| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Sandy
|
Geplaatst: 1 Mrt 2010 11:48:49 Onderwerp: Ontsteking button hole |
|
|
Onze start gaat blijkbaar echt niet over rozen bij de button hole techniek.
1 patient met flinke lekkage in het aanlegtraject, hier zijn we gestopt.
En nu een patient met een geinfecteerde button hole, tgv staphylococcus aureus, heeft zelfs een longontsteking en endocarditis opgelopen. Onze artsen zien ons liever stoppen met dit project.
Tevens heeft het symposium mij ook niet echt blij gemaakt over dat je koste wat het kost door moet gaan om een stompe naald te prikken. Zoals Tony Goovaert vertelde, tot 4 x overprikken met stomp. En dat deze techniek toch meer kans op infectie heeft. In de afgelopen 10 jaar hebben wij 1 shuntinfectie gehad, tgv gebruik emla, dat de patient zelf niet wilde stoppen. Gebruik van het echo apparaat heeft ons toendertijd echt overtuigd, de button hole techniek tot op heden nog niet.
Het vaattoegangssymposium heeft mij minder overtuiging gebracht, dan 1 jaar geleden.
groetjes sandy |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 1 Mrt 2010 11:48:49 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
willy Sluimer
|
Geplaatst: 5 Mrt 2010 12:48:03 Onderwerp: Re: Ontsteking button hole |
|
|
| Sandy schreef: | Onze start gaat blijkbaar echt niet over rozen bij de button hole techniek.
1 patient met flinke lekkage in het aanlegtraject, hier zijn we gestopt.
En nu een patient met een geinfecteerde button hole, tgv staphylococcus aureus, heeft zelfs een longontsteking en endocarditis opgelopen. Onze artsen zien ons liever stoppen met dit project.
Tevens heeft het symposium mij ook niet echt blij gemaakt over dat je koste wat het kost door moet gaan om een stompe naald te prikken. Zoals Tony Goovaert vertelde, tot 4 x overprikken met stomp. En dat deze techniek toch meer kans op infectie heeft. In de afgelopen 10 jaar hebben wij 1 shuntinfectie gehad, tgv gebruik emla, dat de patient zelf niet wilde stoppen. Gebruik van het echo apparaat heeft ons toendertijd echt overtuigd, de button hole techniek tot op heden nog niet.
Het vaattoegangssymposium heeft mij minder overtuiging gebracht, dan 1 jaar geleden.
groetjes sandy |
Dit is wel heel jammer dat jullie zulke slechte ervaringen hebben.
Wij hebben inmiddels een aantal patiënten die echt niet anders meer willen. We zijn nu bijna een jaar bezig, en nog steeds geen infecties.
Wel zijn wij van het begin af aan begonnen met de korstjes te weken met chloorhexidinecreme. Ook gebruiken wij geen scherpe naalden voor het peuteren, maar een heel fijn pincet. Ik weet niet of dat scheelt.
Wat betreft het prikken met stompe naalden. Wij gebruiken sinds enige tijd de semi stompe naalden van Dirinco. Tijdens het symposium werd er gezegd dat dit geen verschil maakt met de stompe naalden, maar wij hebben andere ervaringen. We merken wel degelijk verschil. Het aanprikken gaat een stuk makkelijker, en vaak kan je al vanaf de 2e keer deze naald gebruiken, waardoor je minder vaak tot nooit met scherp hoeft te prikken. _________________ Willy (meander Dialyse Centrum) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Anne Braaksma
|
Geplaatst: 13 Mrt 2010 11:25:35 Onderwerp: |
|
|
Hoi,
Ook wij gebruiken chloorhexidinecreme en pincetten voor het verwijderen van de korstjes met goed resultaat! Waar ik heel nieuwsgierig van wordt is het bericht van Willy over de semi stompe naalden! Wij hebben nl een tweetal patienten waar de stompe naald steeds terugveert en je met scherp er zo inglijd.....Heb je daar meer info over?
groet Anne |
|
| Terug naar boven |
|
 |
willy Sluimer
|
Geplaatst: 13 Mrt 2010 15:41:30 Onderwerp: |
|
|
| Anne Braaksma schreef: | Hoi,
Ook wij gebruiken chloorhexidinecreme en pincetten voor het verwijderen van de korstjes met goed resultaat! Waar ik heel nieuwsgierig van wordt is het bericht van Willy over de semi stompe naalden! Wij hebben nl een tweetal patienten waar de stompe naald steeds terugveert en je met scherp er zo inglijd.....Heb je daar meer info over?
groet Anne |
Deze semi stompe naalden zijn ontwikkeld om het trampoline effect tegen te gaan, wat zo ik begrijp jullie probleem is.
Het zijn zeker geen scherpe naalden, maar omdat de bek wat langer is glij je makkelijker de tunnel in, en blijkbaar ook door het klepje.
Ik zou zeggen vraag een proefpakketje aan bij dirinco.
Het is misschien handig om het via Vincent Brons te doen.
Succes ermee _________________ Willy (meander Dialyse Centrum) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
joop
|
Geplaatst: 14 Mrt 2010 17:24:17 Onderwerp: shuntzorg |
|
|
Hi Sandy,
ik heb je bericht gelezen en jammer dat het zo gaat. In de ervaring die ik het afgelopen jaar heb gehad in het Hagazkh is het ook niet altijd vlotjes verlopen, een kwestie van lange adem en het principe van de buttonhole techniek volharden. Aantal patienten is het gewoon niet gelukt om verschillende redenen. Een daarvan kreeg een huidonsteking en dat was voor hem reden om te stoppen, de shunt opzich was geen enkel probleem bij. We hebben chloorhex gebruikt maar daar reageerde ook een aantal mensen op. Bij een aantal gewoon Nachl gebruikt wat eigenlijk ook goed werkte. Bij een enkeling Emla zalf gebruikt en dat vond ik een ontdekking. Korstjes gingen er zonder probleem af en daarna alleen goed reiningen. Bij mijn nieuwe werkgever in Delft zal ik zeker na inwerkperiode weer starten met de buttonhole, sterker nog er wordt om gevraagd. Tot ziens 22 april In Ede
Joop Benning, Reinier de Graaf ziekenhuis Delft |
|
| Terug naar boven |
|
 |
dieke
|
Geplaatst: 31 Mrt 2010 11:05:36 Onderwerp: |
|
|
| jammer, dat het zo gaat. Bij sommige buttonholes moet je echt een lange adem habben, andere gaan probleemloos en de pat. zijn er erg blij mee. Wij gebruiken ook chloorhexidinezalf, maar er zjn 2 pat. die daar allergisch op reageren, daar weken we het korstje nu met nacl. De semi-stompe naald gebruiken we nog niet, als het niey lukt prikken we met een flexibele naald. Het korstje verwijderen we met een smal pincet. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Sandy
|
Geplaatst: 20 Apr 2010 08:13:02 Onderwerp: vervolg |
|
|
Ik heb het voor elkaar gekregen met veel overtuiging naar de artsen dat we een nieuwe patient met een verse shunt zijn opgestart. Dit om de button hole techniek ook bij het gehele team eigen te maken. Dat wij de nieuwe techniek eigen moeten maken en dat de button hole techniek alleen vanuit de praktijk aangeleerd kan worden. Het aanprikken van bovenarmshunts en het aanprikken onder echo heeft ook vaardigheid van het team vereist.
Mij is nu wel opgevallen dat ook vanaf andere centra's patienten met een button hole, niet altijd een goed aangelegde button hole hebben. Dit heb ik nl gecontroleerd met de echo. 1 patient kon zijn naalden beiden nl. niet goed opschuiven en had problemen met zijn drukken. Het bleek dat hij al te vaak met zijn naalden in de onderwand had gezeten dat hier een gehele uitstulping was ontstaan, en het was onmogelijk om de naald voorbij de uitstulping te krijgen. Dus misschien een idee om eerst voor het aanleggen het echo apparaat te gebruiken, zodat je zeker weet of de gekozen hoek van je naald de goede is.
Ik zie jullie aanstaande donderdag
groetjes sandy |
|
| Terug naar boven |
|
 |
joop
|
Geplaatst: 23 Apr 2010 18:00:33 Onderwerp: |
|
|
Jammer. maar begrijpelijk! Mijn ervaring bij mijn vorige werk is juist positief. Niet dat alles nou in een keer goed ging maar toch met redelijk succes een aantal buttonholes te weten creeren. Toch blijven proberen zou ik zeggen!
Joop |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Sandy
|
Geplaatst: 8 Mei 2010 08:09:23 Onderwerp: |
|
|
De patient waarbij we nu gestart zijn, heeft een nieuwe cimino shunt. De patient wilde zelf leren prikken. We zijn nu drie weken op weg. Bij de vierde keer zijn we over gegaan naar stompe naalden, arterieel lukte dit direct, veneus de keer erop. Inmiddels prikt zij zichzelf en dit gaat zeer goed. We houden de moed erin.
groetjes sandy |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Margret Bergenhenegouwen
|
Geplaatst: 13 Jul 2010 17:06:50 Onderwerp: volhouden bij aanleg van buttonhole |
|
|
Hallo Sandy:
Hierbij wil ik nog reageren op het aanleggen van de Buttonhole.
Veel geduld en een lange adem is nodig.
Alle patiënten die we van af april 2009 hebben gestart met de aanleg, hebben met succes uiteindelijk een buttonhole gekregen.
De een heeft hem goed aanprikbaar na 2 tot 3 weken, bij de ander is het een worsteling. door bv allergie voor pleister, desinfectans, pijnlijke plaats. ,ontsteking, steeds een nieuwe plaats of andere aanpak nodig. nu zijn alle bemoeienissen steeds tot een goed resultaat uitgelopen.
De Patiënten vragen nu al wanneer zij in aanmerking komen voor een Buttonhole.
Zelfs de Chirurg vraagt er om, wanneer er een klein shunt traject is, of dit wel voldoende kan zijn voor een BUTTONHOLE.
Sandy hou vol en motiveer je collega's dit ook te doen, de patiënten zijn er uiteindelijk bij gebaat _________________ Margret |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|