Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Voetbalcolumns

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    ethushekkiforum Forumindex -> Voetbal
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jornowski
Tourwinnaar 2011

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2010 15:32:02    Onderwerp: Voetbalcolumns Reageren met citaat

Bij deze een column van een collega van mij die zelf op hoog niveau heeft gevoetbald (tegen het eerste elftal van FC Twente aan hikkend). Leek me wel leuk om eens met jullie te delen. Zullen er nog wel eens vaker wat langs komen. Ook overige voetbalcolumns (van bijv. Johan Derksen) zijn hier uiteraard welkom.

Citaat:
Wijsheden van de trainer

Heeft u wel eens geprobeerd een sprint te trekken op precies 60% van uw kunnen? Een trainer die zonder met de ogen knipperen aangeeft ‘’jongens, de eerste sprint op 60%, de tweede op 80% en de derde voluit’’. Het zou toch jammer zijn dat je bij de eerste sprint al 70% gegeven hebt en daarmee 10% weggooit. Dan de categorie trainers die voor elke competitie wedstrijd aangeeft: ‘’mannen vandaag wordt een belangrijke wedstrijd’’. Heeft u ooit een trainer gehad die beweerde dat ‘’het vandaag een onbelangrijke competitiewedstrijd wordt’’ ?

Trainers trappen altijd zoveel open deuren in dat als je erover nadenkt het nergens op slaat wat ze zeggen. Nog een voorbeeld: "we moeten scherp en geconcentreerd spelen en mogen geen cadeautjes weggeven". Dank u, trainer, goede tip, normaal laat ik bewust de tegenstander een keertje lopen, vooral in sinterklaastijd. Mijn inziens kan de wedstrijdbespreking van tevoren eigenlijk naar ongeveer 10 seconden en kan er na een gezamenlijke ‘’kom op hé, d’ran’’ afgetrapt worden.

‘’We zeiden van tevoren tegen elkaar dat we zo lang mogelijk de nul wilden houden en dat is ons de eerste drie minuten aardig gelukt’’ is een uitdrukking van trainer Hans Meyer na een verloren Bundesliga wedstrijd. Buiten het feit dat het een grappige opmerking is, is het verder natuurlijk een zinloze opmerking. Wordt dan niet altijd geprobeerd zo lang mogelijk de nul te houden? Ook kan ik tegenwoordig mijn lachen niet meer houden als iemand roept: ‘’we moeten proberen vroeg te scoren’’, vooral een uitdrukking die gebruikt wordt op het moment dat er tegen een ogenschijnlijke makkelijker tegenstander gespeeld wordt. Nee, normaal wachten we altijd zo lang mogelijk met scoren, maar vandaag doen we het anders.

Dan trainers die bij hun aanstelling laten optekenen dat ze dit jaar ‘’verzorgd en aanvallend willen voetballen, gericht op resultaat’’. Ik zit echt te wachten op de eerste trainer die onverzorgd lange ballen wil spelen en maar wil kijken wat het wordt. Ook aardige daar-zakt- mijn-broek-van-af-gehalte hebben de opmerkingen dat ‘’Als je de kansen niet afmaakt, dan kun je er op wachten dat je er nog eentje tegen krijgt’’ en ‘’we moeten ervoor zorgen dat alle neuzen dezelfde kant opstaan’’. Deze behoeven geen nadere toelichting denk ik.

Al jarenlang vraag ik me overigens af wat een goed moment is om een doelpunt tegen te krijgen, aangezien menig trainer namelijk beweert dat het tegendoelpunt op een ‘’slecht moment’’ viel. Wel moet ik een trainer helemaal gelijk geven als hij beweert dat "als wij die 1-0 maken in plaats van zij, krijg je een hele andere wedstrijd". Dit is natuurlijk een waarheid als een koe.

Of het echt nadelig is voor een elftal om een trainer voor de groep te hebben? Och, ik denk het niet, ik heb iemand wel eens horen zeggen dat elk nadeel…

"Standplaats Köln"
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 31 Aug 2010 15:32:02    Onderwerp:

Terug naar boven
bros1987
Tourwinnaar '12-13'

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2010 16:23:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Die voetballers hebben duidelijk geen hartslagmeters anders kun je toch vrij makkelijk die sprintjes doen Wink

Waar komt deze column vandaan? Schrijft die collega dat zomaar of is het specifiek ergens voor?
Terug naar boven
Jornowski
Tourwinnaar 2011

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2010 19:43:31    Onderwerp: Reageren met citaat

bros1987 schreef:
Die voetballers hebben duidelijk geen hartslagmeters anders kun je toch vrij makkelijk die sprintjes doen Wink

Waar komt deze column vandaan? Schrijft die collega dat zomaar of is het specifiek ergens voor?

Hij schrijft ze voor de website en een clubblad van een amateurclub (à la FC Geleen Zuid) waar die zelf is begonnen met voetballen. Ik zou de website even niet uit mijn hoofd weten.
Terug naar boven
Jornowski
Tourwinnaar 2011

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2010 10:44:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Aangezien er zoveel animo is, hier nummer 2:

Citaat:
Koehandel voor gevorderden
31 augustus, 00.00. De transfermarkt is dicht. Het is weer voorbij. Ik weet niet wie er meer opgelucht zijn. De voetbalclub en zijn supporter, wetende dat geen speler meer weg kan lopen naar een andere ‘sportieve uitdaging’. Of, de voetbalspeler die blij is dat nu niet meer alsnog een concurrent wordt binnengehaald als ‘de nieuwe verlosser’.

Je zult als supporter maar voor € 75 een shirtje van Affelay hebben gekocht voor het nieuwe seizoen. Vervolgens geeft Ibrahim zonder blikken of blozen aan dat hij wel toe is aan een andere club. Bij de kwalificatie van de Europa-league (welke mij sportief gezien voor een club toch een enorme uitdaging lijkt), wordt hij vervolgens bewust buiten de selectie gehouden. Waarom? In de afgelopen jaren werd nog menig keer beweerd dat de speler verkouden was geraakt op het tochtige trainingsveld, of werd de schuld gelegd bij het in de weg staande keukentrapje thuis. Tegenwoordig wordt niet eens meer naar een excuus gezocht en eenvoudigweg hardop gezegd dat Affelay minder oplevert bij een eventuele verkoop. En net op het moment dat jij als echte fan het shirtje van Affelay ritueel verbrand hebt, verkondigd de sterspeler vervolgens weer dat ‘’er eigenlijk geen mooiere stad dan Eindhoven bestaat’’ en dat hij zich ‘’met volledige overgave op PSV richt’’.

Naast het feit dat menig supporter maar moet afwachten wat er van het elftal van zijn club overblijft, moet het toch ook voor een trainer gigantische frustrerend zijn. Hoe kan een trainer zich goed voorbereiden op het nieuwe seizoen, wetende dat wellicht nog belangrijke spelers zullen vertrekken. Normaalgesproken wordt juist om zulke spelers heen een elftal gebouwd. ‘’Lekker’’ als in de laatste week van augustus, als de competitie alweer begonnen is, je sterspeler alsnog vertrekt.

Van spelers waren we het zo langzaam gewend dat zij nog op het laatste moment verkassen, maar dat tegenwoordig ook trainers zichzelf nog transferen vind ik tamelijk uniek. Nou zullen niet veel fans een shirtje van Maaskant gekocht hebben, maar hoe hij NAC achterliet om naar Polen te gaan is echt te gek voor woorden. In eerste instantie haalde ik nog ietwat nonchalant mijn schouders op, toen ik hoorde van het gerucht dat Maaskant eiste dat iedere speler rekening moest houden met minder winstpremie, behalve meneer de trainer zelf. Vervolgens verlaat hij NAC voor een Poolse voetbalclub. Ik laat het even op u inwerken, een Poolse voetbalclub. Ik kan twee redenen bedenken, waarom hij enthousiast is geraakt over Wislow Krakow. Ofwel hij had thuis wat Poolse schilders aan het werk die vol overgave vertelde hoe het is om bij Bialystok uit te spelen, of…

Aan de andere kant, zullen wellicht ook voetbalspelers blij zijn dat de transfermarkt dicht is. Hoe zal Huntelaar zich voelen, vroeg ik me de afgelopen weken af. Een jongen die bekend staat als iemand die hard wil werken en niet snel opgeeft. Bij Huntelaar heb ik nog het gevoel dat hij zich verbonden voelt, als hij voor een club kiest. Hij wilde helemaal niet weg. Uit Milaan niet en destijds niet uit Madrid. Een paar dagen voor het sluiten van de transfermarkt ziet hij ineens een bij Barcelona mislukte Zweedse spits komen die roept dat het fantastisch wordt met Ronaldinho en Pato en meer dan 25 doelpunten gaat maken voor de club die anderhalf jaar geleden nog de aartsvijand was. Voor Huntelaar zit er niets anders op dan om na een volledige voorbereiding op het nieuwe seizoen in Milaan naar Schalke 04 te verkassen. Die hebben alweer ondertussen alweer twee competitiewedstrijden gespeeld!

Kan iemand mij uitleggen waarom de overschrijving bij de amateurs geregeld moet zijn voor 31 mei van betreffende jaar en dat in het profvoetbal overschrijving tot 31 augustus mogelijk is? Waarom niet de transfer deadline op bijvoorbeeld 30 juni, zodat elke club zich een beetje fatsoenlijk kan voorbereiden op het nieuwe seizoen, een supporter een shirtje kan kopen van iemand die nog gewoon op de elftalfoto van komend seizoen staat en een voetbalspeler al tijdens de zomerstop weet of hij een huisje in het pittoreske Gelsenkirchen moet kopen.

Transfer perikelen, transfer carrousel, transfer circus, eigenlijk is het gewoon een soort koehandel voor gevorderden. Ik ben blij dat het de komende maanden weer gewoon om het spelletje gaat.

Standplaats Köln
Terug naar boven
Master Puk
Vuelta "10,11,12,13"/Giro "13"

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2010 12:43:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Jornowski schreef:
Aangezien er zoveel animo is, hier nummer 2:

Citaat:
Koehandel voor gevorderden
Kan iemand mij uitleggen waarom de overschrijving bij de amateurs geregeld moet zijn voor 31 mei van betreffende jaar en dat in het profvoetbal overschrijving tot 31 augustus mogelijk is? Waarom niet de transfer deadline op bijvoorbeeld 30 juni, zodat elke club zich een beetje fatsoenlijk kan voorbereiden op het nieuwe seizoen, een supporter een shirtje kan kopen van iemand die nog gewoon op de elftalfoto van komend seizoen staat en een voetbalspeler al tijdens de zomerstop weet of hij een huisje in het pittoreske Gelsenkirchen moet kopen.

Transfer perikelen, transfer carrousel, transfer circus, eigenlijk is het gewoon een soort koehandel voor gevorderden. Ik ben blij dat het de komende maanden weer gewoon om het spelletje gaat.

Standplaats Köln

Opzich helemaal mee eens al zou ik de datum in plaats van 30 juni op 31 juli zetten... 30 juni vind ik namelijk heel vroeg.
Terug naar boven
Buzz Lightyear
Tourwinnaar 2010

BerichtGeplaatst: 17 Sep 2010 14:51:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Een uiterst amuzante column van Nico Dijkshoorn over Gertjan Verbeek. Voor iedereen die niet zo'n hoge pet opheeft van de trainer Wink

Citaat:
'Er moet fantasie in die kop van Gertjan Verbeek, snel'
26/01/2010 12:00

Gertjan Verbeek, heeft die een zachte kant? Het zou kunnen dat Gertjan, als hij thuis komt, zich uitkleedt, een fluwelen ochtendjas aandoet, 130 geurkaarsjes aansteekt en doodstil, midden in zijn kamer, naar een cd met het geluid van parende walvissen luistert.

Maar ik denk het niet. Gertjan lijkt me meer een jongen die na thuiskomst nog even snel een dragend muurtje uit zijn huis slaat. Niet om het huis opnieuw in te richten, maar gewoon om het beuken, om het rammen. Iets slopen, maakt niet uit wat. Dat is voor hem ontspanning.

Gertjan en ik, het is uit tussen ons. We hadden een tijdje verkering. Toen Gertjan bij Feyenoord werd weggestuurd, koos ik blind voor Verbeek. Ik heb dat zelfs opgeschreven. Ik vond zijn vertrek heroïsch.

Daar liep hij de poort uit, zwaar gepiepeld door een paar verwende profs die een echte-grote-mensen-coach niet aankonden. Zo zag ik het een jaar geleden. Een vakman vond ik Gertjan. Rechtdoorzee, eerlijk, vastberaden en een harde werker.

Juist al die karakteristieken beginnen me nu de keel uit te hangen. Ik zou hem wel eens een keer hartverscheurend hard willen zien huilen, vlak voor de kooi van een heel zielig dood knaagdiertje. Dat zou goed zijn, beelden van Gertjan Verbeek die aan een jongetje van zeven jaar de dood van een huisdier uitlegt.

'Soms, jongen, dan gaan dieren dood, zomaar, opeens. Het ene moment hollen ze nog lekker in een molentje, en een ogenblik later liggen ze in een hoek van hun verblijf negen uur lang in een heel rare houding naar de ingang van hun caviahuisje te loeren. Dat noemen we met een moeilijk woord ook wel: overleden. Neem nu maar even afscheid van Knaagie Knaagmans.' En dan samen huilen.

Dat zit er voorlopig niet in. Gertjan Verbeek is steeds minder van het emotioneel meevoelen. Zet Gertjan naast zo’n jongetje bij een kooi en je krijgt de volgende monoloog.

'Ja, die is dood. Vertel op jongen en kijk me aan als ik tegen je praat. Heb je dit diertje niet goed verzorgd? Hé, matennaaier naast me, ik lul tegen je, lafbekkie, heb jij dat knaagdiertje kapot gemaakt? Wat had ik tegen jou gezegd? Precies, je moet hem volgens een schema voeren, maar meneertje hier, in zijn lullige Bert en Ernie-pyjama, meneertje van zeven jaar oud, vond dat niet belangrijk. En nu is Knaagie Knaagmans dood. Door jou en niet door mij. Wat een naar ventje ben jij.'

Niet alleen ik heb last van Gertjans uitstraling. Frits Barend zag ik een jaar geleden vanuit dezelfde verwondering Gertjan Verbeek interviewen voor de zender Het Gesprek, en eigenlijk wilde Frits maar één ding weten: of Gertjan nog wel eens klaar kwam. Zo plat als ik het nu opschrijf, zo plat was het.

Frits wilde weten of Gertjan, vrijgezel en een goede kop met haar, nog wel af en toe keiharde seks had. Achteraf, met de wetenschap van nu, een goede vraag van Frits. Opeens is dat een relevante nieuwsgierigheid. Ligt Gertjan Verbeek niet ieder weekend zijn drift eruit te schudden op een aardappelzak waar hij met een viltstift even snel twee ogen op heeft getekend? Is hij wel van vlees en bloed? Een jaar geleden vond ik Frits zijn vraag nogal gênant.

Nu begrijp ik hem veel beter. Je wilt, als je die man naast je hebt zitten, zo graag dat hij eens als een doodnormaal, gevoelig mens reageert. Dat hij opeens breekt. Dat hij vlak na dat eeuwige gelul over fysieke belastbaarheid, trainingsintensiteit en de toelaatbare verzuringscurve opeens heel hard begint te huilen, of te lachen. Maakt niet uit waarom.

Desnoods een lachbui van een half uur om een elastiekje dat, heel raar opgevouwen vlak voor hem op tafel, precies lijkt op de vrouw van Foppe de Haan. Jan Mulder had er vorige week zondagavond, tijdens Studio Voetbal, ook last van, dat pantser van keiharde rechtlijnigheid waar Verbeek zich achter verstopt. Nooit is er eens twijfel. Nooit spreekt hij eens op gedempte toon.

Als je Verbeek de ruimte geeft, lult hij een uitzending lang tegen je aan alsof je een kind van drie bent. Jan Mulder wilde weten of Gertjan een zojuist in beeld getoonde overtreding van een Heracles-speler niet schandalig vond. Dat was Verbeek niet met hem eens. Trainer Jan van Dijk, die had gevraagd om een kaart, dat was een matennaaier. Zoiets doe je niet, als collega’s onder elkaar, schreeuwen om een gele kaart.

Daarna zagen we nog een fragment van Verbeek. Hij schoffeerde een trainer die het had gewaagd, vlak naast Gertjan, een ander beeld van de wedstrijd te schetsen dan Gertjan in zijn hoofd had. Ook hier rechtvaardigde Verbeek zijn proletengedrag met dezelfde drogredenering: zoiets doe je niet, als collega’ s onder elkaar.

Dat is het ergerlijke van Verbeek, die op militaire leest geschoeide, humorloze kijk op de wereld. Die verbeten professionaliteit waar iedereen in mee moet gaan. Dat gekmakende gymlerarentoontje als hij iets uitlegt. Gertjan Verbeek is een man die op zeer hoge leeftijd gaat sterven met een lichaam boordevol schreeuwend gelijk.

Al die Oost-Duitse Wirtschaftswunder-uitingen, het zou een keer doorbroken moeten worden. Midden in een betoog een stuk roze kauwgom op zijn voorhoofd plakken, zoiets. Met iets ongewoons die rare fysiek- en mentaalfundamentalist totaal ontregelen.

Wachten tot hij midden in een verhaal zit en dan achteloos een haring in zijn keel proppen. Ik zeg maar wat. Het maakt eigenlijk niet uit, als het maar vreemd is en niets met krachttraining te maken heeft. Zoals Barry Hughes ooit met een roltoetertje de hautaine George Kessler verwarde, zo moeten collega’s van Gertjan iets soortgelijks verzinnen. Het is voor zijn eigen bestwil.

Naast hem gaan staan, in zijn coachvak, met twee lieslaarzen gevuld met garnalen. Laat hem daar maar eens over nadenken. Open moet dat koppige Friese trainershoofd.Zondag zag ik beelden van het trainingskamp. Liep Gertjan tijdens een ochtendtraining, toevallig toen de camera net draaide, weer zwoegend voorop.

Een speler die echt met Gertjan Verbeek meeleeft en hem uit dat Spartaanse keurslijf wil trekken zou hem hebben laten struikelen. En daarna, als Verbeek de schuldige zoekt, alleen op een eekhoorn langs de kant van de weg wijzen.

Er moet fantasie in die kop. Snel.
Terug naar boven
bros1987
Tourwinnaar '12-13'

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2012 21:45:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Toch zonde dat we nooit meer een column hebben gelezen van de collega van Jornowski
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    ethushekkiforum Forumindex -> Voetbal Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: