|
|
Van: tekentafel1 Verzonden: 5-11-2008 0:42
Reactie op het startbericht (van toqloq)
Wat bedoel je, toqloq, met '[e]nergie?n benoemd met een persoonlijkheid'? (Na enig nadenken realiseerde ik mij overigens dat de woorden 'welke dan ook', die volgen op de aangehaalde woorden, tussen komma's moeten staan, maar jij bent bepaald niet scheutig met leestekens.)
Verder: "Echter het beeld dat men opbouwd is wat overblijft na de dood, wie geloofd in hel en hemel zal die krijgen zo ook wie geloofd in niets .
Men boud zijn eigen hiernamaals is de stelling en dit kan ook groepsgewijs gaan ."
Dus een schurk hoeft alleen maar te sterven met een fantasie van de hemel voor ogen om in dat oord te komen na zijn dood, en iemand die altijd deugdzaam heeft geleefd maar in zijn laatste ogenblikken voor zijn dood gelooft dat hij in de hel komt (omdat hij de onvergeeflijke zonde tegen de Heilige Geest zou hebben begaan) komt in die hel. En wie in re?ncarnatie gelooft wordt gere?ncarneerd. En hoe wordt hij dan gere?ncarneerd? Als mug, als beer, als hond, als varken of als boom, of zelfs als steen? In ??n van de oepanisjads, de Ch?ndogya-oepanisjad, staat ergens zoiets als (ik heb op het ogenblik die tekst niet ter beschikking, maar haal uit mijn hoofd aan): "Wat zij ook zijn in deze wereld, mug, beer of wolf, dat worden zij weer." En wat gebeurt er na de dood met iemand die gelooft dat men 'zijn eigen hiernamaals [bouwt]'? Jouw stelling roept vragen op die niet (bevredigend) te beantwoorden zijn. _________________ Groet Mariakat
Laatst aangepast door mariakat op 15 Nov 2008 11:54:01; in totaal 1 keer bewerkt |
|