Voor wagens die extreem zijn, Breedbouw, Supercars, Offroad, Kitcars en samengestelde voertuigen. 
 
 
 FAQ  •  Zoeken  • Gebruikersgroepen   •  Registreren  •  Profiel  •  Log in om je privéberichten te bekijken  •  Inloggen
 
 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


 Brandstof besparen door aceton! Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Nieuw onderwerp plaatsenReageren
Auteur Bericht
B00ster
Site Admin


Geregistreerd op: 23 Dec 2011
Berichten: 206
Woonplaats: Limburg

BerichtGeplaatst: 9 Jan 2012 10:22:51 Reageren met citaatTerug naar boven

Brandstof besparen

BRON: - Wist u Dat



In de USA wordt op dit moment (peildatum 07-03-2011) € 0,664 voor een liter benzine en € 0,73 voor een liter diesel betaald. Aan de pomp, door de consument.
Zowel de regering, de raffinaderij en de pomphouder verdienen er voor die prijs goed aan.
In de USA liggen de af raffinaderij kosten voor een liter benzine op € 0,45 en voor een liter diesel op € 0,555

Hier in Nederland wordt beweerd dat een kale liter benzine af raffinaderij meer dan € 0,60 kost en vervolgens komen er dan nog alle winsten en belastingen bovenop.

Of de raffinaderijen in Nederland bakken er niets van, of de zakken worden extra gevuld.
Kiest u zelf maar een mogelijkheid.
De regering en de oliemaatschappijen zijn erg goed in het doorberekenen van gestegen kosten. Olie waarvoor de hogere prijzen betaald moeten worden komen pas medio tot eind april 2011 hier aan, de brandstofprijzen zijn echter direct na het bekend worden van de hogere prijzen eind februari en begin maart 2011 verhoogd.
Het gegraai kent geen grenzen!
Gelieg en bedrog leiden tot veel te hoge prijzen!
Elk kwartaal heeft bijvoorbeeld Shell 30-50% meer winst dan het voorgaande kwartaal.
En het lijkt wel alsof we dat met z'n allen normaal vinden, we worden gewoon bestolen.

Gelukkig zijn er ook mogelijkheden om het brandstofverbruik wat te verlagen...

Flink minder brandstof gebruiken, minder motorslijtage en tegelijk ook nog aanzienlijk milieuvriendelijker rijden.

Geen problemen bij de APK uitlaatgastest, omdat met het toepassen van deze tip de uitstoot van schadelijke stoffen fors wordt gereduceerd.

Bij diesels is deze tip nagenoeg even werkzaam als een roetfilter en bespaart ook nog eens op het verbruik, terwijl een roetfilter het verbruik licht doet toenemen.

Hoe werkt dat dan?

Dat kan door het bijmengen van ACETON bij benzine of diesel brandstof:


Aceton zorgt voor een fijnere nevel en een optimalere verdeling van de koolstofmoleculen en daardoor beter verdeelde en optimalere brandstof in de cilinders, waardoor de brandstof vollediger verbrandt.

Hierdoor vindt veel minder vervuiling van de motorolie plaats en behoudt de motorolie langer de optimalere smeercapaciteit.



Voordelen:

10 - 35% brandstofbesparing bij benzinemotoren (zelfs voor de hybride auto's!)

10 - 30% brandstofbesparing bij dieselmotoren

20 - 35% brandstofbesparing bij scheepsdieselmotoren

15 - 30% brandstofbesparing bij vliegtuigmotoren

Sterk verminderde uitstoot van schadelijke stoffen door volledigere verbranding van de brandstof, veel minder roetuitstoot en fijnstof bij diesels.

Sterk gereduceerde motorslijtage doordat de motorolie veel minder vervuilt.

Een beter draaiende en reagerende motor (vooral bij diesel goed merkbaar, reageert directer op het gaspedaal)

Beter startgedrag.



Nadelen:

Geen!!!




