|
|
Leon schreef: |
Leegte is voor het lichaam wat duisternis is voor de geest?
In leegte is ook duisternis?
Dan moet je dus altijd de leegte (lees duisternis) vinden. |
Jij -Leon- bent zelf de duisternis.
Eckhart nodigt uit tot een uiterste vorm van passiviteit. De diep ingesleten idee dat op het geestelijk pad vorderingen gemaakt wordt door mijn inspanningen, dient verlaten te worden. Natuurlijk is het begin een initiatief van mijn kant, hoewel ook dit gerelativeerd kan worden door de vraag of ik mij niet eerder geroepen voelt, aangesproken door iets buiten mijn eigen wil om. Maar goed, dan nog word ik verondersteld iets te ondernemen. Ik moet besluiten op geestelijk gebied actief te worden. Maar eenmaal dit doende, dien ik verder te gaan dan het initiatief van mijn kant. Ik moet mij leren over te geven aan iets wat ik niet weet. Ik moet gaan staan in duisternis en onwetendheid. Ik moet mijzelf leeg maken als een woestijn en hoe onwetender, om zo meer nader ik Hem. Met als conclusie: als ik bereid ben om heel stil te zijn en volkomen leeg, dan kan God niet anders dan te werken en zichzelf in te gieten in mij. Maar als ik dat niet ervaar, er niets van bespeur? Niets aan de hand. Want die ervaring ligt niet in mijn macht. Wanneer het God past, toont hij zich, maar Hij kan zich ook verbergen als Hij dat wil.
De mens mag zich geen enkel beeld maken van God. De mens dient zich te begeven in duisternis en onwetendheid, want dan zijn alle aangeleerde conditioneringen uitgeschakeld.
Eckhart maakt de vergelijking met een woestijn , niet omdat God een woestijn is, maar omdat jij zelf die woestijn betreedt als je jezelf vrij maakt van beelden en alles wat werelds is. Voor jou is het een verschrikking, Jezus vertolkte dat met de woorden: Mijn God, mijn God, waarom heeft U mij verlaten?
Het laat zich niet uitleggen, omdat het woord 'woestijn' bij jou al weer een beeld oproept. Omdat jij -Leon- zelf die duisternis bent, heeft het licht de duisternis nodig om in te schijnen. Jij treedt terug en het licht treedt in.
Maar onthoudt: het is de dief in de nacht, als er niets gebeurd dan heeft God anders besloten. De mens dient zich vrij te maken van verwachtingen. |
|