FAQ   Zoeken   Gebruikersgroepen   Registreren   Profiel   Log in om je privéberichten te bekijken   Inloggen 
Michel Serres

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Filosofieforum Forumindex » Andere filosofie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Michel Serres
 BerichtGeplaatst: 22 Jul 2024 10:33:41 Reageren met citaat  
Bericht
  yopi
Novice

Ik hoop hier wat over te schrijven in de komende dagen. Voorlopig volsta ik met een link:
https://www.ru.nl/radboud-reflects/agenda/iedereen-parasiet-de-samenleving-volgens-michel-serres

Hier is ook een podcast van (Radboud Reflects) en te vinden op YouTube.
Profiel bekijken Stuur privébericht
 BerichtGeplaatst: 22 Jul 2024 15:25:18 Reageren met citaat  
Bericht
  Leon
Site Admin

Link
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
 BerichtGeplaatst: 23 Jul 2024 08:39:58 Reageren met citaat  
Bericht
  Leon
Site Admin

Dit is wel een wat onaangenaam onderwerp; parasitisme.
 BerichtGeplaatst: 23 Jul 2024 11:44:07 Reageren met citaat  
Bericht
  yopi
Novice

Dat 'isme' in het woord parasitisme suggereert dat het gaat over parasieten die alleen parasiteren en er niks voor teruggeven.

Twee voorbeelden waarin parasieten iets teruggeven waar de gastheer wat aan heeft:

De bacteriën in ons darmstelsel. Die zetten ons voedsel om in stoffen die door ons lichaam opgenomen kunnen worden, waardoor wij ook gevoed worden.

De vrije mensen in de griekse samenleving die parasiteren op slaven. Daar hebben we de westerse filosofie aan te danken.

(Ik kan me een grieks drama herinneren waarin Socrates als een vieze vuile parasiet afgeschilderd wordt..)
 BerichtGeplaatst: 23 Jul 2024 16:49:32 Reageren met citaat  
Bericht
  Leon
Site Admin

Ik heb inmiddels de video bekeken, en denk het te begrijpen.

Wat zou volgens jou ' goed compenseren' zijn voor mensen?
 BerichtGeplaatst: 23 Jul 2024 19:42:15 Reageren met citaat  
Bericht
  Leon
Site Admin

Paul van Tongeren geeft in zijn boek “Dankbaar” trouwens aan dat de vertaling van dankbaarheid naar compensatie problematisch is.

Je kunt dus proberen te “compenseren” tegen parasitair grondstoffenverbruik door te recyclen, maar dat doen mensen om andere redenen dan “dankbaarheid”.

Ik dacht dat het Serres nog meer te doen was om de (religieuze) dankbaarheid als een soort moreel kompas terug te krijgen.
 BerichtGeplaatst: 23 Jul 2024 21:05:15 Reageren met citaat  
Bericht
  dombo
Novice

Ik heb het filmpje ook gedeeltelijk gezien. Ben gestopt na ca. 5 minuten Q&A met die jonge meid erbij.

Parasiteren wordt gedefinieerd als gebruiken/verstoren. Stap twee is stellen dat dit per definitie (moet) gebeuren. Met als bonus dat het een initiator kan zijn voor verandering.

Hiervan denk ik een aantal dingen.

De betekenis wordt betekenisloos, doordat alles per definitie parasiteren is.

Het woord noodzaak is afwezig. Dus als ik parasiteer door eten op te eten die een ander maakt is dat noodzakelijk. Maar met een hamer de schedel van een 80 jarige vrouw inrammen, om haar handtasje te stelen, is natuurlijk niet noodzakelijk. Handiger vind ik het dus om onderscheid te kunnen maken. In plaats van de automatische acceptatie modus. Of ik kan flauw zeggen. Prima als een parasiet mij verstoord, het is nu eenmaal zo. Maar ik geef dan een fijne parasiterende actie terug, daar kunnen ze dan ook niet om klagen. Dan wordt het allemaal vreemd. En de root cause wordt genegeerd.

Verder dacht ik ook aan, ‘when you are a hammer, you see the world as a nail’. Een continue focus, naar het woord parasiet, terwijl het in mijn ogen niet de essentie (of volledig) is. Dus niet integraal.

Dat is net zoiets als zeggen een keukenmesje is goed. Onzin natuurlijk. Dat wordt bepaald door het gebruik. Aardappels schillen is een goed idee, maar er iemand mee neersteken niet.

Het woord compenseren vond ik ook verwarrend. Gewoonweg al om de reden dat compenseren niet altijd kan. Je kind zou maar in MH17 hebben gezeten. Dan is compenseren ook een betekenisloos woord.
Composeren zou je ook als een geluk bij een ongeluk kunnen zien. Dus wel een beetje OK, maar niet per definitie het wenselijke pad. Maar eventueel wel, dat kan ook. Denk bijvoorbeeld weer aan correcte burgelijke ongehoorzaamheid.

Sowieso zie ik het hoofdprobleem, in deze, als een overvloed aan abstractie. Wat men zegt is niet lekker te toetsen, omdat het vaag blijft. Bijvoorbeeld spreker 1 zegt vaak, dit soort dingen staan in het boek. Maar waarom al die cliffhangers. Zeg nou eens 1 echt iets !

Kortom. Als lessons learned zou ik meenemen. Zeg niet automatisch dat een parasiet fout of slecht is.
Verder, probeer breed te begrijpen wat er gebeurd. Of een andere handige gedachten. Muddy water, let stand, becomes clear. Kortom, doe rustig, denk het door en vergeet de aannames niet.

Of weer anders gezegd. Stel, je gebruikt het idee van het parasiet gebeuren. Laat eens zien hoe je deze tool gebruikt en dus integreert met andere denktools/ideeën. Stand-alone is onvolledig.

Maar Yopi. Het idee was zo abstract, dat je toch een mooi kloppend verhaal kan schrijven, met het woord parasiet in de hoofdrol! Maar afkadering wordt dan noodzakelijk. Althans, zoals ik het zie.
 BerichtGeplaatst: 23 Jul 2024 21:41:01 Reageren met citaat  
Bericht
  Leon
Site Admin

Parasitair gedrag kan alom aanwezig zijn, dat heeft niets te maken met of het dan niet onderscheidend meer is. Het onderscheid zit denk ik in de mate van compensatie die je biedt.

Dood voor de ondankbaren. Bacteriën die je helpen bij voeding, blijven leven, bacteriën die je ziek maken, worden bestreden, gaan dood.

Kijken we naar grondstoffen die mensen gebruiken, ze compenseren matig door recycling en schoonmaken rivieren. Dus leidt dit gedrag naar de dood voor de mens. Dit is slechts een voorbeeld.

In de discussie is:
A) erkenning van parasitair gedrag van belang
B) erkenning dat dit onvermijdelijk is maar gecompenseerd kan worden
C) alleen goed gecompenseerd wordt indien men een goede wil heeft, gericht op dankbaarheid
D) dankbaarheid het morele kompas is dat we terug moeten cultiveren

Ik denk dat dit de strekking is

Ik twijfel zelf bij het laatste, maar zie ook niet in hoe goede wil anders praktisch kan worden

Dankbaarheid zonder God daar gaat het boek van van Tongeren over
 BerichtGeplaatst: 23 Jul 2024 22:47:05 Reageren met citaat  
Bericht
  dombo
Novice

Ik vind het lastig te begrijpen wat er nu exact bedoeld wordt.

In jouw tekst rijg je parasiet, erkenning, compensatie en dankbaarheid meer aan elkaar. En ik redeneer meer vanuit het stand-alone concept van parasiteren. (en bekijk de rest verder op zichzelf).

Ik doe dat omdat het ook los te gebruiken moet zijn.
En jij maakt er meer een samenhangend ding van.
Met jouw samenhangende uitleg, creëert mijn hoofd: goed/wenselijk/noodzakelijk parasitisme en slecht/onwenselijk/noodzakelijk parasitisme.

Of anders gezegd. Ik bekijk oorzaak en gevolg meer los van elkaar. En bij jou wordt er meer naar de intenties gekeken. Meer vanuit de ik, met nette intenties.
Vind ik ook moeilijk. Want ik geloof bijvoorbeeld wel dat er ‘familiedrama’s’ zijn, met de beste bedoelingen. Intenties zijn vind ik ook heel belangrijk, maar ze moeten toch ook nog goed/waar zijn.

P.S. de koppeling goede wil en gericht op dankbaarheid vind ik wel heel mooi beschreven. En zeker een mooi uitgangspunt, voor de individuele mens !

Laten we luisteren naar wat Yopi aantrekkelijk vind over dit onderwerp.
 BerichtGeplaatst: 24 Jul 2024 08:51:49 Reageren met citaat  
Bericht
  yopi
Novice

Ik heb het boek alleen nog oppervlakkig bekeken en wil mezelf weer aan het lezen krijgen. Een heel stapeltje ligt nog te wachten, waaronder dit boek..

Ik dacht in de lezing opgepikt te hebben dat Serres als wiskundige begonnen was in zijn denken. Dus je mag van hem verwachten methodisch te kunnen denken. Hij kiest in dit boek voor een totaal andere benadering en dat is wat mij interesseert. In de hoofdstukindeling vind je de abstracties terug en in de inhoud en het hak op de tak werk het nieuwe denken.

Abstractie is de ervaring vatten in een begrip notie of eenvoudig beeld ontdaan van die ervaring.

Nou vermoed ik dat de andere manier is om een steeds terugkerende notie te hanteren als uitgangspunt en daarmee als bril te gaan kijken naar de ervaring in alle mogelijke domeinen. En dat dan blijkt dat dat een behoorlijke aha erlebnis oplevert.

Ik kan me nog zo iets herinneren van Peter Sloterdijk die de metafoor 'schuim' gebruiikte om de moderne samenleving inzichtelijk te maken.
 BerichtGeplaatst: 24 Jul 2024 10:33:14 Reageren met citaat  
Bericht
  yopi
Novice

Leon schreef:
Ik heb inmiddels de video bekeken, en denk het te begrijpen.

Wat zou volgens jou ' goed compenseren' zijn voor mensen?

In de lezing was ook sprake van de vraag: Wanneer gaan we denken?
Antwoord: Als er een verstoring optreed.

Ik had het over het voorbeeld 'ontstaan van de filosofie uit de Griekse slavansamenleving. Goed compenseren misschien Apocalypsofie waar jij het over had?
......

Verstoringen die dat beletten zijn denk ik de nadruk in de media op actualiteitenberichtgeving (met name sport); consumentisme en zo iets als: Na ons de Zondvloed.
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Filosofieforum Forumindex » Andere filosofie

Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 2 uur

Berichten van afgelopen:

Ga naar: