Dutch Trainz
Dutch Trainz
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


In the Dutch mountains: LTM in de 21ste eeuw

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Dutch Trainz Forumindex -> Layouts
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RobKi



Geregistreerd op: 02 Okt 2020
Berichten: 16
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2020 19:03:59    Onderwerp: In the Dutch mountains: LTM in de 21ste eeuw Reageren met citaat

Ik ben begonnen aan de herbouw van de voormalige LTM-stoomtramlijn Maastricht - Gulpen - Vaals. Het wordt geen verantwoorde historische reconstructie, maar een denkbeeldige situatie: stel dat die rails er in de 21ste eeuw nog steeds lagen, hoe zou het er dan uitzien?

Natuurlijk leidt dat tot onrealistische situaties, zoals de bocht van de lijn onder het betonnen viaduct in de Rijksweg bij Cadier en Keer. Daar staan nu aardappelschuren. In mijn weergave rijdt de stoomtram daar dwars doorheen:


Trainz-screenshot by Rob Kievit, on Flickr

Het voorplein van het vroegere LTM-station in Gulpen is nu het Arriva-busstation. Dat is het bij mij ook, alleen rijden de stoomtrams er nog altijd langs:


Trainz-screenshot by Rob Kievit, on Flickr

En natuurlijk ontbreekt ook het legendarische viaduct over het dal van de rivier de Gulp niet. Weliswaar met iets meer staanders dan het origineel had, maar dat mag de pret niet drukken.


Trainz-screenshot by Rob Kievit, on Flickr

Het grootste deel van het landschap is nog grijs met gele ruitjes. Eerst moet ik al die hoogtes goed krijgen, en dat is in Zuid-Limburg razend ingewikkeld. Hier ben ik nog wel een tijdje mee bezig.

Ik vind het leuk dat je met Trainz deze fantasie-situatie toch tamelijk realistisch kunt vormgeven. Natuurlijk, honderd procent serieus is het niet, maar dat hoeft toch ook niet?
_________________
TRS2022 122418 - TRS2019 SP1 109641 - T:ANE SP4 105766 - AMD Athlon II X4 630 2.8 GHz - 11GB RAM - NVIDIA GeForce GT710 - Win10
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen







Geplaatst: 18 Okt 2020 19:03:59    Onderwerp:

Terug naar boven
Rutger



Geregistreerd op: 21 Aug 2020
Berichten: 190
Woonplaats: Voorburg

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2020 19:11:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik denk alleen niet dat de buurtgoederentrein succes zal hebben, zonder bodem Wink

Grappig concept! Hopelijk is de LTM 26 over een tijdje (up-to-date) te downloaden!

Groeten,
R
_________________
https://www.facebook.com/WerkspoorTrainz

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
RobKi



Geregistreerd op: 02 Okt 2020
Berichten: 16
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2020 19:19:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Rutger schreef:
Ik denk alleen niet dat de buurtgoederentrein succes zal hebben, zonder bodem Wink


Volgens de historici was het goederenvervoer op deze lijn verre van succesvol; misschien omdat het materieel geen vloer had... Wink

Dank voor je reactie. (En die LTM 26, daar zal ik geduldig op wachten!)
_________________
TRS2022 122418 - TRS2019 SP1 109641 - T:ANE SP4 105766 - AMD Athlon II X4 630 2.8 GHz - 11GB RAM - NVIDIA GeForce GT710 - Win10
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
gm99999



Geregistreerd op: 15 Aug 2020
Berichten: 473

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2020 19:49:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Leuk idee voor een route Rob
oud en nieuw kunnen best samen
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
RobKi



Geregistreerd op: 02 Okt 2020
Berichten: 16
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2020 20:02:19    Onderwerp: Reageren met citaat

De LTM keert langzaam terug in het Limburgse heuvelland. De sporen tussen Maastricht en Vaals zijn vrijwel compleet.

Het landschap vereist eigenlijk meer zorg dan de tramlijn zelf. De kenmerkende hoogteverschillen moeten een beetje kloppen met de werkelijkheid om er een herkenbaar geheel van te maken. De hoogtelijnen van Topotijdreis en OpenTopoMap zijn onmisbaar bij het "aanleggen" van de heuvels en dalen.

Een paar plaatjes dan.

De tram is net vertrokken van de halte Mamelis (waar tot op de dag van vandaag wordt gestopt door bus 350, in het zeldzame geval dat er iemand uit- of in wil stappen). De rit gaat in de richting van Vaals.


Trainz Maastricht-Vaals by Rob Kievit, on Flickr

In Vaals kijk je vanaf de Rijksweg naar beneden, het dal van de Sinselbeek in, waarlangs de LTM de plaats binnenreed. Lekker vlak! Het stationsgebouw is er nog steeds, maar de omgeving is nu volgebouwd.


Trainz Maastricht-Vaals by Rob Kievit, on Flickr

En tenslotte even terug naar halverwege de lijn. Daar takte een spoor af naar Wijlre, met zijn NS-station.
Op het overgavespoor naar de NS staat een sliert LTM-goederenwagens. Rechts het NS-spoor, inmiddels van de ZLSM. Links het allang verdwenen LTM-terrein. Eerlijk gezegd is dat het idiootste emplacement dat ik ooit gezien heb. Allerlei korte spoortjes waarvan het doel onduidelijk is. Duidelijk aangelegd voordat Prorail begon met het wegsnoeien van wissels...


Trainz Maastricht-Vaals by Rob Kievit, on Flickr

(Ja, ja, de volgende keer zal ik de wisselpijltjes uitzetten voordat ik schermfoto's maak. Embarassed )
_________________
TRS2022 122418 - TRS2019 SP1 109641 - T:ANE SP4 105766 - AMD Athlon II X4 630 2.8 GHz - 11GB RAM - NVIDIA GeForce GT710 - Win10
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
gm99999



Geregistreerd op: 15 Aug 2020
Berichten: 473

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2020 21:13:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Wordt een leuke route
hoe doe je die hoogte erin? handmatig?
was al weer vergeten hoe die wisselpijlen eruit zagen Smile
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
RobKi



Geregistreerd op: 02 Okt 2020
Berichten: 16
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2020 23:34:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoe ik de hoogtes maak? Dat vertel ik graag, @gm99999. Misschien bekende kost voor velen, maar dat geeft niet.

Omdat ik een bestaand landschap wil uitbeelden, gebruik ik de hoogtegegevens van Topotijdreis (uit 1936) en OpenTopoMap (nu; bijna hetzelfde).

In dit voorbeeld maak ik een heuvel die maar 10m hoger is dan het niveau van de spoorlijn en de autoweg. Tien meter lijkt niet veel, maar het is een reƫle waarde in het zachtglooiende landschap hier. Het hoogteverschil is duidelijk zichtbaar.

Stap 1: breng de top van de heuvel op hoogte met het 'Use Height'-gereedschap. De omringende 'vlakte' is 85m hoog, de heuvel 95.


Limburg hill in Trainz by Rob Kievit, on Flickr

Vervolgens maak ik het verloop van de helling.
Stap 2: Leg 'splines' van de top naar de voet van de heuvel. Ik gebruikte shubs en trees. De splines moeten alleen een begin- en een eindpunt hebben, geen tussen-vertices.


Limburg hill in Trainz by Rob Kievit, on Flickr

Nu begint het vormen van het landschapsreliƫf.

Stap 3: trek de 'splines' strak met het 'Smooth spline'-gereedschap.


Limburg hill in Trainz by Rob Kievit, on Flickr

Stap 4: vul de ruimtes tussen de rechtgetrokken 'splines' op met behulp van het 'Plateau'-gereedschap.


Limburg hill in Trainz by Rob Kievit, on Flickr

Het begint erop te lijken. Nu nog even 'bekleden' met gras of een andere begroeiing, en we hebben een duidelijke verhoging in het terrein. Gezien vanaf het spoor:


Limburg hill in Trainz by Rob Kievit, on Flickr

Het gaat wel duidelijk omhoog, maar het is niet meteen een Alp. Precies goed voor Limburg.
_________________
TRS2022 122418 - TRS2019 SP1 109641 - T:ANE SP4 105766 - AMD Athlon II X4 630 2.8 GHz - 11GB RAM - NVIDIA GeForce GT710 - Win10
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
gm99999



Geregistreerd op: 15 Aug 2020
Berichten: 473

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2020 02:09:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt voor de tutorial Rob !
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
RobKi



Geregistreerd op: 02 Okt 2020
Berichten: 16
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2021 23:47:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Intussen in TS19 weer verder gebouwd aan de LTM-lijn Maastricht-Vaals, in een 21ste-eeuws landschap.

Eerst een ritje richting Vaals. We hebben het Gulpdal overgestoken en komen bij Pesaken weer "aan land". Rechts de vervallen boerderij onderaan de spoordijk.

LTM Trainz by Rob Kievit, on Flickr

Tussen Wahlwiller en Nijswiller verlaat de tram de Rijksweg en rijdt op eigen baan om de Biesberg heen.

LTM Trainz by Rob Kievit, on Flickr

Het pittoreske boerderijgehucht Mamelis ligt een paar meter lager vlak tegen de weg aan.

LTM Trainz by Rob Kievit, on Flickr

Laatste stop voor Vaals: de halte Lemiers. In de rookpluim ligt het etablissement dat bekendstond als A je Striekiezer. De bushalte heet vandaag de dag nog steeds zo. In de verte buigt de lijn naar links om in het Sinselbeekdal te blijven; de helling van de Rijksweg, Vaals in, is voor de stoomtrams te steil.

LTM Trainz by Rob Kievit, on Flickr

Eindpunt Vaals bezoeken we een volgende keer. Nu gaan we naar het andere einde: Maastricht.
Vanaf St. Antoniusbank dalen we langzaam af naar het begin van de Akersteenweg. Bij restaurant D'n Hoof (voorheen Bogman) is een halte.

LTM Trainz by Rob Kievit, on Flickr

We rijden in westelijke richting de hele Akersteenweg af, en na Heer kruisen we de Sibemaweg. Het braakliggende terrein was ooit een paralleltak van de Maas. In de 20ste eeuw lag hier de snelweg naar Marseille, die nu onder de grond in de tunnel is verdwenen.


LTM Trainz by Rob Kievit, on Flickr

Een eindje verderop passeert de tram het eigen emplacement en rijdt dan een kort stukje over het NS-spoor (dat heden ten dage wordt bereden door Arriva en NMBS). Het wegverkeer wacht braaf bij de overweg Heerderweg/Sphinxlunet.
(Ja, ik weet dat de rode/groene pijlen uitgezet kunnen worden voor een mooie screenshot. Doe ik volgende keer wel.)

LTM Trainz by Rob Kievit, on Flickr

En tenslotte zijn we op het eindpunt Stationsplein Maastricht, een enkel spoor met omloopspoor, meer is het niet.
Links op de hoek hotel L'Empereur, rechts de stationstoren. In afwachting van echte LTM-loks wordt de dienst uitgevoerd door andere B-tenderlokjes in het rijkgesorteerde (hmm...) Trainz-aanbod.


LTM Trainz by Rob Kievit, on Flickr

Zo, nu weer aan de slag. Vooral veel bomen planten, huizen bouwen en dat rare Runaround-commando temmen.
_________________
TRS2022 122418 - TRS2019 SP1 109641 - T:ANE SP4 105766 - AMD Athlon II X4 630 2.8 GHz - 11GB RAM - NVIDIA GeForce GT710 - Win10
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
saurer580



Geregistreerd op: 15 Aug 2020
Berichten: 127
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2021 12:17:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Wow dat ziet er goed uit.
Roept herinneringen op aan mijn 5 jarige verblijf in Zuid Limburg begin jaren 70 vwb het landschap.
Succes met de verdere bouw.
vr.gr
Ruud
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Sam



Geregistreerd op: 17 Aug 2020
Berichten: 115

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2021 08:19:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat ziet er erg leuk uit, veel succes verder met de route.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
RobKi



Geregistreerd op: 02 Okt 2020
Berichten: 16
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: 4 Apr 2023 11:16:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Voor wie benieuwd is naar deze route: je kunt 'm als cdp hier ophalen:

https://www.mediafire.com/file/or5iqwrq82gtzcb/LTM-3b-19.cdp/file

Klik wel op de juiste Download-knop (die met 4.09 erop).
De meeste dependencies hebben jullie waarschijnlijk al. Mocht je toch iets aantreffen dat je nergens vandaan kan halen, laat het me dan s.v.p. even weten, via PB of mail.

Ik heb geen plannen om deze route verder te ontwikkelen; Trainz begint me meer ergernis dan plezier te geven, en dan kan ik deze game voorlopig beter laten rusten. Wie weet, later misschien...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Dutch Trainz Forumindex -> Layouts Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.