|
|
Op een ander forum heb ik volgende reactie op een bericht geplaatst.
Het onderwerp van de discussie is even niet ter zake doende
Ik moet nog leren om reacties kort en bondig te houden.
Nee hoor.
Ik vind het prachtig hoe je zo iets ingewikkelds als deze verklaring voor iedereen met een beetje nieuwsgierigheid uitgelegd.
Zelfs ik kon begrijpen wat je bedoelde.
Gewoon in nederlandse taal met begrijpelijke begrippen en zonder onbegrijpelijk vakjargon, dat velen die alleen vakjargon lezen ook in een dagelijkse leven of berichten gaan bezigen. Onbegrijpelijke dus voor de goede normaal ontwikkelde verstaander, die niet dezelfde scholing heeft.
In mijn studietijd heb ik geleerd me op twee manieren uit te drukken.
De ene manier is bedoeld voor medestudenten en vakgenoten.
En de andere manier is voor de niet vakgenoten. De rest van de wereld dus.
Vooral op het medische vlak is schrijftaal een vakjargon, compleet abacadabra voor de niet of anders geschoolde mens dus.
Daar mijn vak is, juist de hele dag, met "de andere mens' te praten heb ik me het vakjargon bewust proberen af te leren.
Het uitleggen van vaktechnische uitdrukkingen aan anders geschoolden valt soms tegen, maar is in dat geval noodzakelijk om begrepen te worden in je werk of niet voor vakidioot uitgemaakt te worden in je prive leven.
Hoe gaan wij ons uitdrukken op een forum?
Dan zul je eerst voor jezelf moeten uitmaken wie je wil bereiken.
Wat zijn je gesprekspartners?
Wat is hun scholing? Wel of niet?
Hun interesse is duidelijk.
Grotendeels dezelfde als van de schrijver, want je mag aannemen als je van een filosofieforum lid wordt je ook filosofisch ge?nteresseerd bent.
Het kennis en ontwikkelingsniveau is een heel ander verhaal.
Wil je gelezen worden door alle medeleden en zijn alle medeleden met hun reactie, als zij ook werkelijk inhoudelijk zijn ge?nteresseerd?
Of wil jij alleen communiceren met mensen niet alleen van jou zelfde ontwikkelingsniveau, maar ook nog jou zelfde vakgebied?
Dan wordt het wel dun.
Aan de inzender de keuze.
Maar als er geen of weinig reacties komen, of altijd alleen maar van een paar mensen, zul je ook moeten inzien wat daar een reden van kan zijn.
Zeker als op berichten van anderen, met een ander taalgebruik, levendig wordt gereageerd.
Dit hoeft dus niets te maken te hebben met andere interesses of een te lage intelligentie of ontwikkelings niveau. _________________ Groet Mariakat |
|