FAQ   Zoeken   Gebruikersgroepen   Registreren   Profiel   Log in om je privéberichten te bekijken   Inloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Elementen , astrologie en het chinese pentagram

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Filosofiekaffee Forumindex » Kopie?n van verdwijnend MSN Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Elementen , astrologie en het chinese pentagram
 BerichtGeplaatst: 10 Jan 2009 00:06:32 Reageren met citaat  
Bericht
  mariakat
LaMama

Van: mariakat11 (Oorspronkelijk bericht) Verzonden: 19-7-2008 16:45

Parsam
Je omschrijft het zelf al. Bericht 24
Bv het teken Stier is vrouwelijk, het teken Steenbok evenzeer. ( zijn aardetekens en aarde is vrouwelijk)
In de astrologie heb je zo een aantal rijtjes (4 meen ik begrepen te hebben), die ieder voor zich eigenschappen in zich hebben, oa ook de mannelijk of vrouwelijke.
Deze zijn essentieel in het duiden van een horoscoop en er is evenals bij het chinese pentagram, een grote mate van logica.

Het chinese pentagram (waarop de acupunctuur filosofie is gebaseerd en de totale diagnostiek en therapie) heeft hier veel van gemeen, maar zijn verdeeld over 5 elementen, die allemaal via allerlei kanalen met elkaar in een (voor ons betrekkelijke) logische verbinding staan.

Het vuur, aarde, metaal, water en hout.
Ieder voor zich hebben ze een yin en een yang kant.

Om het met yin en yang als voorbeeld te nemen.
Je hebt in feite twee rijtjes met elkaars tegendelen.
Of supplementen zoals je het ook kunt noemen.

Zoals de noordzijde en de zuidzijde van de berg elkaars tegendelen zijn, maar het ??n niet zonder het ander bestaat.

Bij het indelen komt dus het vrouwelijk in het enen rijtje en het mannelijk in het andere.
Zoals koude komt bij Yin (en vrouwelijk) en hitte bij Yang (dus ook het mannelijke)

Wel zit er vaak een zekere logica in de indelingen.

Het vrouwelijke is behoudend, vergarend en stabiliserend, waardoor er weinig actie is, maar zeer veel gebalde energie.
Het mannelijke is vaak actie of actie oproepend en vluchtig.

Hij haalt bijvoorbeeld energie uit het brok steen, wat het vrouwelijke is.
Door een actie op een brok steen, onstaat hier een knal, een beweging, warmte, lichtflits en ga zo maar door. Dat alles is yang, dus mannelijk.

De mannelijke actie veroorzaakt dat de koude gebalde vrouwelijke yin energie vrij kan komen.
En oa. leven kan brengen, wat dan weer yang is

Maar dat wil dus absoluut niet zeggen, dat alles in 1 rijtje synoniem of identiek is.
Een steen heeft weinig of niets met een vrouw te maken.
En een bliksemflits is geen man.

Later toegevoegd:
Ik heb nooit zo over het mannelijk of vrouwelijk nagedacht van het woord of begrip.
Ikgeloof ook niet dat je dat letterlijk moet nemen.
Wel over, waar je het in zou kunnen plaatsen, in de 5 elementen.

Wij hebben allen verschillende soorten van bewustwording of wel belevingen in ons.

Ik weet, het vuur staat voor het intu?tieve.
Aarde voor het nuchtere: zien is geloven, het praktische denken.
Hout voor het nerveuse, soms ook agressieve. Maar dan in de zin van fel.
Metaal weet ik even niet te plaatsen in dit verband. Wel dat het heel ego gericht is.

Het water staat voor het religieuse of mystique of misschien voor het esotherische zoals je wil. Ik gebruik deze term liever niet, omdat dat bij velen associaties optoept die ik niet bedoel.

De liefde in een complex van elementen, maar soms door enige schrijvers ook onderscheiden.
Zoals het onderdeel van de liefde, de behoefte om belangrijk gevonden te worden, is metaal op zichzelf gericht.

Zo ook met strijd waarschijnlijk.
Ook op te delen in 5 elementen.

Heel belangrijk is, dat men beseft, dat iedereen deze 5 elementen in zich heeft, en dat deze met elkaar in harmonie moeten zijn.
Waarbij het dan zo kan zijn, dat een insufficient element in bijvoorbeeld de liefde, ingevuld kan worden door een bepaald zelfrespespect, dat in zo'n zelfde element huist en daaraan gerelateerd is.

Laatst aangepast door mariakat op 26 Feb 2009 17:56:09; in totaal 1 keer bewerkt
Profiel bekijken Stuur privébericht
 Geplaatst: 10 Jan 2009 00:06:32  
Bericht

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2009 00:07:07 Reageren met citaat  
Bericht
  mariakat
LaMama

Ik heb nooit zo over het mannelijk of vrouwelijk nagedacht van het woord of begrip.
Ikgeloof ook niet dat je dat letterlijk moet nemen.
Wel over, waar je het in zou kunnen plaatsen, in de 5 elementen.

Wij hebben allen verschillende soorten van bewustwording of wel belevingen in ons.

Ik weet, het vuur staat voor het intu?tieve.
Aarde voor het nuchtere: zien is geloven, het praktische denken.
Hout voor het nerveuse, soms ook agressieve. Maar dan in de zin van fel.
Metaal weet ik even niet te plaatsen in dit verband. Wel dat het heel ego gericht is.

Het water staat voor het religieuse of mystique of misschien voor het esotherische zoals je wil. Ik gebruik deze term liever niet, omdat dat bij velen associaties optoept die ik niet bedoel.

De liefde in een complex van elementen, maar soms door enige schrijvers ook onderscheiden.
Zoals het onderdeel van de liefde, de behoefte om belangrijk gevonden te worden, is metaal op zichzelf gericht.

Zo ook met strijd waarschijnlijk.
Ook op te delen in 5 elementen.

Heel belangrijk is, dat men beseft, dat iedereen deze 5 elementen in zich heeft, en dat deze met elkaar in harmonie moeten zijn.
Waarbij het dan zo kan zijn, dat een insufficient element in bijvoorbeeld de liefde, ingevuld kan worden door een bepaald zelfrespespect, dat in zo'n zelfde element huist en daaraan gerelateerd is.

Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Berichten van afgelopen:

Ga naar: