|
|
De Spellenhut Plaats om idee?n te wissel en meningen te geven
|
| Quotering Caylus |
| 1 Zeer goed |
|
80% |
[ 4 ] |
| 2 Goed |
|
0% |
[ 0 ] |
| 3 Gaat wel |
|
20% |
[ 1 ] |
| 4 Niet mijn ding |
|
0% |
[ 0 ] |
| 5 Slecht |
|
0% |
[ 0 ] |
|
| Totaal aantal stemmen : 5 |
Caylus - Geplaatst: 29 Apr 2007 09:09:36 |
|
|
Kim

|
|
Caylus
spelers
2 - 5
minuten
100 - 120
jaar
12+
type
bordspel
invloed
100%
intro
De spelers kruipen in de huid van bouwmeesters die bouwen aan het kasteel en de nabijgelegen stad Caylus om zo de meeste prestigepunten te verkrijgen.
spelregels
Heb je geen zin de regels te lezen? Ben je op zoek naar iemand die de regels kan uitleggen? Bekijk dan de video. Er zijn ook nog andere spellen met een video.
begin
Het spelbord toont een kasteel met sectoren voor kerkers, muren en torens. Vanaf het kasteel loopt een spoor met velden waar een aantal speciale gebouwen en neutrale gebouwen staan. In de loop van het spel kunnen de spelers op de overige velden nieuwe gebouwen oprichten.
De stadhouder en provoost worden op het laatste neutrale gebouw geplaatst. In de loop van het spel bewegen deze figuren over het spoor en geven aan welke gebouwen worden gewaardeerd en wanneer er een waardering plaatsvindt in de kerkers, muren en torens van het kasteel.
verloop
Caylus wordt gespeeld over verschillende ronden, die elk bestaan uit zeven fasen.
In de eerste fase wordt geld uit de bank verkregen. In de tweede fase worden de arbeiders aan het werk gezet. Dit vormt het hart van het spel. Om de beurt plaatst elke speler ??n van zijn arbeiders op een gebouw naar keuze. In elk gebouw is slechts plaats voor ??n arbeider. Bij het plaatsen moet de speler goed in de gaten houden welke gebouwen met welke eigenschappen op welk moment in het spel datgene opleveren wat de speler kan gebruiken.
De speler die als eerste past, ontvangt ??n Dinar van de bank. De overige spelers moeten nu meer geld betalen om hun arbeiders in te zetten. Nadat alle spelers hebben gepast, worden de speciale gebouwen gewaardeerd. De speler die hier een arbeider heeft ingezet, ontvangt bijvoorbeeld extra geld, verandert de spelvolgorde, etc.
In de vierde fase kan de provoost tegen betaling worden verplaatst. De positie van deze figuur geeft aan welke van de volgende gebouwen worden gewaardeerd. De arbeiders op gebouwen die verder op het spoor staan, gaan met lege handen naar huis. In de vijfde fase worden alleen die gebouwen gewaardeerd, die nog voor de provoost staan. Hier worden grondstoffen verkregen, kunnen grondstoffen worden omgeruild of ingewisseld voor geld, gebouwen opgericht, etc.
Ten slotte wordt aan het kasteel gebouwd. Hiermee zijn prestigepunten en koninklijke privileges te verkrijgen. In de laatste fase wordt de stadhouder ??n of twee velden vooruit geplaatst. De spelers ontvangen hun arbeiders terug en de volgende ronde begint.
eind
Het spel eindigt zodra de stadhouder het veld met de afgebeelde toren bereikt of als de torensector van het kasteel is volgebouwd. Het kasteel wordt nog gewaardeerd. De speler met de meeste prestigepunten is de winnaar van het spel.
positief
Voor Caylus geldt bij uitstek: er zijn meer wegen die naar Rome leiden! Je kunt prestigepunten verkrijgen door het oprichten van gebouwen, maar ook door het bouwen aan het kasteel. Afhankelijk van de keuzes van de spelers heeft elk spel een ander verloop.
De factor geluk is vrijwel geheel afwezig. Je kunt alleen verrast worden door de acties van je medespelers.
Schaarste speelt een grote rol in dit spel. Je hebt niet altijd de gewenste grondstoffen op voorraad en ook je geldvoorraad kan makkelijk uitgeput raken. Je wilt zoveel maar kan maar zo weinig!
negatief
De spelregels kunnen een beetje overweldigend zijn. Je ziet makkelijk iets over het hoofd. Pas na enkele keren doorlezen en het spelen van een proefspel vallen de verschillende stukjes op hun plaats. Echt een spel voor liefhebbers van een complex spel.
Speel je met mensen die erg lang nadenken en alle mogelijkheden willen nalopen, dan kan het spel wel heel lang duren.
materiaal
spelbord, stadhouder, provoost, 40 munten, 40 gebouwenfiches, 140 grondstoffenblokjes en voor elke speler: 20 huizen, 7 markeerschijven en 6 arbeiders
Het spelmateriaal van Caylus bevat geen tekst, een versie in een andere taal is dus geen probleem. Het spel is echter ook in een Nederlandstalige uitvoering op de markt gebracht.
[img][/img]
|
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 29 Apr 2007 09:09:36 |
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 29 Apr 2007 20:20:14 |
|
|
Kim

|
|
De eerste keer was ik toch niet echt met de volle verheuging aan het spel begonnen.Toen ze de regels begonnen uit te leggen , zag ik het al helemaal niet meer zitten.Zoveel regels en je kunt ook zoveel doen , zoveel mogelijkheden , zoveel mogelijke tactieken en richtingen dat je kan uitgaan.Kortom ik speelde echt niet met de volle overtuiging dat ik er iets van ging maken.Zelfs halfweg het spel wist ik nog steeds niet wat ik moest doen , waarvoor ik moest gaan en wat mijn tegenstanders in godsnaam aan het doen waren.Nader bekeken en gemerkt uit eigen ondervinding kun je dit spel beter al lerend spelen , zo leer je makkelijker.
Laat je zeker niet afschrikken door de uitleg , want dan frons je idd wel een beetje je wenkbrouwen .Eens aan het spelen wordt alles wel duidelijk.
Dit is tot nu toe mijn topper .En tot mijn grote verbazing bleek ik op 1 puntje na van de winaar te zitten op het einde.
|
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 2 Mei 2007 08:43:31 |
|
|
Lesly
Site Admin

|
|
Deze behoort ook in mijn ultra top
Het spel bevat geen geluksfactor en dat vind ik zalig. Er zijn heel wat regels en in het begin is er moeilijk er vat op te hebben. Maar naar mate je het speelt hoe simpel eigenlijk het spel eigenlijk is.
Het is en blijft een denk spel en een lang spel. Geen spel om ligt over te gaan, het spel biedt dat zoveel mogelijkheden kwa tactiek.
Wie van tactiek houdt moet dit zeker spelen maar je moet wel heel helden van geest zijn want anders maak je geen kans. Het is een zwaar spel maar zeker de moeite, niet echt aan te raden voor beginners.
|
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 2 Mei 2007 13:12:20 |
|
|
Tom
|
|
|
Op dit moment is het mijn persoonlijke favoriet (samen met El Grande). Het spel kent niet het minste gelukselement, waardoor je jezelf nooit hoeft te schamen voor een overwinning. Er zijn ook zoveel winststrategie?n zodat je het spel wel enkele keren moet gespeeld hebben voor je alle mogelijkheden kent. Hierdoor kan ik mij inbeelden dat het voor beginnende spelers soms wel eens frustrerend kan aanvoelen. De regels zijn ook vrij uitgebreid waardoor het zeker niet aan te raden is voor mensen die aan hun eerste kennismaking in de spellenwereld toe zijn. Enige nadeel is naar mijn mening dat het spel zo lang duurt. Met 2 uur kom je zelden toe in een spel met 4 ? 5 spelers.
|
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 3 Mei 2007 18:00:43 |
|
|
David

|
|
| Kim schreef: | | En tot mijn grote verbazing bleek ik op 1 puntje na van de winaar te zitten op het einde. |
Kim,
Volgens mij ben je een natuurtalent.
Ik heb nog niet het genoegen gehad dit spel te spelen, maar het zal er wel eens van komen.
|
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 8 Mei 2007 18:10:03 |
|
|
Kim

|
|
hehe , nee nee eerder geluk denk ik , want ik wist totaal niet wat ik aan het doen was , ik gokte er maar op .
|
|
|
|
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|
|
|
|
|