FAQ   Zoeken   Gebruikersgroepen   Registreren   Profiel   Log in om je privéberichten te bekijken   Inloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Euthenasie

Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Filosofiekaffee Forumindex » Het hart van onze groep Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Euthenasie
 BerichtGeplaatst: 3 Dec 2008 22:27:23 Reageren met citaat  
Bericht
  mariakat
LaMama

Een tijdje geleden heb ik gereageerd op en artikel op ee MSN site met een hoog spiritualiteits karakter.
Het was naar aanleiding van de euthenasie van Hugo Claus.
Er werd gesteld dat euthenasie geen zelfmoord kon genoemd worden.
Mijn reactie is er een, sterk rekening houdend met wat door veel groeperingen met deze achtergronden voor belangrijk gehouden wordt en waar zij steeds weer over spreken.
"Een spirituele groei in dit tijdelijke bestaan op weg naar de eeuwigheid."
Mijn eigen persoonlijke mening staat hier los van.
Hier volgend mijn reactie:

<<<<<<<<<<<<<
Ik heb een hele tijd af en toe meegelezen.
Soms heb ik heel veel voeling met wat er geschreven wordt en soms laat ik het geloof van de ander maar het geloof van de ander.

Dit onderwerp ligt mij toch wel na aan het hart, omdat het zo actueel is en omdat ik, net als de meesten onder ons, hier toch veel mee te maken heb of zal krijgen.
Ik heb mijn gedachte hierover, maar merk dat die toch wel erg instabiel is.
Naar gelang het geval mij aan pakt of niet. (misschien hetzelfde als bij abortus, maar dat is een ander verhaal)
Waar het mij omgaat:
Passen wij onze persoonlijke normen aan, aan onze persoonlijke levensomstandigheden of aan de omstandigheden van de ander die toch wel een heel speciaal geval is?
En wie beoordeelt dat?

Citaat:
De euthanasie die Hugo Claus gewild heeft, zou ik toch geen zelfmoord noemen ( het woord moord velt een negatief oordeel) maar ligt misschien wel dicht bij zelfdoding.

Het klinkt anders inderdaad.
Maar is het anders?
Of hebben wij verschillende normen bij verschillende gevallen.
Voor mij is zelfmoord exact hetzelfde als zelfdoding.
In onze taal en in ons rechtsgebruik is er nog weleens verschil tussen doding zonder opzet of doding met opzet, wat dan moord zou zijn.
Voor euthenasie geldt volledig het tweede geval.
Echter in een normenvervagende maatschappij is dit een punt van discussie geworden.

Mijn vraag aan jullie allen en ieder voor zich:
Geloven jullie in een vervolg op dit aandse leven?
Wel of niet uitsluitend spiritueel of in de vorm van een nieuw aards leven met als basis het vorige leven?
Ik vermoed, dat ik op deze site een open deur intrap.
Waar het om gaat is:
Wat vinden wij van zelfdoding oftewel zelfmoord?
Strafbaar stellen is onzin, want de dader is dood.
Daarom ook een genoegdoening voor de nog levenden?: De hel voor degene die aan zelfdoding doet?
Dat is de grondgedachte, die ligt bij het oordeel van de kerk.
De mens zal zijn straf niet ontgaan.
Maar wat vinden de vrijgemaakte en vrijzinnige spiritualisten hiervan?
Ook voor hen was en is zelfdoding niet de weg, die wij hebben te gaan.

Citaat:
Toch moeten we niet a priori aannemen dat hij nu onvermijdelijk de hellegang moet doormaken, die in sommige alternatieve middens beschreven wordt.

Waarom hij niet en anderen wel?
Wat geloven wij?
Het is voor mij: of niet of wel.

Wezenlijk is de ene mens niet meer bijzonder dan de andere mens.
Dat is voor mij een overtuiging.
Er is niet ??n mens, die voor zijn plezier aan zelfdoding doet.
Of hij nou Hugo heet, of Piet of Jantje.

Citaat:
Let wel: het gaat hier niet alleen om euthanasie,
Het gaat ook om crematie, ook een "doodzonde" volgens sommigen.

Ingeval van Hugo Claus en een aantal mensen, maar ik denk, dat dit toch een andere discussie is.
Misschien goed voor een nieuwe topic?
 Geplaatst: 3 Dec 2008 22:27:23  
Bericht

euthanasie
 BerichtGeplaatst: 3 Dec 2008 23:36:05 Reageren met citaat  
Bericht
  Caspar

ik wil hierop reageren maar ik moet er even over denken .
Profiel bekijken Stuur privébericht
 BerichtGeplaatst: 4 Dec 2008 14:54:03 Reageren met citaat  
Bericht
  toqloq

Volgens mij is eutanasie genade om een eind te maken aan uitzichtloos lijden en geen zelfdoding/zelfmoord.
Wat voegd het toe om ondragelijke pijnen te leiden als het eind toch komt.
Als niet gelovige schokt het mij dat gelovigen denken dat wreed lijden aanbidding is en ik vraag mij dan ook af wat trekt het een zo wreede god te aanbiden.
Ik heb lijden te over gezien en ook dood ,ook zelfdoding uit pschygiese gesteldheid en dat zelfs in enkele gevalen als genade gezien.
Men kan dit niet zien vanuit eigen moraal dat is te vaag voor iemand die lijd.
Wel denk ik dat als iemand uit geloofsovertuiging meent te moeten lijden het respect daarvoor , ook betekend dat wie dat niet wil zijn keuze kan maken .
Een verbod uit geloofsmoraal is dictatoriaal en tegen de rechten van de mens daarin staad namelijk dat ieder het recht heeft over eigen lichaam te beslissen.
Zelf heb ik dat vastgelegd mocht ik handelingsonbekwaam worden.
De stekker eruit als het hopeloos is en het lijden te gek word.
Ik koester dit recht maar het is geen plicht wie niet wil okee.

ene begraven en cremeren uh ik heb wat met de zee dus heb ik een zeemansgraf geregeld niet begraven en niet gecremeerd dus hoe zit dat dan ?
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
 BerichtGeplaatst: 4 Dec 2008 17:58:11 Reageren met citaat  
Bericht
  mariakat
LaMama

Veel vragen roept het op Toqloq.
Veel mensen hebben veel verschillende meningen en inderdaad zijn die vaak groepsgewijs.
Maar laten we daarin bij onszelf blijven.
Dan nog kunnen we ons verbazen over de mening van de ander.

Gelukkig leven wij in een vrij land Toqloq.
Maar ook weer niet zo vrij.
Mijn mening?
Ik maak heel groot verschil in actieve en passieve euthenasie.
Euthenasie of zelfmoord, valt volgens mij toch grotendeels onder dezelfde noemer, echter vaak wordt bij het eerste een ander voor jouw karretje gespannen.

Ingeval van passieve euthenasie zou ik graag behandeling tot verlengen van leven stoppen en zien dat behandeling met het doel zo min mogelijk te lijden ingezet zou worden.
Dat is wat de laatste jaren almaar meer wordt gedaan.
Op die manier valt het nl. niet onder de euthenasie wet.
Daarom zijn de cijfers in Nederland van euthenasie gevallen niet gestegen, maar zelfs gedaald.

Als er nog geen directe levensbedreiging is, maar leven ondraaglijk wordt, zou ik zelf graag, als de tijd daar is, een middel binnen handbereik krijgen, dat ik mezelf zou kunnen toedienen.

Mijn punt is toch.
Waarom proberen wij koste wat kost dan zelfdoding(-moord) te voorkomen en proberen wij koste wat kost euthenasie door te drukken?

Waarom, en dat zijn de feiten, mogen wij geen zelfbeschikkingsrecht hebben over een zelfgekozen dood.

Mensen begeleiden met zelfmoordneigingen, met zwijgplicht, is een constant beroep op een persoonlijke ethiek, maar altijd ingebed in de ethiek van de gemeenschap, waarin je leeft.
En die kan heel verschillend zijn.
Is dat ook vaak.

Mensen, die dit herhaaldelijk zelfmoord pogingen doen en echt dood willen en weer zover zijn te handelen, worden in de dwangbuis gestopt, volgespoten en opgenomen in een gesloten inrichting?
Ik weet van nabij, dat "ontsnappingen" uit een inrichting met een "treinongeluk" tot gevolg, zo niet aan de orde van de dag zijn, dan toch vaak voorkomen.
Ik hoor de verzorgers nog zeggen(meermaals) we hebben hem of haar deze keer laten gaan.
Er hoeft maar 1 familielid te zijn dat zo'n inrichting aanklaagt en het hek is van de dam.
Grote onderzoeken, koppen in de krant, termen als slechte verzorging en malafide praktijken zijn niet van de lucht.

Waarom is de hele omgeving bij een zelfgekozen dood van iemand, die geen reden heeft om verder te leven, zo overstuur en wordt het gezien als een trauma, als je zoiets meemaakt en dat alles niet bij euthenasie?
Bij euthenasie moeten we ineens die keuze wel respecteren en zelfs worden wij vaak als hardvochtig en asociaal betiteld, als wij er tegen zijn.

Waarom?
 BerichtGeplaatst: 4 Dec 2008 23:04:50 Reageren met citaat  
Bericht
  Caspar

ik wil eens proberen een mening te geven; of dit voor anderen een voldoende antwoord is weet ik niet.

zelfdoding wil ik geen moord noemen; het is het ten uitvoer brengen ven je zelfbeschikkingsrecht.
moord noem ik iemand het leven ontnemen tegen zijn wil.

de redenen voor zelfdoding kunnen heel verschillend zijn:

iemand kan zodanig in geestelijke nood verkeren dat hij ondanks professionele zorg,
begeleiding en medicijnen kiest voor een be?indiging van zijn leven.
het accepteren van een uitzichtloze situatie is voor familie en vrienden een zware
opgave omdat ze vaak onmachtig aan de zijlijn staan.

het overvallen worden door een ongeneselijke ziekte waardoor de persoon in kwestie
een lijdensweg te wachten staat met een onvermijdelijke dodelijke afloop.
en dat hij vervolgens kiest voor een vervroegde dood.

de gebreken van het ouder worden: een hersenbloeding of herseninfarct en dementie kunnen
door hun gevolgen de levenskwaliteit zodanig verminderen als er van de oorsronkele vitale
mens nog maar een schijntje overblijft. als dan de zorg die geboden wordt niet voldoende
compensatie biedt wordt het leven een kwelling.
---------------------------
Wat mijzelf betreft : ik zal niet wachten tot de aftakeling compleet is.
---------------------------
lees eens : "In de wachtkamer van de dood" (2005) van Anne Mei The

en "Na mijn dood geschreven" (1989) van J.H. Donner
Profiel bekijken Stuur privébericht
 BerichtGeplaatst: 20 Dec 2008 03:52:20 Reageren met citaat  
Bericht
  toqloq

over een kat.
Ik heb een kat gehad een grote witte kater blauwe ogen en nee hij was niet doof.
Hij stal het vlees uit de pan van de buren aan een kant gebakken.
Was niet bang van water en viste de vijver van de buren leeg door er gewoon in te springen.
De laaste jaren heeft hij doorgebracht met slapen en mijn jack russel opvoeden want je mag dan wel hond zijn maar je dient je te gedragen ook als je russel bent.
Deze kat die op mijn voeten sliep en mee in het bubbelbad ging , werd oud en ziek toen hij niet meer bij ons kwam en slechts sliep niet at en gedwongen moest worden te drinken .
Heb ik hem laten inslapen hoe moeilijk dat ook was ook uit respect en liefde .
Voor ieder is dit een verhaal wat bekent is ,maar waarom geven we onze dierbaren die mensen zijn niet hetzelfde respect en liefde.
Zelfs gelovige moeten toch toegeven dat een god bij zijn goede verstand die een liefhebbende god zou zijn , niet zou willen dat zijn geliefde schepping nodeloos lijd?
 BerichtGeplaatst: 20 Dec 2008 03:53:42 Reageren met citaat  
Bericht
  toqloq

getver waar komen die *** emoticons vandaan.
 BerichtGeplaatst: 20 Dec 2008 03:55:14 Reageren met citaat  
Bericht
  toqloq

okee Kwalitatief Uiterst Teleurstelent K.U.T. dus getver mag men dat hier niet zeggen wat een onzin.
 BerichtGeplaatst: 20 Dec 2008 11:37:25 Reageren met citaat  
Bericht
  mariakat
LaMama

Toqloq, aangaande de laatste berichten.
Lees nog eens de paar stukjes, die ik op het forum "Beheer" heb geplaatst.
 BerichtGeplaatst: 20 Dec 2008 11:55:54 Reageren met citaat  
Bericht
  mariakat
LaMama

Toqloq
Citaat:
Voor ieder is dit een verhaal wat bekent is ,maar waarom geven we onze dierbaren die mensen zijn niet hetzelfde respect en liefde.

Theoretisch ben ik het helemaal met jou eens.

Theoretisch zijn velen met jou eens, vandaar dat Nederland ook een euthenasie wetgeving kent.
Daar zijn echter voorwaarden aan verbonden.
Misschien niet eens om de patient te beschermen, maar zeker ook degene, die het zou moeten uitvoeren.
Dat zijn officieel in 100% van de gevallen artsen.

Dat dat zo moet blijven, of er zou een nieuw be?digd en deskundig beroep moeten ontstaan speciaal voor deze gevallen, is toch duidelijk.
Misschien is dat wel zo in de toekomst.

Het probleem zit, denk ik

Ten eerste: 100% sluitend overtuigend moet zijn, dat de patient ook onoverkomelijk en uitzichtsloos lijdt.
Ten tweede: Degene die voor dat karretje gespannen wordt het uit te voeren, zich waarschijnlijk opgegezadeld zal voelen met de oplossingen van anderen, waar hij zelf misschien niet achter kan staan.

Wat religieuse mensen aangaat:
Ieder heeft zijn eigen vrije wil en daarmee ook (in Nederland) de keuze om "ja", maar ook "nee" te zeggen tegen euthenasie, als het hemzelf aangaat.
 BerichtGeplaatst: 20 Dec 2008 16:27:07 Reageren met citaat  
Bericht
  toqloq

Degene die voor dat karretje gespannen wordt het uit te voeren, zich waarschijnlijk opgegezadeld zal voelen met de oplossingen van anderen, waar hij zelf misschien niet achter kan staan.

Dat is best maar ga dan ook opzij , die gewetensbezwaarden willen zich er dan meestal toch mee bemoeien.
 BerichtGeplaatst: 20 Dec 2008 17:57:16 Reageren met citaat  
Bericht
  mariakat
LaMama

Kun je daar een voorbeeld van noemen?
Het echt zich er daadwerkelijk mee bemoeien bedoel ik dan.
Gewetensbezwaarden zijn natuurlijk, net als ieder ander, gerechtigd hun mening te hebben en ook om die te uiten.

De enigen, die niet opzij gingen, wat een paar jaar geleden in het nieuws was, waren de besturen van ziekenhuizen op christelijke grondslag.
Dat was niet een kwestie van niet opzij gaan, maar een kwestie van zich houden aan de statuten van de instelling, waarin zij werken en die zij vertegenwoordigen.
Mensen weten nu, dat zij zelf vrij zijn, naar een ander ziekenhuis te gaan.
Daarom is het nu eigenlijk geen nieuws meer.

Het is sowieso in Nederland haast geen nieuws meer, omdat euthenasie in Nederland nog zelden een hot item is.
Nieuws over dit onderwerp komt meestal uit het buitenland.
 BerichtGeplaatst: 20 Dec 2008 18:02:02 Reageren met citaat  
Bericht
  mariakat
LaMama

Eigenlijk is de vraagstelling in dit onderwerp.

Is euthenasie zelfmoord of zelfdoding?
Mensen gaan onderscheid maken in de termen "zelfmoord" en "zelfdoding".
De vraag is dan:
Is er wezenlijk verschil?

En waarom gaan sjoemelen met termen?
Is het dan echt dat het ene wel kan en het andere niet volgens de ethiek van velen?

Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Berichten van afgelopen:

Ga naar: