Kim
Auteur: Emanuele Ornella
Uitgever: Mind the Move, QWG (2006)
Speelduur: 90 tot 120 minuten
Aantal spelers: 2 tot 5
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Hermagor is een stevig bordspel voor 2-5 spelers. Elke maandagmorgen wordt op de marktplaats van Hermagor een grote weekmarkt gehouden. Op een markttabel worden o.a. goederenfiches geplaatst, waarna de spelers tegen betaling hun inkopers inzetten. De positie van de inkopers bepaalt niet alleen welke goederenfiches je bemachtigt, maar ook hoeveel geld je op de markt verdient. Uiteraard vliegen de inkopers elkaar regelmatig in de haren en wordt er fel gestreden om gewilde fiches. Na de sluiting van de markt stuur je jouw koopman op pad naar de dorpen, om de op de markt verzamelde goederen te verkopen. Je kunt alleen in nieuwe dorpen verkopen en wordt dus gedwongen om te reizen. Het reizen kost je geld. Als je in een nieuw dorp een goed verkoopt, bouw je daar meteen een handelpost. Deze levert meteen geld op en later ook nog een bescheiden bonus als een medespeler hier een goed verkoopt. Als je in alle dorpen rond een regio handelsposten bezit, mag je een productiegebouw of een edelman plaatsen. Eerstgenoemde levert enkele duiten op. Een productiegebouw levert aan het einde veel geld op als de desbetreffende categorie voldoende is ontwikkeld. Aan het einde krijg je ook nog een financi?le bonus voor de spreiding van jouw handelsposten over de drie hertogdommen c.q. de sterkste positie op de hoofdweg. Aan het einde van de rit wint degene met het meeste geld.
Hermagor is alweer een prima spel van deze uitgever. Het spelconcept lijkt op het eerste gezicht mogelijk een tikje simpel (fiches verzamelen en een beetje reizen), maar blijkt na de eerste speelminuten voldoende pit te bevatten. Op de markt wordt vaak fel gestreden om de gewilde fiches (niet alleen voor het voltooien van regio's, maar ook voor de ontwikkeling van de goederensoorten). Daarnaast probeer je zo zuinig mogelijk te reizen, omdat geld en winstpunten hetzelfde zijn. Hermagor lijkt me minder geslaagd met trage medespelers, vooral als zij proberen te onthouden hoeveel geld iedereen bezit. Met vlotte spelers is het genieten geblazen.
Hugo
Ik heb het nog niet veel kunnen spelen maar eerste indruk was positief.
Wat dan wel veel indruk heeft gemaakt is het aankopen van je goederen: dit is een spel in het spel en is dus bepalend voor je strategie.
Het spel zelf heeft een parfum van Turn&Taxi waar snelle verplaatsingen en het plaatsen van verkooppunten heel belangrijk zijn.
Weinig geluk in dit spel, alles moet je zelf beslissen rekening houden met je tegespelers en de verschillende manieren om aan punten te geraken .
_________________ Spelen en laten spelen.
- Geplaatst: 26 Mei 2007 19:25:34
Kim
Ik heb nog maar een keer de kans gehad om het te spelen en dat was dus op de beurs , toen nog in Eindhoven.
Eigenlijk vond ik het best wel goed , idd wel een gehalte van Turn en Taxi , maar toch een tikkeltje anders , zeker met het veilen eigenlijk van de goederen. dat vind ik een heel tof onderdeel omdat het net ietsje anders is dan andere spellen. Binnenkort wil ik me er zeker nog wel eens aan wagen om het uit te testen , naar mijn eerste ervaring vond ik wel goed meevallen.
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
Wil je ook een eigen gratis forum?
- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!