|
|
De Spellenhut Plaats om idee?n te wissel en meningen te geven
|
Iron Dragon - Geplaatst: 29 Jan 2007 11:35:41 |
|
|
Kim

|
|
Mijn favoriet spel is Iron Dragon en zowat alle varianten op dit spel
hierbij zal ik ook even uitleggen wat dit spel juist inhoud.
Auteur : Darwin P. Bromley
/ Tom Wham Minimum aantal spelers : 2
Uitgever : Mayfair Games Maximum aantal spelers : 2
Jaar van uitgave : 1996 Talen : Engels
Doel van het spel is om 7 van de 8 grote steden door middel van eigen treinrails met elkaar te verbinden en daarbij 250 goudstukken te bezitten.
Het spelbord laat een fantasie wereld zien met grote en kleine steden. Tussen de steden liggen verschillende punten. Zo zijn er punten met woestijn, bergen, wouden etc.
De spelers kunnen tijdens het spel rail kopen, die ze met hun wascostift op het bord tekenen tussen de verschillende punten in tekenen. Bij verschillende steden staan symbolen met goederen. Dit laat de goederen zien die geproduceerd worden in die stad. De bedoeling is om goederen in steden op te pikken en in andere steden weg te brengen. Op de kaarten met gevraagde goederen staan steden en welk goed ze willen hebben, ook staat erbij hoeveel goudstukken je ontvangt als je de goederen aflevert.
Zo krijg je tijdens het spel inkomsten waarmee je nieuwe rails kunt tekenen en nieuwe gebieden kan ontdekken. Ook kun je jouw trein vergroten en sneller laten rijden.
De spelers kruipen tevens in de huid van een karakter. Zo is er een elf en een bosjesman en vele anderen.
Je bent nogal even bezig met het verbinden van 7 steden. Je moet steeds investeren in nieuwe middelen, zoals een nieuwe trein of een nieuw spoor.
Het spel kan in een uur of 3 afgelopen zijn met 2 spelers. Met meerdere spelers zal dit langer zijn. Het nadeel van dit spel is dan ook dat het lang duurt dus niet geschikt om snel eens even een spelletje te spelen.
Ik vind het spel een genot om te spelen, vandaar mijn cijfer ?9?.
Ander varianten op dit spel zijn o.a. : Empire Builder , Euro Rails ,India Rails , Australian Rails , ...
|
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 29 Jan 2007 11:35:41 |
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 29 Jan 2007 13:35:37 |
|
|
Lesly
Site Admin

|
|
Deze behoord ook tot mijn favorieten eigenlijk.
Het is inderdaad een leuk en ook tactisch spel.
Dit is een spel net zoals Kolonisten en Le Jardin dat ik nooit zal beu worden
|
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 29 Jan 2007 20:53:50 |
|
|
Pieter

|
|
|
Iron Dragon zelf ken ik niet. Empire Builder wel en dat is inderdaad een heel goed spel. Enige nadeel vind ik dat als je met 4 of 5 speelt, je soms lang moet wachten...maar voor de rest...een topper!!!
|
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 29 Jan 2007 22:30:05 |
|
|
Lesly
Site Admin

|
|
Iron Dragon is beter dan Empire Builder weliswaar hetzelfde princiepe.
Inderdaad kan het soms wel eens lang duren maar als je het met mensen speelt die het spel kennen gaat het spel heel vlot vooruit al een geluk.
Das meestal het nadeel van hele goeie games dat ze lang duren
|
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 19 Feb 2007 19:08:01 |
|
|
Hugo

|
|
Er bestaan vele versies van dat spel Euro Rails bv.
Maar geeft me liever RAIL BARON ( AH ) dan moet je tenminste niet alle krijtjes uitwissen
Niet dat Rail Baron en sneller spel zou zijn, in tegendeel, het duurt ongeveer 4 u !
Het is zeer Monopolyachtig maar met meer strategischekeuzes en inzicht.
Een betere spel voor mensen met veeeel geduld.
|
|
_________________ Spelen en laten spelen.
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 20 Feb 2007 13:43:47 |
|
|
Lesly
Site Admin

|
|
Bha ken dat spel ook vrij goed, toch ben ik niet iemand met veel geduld.
Sommige zouden zelfs zeggen geen
Maar het is inderdaad wel een leuk spel en het is lang geleden dat ik dat spel nog eens gespeeld heb.
Misschien binnenkort eens in de club wie weet
|
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 4 Mrt 2007 12:58:53 |
|
|
sweety_liesje
|
|
Ik ken nog niet veel van die spelletjes, maar ik vond die EuroRails wel leuk toen we die met oudjaar hebben gespeeld. Alleen spijtig dat we vroegtijdig hebben moeten stoppen.
Ik wil het er zeker nog eens op wagen als we wat meer tijd hebben
|
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 5 Mrt 2007 00:46:02 |
|
|
Dominique
|
|
Ik heb al veel goeds over Iron Dragon gehoorden nu maken jullie me echt nieuwsgierig. Wat treinspellen betreft heb ik ervaring met de "kortdurende" spellen: Ticket to Ride en zijn varianten, Santa F? Rails en de kaartspellen Freight Train en Express.
Spellen die lang duren schrikken me wel een beetje af, maar als het echt een goed spel is wil ik er wel even voor gaan zitten. Railroad Tycoon zou ik eigenlijk ook graag eens spelen.
Dus als jullie ooit nog eens een partijtje Iron Dragon plannen, bezorg me dan maar en ticketje! Ik stap graag in.
Dominique
(Wie speelt, wint altijd!)
|
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 5 Mrt 2007 01:18:03 |
|
|
Kris

|
|
Ik heb 't eigenlijk meer voor de versies met de "?chte" kaarten dan voor Iron Dragon. Euro Rails heb ik wel nog niet gespeeld.
Empire Builder (VS) hebben we via Hugo en Lesly leren kennen en Australian Rail hebben we vorig jaar op vakantie in Itali? gekocht om enkele regenachtige dagen te overbruggen
Ik vind de toevoeging van rassen in Iron Dragon te zwak uitgewerkt aangezien je veel te vlot wisselt van ras. Ieder ras heeft zijn voordeel op bepaalde plaatsen op de kaart, maar doordat je telkens kan wisselen van ras voor 5 of voor 3 frankskes worden de verschillen volledig teniet gedaan...
Met een ork of een trol spelen is enkel nuttig wanneer je ondergronds bent. Daarom waarschijnlijk dat het ingebouwd is, voor de arme stakker die van 't begin zo'n wezen is....
Met catfolk valt nog iets of wat te spelen, maar die hebben eigenlijk ook alleen hun nut als je onderaan de kaart speelt.
Volgens mij hadden ze die 3 rassen beter weggelaten en het moeilijker of onmogelijk moeten maken om te wisselen van ras.
|
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 5 Mrt 2007 09:05:54 |
|
|
Kim

|
|
ja dat klopt , Zelf speel ik ook liever de spellen met echte kaarten.
Hier wordt op regelmatige basis wel euro rails gespeeld.
De mensen waar we het spel al mee gespeeld hebben vinden het zeker wel voor herhaling vatbaar.Alleen is euro rails wel iets langer te spelen dan empire builder , het duurt hier veel langer eer je geld hebt eigenlijk , door de vele rivieren en vooral erg dure landkaart , is het soms moeilijker een goed spoor te verkrijgen.
We zullen het spel ne keer mee naar Hasselt nemen
Groetjes Kim
|
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 8 Mrt 2007 16:33:45 |
|
|
Lesly
Site Admin

|
|
Iron Dragon heeft zo zijn charmes en er zijn meer mogelijkheden waaronder een snellere trein waardoor het spel vlotter en sneller vooruit gaat. Van alle andere versies vind ik empire builder momenteel de beste>
Die van india en rusland heb ik nog niet gespeeld maar mss koop ik die wel in zwolle binnenkort
zal ervan afhangen denk ik
|
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 11 Apr 2007 09:48:24 |
|
|
Kim

|
|
Ik heb Iron Dragon overlaatst eens zien staan ergens , stond klaar voor een spellenveiling die binnenkort doorgaat op ne site ergens.
Als ik meer weet hou ik iedereen op de hoogt
|
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 11 Apr 2007 10:23:58 |
|
|
Lesly
Site Admin

|
|
Zeg Hugo,
Heb jij dat spel ook niet? Verkoop je het niet aan ons voor een klein prikje?
|
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 12 Apr 2007 14:35:49 |
|
|
Hugo

|
|
Als ik seniel word dan kan je hopen die van mij te krijgen !
Maar je weet dat je Iron Dragon altijd kan lenen, speel er niet vaak mee.
De Australische versie viel een beetje tegen, ik had namelijk veel moeite om het te lezen, de druk was vreselijk klein dat maak dat de afstanden op de kaart heel groot zijn. Jammer, het had beter kunnen zijn.
|
|
_________________ Spelen en laten spelen.
|
|
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|
|
|
|
|