| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Annemarie
|
Geplaatst: 7 Jun 2010 08:42:48 Onderwerp: Opzuigen bloed uit de katheter voor aansluiten |
|
|
Hallo allemaal,
We hebben een cursist die erg kritische vragen stelt en zo kwamen wij als werkgroep vaattoegang tot de volgende discussie:
Aansluiten op de dialysemachine met een katheter.
In het protocol staat: trek 5 ml bloed op uit de katheter zodat het citraat eruit is voordat je flusht met NaCl en check op stolling.
Het blijkt dat iedere verpleegkundige een andere hoeveelheid bloed opzuigt en de discussie is nu wat een juiste hoeveelheid is, is 3 ml bijvoorbeeld ook genoeg of moet het juist meer zijn dan 5 ml, is 1 keer bloed opzuigen voldoende en dan flushen of moet je 2 keer bloed opzuigen om er zeker van te zijn dat er geen stolling meer in de katheter zit?
Ik persoonlijk denk dat het protocol kan blijven zoals het is, eenmaal 5 ml bloed opzuigen en dan flushen.
Wat denken jullie?
Groetjes Annemarie |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 7 Jun 2010 08:42:48 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Sandy
|
Geplaatst: 14 Jun 2010 08:51:57 Onderwerp: |
|
|
Hoi Annemarie,
Een collega van mij heeft het uitgezocht met het laboratorium. Bij ons zuigen we 2 x 3 ml bloed op uit de katheter. Indien er bloed afgenomen moet worden wordt daarna eerst een spijtbuis afgenomen en dan pas de daadwerkelijke bloedafname, omdat het blijkt dat er toch nog resten antistolling achterblijven. Zal wel met de viscositeit te maken hebben.
Sindsdien zien we goede bloeduitslagen, vooral met de INR zagen we veel afwijkingen.
groetjes sandy |
|
| Terug naar boven |
|
 |
joop
|
Geplaatst: 2 Jul 2010 09:35:27 Onderwerp: opzuigen bloed |
|
|
Lijkt me prima protocol!!  |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Anne Braaksma
|
Geplaatst: 2 Aug 2010 20:46:05 Onderwerp: |
|
|
Hoi,
Wij doen hetzelfde, ook 5cc.
groet Anne
Zwolle |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Annemarie
|
Geplaatst: 10 Aug 2010 07:54:35 Onderwerp: opzuigen bloed uit katheter |
|
|
Hoi,
Bedankt voor de reacties. Ik heb ons protocol inmiddels aangepast, we trekken nu 3 ml bloed op uit de katheter.
Groetjes Annemarie |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|