FAQ   Zoeken   Gebruikersgroepen   Registreren   Profiel   Log in om je privéberichten te bekijken   Inloggen 
De centrum-ervaring is een leugen

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Filosofieforum Forumindex » Eigen filosofie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
De centrum-ervaring is een leugen
 BerichtGeplaatst: 27 Mei 2024 20:17:07 Reageren met citaat  
Bericht
  Leon
Site Admin

Dat je in het centrum bent, van het universum, van de wereld, is een ervaring die iedereen kent. Steeds komt er informatie bij dat we niet in het centrum staan, dat de centrum-ervaring een leugen is. De aarde is niet het middelpunt, de zon niet, de melkweg niet, het universum niet.

De centrum-ervaring of het idee in het middelpunt te staan, is een waan, een leugen.

Het beleven van een ik, is een centrum-ervaring, een leugen, een waan.
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
 BerichtGeplaatst: 27 Mei 2024 23:25:41 Reageren met citaat  
Bericht
  Hopper
Apprentice

In de relatieve werkelijkheid staan we allemaal in het centrum van het universum. Dat maakt 'ik' ook relatief en daarmee een leugen. Een waan zou ik het niet noemen, want de ik-ervaring is relatief-echt.

De waarheid is dat er geen centrum is in het universum. Dat is de absolute werkelijkheid. Waarmee het beleven van een ik gestoeld is op een leugen. Doch waar mee te leven valt als je weet wat waar is en wat de leugen is. Dan begrijp je de aard en de noodzakelijkheid van de leugen. En ben je niet meer gehecht aan de leugen (ik).
Profiel bekijken Stuur privébericht
 BerichtGeplaatst: 28 Mei 2024 18:53:05 Reageren met citaat  
Bericht
  Leon
Site Admin

Wat bedoel je met noodzakelijkheid van de leugen? Dat je beter overleeft als je self-centered bent?
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
 BerichtGeplaatst: 28 Mei 2024 23:23:47 Reageren met citaat  
Bericht
  Hopper
Apprentice

Leon schreef:
Wat bedoel je met noodzakelijkheid van de leugen? Dat je beter overleeft als je self-centered bent?

Nee. Het universele 'ik ben' is aanwezig in alle mensen. Daarmee is 'ik ben' op alle mogelijke plaatsen/mensen centrum van het universum. (Ik beperk me maar even tot de aarde en de daarop wonende mensen) Het 'ik ben' heeft zelf geen plaats, maar neemt plaats in bv Leon. Doch Leon denkt dat hij 'ik bent' omdat hij zintuigelijk de wereld waarneemt.

Het is onze zintuiglijkheid welke de leugen noodzakelijk maakt. Vrijwel niemand weet dat achter die zintuiglijkheid het de geest is welke de wereld waarneemt. Paulus gebruikt het begrip 'onderscheiden van de dingen' , maar daarmee wordt waarnemen bedoeld. Jij kijkt met je ogen (zintuig) de wereld in en onderscheidt zo de dingen. In werkelijkheid is het de geest welke zich bewust wordt van de wereld. En die geest (jouw geest) krijgt door de zintuigen het idee van 'ik'.

Maar in werkelijkheid is het 'ik ben' universeel. Jouw geestelijk 'ik ben' is exact hetzelfde als mijn 'ik ben'. Op geestelijk niveau is er geen 'jouw' ik ben en 'mijn' ik ben. Het is het 'ik ben' wat zich niet onderscheidt. Maar jouw denken en mijn denken is wel onderscheidend.
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Filosofieforum Forumindex » Eigen filosofie

Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 2 uur

Berichten van afgelopen:

Ga naar: