FAQ   Zoeken   Gebruikersgroepen   Registreren   Profiel   Log in om je privéberichten te bekijken   Inloggen 
De zin van ziekte door Alain Verheij

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Filosofieforum Forumindex » Boeken Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
De zin van ziekte door Alain Verheij
 BerichtGeplaatst: 15 Jun 2024 21:05:10 Reageren met citaat  
Bericht
  Leon
Site Admin

De zin van ziekte

De zin van ziekte is een boektitel van een boek geschreven door theoloog Alain Verheij.

Ik heb eerder van hem wat gelezen en hoopte op creatieve originele invalshoeken. Die waren er in dit boek niet. Verheij noemt wel de controverses tussen wetenschap en geloof, en weet aardig uit de problemen te blijven, maar ik denk niet dat bestaande standpunten zullen verschuiven om wat hij schrijft. Ziekte als straf van God, het wordt niet bevestigd of ontkend. Je krijgt wel de mogelijkheid tot eigen plaatsbepaling in het debat, maar wordt dan weggehouden bij de extremen.

Waar sta ik zelf? Verheij waarschuwt voor magisch denken. Ik begrijp dat ziekte zien als iets dat op je pad geplaatst wordt, magisch is. Wel denk ik dat de manier waarop wij omgaan met onvermijdelijke uitdagingen van ziekten bepaalt of wij gelukkige mensen kunnen zijn of niet. Gelukkig ondanks ziekten is een kwestie van de juiste houding vinden. De juiste houding vinden is het typerende van groeien in geloof, maar staat waarschijnlijk los van geloofsinhoud.
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
 BerichtGeplaatst: 21 Jun 2024 08:28:56 Reageren met citaat  
Bericht
  Leon
Site Admin

Wat anderen kunnen beamen is dat ziekte op de een of andere manier als ‘helpend’ over kan komen. Achteraf, als de ‘genezing’ een feit is.
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Filosofieforum Forumindex » Boeken

Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 2 uur

Berichten van afgelopen:

Ga naar: