FAQ   Zoeken   Gebruikersgroepen   Registreren   Profiel   Log in om je privéberichten te bekijken   Inloggen 
Heilige strijd, door Beatrice de Graaf

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Filosofieforum Forumindex » Boeken Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Heilige strijd, door Beatrice de Graaf
 BerichtGeplaatst: 24 Jun 2024 19:24:44 Reageren met citaat  
Bericht
  Leon
Site Admin

Naast een interessante geschiedkundige beschouwing over het kwaad, bevat dit boek een begrip dat ik wat verder wil doordenken: “de beheersingsparadox”.

Ik zie op internet geen consensus over dat begrip, maar volgens mij duidt deze paradox aan dat de technische middelen die gebruikt worden om onveiligheid op te lossen, zelf weer bijdragen aan een toename van de onveiligheid, en dat wil zeggen dat de toegenomen beheersing van veiligheid juist leidt tot onveiligheid.

Wat ik denk is dat toegepaste technologie de noodzaak tot nog meer toegepaste technologie veroorzaakt, en dat de toenemende complexiteit uiteindelijk destructieve vormen zal krijgen voor de “gewone mens”.

Erg interessant dit boek, vooral ook omdat de religieuze benadering van vertrouwen op God’s genade als oplossing voor problemen, een tegenhanger biedt aan juist dat op beheersen gerichte denken.
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
 BerichtGeplaatst: 24 Jun 2024 21:33:12 Reageren met citaat  
Bericht
  dombo
Novice

Gods genade als strategie heb je niet zoveel aan, als de ander wel wapens heeft en bommen op je dropt.

Er is maar een uitweg en die is kansloos.

Het verstand gebruiken (tegelijkertijd).
Profiel bekijken Stuur privébericht
 BerichtGeplaatst: 25 Jun 2024 14:32:18 Reageren met citaat  
Bericht
  Leon
Site Admin

dombo schreef:
Gods genade als strategie heb je niet zoveel aan, als de ander wel wapens heeft en bommen op je dropt.

Er is maar een uitweg en die is kansloos.

Het verstand gebruiken (tegelijkertijd).

De vraag die niet wordt gesteld is of je niet (jouw) vernietiging gewoon gelaten moet ondergaan. Vanuit mijn geloof is dat wel de optie die het verstandigst is. (Want in een wereld met zoveel geweld moet je gewoon niet willen leven).
 BerichtGeplaatst: 25 Jun 2024 20:10:19 Reageren met citaat  
Bericht
  dombo
Novice

De door jou voorgestelde optie kan eigenlijk niet.

Er zullen altijd tirannen zijn. Zonder tegenstand, pakken ze wat ze pakken kan. En dat gaat lekker zonder weerstand. Echter als er meer als 1 tiran is, dan stuit men op den duur op een andere tiran, welke dus wel weerstand bied. Dan heb je dus nog alsnog geweld/oorlog.

En met slechts 1 tiran heb je geen oorlog maar alleen onderdrukking. Een andere vorm dus, van geweld.

Je hier uit denken (ontsnappen uit de werkelijkheid) lukt niet. Het best haalbare is jezelf onaantrekkelijker maken, om aangevallen te worden. Dit lijkt toch de minst slechte methode te zijn. Maar dit is uiteraard niet onfeilbaar en creëert z’n eigen risico’s, die met de bedoelde voordeeltjes, meekomen.

Niet willen leven gaat wel heel ver. Daar kies ik niet voor.
 BerichtGeplaatst: 25 Jun 2024 22:29:11 Reageren met citaat  
Bericht
  dombo
Novice

Ik vergat toe te voegen.

Geen verweer voeren mag dan niet resulteren in 'geen geweld'.

Maar niet meedoen met het foute spel heeft natuurlijk wel waarde. Gewoon doen wat je juist vindt heeft ook waarde. Ongeacht het resultaat van de actie.
 BerichtGeplaatst: 26 Jun 2024 07:47:20 Reageren met citaat  
Bericht
  Leon
Site Admin

Ik snap je punt, moet er nog over nadenken.

Er is altijd wel iemand die je dood wil, als je dan nooit geen (gewelddadig) verzet toont is er nooit geen leven voor je.

Laatst aangepast door Leon op 12 Jul 2024 18:50:37; in totaal 1 keer bewerkt
 BerichtGeplaatst: 12 Jul 2024 17:07:17 Reageren met citaat  
Bericht
  yopi
Novice

Citaat:
Beatrice de Graaf

Haar ken ik van het filosofisch kwintet olv Arnon Grunberg die momenteel bezig is op zondagochtenden op NPO1, en van de podcast 'De Ongelooflijke Podcast'.
Heel interessante historicus!

Over die beheersingsparadox:

Ik heb eens een SF roman gelezen over iemand die een beschermengel tot zijn beschikking had. Die waarschuwde voor mogelijke dingen die hem zouden kunnen overkomen. In eerste instantie was dat een succes, maar in het verloop van het verhaal hopen die mogelijke dingen zich steeds meer op waardoor de hoofdpersoon volslagen in dwang raakte van ontwijken van die mogelijkheden.

Tragisch einde in niet meer kunnen handelen.
 BerichtGeplaatst: 12 Jul 2024 18:34:58 Reageren met citaat  
Bericht
  Leon
Site Admin

yopi schreef:
Citaat:
Beatrice de Graaf

Haar ken ik van het filosofisch kwintet olv Arnon Grunberg die momenteel bezig is op zondagochtenden op NPO1, en van de podcast 'De Ongelooflijke Podcast'.
Heel interessante historicus!

Ben ik het helemaal mee eens, via filosofisch kwintet op het boek gekomen, en ze heeft een column in de NRC.

Citaat:

Over die beheersingsparadox:

Ik heb eens een SF roman gelezen over iemand die een beschermengel tot zijn beschikking had. Die waarschuwde voor mogelijke dingen die hem zouden kunnen overkomen. In eerste instantie was dat een succes, maar in het verloop van het verhaal hopen die mogelijke dingen zich steeds meer op waardoor de hoofdpersoon volslagen in dwang raakte van ontwijken van die mogelijkheden.

Tragisch einde in niet meer kunnen handelen.

Interessant gegeven. Best wel realistisch als je gelooft in een heilige geest.
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Filosofieforum Forumindex » Boeken

Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 2 uur

Berichten van afgelopen:

Ga naar: