Dutch Trainz
Dutch Trainz
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Lijn Groningen-Nieuweschans toegevoegd aan Nederland West v6
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Dutch Trainz Forumindex -> Layouts
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
java23



Geregistreerd op: 19 Jan 2022
Berichten: 81
Woonplaats: Quimper, Bretagne, Frankrijk

BerichtGeplaatst: 14 Dec 2022 13:54:43    Onderwerp: Lijn Groningen-Nieuweschans toegevoegd aan Nederland West v6 Reageren met citaat

Dat is het ! De grote dag is aangebroken ! Very Happy

Zoals vermeld in het Onderwerp "Algemeen/Welkom" in mijn bericht van 1 februari 2022, is de lijn Groningen-Nieuweschans voor TrainZ klaar ! Het is geïntegreerd als een uitbreiding van de Nederland-West v.6-kaart, geïnitieerd door Barrie40 en bijgewerkt voor TRS2019 door GM . Het wordt uitgebracht als een "Nederland 7" kaart met een "Nederland '70" sessie (Omdat Nieuweschans de meest oostelijke stad van Nederland is, dacht ik dat de aanduiding "West" kon worden geschrapt Wink !) .

Ik heb er een jaar lang al mijn vrije tijd aan besteed .

Ik moet zeggen dat ik dit werk met veel plezier heb gedaan : ik vond het ontspannend . Het is de eerste keer dat ik een landschap heb gemaakt voor TrainZ ex-nihilo : het fascineerde me en ik heb veel geleerd over een regio waar ik heel weinig vanaf weet (ik heb net een middag doorgebracht in elk van de steden Groningen en Leeuwarden en een paar dagen aan de Friese Waddenkust) .

Mijn richtlijnen waren als volgt :
- Voor zover mogelijk, en om de kaart van Nederland niet te verzwaren, heb ik dezelfde texturen, objecten, wegen, rails gebruikt .
- In het begin heb ik de route direct op vlakke grond gelegd, net als voor de rest van de kaart . Ik zei tegen mezelf dat we tenslotte in Nederland zijn : je hoeft het niet ingewikkeld te maken met landschapsvormen Cool !! In feite was het een vergissing : toen ik dit soort foto's op internet zag :

(foto Martijn Van Vulpen)
Shocked zei ik al snel tegen mezelf dat er realisme te winnen viel door het reliëf te respecteren !
- Wat betreft het aantal baseboards dat aan weerszijden van de baan moet worden gebruikt, hangt alles af van de omgeving waarin u zich bevindt :
--- midden in de stad is een baseboard meer dan genoeg,
--- in open land (vooral aan de rand van een polder) zijn 2 of 3 baseboards nauwelijks genoeg !
- Idem voor de densiteit van de te plaatsen objecten :
--- in de gebieden die door de trein worden begrensd, probeer ik alles te modelleren : de huizen, hun garage, de tuin, de geparkeerde auto, de bloemen, de heggen, de hekken, enz.,
--- verder vereenvoudig ik geleidelijk totdat ik alleen de gebouwen en de bomen plaats (de vegetatie en de huizen "schermen" snel het zicht vanuit een trein af, en ik probeer ervoor te zorgen dat er geen "lekkage" of "vacuüm" van zicht is zonder tussenliggende obstakels),
--- hoewel ik gepassioneerd ben door treinen uit de jaren '70, bleef ik bij het huidige tijdperk van de kaart . Met name de luchtfoto's van Google uit 2016, het is die datum die ertoe doet .

Ik gebruikte getextureerde basiskaarten met een satellietweergave vastgelegd op GoogleMaps met een precisie van 2048 pixels voor een 720m baseboard . Hierdoor kunt u met grote precisie wegen, sporen en objecten aanleggen .

Door het (intensieve !) overleg van Google StreetView kunt u het gebouw kiezen dat het meest lijkt op de werkelijkheid . Wat dat betreft heb ik voor deze kaart geen objecten gemaakt (behalve heel specifieke betonnen steunberen ter versteviging van het terrein bij de samenvloeiing spoor/snelweg/kanaal bij Winschoten en kleine apparaten om een ​​naam of bedrijfsnaam aan een gebouw toe te voegen ( beschikbaar gesteld op de DLS)) . Het is vrij eenvoudig om met een beetje creativiteit een specifiek gebouw op te roepen, soms door verschillende gebouwen naast elkaar te plaatsen ! Dit vereist soms zorgvuldig jongleren met objecten of splines ! Opgemerkt moet worden dat de beschikbare gegevens in Duitsland veel minder beschikbaar zijn, mensen hebben bezwaar gemaakt tegen StreetView-opnamen door Google-auto's ...

Enkele cijfers :
- De gecreëerde lijn is in totaal 48 km, waarvan 44,3 km op Nederlands grondgebied, 2 km op Duits grondgebied en 1,5 km voor de Veendam-lijn die kort na Zuidbroek wordt losgekoppeld .
- Het geheel vereiste de toevoeging van 199 baseboards aan de oorspronkelijke NLW6-kaart .

Om dit project te illustreren, zijn hier 3 samenvattingen :
- De kaart waar ik van uit ben gegaan :

Ik ben zo vrij geweest om hier de afbeelding te publiceren die Fred heeft gemaakt om de publicatie van zijn NLW6-kaart te illustreren ...

- De kaart aangepast door toevoeging van de lijn Groningen-Nieuweschans :

Ik maakte van de gelegenheid gebruik om het beeld aan te vullen met meer plaatsnamen en grensovergangen (in het geel)

Tot slot, een zoom op het nieuwe onderdeel, rood omkaderd .


Dit was voor de presentatie van het project . Ik nodig je uit om in de volgende berichten door deze onderwerp te bladeren : ik wens je een goede ontdekking en veel plezier Cool !

Doei,

Philippe
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 14 Dec 2022 13:54:43    Onderwerp:

Terug naar boven
MOB3001



Geregistreerd op: 20 Sep 2022
Berichten: 9

BerichtGeplaatst: 14 Dec 2022 15:29:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Dank voor je uitgebreide toelichting, ben benieuwd hoe het er gaat uit zien in de totale route.
Mooi dat je er zoveel werk in hebt gestoken en je motivatie hebt behouden
Werkt het totaal wellicht ook in Tane?
vr.gr
Ruud
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
java23



Geregistreerd op: 19 Jan 2022
Berichten: 81
Woonplaats: Quimper, Bretagne, Frankrijk

BerichtGeplaatst: 14 Dec 2022 16:13:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Ruud,
Helaas, het formaat waarin TRS2019 kaarten opslaat, is niet achterwaarts compatibel met oudere versies .
Doei,
Philippe
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
gm99999



Geregistreerd op: 15 Aug 2020
Berichten: 473

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2022 02:31:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Leuk Java mooi gedaan, maar had NLW-V7 hier al erg ver, met oa kijfhoek
alle seinen en wissels herbenoemt (als op sporenplan)
update van Utrecht, Zwolle, Nijmegen , Den Haag, Groningen de Vork
de Betuwelijn. en de lijn Leeuwarden-Harlingen

Moet ik dat dan als V8 verder doen, ook goed hoor?
hoop dat de 2 nog samen te voegen zijn, lol
Ik blijf gewoon in TRS19 100240 bouwen, dan kunnen meer mensen het gebruiken

Hoop in de toekomst dat er echt Multi-bouwen mogelijk is
zou erg leuk zijn
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
java23



Geregistreerd op: 19 Jan 2022
Berichten: 81
Woonplaats: Quimper, Bretagne, Frankrijk

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2022 12:27:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Fred,

Ik denk dat je jouw versie 8 zou kunnen noemen (West of niet West : "that is de question") ...

Het zou inderdaad wenselijk zijn om de 2 versies samen te voegen, maar dat zal niet gemakkelijk zijn : ik heb overal verbeteringen/correcties aangebracht . Het laatste voorbeeld : door de namen van steden op de afbeelding van de Nederland v.7-kaart in te vullen, zag ik dat een TrackMark van het station van Helmond het opschrift "Helomond" had ... Er waren genoeg van dit soort voorbeelden, en ik heb niet alle veranderingen bijgehouden ...
In ieder geval, als mijn kaart verschijnt, staat het je vrij om de lijn Groningen-Nieuweschans op de jouwe te plakken .
Ik vind dat deze kaart de status van co-working verdient : als elke Nederlandse Trainzieur het deel waar ze wonen zou verwerken, zou deze kaart zijn potentieel vermenigvuldigen !!

Doei,

Philippe
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
gm99999



Geregistreerd op: 15 Aug 2020
Berichten: 473

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2022 13:26:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Mee eens Philippe, eigenlijk kan het west er nu al af
veel van die verbeteringen had ik al in mijn V7
heb zo'n 14000 dingen de echte naam gegeven, echt een gepuzzel

Helaas om dat nieuwe stukje toetevoegen, zou ik eerst 5000 boards moeten weggooien en dan hopen dat mergen werkt, als je je route deelt zal ik het proberen.

Heb al heel vaak tegen n3v gezegd, hoe multi build zou moeten werken
maar ze blijven maar bij hun DLC DLS etc etc
Op het ogenblik doen maar een handje vol mensen MPS, dan crash server weer
en het blijft bij een kickstarter met wat extra boards.

Gewoon lekker bouwen, dan doen we gewoon een aantal versies Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
olaf99
Site Admin


Geregistreerd op: 15 Aug 2020
Berichten: 570

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2022 21:51:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo

Philippe mooie uitbreiding heb je gemaakt.

Olaf
_________________
downloads: https://olaf99trainz.blogspot.com/
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
java23



Geregistreerd op: 19 Jan 2022
Berichten: 81
Woonplaats: Quimper, Bretagne, Frankrijk

BerichtGeplaatst: 1 Jan 2023 10:59:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo allemaal ... en ... gelukkig nieuwjaar !

Goed, nu op naar de foto's. Ik was te laat, en mijn excuses, maar, zoals uitgelegd in mijn vorige bericht, ben ik begonnen met de lijn op NLW6-normen, dus zonder reliëf . Ik hield mezelf voor dat dit rechtgezet moest worden, maar ik aarzelde ... nou ja, hier is het dan, ik ging kapot, en het traject van Groningen tot Martenshoek werd MET reliëf overgedaan . Ik deed het goed : met 2 weken werk meer, het realisme is x10 verbeterd !!!


Op deze foto zitten we in de trein van Groningen (achter ons) naar Zwolle (voor ons, rechterbaan). De afbeelding bestaat uit twee delen :
- boven, de situatie gemaakt op NLW6 . We zien links het begin van de lijn richting Nieuweschans, opgesteld door de maker(s) van deze route . Er is zelfs trackmarks "Groningen-Kropswolde uit en uit" : alles was dus gepland . Merk op dat de lijn zelfs geëlektrificeerd is !!! Het kan op een dag komen, maar voor nu, zelfs met het lopende rehabilitatieproject "Wunderline", staat het niet op de agenda !
- beneden is de lijn naar Nieuweschans in gebruik . Er is wat meer begroeiing, de seinen zijn verplaatst (en genummerd!) om aan de werkelijkheid te voldoen . De hoogspanningslijn is verplaatst .


Op deze foto hetzelfde boven/onder-oud/nieuw principe, op dezelfde plek, maar dan in vogelvlucht . Ook het landschap rondom de Zwollelijn (rechts), ter hoogte van de kruising, heeft enkele verbeteringen ondergaan (texturen, bebouwing, wegen en begroeiing) . Links is alles nieuw !


Op deze foto zitten we in de trein naar Nieuweschans en zijn we net de kruising gepasseerd . Geen opmerkingen : alles staat op de foto ! (de rechts geziene VIRM rijdt richting Zwolle) .


Dit keer zitten we in de trein richting Zwolle, en kijken we naar links naar de lijn die wegrijdt richting Nieuweschans . De Duitse trein getrokken door een BR218 rijdt richting Nieuweschans en Bremen, de DEII komt uit Nieuweschans .

Goed bezoek,

Doei,

Philippe
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
java23



Geregistreerd op: 19 Jan 2022
Berichten: 81
Woonplaats: Quimper, Bretagne, Frankrijk

BerichtGeplaatst: 6 Jan 2023 11:02:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Het is nu tijd om onze wandeling van Groningen naar de Duitse grens te beginnen .
Ik ga verschillende standpunten langs de lijn met jullie delen, genomen vanuit de trein ... of buiten . Het wordt een lange excursie vol ontdekkingen : wat mij betreft, ik die het gebied niet kende, heb ik veel interessante, grappige, ongerijmde, verrassende, nostalgische, historische, trieste, menselijke dingen geleerd ...
Het was een opwindende ervaring en ik hoop dat je net zoveel plezier beleeft aan het lezen ervan als ik aan het bouwen ervan !


We bevinden ons nog steeds op het grondgebied van de gemeente Groningen, ten zuiden ervan . Links de laatste gebouwen. Voor de rest vult de natuur onze ogen ! Rechts verschuift de lijn naar Zwolle .


Even verderop vult de natuur van "De Vork" het landschap . We zijn omringd door water . Aan de linkerkant is het voorgebergte een oude stortplaats . Het is omgebouwd tot een bak met zonnepanelen (staat niet op mijn kaart uit 2016) . Rechts heeft de natuur plaatsgemaakt voor een enorm treinonderhouds- en opslagterrein (na 2016) .


Precies op dezelfde plek, maar dan buiten de trein gezien (een BR218 met 3 Silberlinge-rijtuigen richting Bremen) . Op de achtergrond de stad Groningen, links de lijn die uit Zwolle komt . Afgezien daarvan, de natuur en het water van "De vork" !
Meer over "De Vork" :
https://www.visitgroningen.nl/nl/locaties/3877982343/archeologisch-wandelpark-de-vork
https://groningerarchitectuurmaand.nl/inzendingen/archeologisch-wandelpark-de-vork


Even verderop komen we bij de overweg van Noorderzanddijk, aan het einde van de toekomstige zonnepanelenvelden en het opslagterrein . Ik ga het "natuur, trein en seinen" dopen !!
Dezelfde plek nu gezien (Foto: © ProRail / Stefan Verkerk)
!
Meer over het opslagterrein : https://www.groningenspoorzone.nl/deelgebieden/opstelterrein-de-vork-in-haren



We zien nu de bewuste overweg, waar de natuur het heeft overgenomen . Op de achtergrond zien we de scheepswerf in het plaatsje (27 inwoners!) van Waterhuizen .

Dat is alles voor vandaag !

Doei,

Philippe
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
olaf99
Site Admin


Geregistreerd op: 15 Aug 2020
Berichten: 570

BerichtGeplaatst: 7 Jan 2023 22:00:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Mooie screens.
_________________
downloads: https://olaf99trainz.blogspot.com/
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
java23



Geregistreerd op: 19 Jan 2022
Berichten: 81
Woonplaats: Quimper, Bretagne, Frankrijk

BerichtGeplaatst: 13 Jan 2023 16:45:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt Olaf !

Nog geen kilometer verder komen we bij het knooppunt Waterhuizen .

Links de lijn Groningen-Nieuweschans .
Rechts de verbinding Haren-Waterhuizen : hierdoor kunnen treinen die van Onnen naar Zuidbroek gaan, voorkomen dat ze naar Groningen moeten om van richting te veranderen .
Links op de achtergrond de scheepswerf van Waterhuizen . 200m ervoor, de voormalige blokwachterswoning .

Laten we van de gelegenheid gebruik maken om de verbinding Haren-Waterhuizen te bekijken .

Hier zijn we net ten zuiden van het station van Haren (dit deel van NLW6 heeft een kleine "reliëf-vegetatie" facelift ondergaan) .
Links de lijn Zwolle-Groningen .
Rechts de aansluiting om Groningen te mijden .


Wij zetten ons in voor de verbinding die door een natuurgebied loopt . Uitzicht op Wikkelhof: er is veel groen !


We rijden door naar de eerste brug over een watergeul, in Mikkelhorst .
Op de achtergrond de gebouwen van de gemeente Groningen .


Fotostop bij de tweede brug .


Hier zijn we aan het einde van de verbinding, waar we weer uitkomen op de lijn Groningen-Nieuweschans .

Dat is alles voor vandaag !

Doei,

Philippe
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
gm99999



Geregistreerd op: 15 Aug 2020
Berichten: 473

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2023 01:40:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Ziet er mooi uit Philippe !
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
BCTrainz



Geregistreerd op: 09 Okt 2020
Berichten: 69
Woonplaats: Britsum City

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2023 00:28:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Kan niet anders dan het met GM eens zijn.

"MP Track Wood v2" zie ik...

Door de jaren heen ook mijn favoriete track.
Ik vind de tracks van tegenwoordig, die 25m voor je neus nog eens gelegd moeten worden, echt helemaal niks.
Leuk voor plaatjes en zo, maar niet om op te rijden.

Deze plaatjes van jou mogen er dan ook zijn!


☼BC☼
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Jeroen



Geregistreerd op: 12 Sep 2020
Berichten: 154

BerichtGeplaatst: 17 Jan 2023 12:10:20    Onderwerp: Reageren met citaat

SNCB/NMBS en misschien ook de SNCF maken gebruik van de zogenaamde krokodillen in het spoor

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Edwin



Geregistreerd op: 27 Aug 2020
Berichten: 105

BerichtGeplaatst: 17 Jan 2023 21:58:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Jeroen dat is ATB NG wat op de diesel baanvakken ligt.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/ATB_Nieuwe_Generatie

Groeten Edwin.
_________________
https://www.facebook.com/WerkspoorTrainz

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 17 Jan 2023 21:58:00    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Dutch Trainz Forumindex -> Layouts Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 1 van 5

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.