| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Sandy
|
Geplaatst: 1 Dec 2009 20:41:54 Onderwerp: Aanprikken PTFE |
|
|
Bij het aanprikken van een PTFE raad de fabrikant aan om de naald te draaien zodra je in het vat zit.
Nu hoorde ik van Anna dat daar ook weer discussies over zijn, en dat het beter is om met bevel down te prikken.
Wat is jullie ervaring?
Willy |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 1 Dec 2009 20:41:54 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Edsart
|
Geplaatst: 8 Dec 2009 23:31:27 Onderwerp: |
|
|
Hoi Willy
In leeuwarden handteren we de regel van het bevel up prikken en opschuiven. Persoonlijk draai ik de naald (bijna) altijd om bij het opschuiven de onderwand niet te beschadigen. (cimino en graft)
Mocht de shunt nu erg iel zijn dan wil ik er wel eens voor kiezen om niet eerst te draaien.
Maar mijn advies zou zijn wel draaien om onderwandbeschadiging te voorkomen.
Beveldown prikken heb ik geen ervaring mee en zou ik theoretisch niet kunnen onderbouwen.
Groet Edsart _________________ <Medisch Centrum Leeuwarden> |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Sandy
|
Geplaatst: 15 Dec 2009 11:56:36 Onderwerp: Aanprikken PFTE |
|
|
Tijdens het schrijven van protocollen, heb ik geen artikellen hierover kunnen vinden, alleen info van de fabrikant goretex. Zij raden aan om de naald zo snel mogelijk te draaien (met bevel down) om vaatwandbeschadigingen te voorkomen.
Wat mij opvalt, als je een naald met bevel up door papier prikt is het prikgaatje veel groter dan met bevel down!!!!! Is misschien een onderzoekje waard???
groetjes sandy |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Annemarie
|
Geplaatst: 5 Jan 2010 15:56:00 Onderwerp: Aanprikken PTFE |
|
|
Hi Willy,
In Apeldoorn hanteren wij de instructie van de firma goretex, wat wil zeggen bevel up prikken en zodra je met de naald in het vat zit de naald bevel down draaien en verder opschuiven om onderwand beschadiging te voorkomen. Als de naald reeds in de shunt zit (bevel down) en de flow blijkt niet voldoende te zijn dan wil het nog wel eens helpen om de naald weer terug te draaien naar bevel up, dat kan mijns inziens geen kwaad als de naald reeds in het vat zit.
Succes!
Groet Annemarie |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|