FAQ   Zoeken   Gebruikersgroepen   Registreren   Profiel   Log in om je privéberichten te bekijken   Inloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Maatschappij VS slimme mensen.

Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Filosofiekaffee Forumindex » Het hart van onze groep Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Maatschappij VS slimme mensen.
 BerichtGeplaatst: 28 Jan 2009 23:21:57 Reageren met citaat  
Bericht
  afstandopleren

Zo oke, ik heb nu met mijn 20 jaar nog geen enkele diploma omdat ik al sinds mijn 13de niet meer op een reguliere school zit. Dit komt allemaal omdat Hoog Begaafd ben. Nou stoor ik mij als de pest aan hoe mensen het idee hebben dat slimme mensen het wel redden. Ik heb zo vaak dingen mee gemaakt met mensen die absoluut geen raad wisten en dat zorgde voor nachtmerries. Ik ben zelfs door het RIAGG bijna in het gesticht gestopt omdat ze ten eerste, mijn IQ test verkeerd hadden berekend en ten tweede, geen raad met mij wisten.

Er is zoveel goede zorg en aandacht voor de minder intellectueel bedeelde mens dan de mens die slim is en voor innovaties kan zorgen. Ik snap pertinent niet waarom mensen zo doen. Kan iemand mij dat uitleggen of een aannemelijke theorie bedenken die dit mij kan uitleggen?
Profiel bekijken Stuur privébericht
 Geplaatst: 28 Jan 2009 23:21:57  
Bericht

Re: Maatschappij VS slimme mensen.
 BerichtGeplaatst: 29 Jan 2009 11:48:19 Reageren met citaat  
Bericht
  Caspar

afstandopleren schreef:

..... ik heb nu met mijn 20 jaar nog geen enkele diploma
..... Dit komt allemaal omdat Hoog Begaafd ben.
..... hoe mensen het idee hebben dat slimme mensen het wel redden.
..... ten tweede, geen raad met mij wisten.
..... zoveel goede zorg en aandacht voor de minder inteellectueel bedeelde mens dan de mens die slim is .......

een hoog IQ is niet voldoende , er zijn nog andere eigenschappen nodig
om te slagen in het leven.
ik neem aan dat je voor een goed advies toch het beste bij de RIAGG
te rade kunt gaan, ze kennen jou en je achtergrond en verleden.

win advies in en zet niet direct je stekels op als hun mening je niet bevalt.

Succes !
Re: Maatschappij VS slimme mensen.
 BerichtGeplaatst: 29 Jan 2009 13:24:47 Reageren met citaat  
Bericht
  afstandopleren

Caspar schreef:
afstandopleren schreef:

..... ik heb nu met mijn 20 jaar nog geen enkele diploma
..... Dit komt allemaal omdat Hoog Begaafd ben.
..... hoe mensen het idee hebben dat slimme mensen het wel redden.
..... ten tweede, geen raad met mij wisten.
..... zoveel goede zorg en aandacht voor de minder inteellectueel bedeelde mens dan de mens die slim is .......

een hoog IQ is niet voldoende , er zijn nog andere eigenschappen nodig
om te slagen in het leven.
ik neem aan dat je voor een goed advies toch het beste bij de RIAGG
te rade kunt gaan, ze kennen jou en je achtergrond en verleden.

win advies in en zet niet direct je stekels op als hun mening je niet bevalt.

Succes !

Mijn ouders namen ook aan de experts wisten waar ze mee dealden. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Ik kreeg allerlei etiketjes op geplakt en alles wat mijn gedrag kon verklaren, was dat mijn ouders van alles fout deden. Nogmaals, ze hadden mijn IQ score verknald, dus de diagnose van dat ik niet HB was, werd dan ook veelvuldig aangehaald, zelfs wanneer meer recente IQ testen die wel goed waren berekend, wel degelijk bleek dat ik HB ben. De Psychologen/Psychiaters wilden gewoon niet aan het idee. Het ergste vind ik, dat toen mijn ouders weg gingen van het RIAGG omdat het RIAGG mij naar een Psychiatrische Inrichting wilden sturen, ze de Kinder Bescherming op mij afsturen met als doel mij weg te halen bij mijn ouders. Ik zou 'onhandelbaar' zijn geweest.

Ik kan niet anders dan mijn stekels opzetten wanneer een mening mij raakt omdat het door juist die onwetendheid van vele mij zo beroerd is vergaan. Ik ben van school naar school gestuurd omdat ik tienen haalde. Iets dat zeer tegenstrijdig is want welke school wil niet zo'n 'wonder' leerling? Maar ik denk dat ook veel valt of staat met de leerkracht. Die zijn namenlijk inderdaad niet vaak op de hoogte van waar ze zelf les in geven. Ik kan mij herinneren dat ik een ruzie heb gehad in Groep 6 omdat zij beweerde dat er geen 2 verschillende Epe's bestaan terwijl er een Epe en een Epen is in Nederland. (Plaatsnamen)

Maar kan iemand mij uitleggen waarom men zo onwetend is wanneer het gaat om slimme mensen?
 BerichtGeplaatst: 29 Jan 2009 15:49:36 Reageren met citaat  
Bericht
  mariakat
LaMama

Hoogbegaafd in de zin dat het weleens een probleem zou kunnen zijn bij kinderen is een vrij nieuw begrip.
even als trouwens alle vormen van stress.
Pas de laatste decennia is men af van de gedachte dat een kind geen stress zou kennen.
Men is niet gewend in bedenken, dat een gave weleens een vloek zou kunnen zijn.

Een hoogbegaafd kind is geen doorsnee kind, maar verder in alle opzichten wel.
Een hoogbegaafde moet er rekening mee houden, dat hij leeft in een wereld, die minder begaafd is.
Eenhoogbegaafd kind kan dat niet.
Een hoogbegaafd kind voelt zich, precies zoals een minderbegaafd kind, een uitzonderling, zo niet een freak.

Het gevaar zit erin dat het kind, dat dat wel doorheeft in een scheve verhouding met zijn omgeving groot groeit.
Dat zijn zicht op zijn omgeving sterk gekleurd is, dat hij niet alleen op intellectueel niveau, maar ook op andere niveaus de meerdere zou zijn.
Zich daar ook de meerdere voelend, terwijl zijn emotionele en sociale niveau vaak juist achter blijft.
Dat is voor de hoogbegaafde zelf net zo moeilijk te bevatten, als voor zijn omgeving.

Er valt over dit onderwerp heel veel te zeggen.
Maar jouw specifieke "waaroms", zul je alleen zelf en samen met medehoogbegaafden kunnen bespreken, maar ook daarin is iedereen weer uniek.
Je zult op bepaalde gevoelens een medestander kunnen vinden, maar die heeft dan weer een heel andere opvoeding gehad, dus ook heel andere ervaringen.

In veel gevallen van HB is er een sterk bemoeilijkte situatie tot het leren van gezonde intersociale contacten.
Al met al lijkt het erop dat dat jou in jouw jeugd ook parten heeft gespeeld.
Hulpverleners zijn gewend te zoeken naar achterstanden en leemten.
Daar kunnen ze wat mee.
En niet op begaafdheid. Begaafde kinderen hadden vroeger geen hulp nodig. Die redden zichzelf wel, helpen zelfs anderen.
Hulpverleners zullen zich dan noodgedwongen meer richten op de zaken waarop de HB achter is, dan op datgene waarop hij voorlijk is.
Zoals ik begrijp waren er duidelijk problemen van intermenselijke aard.

Hulp bij begaafdheden heb je niet nodig, wel specieke begeleiding, weet men nu.
Maar die hele ontwikkeling is nog heel erg prematuur.

Ik kan veel begrijpen omdat ik in mijn jeugd ook intellectueel ver boven de top presteerde en daar op heel veel punten ook last van had en veel last van had in mijn verdere leven.

Maar troost je.
Op latere leeftijd wordt dat vanzelf minder. Twisted Evil

NB:
Als je direct antwoord geeft op iemand, hoef je niet te quoten.

Laatst aangepast door mariakat op 29 Jan 2009 16:06:27; in totaal 1 keer bewerkt
 BerichtGeplaatst: 29 Jan 2009 15:53:11 Reageren met citaat  
Bericht
  Caspar

je haalt twee oorzaken aan voor de problemen die je ervaart :

1 je bent hoogbegaafd
2 er is iets met je gedrag

wat punt 1 betreft : je wordt vanwege het halen van tienen niet van
school verwijderd. je voelt je wel miskend en niet begrepen.

en punt 2 : ze noemden jou onhandelbaar .

bij een hoog IQ kan ik me wel wat voorstellen maar onhandelbaar
kan van alles betekenen. leg eens uit.
 BerichtGeplaatst: 29 Jan 2009 16:33:14 Reageren met citaat  
Bericht
  afstandopleren

@ Mariakat: Dat vind ik een hoop uitleggen. Wat je schreef klopt als een bus met mijn eigen ervaring en ik ben blij met je begrip voor dit onderwerp.

@ Caspar: De reden dat men mij onhandelbaar vond was omdat mijn vader en ik totaal niet overweg kunnen. Hij liet zo'n beetje mijn hele leven merken dat hij niet blij was met wie ik ben. Hij had liever een doorsnee kind. Dit zorgde ervoor dat we recht tegenover elkaar stonden in zo'n beetje alles. Ik kan aan de andere kant ronduit geweldig opschieten met mijn moeder. Ik heb echter het idee dat, omdat er sneller naar de negatieve dingen gekeken wordt, dat men mij, vanwege mijn vader, mij onhandelbaar vond.

Rond 2001 zat ik op een 'Hoog Begaafden Klooster' te Sterksel. Daar liepen heel veel kinderen die HB waren met soort gelijken ervaringen. Ik merkte echter al snel dat ik zelfs buiten die groep viel. Ik kon met een aantal wel redelijk opschieten maar voor de rest waren de sociale ervaringen weinig verschillend met de kinderen in het reguliere onderwijs. Dit zou wel eens kunnen zijn omdat ik als klein kind al zeer volwassen opvattingen heb over het leven. Ik heb nog nooit gerookt, ik drink alleen met nieuw jaar, ik vind dat respect en waarde hoog in het vaandel gehouden moeten worden en ik snap niet waarom mensen elkaar zo graag pijn lijken te willen doen. Ben ik met die opvattingen pijnlijk om mee om te gaan voor anderen omdat ze dingen mee krijgen die ze eng vinden? (<- gedachtenkronkel)
 BerichtGeplaatst: 29 Jan 2009 23:25:14 Reageren met citaat  
Bericht
  Caspar

@afstandopleren

ik ken jouw problemen niet goed genoeg om een afdoend antwood te geven.
een afstandbediening om jouw gedrag bij te sturen is ook niet aanwezig.

maar het feit dat er overwogen werd om je in een kliniek te laten opnemen
laat mij vermoeden dat de zaken niet zo eenvoudig liggen.

ik stel je het volgende voor:
---leg niet alle zieleroerselen bloot op deze site
---zoek iemand in je naaste omgeving, man of vrouw, die je kunt vertrouwen
en die voldoende wereldwijs is om je te kunnen begeleiden.

NB : ik ben best genegen om op vragen te reageren maar in jouw geval denk ik
dat er deskundige hulp vereist is. maar je bent 20 , dus het leven begint pas.

groeten, Caspar
Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Filosofiekaffee Forumindex » Het hart van onze groep

Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Berichten van afgelopen:

Ga naar: