De Spellenhut
Plaats om idee?n te wissel en meningen te geven

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

De Spellenhut Forumindex -> Discussies -> Spelavond 13 april
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageren Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
  Bericht Spelavond 13 april - Geplaatst: 11 Apr 2007 19:08:31 Reageren met citaat  
Kim

Hoi iedereen ,

We kijken er weer naar uit om iedereen weer te mogen verwelkomen op onze spelavond. Vol ongeduld zitten wij hier al te wachten Smile.
Ik zou zeggen wees voorzichtig in het naar ons komen want het is en blijft nog steeds vrijdag de 13 de he , tot jullie vertrekken bij ons Smile.
Breng jullie goed humeur mee en spellekes en tis dik in orde weer Smile.

groetjes en tot vrijdag.
Kim

Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Terug naar boven  

- Geplaatst: 11 Apr 2007 19:08:31  

Terug naar boven  

Bericht  - Geplaatst: 11 Apr 2007 20:26:28 Reageren met citaat  
Dominique

Ik heb al een aantal spellen bij mekaar gezocht die ik mogelijk kan meebrengen:
- Wikinger: heb ik pas gekocht en zou ik doodgraag eens spelen
- Modern Art: Knizia op zijn best. Handel in kunst op olympisch niveau.
- Edel, Stein & Reich: heel leuk en vol interactie. Geld verdienen met handel in diamanten.
- Auf Heller und Pfennig: leuk (pest)spel. Niet voor watjes!
- Cleopatra: staat ook al een tijdje "speelklaar". Bouwen voor Cleopatra en ondertussen hier en daar wat corrumperen. De corruptste speler wordt aan het einde aan de krokodillen gevoerd en kan niet meer winnen!
- Medici: handelsspel waarmee je mekaar serieus kunt dwarszitten!
- Oase: avonturen in de woestijn. Spel vol interactie!
- Feurio: aangenaam licht legspel. Bosbranden bestrijden en punten scoren met je brandgangen.
- Baumeister von Arkadia: een stad bouwen, gebouwen en werkvolk claimen en zoveel mogelijk geld verdienen

Groetjes,

Dominique

Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

Bericht  - Geplaatst: 12 Apr 2007 08:14:42 Reageren met citaat  
Kim

Hoi Dominique

Dat zien er een voor een toch wel weer leuke spelen uit.
ik moet zeggen veel ken ik er niet van , sommige al wel gezien maar nog niet gespeeld. Ik zou zeggen breng ze zeker mee.
Zou je ook nog eens Blue Moon City willen meebrengen , dat zou
ik toch ook nog eens graag spelen.

Groetjes Kim

Terug naar boven  

Bericht  - Geplaatst: 12 Apr 2007 09:20:56 Reageren met citaat  
Lesly
Site Admin

Ja Blue Moon City wil ik ook nog wel eens spelen.
Als Tom Clayus ook meebrengt zit dat al goed.

Hugo kan jij Yugurta of hoe je het ook schijft meebrengen?

Groeten,

Ikke

http://users.telenet.be/despellenhut

Terug naar boven  

Bericht  - Geplaatst: 12 Apr 2007 19:34:03 Reageren met citaat  
Dominique

Ik zal Blue Moon City meebrengen. Ik zal er ook de uitbreiding (vier extra tegels) bij doen. Dan kunnen jullie dat ook eens uitproberen. Ik zal ook nog proberen aan Nederlandstalige regels te geraken.

Groetjes

Dominique

Terug naar boven  

Bericht  - Geplaatst: 13 Apr 2007 07:59:52 Reageren met citaat  
Lesly
Site Admin

Ok

Zeg weet er nog iemand wie elgrande gaat meebrengen?

mvg

ikke

Terug naar boven  

Bericht  - Geplaatst: 13 Apr 2007 12:20:57 Reageren met citaat  
Tom

Die kan ik meebrengen. Ik breng straks al zeker Caylus, El Grande en Adel Verplicht mee.

Terug naar boven  

Bericht  - Geplaatst: 14 Apr 2007 08:49:53 Reageren met citaat  
Kim

Hoi iedereen ,

Het was weer zeer gezellig gisterenavond.Met een hoogtepunt van 22 spelers hebben we weer spelend de avond doorgebracht.
We hebben weer twee nieuwe leden mogen verwelkomen : Koen en Evy , alvast van harte welkom aan deze nieuwe mensen .
Zo een avondje gaat toch snel voorbij hoor , niet veel tijd gehad om veel te spelen.In totaal heb ik twee spellen gespeeld.Eentje :" hard aan de grens" of zo , was met koffertjes en moest je goederen smokkelen.
Heel erg leuk spel vond ik , ontspanend en goed om de sfeer erin te brengen. Smile.Als tweede hebben we "Caylus "gespeeld , maar ik heb er niet al teveel van gebakken vond ik persoonlijk Smile , als je laatste eindigd kun je nu niet bepaald zeggen dat je fantastish gespeelt hebt Smile.
maar het was allesinds een leuke avond , spelen is meer dan winnen natuurlijk , en ik heb nu ook eens de kans gehad met andere spelers te spelen:Tamara , Sharon en kris.Zeer aangename medespelers.
Voor mij was het toch weer een geslaagde avond.Op naar de volgende Smile.

Wat hebben de andere gespeeld en wat vonden jullie van de spellen ?
Was er voldoende aanbod van spellen?

Groetjes Kim

Terug naar boven  

Bericht  - Geplaatst: 14 Apr 2007 10:09:51 Reageren met citaat  
Lesly
Site Admin

Het was inderdaad eens leuk om met andere mensen te spelen waarmee ik nog niet gespeeld had. Het leuke was dat het sterke tegenstanders zijn en dat maakt het dubbel zo leuk natuurlijk.

Ben benieuwd met wie ik volgende keer kan spelen Smile

Nieuwe uitdagingen nieuwe veroveringen.

Die Caylus is echt de moeite waard en een aanrader. Komt zelfs nu in mijne top 3 terecht. Maw als je me wil uitdagen in 1 van mijn top 3 spellen hoor ik het graag (le jardin, Iron Dragon, Caylus)

Mvg,

Ikke

Terug naar boven  

Bericht  - Geplaatst: 14 Apr 2007 11:06:44 Reageren met citaat  
Tom

Ik vond het ook weeral een leuke avond en vond het spellenaanbod zeker voldoende. Ik heb tot nu toe nog geen enkel spel twee keer gespeeld en ondertussen zijn er toch wel enkele spellen die ik zeker eens opnieuw wil spelen.

Gisteren heeft Hermagor mij zeer aangenaam verrast. Ik had de doos al een paar keer in de winkel zien staan, maar wist zeer weinig over het spel. Het heeft een zeer origineel marktsysteem. Daarna trek je naar verschillende dorpen wat dan wat weg heeft van een gecombineerde kaart van Thurn und Taxis en Funkenschlag. In mijn ogen is Hermagor een echte aanrader.

Het is ondertussen al een tijdje geleden dat ik Caylus heb gespeeld en met jullie gisteren bezig te zien heb ik zeker weer zin in gekregen. Het zal niet lang duren voor ik het weer uit de kast zal halen Smile

Terug naar boven  

Bericht  - Geplaatst: 14 Apr 2007 20:58:58 Reageren met citaat  
Jurgske2002

Ik heb op de hele avond eigenlijk maar twee spellen kunnen spelen. Mijn vrouwken en ik zijn begonnen met het kaartspel van De Kolonisten rond 20h00. We kregen de uitleg vooral van Kim en het moet gezegd, tijdens die uitleg was het meermaals de wenkbrouwen fronsen. Het verloop van het spel is eigenlijk eenvoudig, maar de diversiteit in de kaartjes (vooral actiekaarten) is zo groot dat je het eigenlijk moet spelen om het te leren kennen. Eenmaal we bezig waren, hadden we nog wat vragen, maar al bij al hebben we goed onze slag kunnen trekken. Het spel heeft uiteindelijk tot bijna 23h00 geduurd... beetje langer als op de doos staat Wink. Dat komt vooral omdat we het nog nooit hadden gespeeld en ook omdat Liesbeth half-time barvrouw speelt Razz

Het spel zelf : Bedoeling is om als eerste 12 punten te verzamelen. Eenvoudig, niet? Je kan punten bij elkaar sprokkelen door ondermeer dorpen, steden en gebouwen te bouwen. Die bouw je door gebruik te maken van je grondstofkaarten (graan, wol, baksteen, hout,...). Aan het begin van elke beurt moet je twee dobbelstenen gooien, ??n met symbolen en een normale dobbelstaan van 1 tot 6 ogen. De symbolen zijn bvb een zon (elke speler krijgt een extra grondstof naar keuze) of een vraagteken (je moet dan een kanskaart nemen van de stapel waarom een gebeurtenis staat voor beide spelers, meestal niet erg positief). Het aantal ogen bepaalt welke grondstof er geproduceerd wordt en dit kan verschillen bij beide spelers. Elke grondstofkaart heeft namelijk ook een bepaald aantal ogen op de kaart staan. Enkel de kaarten met hetzelfde aantal ogen die gegooid worden, gaan over tot productie. Na het gooien van de dobbelstenen kan je de actiekaarten gebruiken (je hebt er normaal max. 3 in de hand, maar kan ook 4 worden als je bvb een bibliotheek hebt gebouwd). De gele kaarten zijn meestal nefast voor de tegenstander, echter bestaan er ook verdedigingskaarten die de tegenstanden kan inroepen om de aanval te neutraliseren. Gele kaarten verdwijnen na gebruik uit het spel en je mag ze trouwens enkel gebruiken als beide spelers al MINSTENS 3 punten hebben. Je hebt ook rode kaarten, deze zijn stadsuitbreidingen en kan je enkel leggen als je een stad hebt uiteraard. En dan de groene kaarten: deze kaarten hebben vaak een aantal molens en ijzeren vuisten bvb... wie de meeste molens bezit, krijg ook de houten molen (welke ook telt als ??n punt). Hetzelfde voor de ijzeren vuisten (dan krijg je een houten ridder). Natuurlijk zijn dit punten die je kan kwijtspelen indien je de meerderheid niet kan behouden. Er zijn ook actiekaarten met punten die je mogelijk bvb terug op de hand moet nemen door toedoen van je tegenstander en zelfs kan verliezen. Enkel de gebouwde steden (2 punten) en dorpen (1 punt) blijven door het hele spel een zekerheid. Ow ja, je moet eerst een weg bouwen naast een dorp of stad om dan weer een dorp of stad te kunnen bouwen. Echter moet je eerst een dorp plaatsen die je daarna kan upgraden tot een stad. Voordeel is dat je bij een stad 4 actiekaarten kan plaatsen ipv 2 bij een dorp. Nadeel is dat bij het uitbreken van de pest (kanskaart) je alle grondstoffen nabij een stad kwijt speelt. En dat is dan weer niet bij een dorp. Je hebt wel verdedingskaarten die de pest kunnen neutraliseren. Je hebt ook kaarten die je productie van grondstoffen kunnen verdubbelen. Bij het bouwen van een dorp krijg je trouwens automatisch twee grondstofkaarten. Soms mag je die uitkiezen uit de stapel als je de juiste actiekaart maar hebt. Een bijzondere grondstof : goud. Je kan goud wisselen tegen een andere grondstof (bvb 3 goud tegen 1 wol). Dit kanje met alle grondstoffen (bvb 3 wol tegen 1 hout). Maar goud kan je dus niet gebruiken om te bouwen en enkel om te wisselen. Door de juiste actiekaart kan je dan bvb al tegen 2 goud een andere grondstof krijgen. Enz enz... dit is wat ik me er nog van herinner.. aan te raden spel !

Daarna hebben we nog met 4 mensen (Ik dacht Veerle en Davy en dan wijzelf) een soort aandelenspel gespeeld, al ontglipt de naam me even (Acquire?). Je hebt 7 soorten aandelen (verschillende kleuren) en je moet ketens bouwen op een bord dat van A1 => A12 gaat en dit dan ook nog van A naar I. Dus 9 keer 12 = 108 roosters. Je krijgt ook een beginbedrag om aandelen op te kopen. Naar gelang de grootte van de keten van een aandeel zal de prijs per stuk hoger liggen. Pas wanneer een fusie heeft plaatsgevonden tussen twee aandelen (eigenlijk geen fusie, maar een opslorping) kan een verkoop van aandelen gebeuren. Dit gebeurt wanneer twee ketens elkaar raken.. het kleinste aandeel verdwijnt maar de nummers 1 en 2 (de spelers die de meeste aandelen hadden) krijgen wel een flinke bonus. Het gaat er dus om de meeste aandelen te hebben, maar niet overdreven veel. Er zijn t? veel soorten aandelen om dat trouwens te doen. Elke speler heeft steeds 6 blokjes bij hem (met de cijfer-lettercombi zoals A5, E12, enz). Je kan dus uit die zes kiezen om een bepaald rooster te vullen. Daarna neem je weer ??n uit de zak om terug 6 blokjes te hebben.
We hebben zelf het spel fout gespeeld omdat eerst werd gezegd dat verkopen in elke ronde kon (en dit is dus pas na een fusie). Persoonlijk vind ik Shark (soortgelijk spel) boeiender en logischer om te spelen. Maar dat komt miss ook omdat we het niet goed hadden gedaan.

Terug naar boven  

Bericht  - Geplaatst: 16 Apr 2007 08:58:09 Reageren met citaat  
Kim

Hoikes

idd Jurgen om het kaartspel uit te leggen is het wat ingewikkeld , maar zoals je gemerkt heb , tijdens het spelen leer je het wel snel.
Er is ook een zeer groot aanbod en diversiteit aan kaarten waarmee je verschillende mogelijkheden op kan en tactieken gebruiken.
Ik persoonlijk vind het wel een zeer leuk spel voor twee spelers.
Eens iets anders Smile

Het spel dat jullie samen met Davy en Veerle gespeeld hebben is idd Acquire.Een spel met aandelen en opstarten van bedrijven die daarna opgeslorpt worden door de grotere.Jullie hebben het spel zeer eigenaardig gespeeld wat het spel natuurlijk wel anders maakt hoor.
kan zijn dat je het leuker vind al je het op de juiste manier speelt Smile
Ik persoonlijk vind Acquire beter als Shark maar dat is een persoonlijke mening natuurlijk.

Groetjes Kim

Terug naar boven  

Bericht  - Geplaatst: 16 Apr 2007 10:05:26 Reageren met citaat  
Lesly
Site Admin

Ik vind dat ook omdat acquire meer tactiek vraagt dan shark.
Maar de beide games zijn best wel ok?.

Denk dat je het best eens met de juiste regels speelt Laughing en je zal zien dat 8/10 je mening gaat veranderen.

Shark is wel een losser spel met meer fun gehalte.

Ikke

Terug naar boven  

De Spellenhut Forumindex -> Discussies -> Spelavond 13 april Tijden zijn in GMT + 2 uur  
Pagina 1 van 1