| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Edsart
|
Geplaatst: 4 Jan 2010 11:27:55 Onderwerp: Retrograad prikken van een SN naald |
|
|
Dag allen!,
Momenteel zit ik met een vraag waar misschien jullie ook al eens mee geworsteld hebben.
Het is namelijk zo dat wij als regel hebben de veneuze naald niet retrograad te zetten. Arterieel mag bij ons wel. (literatuur moet ik even schuldig blijven) Maar nu is er onlangs besloten om de nachtdialysepatienten op één naald te laten dialyseren. Art en Ven pomp op 300ml/min met een slagvollume van 35ml.
Een aantal van onze nachtpatienten heeft een loop waarin je dan alleen maar het veneuze gedeelte mag benutten of kan je de SN-naald retrograad in het arteriele gedeelte plaatsen? Of gelden dezelfe argumenten waarom je de veneuze naald niet retrograad zet.
Ik zal dit proberen uit te zoeken maarmocht iemand hier al wat over weten dan hoor ik het graag.
Groet Edsart
(SN-naald = Single Needle naald) _________________ <Medisch Centrum Leeuwarden> |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 4 Jan 2010 11:27:55 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Sandy
|
Geplaatst: 6 Jan 2010 10:37:33 Onderwerp: |
|
|
Hoi Edsart,
Ik heb een tijd geleden met de firma goretex gesproken en het retrograad prikken is volgens hun niet noodzakelijk. Wij hebben alle goretex loops altijd met de stroom meegeprikt, en het viel mij op dat de prikgaten sneller dichtgingen dan tegen de stroom in.
Voor een shuntflowmeting hoeven de naalden ook niet meer retrograad en antegraad geprikt worden. Alleen de naalden moeten een zo'n groot mogelijke afstand van elkaar hebben, zodat je over de gehele shunt een antwoord krijgt. Wel adviseert de firma transonic de naalden min. 5 cm. uit elkaar te prikken, ivm vermenging van het NaCl dat je inspuit.
groetjes sandy |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Anne Braaksma
|
Geplaatst: 7 Jan 2010 16:22:37 Onderwerp: |
|
|
Hoi Edsart,
Wij prikken alle SN naalden met de stroom mee, ongeacht of dit nu in het art. deel of veneuze deel van de shunt zit. Lijkt me ook dat je anders meer kans hebt op recirculatie of hoge ven. drukken? Slechts bij 1 patient wordt soms tegen de stroom in geprikt met SN, maar zij heeft en een kort traject en aneurysma's waardoor het volgens 1 van onze nefrologen geen klap meer uitmaakt welke kant je opprikt omdat het toch een groot zwembad is.
groet Anne |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|