FAQ   Zoeken   Gebruikersgroepen   Registreren   Profiel   Log in om je privéberichten te bekijken   Inloggen 
Niet-willen
Ga naar pagina Vorige  1, 2

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Filosofieforum Forumindex » Andere filosofie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
 BerichtGeplaatst: 20 Mei 2024 20:54:54 Reageren met citaat  
Bericht
  Leon
Site Admin

Hopper schreef:
Leon schreef:
Hopper schreef:
Leon schreef:
In de dualiteit is 2 maanden kort en lang genoeg, als oordeel.

Als het jou betreft, nog maar even de waardering voor jouw reageren.

Het betreft niet mijzelf, het is slechts een voorbeeld hoe 'de tijd' ons te grazen neemt.

Mij zou een dergelijke tijdslimiet voor het lichamelijke leven ook niets doen, hypothetisch, maar er zijn natuurlijk wel uitvindingen die je dan gaat missen.

Mijn vader zaliger was ook altijd benieuwd wat voor nieuwe snufjes ze nu weer voor auto's hadden.

Ik begrijp dat wel, we zijn als mens nieuwsgierig/verlangend naar de toekomst. En als je jong bent is het zelfs logisch: je bent met een carrière bezig en/of kinderen. Maar je leeft dan in de onvervulde toekomst welke zich nooit gaat vervullen. Als jouw vader zaliger nu terug zou komen, dan zou hij zich vergapen aan de nieuwe snufjes en vervolgens weer verlangen naar nieuwe snufjes. Het houdt nooit op.

Maar op het snijpunt van 'wat geweest is' en 'wat nog komen moet' bevindt zich het 'eeuwig nu'. Daar stamt het begrip 'kairos' van af wat een kracht van elders is. Het 'eeuwig nu' is niet van mij en toch kan ik er 'zijn'. Kierkegaard noemt dat eeuwig nu de zelfverhouding: ik verhoudt mij er tot mijzelf. En in die verhouding verhoudt ik mij tot de wereld.

Mijn vader is tot het laatst enthousiast gebleven, maar ik denk dat andere karakters misschien liever de verlossing van een eeuwig nu hebben.
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
 BerichtGeplaatst: 22 Mei 2024 19:44:48 Reageren met citaat  
Bericht
  dombo
Novice

Leon schreef:

“Ziek” bedoel ik juist bij het strenge veroordelen van de wil.

Ook dit kan ik niet ziek noemen.

Een betere omschrijving lijkt mij, het onjuist te noemen.

De reden is ook vrij simpel.
Gedachten komen ongevraagd naar binnen. Een mening hierover hebben staat los van het feit dat dit proces (primair) onbeheerst is.
Praktisch gezien is de root cause van ‘niet willen’ duidelijk denk ik.

Dit idee heeft echter 1 voorwaarde. Er is een verschil tussen hoe de persoon vindt dat de werkelijkheid zou moeten zijn en de waargenomen werkelijkheid.

Vervolgens wil men van deze vervelende situatie af. En omdat niet gezien kan worden, hoe dit te realiseren, verzint met het ‘niet willen’ als oplossing.

Echter het ‘verkeerde doen' is het echte ding dat aangepakt dient te worden. Maar dat gebeurd niet, vanwege het idee van proberen niet te willen.
Ontwijken vs inzicht.

Het zou mooi zijn als de vervolgacties op het ‘niet willen’, dieper integreren in de verandering. En er dus een concrete verandering wordt ingezet.
Profiel bekijken Stuur privébericht
 BerichtGeplaatst: 22 Mei 2024 20:09:53 Reageren met citaat  
Bericht
  Leon
Site Admin

dombo schreef:
Leon schreef:

“Ziek” bedoel ik juist bij het strenge veroordelen van de wil.

Ook dit kan ik niet ziek noemen.

“Ziek” is de dood willen in plaats van het leven, maar goed dat staat natuurlijk nergens.

Citaat:

Een betere omschrijving lijkt mij, het onjuist te noemen.

De reden is ook vrij simpel.
Gedachten komen ongevraagd naar binnen. Een mening hierover hebben staat los van het feit dat dit proces (primair) onbeheerst is.
Praktisch gezien is de root cause van ‘niet willen’ duidelijk denk ik.

Dit idee heeft echter 1 voorwaarde. Er is een verschil tussen hoe de persoon vindt dat de werkelijkheid zou moeten zijn en de waargenomen werkelijkheid.

Vervolgens wil men van deze vervelende situatie af. En omdat niet gezien kan worden, hoe dit te realiseren, verzint met het ‘niet willen’ als oplossing.

Echter het ‘verkeerde doen' is het echte ding dat aangepakt dient te worden. Maar dat gebeurd niet, vanwege het idee van proberen niet te willen.
Ontwijken vs inzicht.

Het zou mooi zijn als de vervolgacties op het ‘niet willen’, dieper integreren in de verandering. En er dus een concrete verandering wordt ingezet.

Het kan altijd beter.
 BerichtGeplaatst: 25 Mei 2024 13:10:36 Reageren met citaat  
Bericht
  dombo
Novice

Citaat:

“Ziek” is de dood willen in plaats van het leven, maar goed dat staat natuurlijk nergens.

Wat betekent "Ziek" precies, in deze context?
Of is mijn vraag overbodig, omdat per definitie dit altijd (dus zonder uitzonderingen) "ziek" is.
Indien de vraag dus overbodig is, volgens welk idee(en) is het dan "Ziek"?
 BerichtGeplaatst: 25 Mei 2024 15:01:08 Reageren met citaat  
Bericht
  Leon
Site Admin

dombo schreef:
Citaat:

Wat betekent "Ziek" precies, in deze context?
Of is mijn vraag overbodig, omdat per definitie dit altijd (dus zonder uitzonderingen) "ziek" is.
Indien de vraag dus overbodig is, volgens welk idee(en) is het dan "Ziek"?

Het gaat om een aandoening, verder zonder waardeoordeel. Ik weet mij soms “ziek” maar dan ben ik feitelijk spiritueel belast.
 BerichtGeplaatst: 25 Mei 2024 18:12:13 Reageren met citaat  
Bericht
  dombo
Novice

Ik kan het eerste bericht niet verenigen met de laatste replies.

Ik laat het rusten.
 BerichtGeplaatst: 25 Mei 2024 20:19:24 Reageren met citaat  
Bericht
  Leon
Site Admin

dombo schreef:
Ik kan het eerste bericht niet verenigen met de laatste replies.

Ik laat het rusten.

Het “willen” is een aandoening. “Niet-willen willen” is een aandoening.

“Niet-willen” zal dan misschien geen aandoening zijn.
 BerichtGeplaatst: 26 Mei 2024 20:38:38 Reageren met citaat  
Bericht
  dombo
Novice

Maar ook hier geldt dan weer.
Waarom het een aandoening noemen ?
Aandoening klinkt als iets wat niet hoort of de bedoeling is.
Maar de realiteit laat dit wel zien.

Is het dan niet beter om anders te beschrijven?
Bijvoorbeeld, zoiets als:
Ik heb het idee dat de wil ook allerlei nare neveneffecten heeft. En dat het niet de schoonheidsprijs verdiend, als factor in en van ons zijn.

Mijn idee is dat de verder geëvalueerde mens dit fenomeen achter zich kan later en anders kan opereren. Dus met dit als uitgangspunt, bestempel ik de huidige mens, als een soort waarbij de gehele soort een aandoening heeft.

Of begrijp ik het weer niet?
 BerichtGeplaatst: 26 Mei 2024 23:35:35 Reageren met citaat  
Bericht
  Hopper
Apprentice

Alleen het 'willen' is een aandoening waardoor de mens oneigenlijk wordt. Het 'willen' wordt bestuurd door de stemming van het moment. En de mens beseft niet dat hij slaaf is van zijn eigen stemmingen. Zolang een mens het 'willen' als het eigene ziet blijft hij onbescheiden en corrupt. Het is het 'willen' en de daarbij behorende stemming die er voor zorgt dat jou iets wordt aangedaan.

Aangedaan zijn is het resultaat. Echter wie onaangedaan is heeft een stemming welke leeg is. Uitgerekend deze onaangedane stemming opent de weg naar de Universele Geest. (Geen beelden graag.)

Onaangedaan zijn klinkt als ongeïnteresseerd zijn, het heeft een slechte naam. De mens dient empatisch te zijn, medelevend en zo. Het tegendeel echter is waar, als de mens niet langer door zichzelf wordt bewogen, raakt de mens bewogen door de Universele Geest. De stemming is niet langer afgestemd op deze wereld maar de mens raakt een hogere octaaf in zijn eigen gevoelswereld.
 BerichtGeplaatst: 27 Mei 2024 00:58:19 Reageren met citaat  
Bericht
  dombo
Novice

Ok. Met het verhaal, jouw uitleg/beschrijving ben ik het grotendeels eens.

Maar ik heb wel moeite met termen als, aandoening, ziek, etc. Ik ben van mening dat we perfect zijn, in die zin, dat we doen zoals we werkelijk zijn. Het andere is fictie. Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik ook naar fictie kan verlangen. En dat wij als mens toch ‘moeten’ proberen beter te worden.

Tegelijkertijd kent ons leven ook spelregels. Zelfopgelegde spelregels, cultuur, of bijvoorbeeld wetten. Dit werkt dan bijvoorbeeld als extra mechanisme op de uiting van de wil.

Of dit is dan weer mijn fictie? En zijn we gewoon een oorzaak/gevolg mechanisme, dat gehoorzaamt aan de natuurwetten. Maar dat wil ik niet geloven.

Ook zie ik de wil als een evolutionaire noodzaak. En ook zie ik de wil wel als eigen, gewoon 1 unit, maar wel 1 van andere orde/functie.
 BerichtGeplaatst: 27 Mei 2024 19:53:46 Reageren met citaat  
Bericht
  Leon
Site Admin

Het is moeilijk om “zoals het hoort of beter is” volkomen uit te schakelen. Als je griep hebt is zeggen dat het goed is dat je griep hebt, of perfect dat je griep hebt, wel mogelijk, maar dan kan je geen onderscheid meer maken tussen situaties. Alles is dan altijd goed. Dat kan je geloven, maar als je ervan getuigt plaats je je buiten de normale orde. Dat mag natuurlijk, maar heeft consequenties voor samenwerking.

Een “aandoening” is een vrij neutrale aanduiding voor het in een bepaalde toestand zijn. De toestand is dan buiten normaal. Wat normaal is proberen we met elkaar te bepalen, je hoeft er niet aan mee te doen.Het oordeel dat je dan krijgt is dat je voor jezelf een uitzonderingstoestand wilt De mens valt onder de “wet”. Het schijnt mogelijk te zijn om in plaats daarvan onder “genade” te leven. Tot die tijd blijft de “wet” gelden. We maken gezamelijk de wet.

Niet-willen is als het ware geen wet willen.
 BerichtGeplaatst: 28 Mei 2024 21:43:46 Reageren met citaat  
Bericht
  dombo
Novice

We beschrijven pakweg dezelfde werkelijkheid, maar struikelen over elkaars worden of begrijpen het eventueel niet Smile

Mijn woordkeuze ‘perfect’ was onhandig en verwarrend.
En bijvoorbeeld bij ziekte is de woordkeuze ook nog eens onbeschoft.

Ik gok het er nu maar even op dat we elkaar nu begrijpen.
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Filosofieforum Forumindex » Andere filosofie

Pagina 2 van 2
Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2

Berichten van afgelopen:

Ga naar: