|
|
Het stemmen horen bij een psychose is heel iets anders dan wat een gezonde persoon bedoelt als hij zegt:
"Iets in mij zei......, of deed mij....."
In een psychose zegt de stem bijvoorbeeld:
"Ga naar dat kinderdagverblijf en breng al deze kinderen in definitieve veiligheid voor de ellende van het leven, door hen de dood te brengen.
In het eeuwige leven zullen zij daardoor engelen zijn."
Psychotische mensen praten met hun eigen stemmen, alsof zij die werkelijk horen.
In een verder gevorderd stadium krijgen ze opdrachten van hun stemmen, in combinatie met andere wanen.
Wat volgens hen dan ook is.
Vaak is dit ook langzaamaan begonnen en in het begin steeds af en toe, waardoor de patient het kan hanteren of waardoor de patient niet de tijd heeft gehad om de opdracht uit te voeren.
Het is zeer goed mogelijk dat de omgeving hier al langer iets van merkte, voordat de zaak zo escaleert, dat de patient tegen zichzelf beschermd moet worden of de omgeving tegen hem.
Een psychose kan even duren van een paar uren of maanden lang in meer of mindere mate.
Met sommige psychoses valt heel goed te leven en worden vaak door de patient geprefereerd boven de bijwerkingen van antipsychotica.
Ik heb een vriendin, die eens in de paar jaar een paar maanden heeft, dat ze in iedereen engelen ziet.
Ze spreekt dan ook wildvreemde mensen daarop aan.
Op de werkvloer kan ze dan niet functioneren, maar buiten dat om heeft niemand er last van en zelf is ze in zo'n periode gelukkiger dan ooit.
Behalve dan dat men haar niet serieus neemt, want ze heeft geen ziekte inzicht op dat moment.
Ik denk dat er zo legio mensen rondlopen.
Een andere in mijn directe omgeving waant zich weer een baby en gedraagt zich dan ook zo. Kruipt kirrend over de vloer en wil op schoot.
duidelijk ziek, maar geen gevaar, voor niemand.
Echter ook hier schiet de omgeving vaak te kort, vooral met in achtingneming van het zelfbeschikkingsrecht van de mens.
In Nederland mag een psychiatrische patient pas opgenomen worden, als hij daar zelf om vraag.
Andere psychoses veroorzaken levensbedreiging voor zichzelf en de omgeving, worden ook door de patient in zijn wanen niet als zodanig herkend en zal de omgeving zijn verantwoordelijkheid moeten nemen.
Een ander in mijn omgeving zag zich tegenover een agressieve leeuw geplaats(zoals hij later vertelde, was duidelijk volgens de toeschouwers in doodsangst, was geweldig sterk en pakte een stoel, waarmee hij alles wat binnen zijn bereik kwam in elkaar ramde. Ook de mensen.
In dit geval heet het een crises opname, als deze patient platgespoten opgenomen wordt, maar ook hier geldt.
Opnieuw rustig, kan hij weer gaan en staan waar hij wil.
Goed doordrongen van deze gegevens, en nogmaals de gruwelijkheden belichtend, die afgelopen week gebeurd zijn, kunnen velen van ons tot andere conclusies komen aangaande verantwoordelijkheden binnen een beschaafde maatschappij.
Maar nog is er geen oplossing. _________________ Groet Mariakat |
|