Tekst daar liet zich door mij niet kopieren/citeren, dus moeten jullie daar maar even lezen.[/quote]
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Glatch



Geregistreerd op: 19 Jan 2021
Berichten: 15
Woonplaats: Venlo

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2021 19:11:38    Onderwerp: Reageren met citaat

In eerste instantie had ik de van Yara die jij geplaatst had zo begrepen.
Dat het voedingsadvies bestaat uit de calcinit en de K plus.

Nu ik de afbeelding nu eens goed bekijk begrijp ik dat het advies eigenlijk die hele rits van meststoffen is wat genoemd wordt.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
detafelvanjan



Geregistreerd op: 30 Okt 2020
Berichten: 193
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: 7 Nov 2022 18:43:21    Onderwerp: Reageren met citaat

donaldk schreef:


Ik kan maar niet op de forumnaam komen van de persoon die op het laast de verhoudingen voor Wit en Bruin berekende op het forum, eet iemand nog hoe hij zich noemde/hij het/bereikbaar is. .


Ik heb die originele posting bewaard.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
detafelvanjan



Geregistreerd op: 30 Okt 2020
Berichten: 193
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: 7 Nov 2022 18:49:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik gebruik het mengsel van wit en calcinit al sinds 2019 en haal er prima resultaat mee.

Enige nadeel... twee 25 kg verpakkingen, en ik gebruik hooguit een 1,6 kilo per jaar.

Wie er wat van wil hebben mag een PM sturen. Mijn prijzen zijn nog van 2019 :
Very Happy
€ 5 voor 1,6 KG, maar dan wel met actuele verzendkosten. Cool


Meng recept
Gebruik warm water dan lost de voeding makkelijker op.
Doe:
• A: 1 kg YARA Kristallon wit in VIER liter warm water
• B: 0,6 kg YARA Calcinit in VIER liter warm water
Als de meststof is opgelost, voeg dan de laatste liter erbij. Er zal iets minder dan 1 liter passen want de voeding neemt ook ruimte in.
Je hebt hiermee dus 10 liter geconcentreerde voeding, want je moet de concentraten apart bewaren!

Neem van het concentraat :
• A: 25 mL en verdun het met 2,5 (voor de puristen 2,475 Wink ) liter water
• voeg dan B: 25 mL toe en voeg nog eens zo'n 2,5 liter water toe
Hiermee heb je 5 liter kant en klare verdunning die je aan al je planten kan geven. De verdunning is nu 1:1000 en kun je dagelijks aan je planten geven. In een watersysteem kunnen de planten continu met hun waterwortels in de voeding staan.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 7 Nov 2022 21:07:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik doe gewoon de klassieke 1 op 100 verdunning 10L per kilo, kristalon is uitgelegd op 1 Kilo per kuub voeding. Maar dan Bruin/Calcinit in 0,6/1 verhouding. Voor bakje van 50-55 liter water is het dan halve liter Calcinit 9(B?) concentraat en 300ML (a?)

Billie deed 1 op 200. Robert deed 1 op 100. Commerciele paprikaboer deed zijn a en b in 1 op 66,7.

Ik doe het iets minder rijk, want ik weeg wat ik uit de schuur heb gehaald en dan 10 Liter water voor 1 kilo erbij. Dan is het concentraat dus 10,7/10,9 L, of zo.

De ene keer heb ik 11xx gram de andere keer 1400, want in de schuur bij de zakken moet ik maar een beetje schatten.

Ik doe altijd eerst 4 of 5 L en dan eerste bakje erbij en schudden maar. dan nog een paar liter warm water erbij en dan tweede bakje en schudden en dan afvullen en schudden (12-15 kilo, als ik pech heb). En daarna nog op de trilplaat in de schuur. En schudden voor gebruik.

Jammer dat de forumnaam er niet meer bij staat. Ik kan hem maar niet herinneren.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
detafelvanjan



Geregistreerd op: 30 Okt 2020
Berichten: 193
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: 7 Nov 2022 21:13:13    Onderwerp: Reageren met citaat

ik heb ook geen idee meer wie hier de brein van was. Jammer idd
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
rorror



Geregistreerd op: 03 Jul 2022
Berichten: 65

BerichtGeplaatst: 1 Apr 2023 16:23:26    Onderwerp: Reageren met citaat

detafelvanjan schreef:

€ 5 voor 1,6 KG, maar dan wel met actuele verzendkosten. Cool [/b]

Had ik dat eerder gelezen dan had ik vorige week niet los besteld bij de hobby tuinder.

Bruin zag ik tijdens bestellen niet staan, staat nu wel bij dehobbytuinder in de lijst. Wit zie ik niet in hun lijst staan.

Ben in iedergeval wel te porren om een keer een gezamelijke inkoop doen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
detafelvanjan



Geregistreerd op: 30 Okt 2020
Berichten: 193
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: 2 Apr 2023 20:39:57    Onderwerp: Reageren met citaat

rorror schreef:
detafelvanjan schreef:

€ 5 voor 1,6 KG, maar dan wel met actuele verzendkosten. Cool [/b]

Had ik dat eerder gelezen dan had ik vorige week niet los besteld bij de hobby tuinder.

Bruin zag ik tijdens bestellen niet staan, staat nu wel bij dehobbytuinder in de lijst. Wit zie ik niet in hun lijst staan.

Ben in iedergeval wel te porren om een keer een gezamelijke inkoop doen.

Nog steeds geen 1 april grap. Ik heb de zakken staan, dus de prijs staat voorlopig vast. Over een paar jaar zal het anders zijn, maar ik kan nog makkelijk 10 jaar door hier mee.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Glatch



Geregistreerd op: 19 Jan 2021
Berichten: 15
Woonplaats: Venlo

BerichtGeplaatst: 4 Jun 2023 11:56:07    Onderwerp: Reageren met citaat

detafelvanjan schreef:


[b]Wie er wat van wil hebben mag een PM sturen. Mijn prijzen zijn nog van 2019 :


Nu na jaren gedaan te hebben met de a+b voeding van het vorige forum nog is het voor mij ook weer tijd om in te kopen Very Happy ik zal je een PM sturen Very Happy
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
detafelvanjan



Geregistreerd op: 30 Okt 2020
Berichten: 193
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: 4 Jun 2023 17:36:15    Onderwerp: Reageren met citaat

ik heb geantwoord.
*Het pakket staat klaar, slechts de betaling aan mij regelen en de voeding komt je kant op.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
detafelvanjan



Geregistreerd op: 30 Okt 2020
Berichten: 193
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: 6 Jun 2023 20:46:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Volgens postnl wordt het pakket morgen bij je afgeleverd. Laat vooral wat foto's zien van het peperresultaat!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 6 Jun 2023 20:46:00    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> A+B Voeding Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.