In de USA heeft Louis LaPointe - iemand die al meer dan 50 jaar lang aceton toevoegt - de motor van een van zijn auto's uit elkaar gehaald na ruim 800.000 kilometer en de slijtage was vrijwel te verwaarlozen.

Hoe kan het dat aceton in brandstof de slijtage vermindert?

Als brandstof onvolledig verbrandt blijft er altijd een residu op de cilinderwand achter. Dit residu komt in de motorolie terecht waardoor de smerende werking van de motorolie steeds minder wordt en waardoor dus slijtage ontstaat. Bij volledige(re) verbranding van de brandstof blijft de olie schoner en ook beter z'n werk doen.

Aceton is een oplosmiddel, mors het dus niet op de lak.

Kan aceton kwaad in je brandstofsysteem, het is toch een oplosmiddel?

Aceton kan geen enkel kwaad, ook benzine en diesel zijn agressieve stoffen en alle componenten in het brandstofcircuit worden door aceton NIET aangetast.

Alle leidingen/slangen/rubbers en afdichtingen in het brandstofcircuit zijn zelfs bestand tegen pure aceton, laat staan in de zeer geringe hoeveelheid die hier wordt aangegeven om bij te mengen.( maximaal 1 deel op 250 delen brandstof, of 4 delen op 1000 delen brandstof)

De aceton in de tank kan (bron TNO) absoluut geen kwaad en de tankinhoud wordt er ook niet gevaarlijker door dan het al was.

Op het internet kom je genoeg indianenverhalen tegen over de schade die aceton in een motor kan veroorzaken. Deze verhalen zijn allemaal bedoeld om je van het gebruik van aceton af te houden.

Brandstoffen bevatten ongeveer 170 verschillende chemicaliën, waarvan er meerdere behoorlijk agressief zijn. Aceton is daarmee vergeleken redelijk onschuldig.

De oliemaatschappijen komen zelf bepaald niet met betere brandstoffen, die motor, mens en milieu ontzien, omdat ze gehecht zijn aan hoge omzetten en hoge winsten.

Aceton kan gehaald worden bij de drogist (veel te duur) of meestal bij een goed gesorteerde "Doe het Zelf zaak" of verfzaak.

Om je een idee te geven van de prijzen van ACETON:

Bij de drogist € 1,80 per 100 ml (handig flesje om de hoeveelheid af te meten)

Bij de drogist € 8,65 per liter

Bij de "Doe Het Zelf" zaak (bijvoorbeeld HUBO) € 3,50 per 500 ml

Bij de verf speciaalzaak (meestal op bestelling) ongeveer € 17,50 per 5 liter.

In België kost 1 liter aceton € 3,80 en 5 liter aceton € 14,00 (bij de Brico)

Bij schildersbedrijven intern voor 10 liter ongeveer € 15,00

Bij de chemische industrie in bulkverpakkingen van 200 liter ongeveer € 205 ex btw


Het dient te gaan om zuivere aceton, geen flesjes nagellak verwijderaar, omdat daarin andere stoffen zijn bijgemengd.

Je moet - vooral voor de kleinere hoeveelheden - ook iets hebben om de aceton goed te kunnen afmeten.

Ik gebruik daar zelf een aceton flesje van ongeveer 100 ml voor waarop ik (nadat het leeg was) streepjes gezet heb om de 5 millliliter.

Dat kan je uitmeten door water in het flesje te gieten en te wegen met een keukenweegschaal. (Hou wel rekening met het gewicht van het flesje)

1 ml water weegt 1 gram.

Het bijmengen resulteerde voor een oude Daihatsu in een verbruik van 1:21,3 en dat was eerder 1:16, een verbetering met 33,3%
Voor een Volvo V40 levert 200 ml (0,33%) bijmengen op een volle tank ruim 20% besparing op.


Het bijmengpercentage ligt tussen 0,2 % en 0,5 % voor zowel benzine als diesel.


Om het correcte (lees: meest effectieve) bijmengpercentage voor je specifieke voertuig vast te stellen (wel binnen de genoemde percentages!) moet je eerst beginnen met de laagste hoeveelheid en je verbruik goed bijhouden.

Hanteer vervolgens het bijmengpercentage dat je de meeste kilometers per liter oplevert. Dit kan per type automotor verschillen.


Ook is de kwaliteit van de brandstof (belangrijker bij benzine!) is duidelijk van invloed.


Het is mijn ervaring dat BP en Gulf benzine leveren die in ieder geval een 10 tot 15% hoger verbruik oplevert. Ik tank daar dus echt niet meer.
Daarnaast hebben steeds meer andere "merk"-pompstations Euro95 waarbij 4% ethanol is bijgemengd, hetgeen ook een 10% hoger brandstofverbruik oplevert.


De bij te mengen hoeveelheid is dus erg klein. Let op: Het gaat om milliliters (=cc), niet om centiliters!


Op 1 liter (1000 milliliter) benzine of diesel 2,0 tot 5,0 milliliter aceton.

Op bijvoorbeeld 50 liter benzine of diesel moet je tussen 100 en 250 milliliter aceton bijvoegen.



Als je voor de 1e keer bijmengt moet je natuurlijk rekening houden met de totale tankinhoud.

Het makkelijkst gaat dat als je uitgaat van een volle tank, bijvoorbeeld 50 liter.

Bij 50 liter moet je 100 - 250 ml aceton bijmengen, dat kan je er dan ingooien als je bij de pomp staat om 'm vol te gooien. (bij voorkeur éérst de aceton in de tank doen)

In het vervolg meng je bij overeenkomstig het aantal getankte liters.

Wil je een optimale bescherming voor je motor (ongeacht benzine of diesel) dan is het mogelijk om 0,1 % synthetische 5W40 olie ( goed door elkaar schudden direct voor het bijmengen in de brandstof, zodat je een melkachtig mengsel krijgt!) bij de aceton te voegen, wel moet je dan het totaalpercentage met 0,1% ophogen, dus dan moet je van dit mengsel tussen de 0,3% en 0,6% bijvoegen.( Afhankelijk van wat de beste hoeveelheid voor je motor is.)

Dit zou op 50 liter tussen de 150 en 300 milliliter aceton+olie mengsel bijmengen betekenen.

De synthetische olie samen met aceton bijmengen heeft naast een veel betere smering van de motor (erg belangrijk voor de levensduur en slijtagebeperking!) ook een erg gunstige (=beperkende) werking op de uitstoot van uitlaatgassen.


Er is voor benzinemotoren nog een andere mogelijkheid om een combinatie met aceton toe te voegen:

In plaats van synthetische olie is het ook mogelijk om dieselolie te combineren met aceton, dieselolie is veel goedkoper dan synthetische olie en werkt zelfs nog iets beter dan de synthetische olie.

Voeg 0,5% aceton en 0,5% dieselolie (eerst goed mixen) toe voordat je tankt.

Afhankelijk van het specifieke resultaat voor je specifieke motor kan je dit percentage (voor zowel aceton als diesel) opvoeren tot 1%, maar begin rustig met 0,5% om het resultaat voor je eigen voertuig uit te testen.

Het toevoegen van 1% of 0,5% diesel bij de benzine levert in combinatie met dezelfde hoeveelheid aceton geen enkel probleem op voor het brandstofsysteem.


laatste wijziging op 19-03-2011

- Wist u Dat

_________________
Image
If everything seems under control, you're not going fast enough!!!
Profiel bekijkenStuur privéberichtMSN Messenger







Geplaatst: 9 Jan 2012 10:22:51 Terug naar boven

Berichten van afgelopen:      
Nieuw onderwerp plaatsenReageren


 Ga naar:   



Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Tijden zijn in GMT + 1 uur
Vertaling door Lennart Goosens.