FAQ   Zoeken   Gebruikersgroepen   Registreren   Profiel   Log in om je privéberichten te bekijken   Inloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Discussies vanuit het Tussenstation die ik wil bewaren
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Filosofiekaffee Forumindex » Documentatie wetenschappen Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Discussies vanuit het Tussenstation die ik wil bewaren
 BerichtGeplaatst: 13 Nov 2008 23:22:09 Reageren met citaat  
Bericht
  Elisabeth

Geregistreerd op: 29 Okt 2008
Berichten: 15

Overzetten van discussies uit het Tussenstation naar Filosofiekaffee;

http://groups.msn.com/hettussenstation/general.msnw?action=get_message&ID_Message=493&ShowDelete=0&ID_CLast=504&CDir=-1
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
 Geplaatst: 13 Nov 2008 23:22:09  
Bericht
 




 BerichtGeplaatst: 13 Nov 2008 23:26:41 Reageren met citaat  
Bericht
  Elisabeth

Geregistreerd op: 29 Okt 2008
Berichten: 15

heeft Hij eigenlijk wel bestaan?

Veel mensen antwoorden op de vraag 'wie is Jezus' dat Hij slechts een verzonnen figuur is en dus nooit echt bestaan heeft. Deze mensen gaan voorbij aan de vele buitenbijbelse bronnen die over Jezus geschreven hebben. Daarom een kort overzicht;

Plinius
Het meest volledige en interessante verslag over het Christendom komt uit de pen van Plinius de Jongere. Hij was gestuurd door keizer Trajanus om het gouverneurschap van de provincie Bithynia in Noord-Turkije op zich te nemen, in het jaar 112 na Christus. Wij mogen dankbaar zijn voor het feit dat hij een typisch bureaukratische geest had en de keizer van iedere opmerkelijke gebeurtenis op de hoogte bracht.
E?n van deze brieven gaat over het Christendom. Hij vertelt dat hij overal waar hij kwam in zijn provincie christenen vond, ook in dorpjes en landelijke districten. Bovendien was hun snel groeiend aantal een belangrijk sociaal probleem geworden. Heidense tempels hadden wegens gebrek aan belangstelling moeten sluiten. Er werden geen offerfeesten meer gegeven en er was geen vraag meer naar offerdieren. Het is duidelijk dat het Christendom aan het eind van de eerste eeuw sterk in beweging was, zelfs in zo'n achteraf-provincie aan de grens van het Romeinse wereldrijk. Afkeuring van godsdienstige zijde en ekonomische sancties waren er niet in geslaagd haar opmars te stuiten, totdat Plinius aan de macht kwam en aan zijn superieur rapporteerde dat hij het mogelijk achtte, onder zijn capabel beheer, verandering in deze situatie te brengen. Degenen die het christelijk geloof trouw bleven werden door hem ter dood gebracht; zulke mensen waren duidelijk ongehoorzaam en verdienden te sterven. Maar hij gaf toe dat hij onthutst was over de aard van hun misdaad. Hij was van degenen die, bang voor vervolging, hun dwaling openlijk afzwoeren, te weten gekomen dat er tijdens de bijeenkomsten van de christenen geen geweld werd gebruikt. Hun hele schuld lag hierin, dat zij weigerden het standbeeld van de keizer te aanbidden, of de beelden van de Goden, en dat zij gewoon waren op een bepaalde dag (de zondag) een samenkomst te hebben v??r het licht werd, waarbij zij lofzangen aanhieven voor Christus, als ware Hij God. Zij legden een eed af om geen misdaden te begaan. Ze leefden voorbeeldig: men vond onder hen geen bedrog, geen overspel, diefstal of oneerlijkheid. Aan hun gemeenschappelijke maaltijden aten zij geen gedode kinderen (de aanklacht van kannibalisme werd vaak tegen de christenen ingebracht door onwetenden, ongetwijfeld omdat zij spraken van 'zich voeden met Christus' bij het heilig avondmaal) maar gewoon voedsel. Plinius was van zijn stuk gebracht door de kennelijke onschuld van dit alles, vandaar zijn brief aan de keizer. (Plinius, "brieven", 10.96

Tacitus
Een tijdgenoot van Plinius was Cornelius Tacitus, de grootste historicus van het Romeinse Keizerrijk. Hij vertelt ons ("Annalen", 15.44) hoe de christenen, om hun schanddaden gehaat, door keizer Nero verantwoordelijk werden gesteld voor de grote brand van 64 na christus. "De naam christen", zegt hij, "komt van Christus, die tijdens de regering van Tiberius ter dood is gebracht, en het verderfelijke bijgeloof, dat voor een poosje onderdrukt scheen, stak opnieuw de kop op en verspreidde zich niet alleen door Judea, de wieg van het kwaad, maar ook door Rome, waarheen alles wat afschuwelijk of schandelijk is zijn weg schijnt te vinden, waar ook vandaan."
Het is duidelijk dat de Patrici?r Tacitus geen sympathie had voor het Christendom, dat in het algemeen slechts door de lagere klassen werd beleden en in het byzonder door de Oosterlingen. Zijn getuigenis is daarom des te waardevoller. Waar het de oorsprong van het christendom betreft, kon hij op goede informatie bogen, want in 112 na Christus was hij gouverneur van Klein-Azi?, waar vele christenen woonden. Ook in een verloren geraakt deel van zijn "Histories", waarvan een uittreksel bewaard gebleven is bij een latere schrijver, verwijst hij naar hen. Hierin signaleert hij het feit dat het christelijk geloof ontstond als een sekte binnen het Jodendom, hoewel het er in die tijd al totaal van verschilde. En hij vermeldt het interessante feit dat de Romeinse generaal Titus hoopte een eind te maken aan zowel het Jodendom als het Christendom, door in 70 na Christus de tempel te Jeruzalem te verwoesten, uitgaande van de gedachte dat door het afsnijden van de wortel de plant wel spoedig zou verdorren.

Schrijvers van allure als Plinius en Tacitus maken de geschiedenis volkomen onaantastbaar. Maar kunnen we nog verder teruggaan? Is er ook bij de heidense schrijvers uit de eerste eeuw nog ergens een getuigenis omtrent Jezus te vinden? Dat is inderdaad het geval.

Vroeger getuigenis
Om te beginnen een verklaring van de historicus Thallus, een Samaritaan, die omstreeks 52 na Christus in Rome werkzaam was. Zijn werk is verloren gegaan, maar een gedeelte eruit wordt aangehaald door Julius Africanus, een schrijver uit de tweede eeuw, terwijl hij een discussie voert over de duisternis die over de wereld viel, toen Jezus aan het kruis stierf. (Marcus 15:33) "Thallus legt in het derde boek van zijn 'geschiedenis' uit, dat de duisternis een zonsverduistering was......onlogisch lijkt mij". Een compliment voor de opmerkingsgave van Julius Africanus; je kunt geen totale zonsverduistering hebben wanneer het volle maan is, zoals het was met Pasen toen Jezus stierf. Maar het grootste belang ligt in het feit dat hiermee wordt aangetoond dat de omstandigheden rond de dood van Jezus al in het midden van de eerste eeuw algemeen bekend waren in Rome en belangrijk genoeg om door een niet-christelijk historicus besproken te worden.

Het is niet alleen het kruis van Jezus dat in die vijftiger jaren aan de heidenen in de hoofdstad bekend was, maar ook de geschiedenis van Zijn opstanding, als wij tenminste mogen afgaan op de feiten die via een merkwaardige inskriptie uit de tijd van Claudius, die keizer was van 41 tot 54 na Christus, tot ons komen. Hierin drukt de keizer zijn ongenoegen uit over de berichten die hem ter ore zijn gekomen met betrekking tot het weghalen van dode lichamen uit hun graven, en hij waarschuwt dat als er nog meer graven zullen worden geschonden hij niet zal nalaten hiervoor de doodstraf op te leggen. Deze inskriptie is notabene in Nazareth gevonden! Ofschoon dit, wonderlijk genoeg, door theologen over het hoofd wordt gezien, beschouwen historici als professor Momigliano en professor Blaiklock dit scherpe dreigement als de offici?le reaktie op het rapport van de gouverneur van Judea over de kruisiging van Jezus en de gevolgen ervan. Men kan zich nauwelijks voorstellen dat Pilatus vermeden zou hebben een rapport hierover naar Rome te sturen. Tenslotte was Jezus ter dood gebracht als een politieke pretendent en juist voor zulke mensen had de keizer veel belangstelling.

Joods getuigenis over Jezus
Begrijpelijkerwijs is ook hier het materiaal schaars. Wij bezitten over dit onderwerp geen Palestijns-Joodse geschriften uit diezelfde tijd, terwijl de geschriften van na de val van Jeruzalem, in 70 na Christus, onvermijdelijk zijn be?nvloed door de splitsing tussen kerk en synagoge, die toen al onherstelbaar was. Bovendien hadden de Joden het gevoel dat de christenen althans voor een deel verantwoordelijk waren voor de gang van zaken die leidde tot de noodlottige Joodse oorlog. Ze waren gebelgd over het feit dat de kerk hen in die strijd op leven en dood tegen Rome niet had geholpen en waren allerminst verheugd over de opkomst van een nieuw geloof, dat, aanvankelijk als een beweging binnen het Jodendom, zeer snel terrein won. Om deze en andere redenen was de verhouding tussen Jodendom en Christendom aan het eind van de eerste eeuw uiterst koel. Dit vormt een verklaring voor het feit dat er in de Joodse geschriften niet veel over Christus staat vermeld en dat het weinige dat we er w?l aantreffen niet bepaald komplimenteus is

Josephus
De belangrijkste getuige was Josephus. Hij was ??n van de Joodse bevelhebbers in de oorlog met Rome en na 70 na Christus probeerde hij het aanzien van het Jodendom in de Romeinse gemeenschap, en bij de keizerlijke familie in het byzonder, te herstellen. zodoende schreef hij zijn 'Joodse geschiedenis' (gepubliceerd in 93 na Christus) en zijn 'Joodse oorlog' (gepubliceerd in 75-79 na Christus), met de bedoeling het Romeinse publiek nauwkeuriger in te lichten over het geloof van zijn vaderen. Deze apologetische werken bevatten natuurlijk een minimum aan materiaal dat de Romeinse lezers zou kunnen irriteren. Niettemin komen wij in de werken van Josephus vele figuren tegen die bekend zijn uit het Nieuwe Testament: Pilatus, Annas, Kajafas, Herodes, Quirinius, Felix, Festus en vele anderen. Josephus vertelt ook over Johannes de Doper, over zijn prediking, doop en terechtstelling. Jakobus, 'de broer van Jezus, de zogenaamde Christus', wordt ook nogal eens genoemd.
Maar het belangrijkste is wel zijn uitgebreide verwijzing naar Jezus zelf: "En daar verscheen omstreeks deze tijd (d.i. Pilatus' tijd, 26-36 na Christus) Jezus, een wijs mens, als wij hem werkelijk een mens kunnen noemen......want hij deed wonderbaarlijke dingen. Hij was een leraar voor hen die met graagte de waarheid aannamen en wist vele Joden, en ook vele Grieken, voor zich te winnen. Deze nu was de Messias. En toen Pilatus Hem tot het kruis had veroordeeld, op aanstichting van onze eigen leiders, gingen degenen die Hem van het begin af aan hadden liefgehad verder met het uitdragen van zijn leer. Want Hij verscheen hun levend op de derde dag, zoals voorzegd was door de heilige profeten, die ook vele andere wonderlijke dingen over Hem hadden verteld. En zelfs nu nog zijn de christenen, zo genoemd naar H?m, niet uitgestorven" (Joodse geschiedenis 18.3.3)
Het is natuurlijk zeer verrassend zo'n getuigenis te horen in de geschriften van iemand die zelf geen Christen was. Toch hebben alle pogingen om de authenticiteit ervan te weerleggen schipbreuk geleden. het heeft een even sterke bewijskracht als al het andere dat door Josephus is geschreven

In deze passages bezitten wij een krachtig, onafhankelijk getuigenis van de historische werkelijkheid van Jezus van Nazareth. De verhalen over Jezus waren geen mythe. Ze waren z? uitvoerig en z? goed beschreven, dat zij zelfs een plaatsje vonden in het apologetische werk van de Joodse Josephus. En juist hij had alle reden om bij de behandeling van zijn thema te zwijgen over zaken die zo gemakkelijk aanstoot zouden kunnen geven.
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
 BerichtGeplaatst: 13 Nov 2008 23:31:27 Reageren met citaat  
Bericht
  Elisabeth

Geregistreerd op: 29 Okt 2008
Berichten: 15

sterven voor een leugen?

Iets dat bij de aanvallen op het christendom vaak over het hoofd wordt gezien, is de radicale verandering van Jezus' discipelen. Hun veranderde levens zijn een betrouwbaar getuigenis voor de waarheid van hun boodschap.

Daar het christendom is ontstaan in het verleden, moeten we bij ons onderzoek voor een groot deel afgaan op getuigenverklaringen, zowel schriftelijk als mondeling. Er bestaan veel definities van 'geschiedenis', maar ik geef de voorkeur aan deze: kennis van het verleden, gebaseerd op getuigenverklaringen. Als iemand zegt: 'Dat vind ik geen goede omschrijving,' dan vraag ik: 'Gelooft u dat Napoleon echt bestaan heeft?' Bijna altijd antwoorden ze 'Ja'. 'Heeft u hem zelf gezien?' vraag ik en dan geven ze toe dat dat niet het geval is. 'Hoe weet u het dan?' Wel, ze gaan af op getuigenverklaringen. Aan deze definitie van geschiedenis kleeft ??n moeilijkheid. Het getuigenis moet betrouwbaar zijn, anders wordt degene die het hoort verkeerd ingelicht. Ten aanzien van het christendom geldt: Kennis van het verleden, gebaseerd op getuigenverklaringen. Dus moeten we ons nu afvragen: Waren de oorspronkelijke getuigenverklaringen over Jezus waarheidsgetrouw? Kunnen we ervan op aan dat ze nauwkeurig hebben overgebracht wat Jezus gezegd en gedaan heeft? Ik geloof van wel.
Ik kan geloof hechten aan de verklaringen van de apostelen, omdat van die twaalf er elf waren die vrijwel zeker de marteldood stierven, en wel op grond van twee dingen: de opstanding van Christus en hun geloof in Hem als Gods zoon. Ze werden gemarteld en geslagen en vonden vaak op de wreedste manier de dood:

1) Petrus: gekruisigd
2) Andreas: gekruisigd
3) Mathe?s: het zwaard
4) Johannes: een natuurlijke dood
5) Jacobus, de zoon van alfe?s: gekruisigd
6) Filippus: gekruisigd
7) Simon: gekruisigd
8) Thadde?s: gedood door pijlen
9) Jacobus, de broeder van Jezus: gestenigd
10)Thomas: speerstoot
11) Bartholome?s: gekruisigd
12) Jacobus, de zoon van Zebede?s: het zwaard
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
 BerichtGeplaatst: 13 Nov 2008 23:33:00 Reageren met citaat  
Bericht
  Elisabeth

Geregistreerd op: 29 Okt 2008
Berichten: 15

Heeft Jezus echt geleefd?
Natuurlijk vinden we in de Bijbel een beschrijving van het leven van Jezus. Maar zijn dit de enige bewijzen dat Hij echt geleefd heeft? Bij nader inzicht blijkt dat men veel in vraag kan stellen, maar men moet al echt van kwade wil zijn om het feit dat Jezus geleefd heeft in vraag te stellen. Er zijn inderdaad verschillende historische bewijzen dat Jezus echt bestaan heeft.

De Romeinse geschiedschrijver TACITUS (rond 55 na Chr.) vermeldt zijn naam in een korte notitie over de brand van Rome waarbij keizer Nero, om zichzelf wit te wassen, een zondebok zocht in de persoon van 'mensen die veracht werden om hun wandaden en die het volk 'christenen' noemde. De benaming is ontleend aan Christus die tijdens de regering van keizer Tiberius door de landvoogd Pontius Pilatus met de doodstraf was bestraft', (Annalen XV). Ook SUETONIUS (rond 70 na Chr) blijkt Jezus te bedoelen wanneer hij schrijft dat de Romeinse keizer Claudius (41-54 na Chr.) 'de Joden, die onder leiding van Chrestos voortdurend moeilijkheden veroorzaakten, uit Rome dreef (Divius Claudius. XXV. 4). Uit deze berichten leert men dat in de tweede helft van de eerste eeuw van onze tijdrekening te Rome christenen waren, aanhangers van Christus die onder Pontius Pilatus terechtgesteld was

Ook Flavius Josephus schrijft over Jakobus. Hij beschrijft dat rond het jaar 62/63, Jezus' oudste broer, "Jakobus de Rechtvaardige" (zoals hij werd genoemd) werd vermoord door Judee?rs, die hem van de tempelmuur afgooiden. Een dramatische gebeurtenis die de eigenlijke oorzaak werd van de val van Jeruzalem in het jaar 70AD. Let op: dit schrijft Flavius Josephus, die z?lf niet eens een christen was! Het geeft wel aan hoe een prominente plaats Jakobus heeft ingenomen temidden van het volk ?n hoe groot de impact is geweest van diens moord. Jakobus was 'naar het vlees' gesproken, de zaakwaarnemer was van diens afwezige Broer. Het vermoorden van Jakobus, was daarmee feitelijk een bekrachtiging van de kruisiging van Jezus. Deze moord valt ongeveer gelijktijdig met met het einde van de Handelingen-periode.
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
 BerichtGeplaatst: 13 Nov 2008 23:34:22 Reageren met citaat  
Bericht
  Elisabeth

Geregistreerd op: 29 Okt 2008
Berichten: 15

Pontius Pilatus
Pontius Pilatus was van 26 - 36 na Chr. de 5e Romeinse procurator? van Judea, de belangrijkste provincie van het toenmalige Palestina. Hij was afkomstig uit het oude geslacht van de Pontii. Hij wordt onder meer in de Bijbel, in het Nieuwe Testament, genoemd als degene die Jezus van Nazareth liet kruisigen.

Philo van Alexandri?? beschrijft hem als een harde, onbuigzame man. Volgens de Joodse geschiedschrijver Flavius Josephus? (Ant. 18:3) kwetste hij de Joden diep door na verplaatsing van het Romeinse garnizoen van Ceasarea? naar Jeruzalem heimelijk midden in de nacht Romeinse insignia met de beeltenis van de keizer op een openbare plaats in Jeruzalem neer te laten zetten. Voor de Joden waren beeltenissen van personen een gruwel (een van de Tien geboden?). Zijn voorgangers hadden daar rekening mee gehouden, maar Pilatus negeerde deze gevoeligheid. Deze daad veroorzaakte een volksopstand in Ceasarea. Na lang aanhouden van beide kanten zwichtte Pilatus uiteindeljk en verplaatste de beeltenissen van de keizer van Jeruzalem terug naar Ceasarea.

Ook gebruikte Pilatus volgens Philo en Josephus geld uit de tempelkas om een watervoorziening te laten aanleggen. Tienduizenden Joden, waaronder veel Galile?rs, stroomden naar Jeruzalem voor een massaal protest, wat eindigde in een bloedbad. Soldaten als burgers vermomd doodden zonder onderscheid een groot aantal demonstranten. Dit alles zette natuurlijk kwaad bloed.

Op 18 oktober van het jaar 31 werd Pilatus' positie verzwakt door de val van zijn vriend Sejanus?, een gunsteling van keizer Tiberius?. Door gekonkel en intriges had deze Sejanus veel macht in het Romeinse Rijk verworven. Maar toen een complot werd ontdekt om de keizerlijke macht te grijpen werd hij terechtgesteld. Het is mogelijk dat Pilatus vanaf die tijd heel beducht was voor enige verdenking vanuit Rome dat hij de keizer ontrouw zou zijn.

Uit het bijbelverslag van de rechtszaak tegen Jezus, niet lang daarna, lijkt het er veel op dat Pilatus inderdaad gevoelig was voor zijn reputatie naar de keizer toe. Ondanks het feit dat hij geen grond voor de doodstraf kon vinden, gaf hij volgens Josephus en het bijbelverslag toe aan de druk van Joodse leiders, toen die Jezus de uitspraak 'Ik ben de Koning der Joden' in de mond legden en dreigden Pilatus' weigering als minachting van het gezag van de keizer in Rome over te brengen.

In 36 na Chr. kwam Pilatus ten val. De directe aanleiding was een incident op de berg Gerizzim?, een voor Samaritanen? zeer heilige berg, waar een grote groep van hen op aanwijzing van een profeet naar de heilige ark? met inhoud wilden graven. Pilatus vertrouwde de samenscholing niet en liet een aantal van hen ombrengen. Er ging een klacht met een beschuldiging van moord op onschuldige burgers naar consul Vitellus?, heerser over Siry?. Die gebood Pilatus naar Rome te gaan om tekst en uitleg te geven aan keizer Tiberius en benoemde Marcellus? als procurator van Judea en Jeruzalem in zijn plaats. Toen Pilatus, die Vitellus niet ongehoorzaam durfde te zijn, op 16 maart 37 in Rome aankwam was Tiberius al gestorven. Het is niet zeker of Pilatus zelfmoord pleegde of door een natuurlijke oorzaak aan zijn einde kwam.
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
 BerichtGeplaatst: 13 Nov 2008 23:36:04 Reageren met citaat  
Bericht
  Elisabeth

Geregistreerd op: 29 Okt 2008
Berichten: 15

De bestudering van de tekstgeschiedenis
De bestudering van de geschiedenis van de tekst is het onderzoek naar de wijze waarop de tekst van bepaalde geschriften ons bereikt heeft. Met andere woorden, als we het oorspronkelijke geschrift niet hebben, hoe betrouwbaar zijn dan de afschriften die we hebben, in aanmerking nemend het aantal handschriften en de periode tussen het oorspronkelijk geschrift en het afschrift dat wij in handen hebben?

We kunnen het enorme gezag van het Nieuwe Testament als handschrift naar waarde schatten door het te vergelijken met tekstmateriaal uit andere, gezaghebbende, zeer oude bronnen.
De geschiedenis van Thucidides (460-400 voor Christus) is ons bekend uit slechts acht handschriften uit het jaar 900, bijna 1300 jaar nadat hij het geschreven heeft. De handschriften van de geschiedenis van Herodotus zijn eveneens schaars en van veel later datum en toch komt F.F. Bruce tot deze conclusie: `Toch zou geen enkele classicus luisteren als iemand beweerde dat hij aan de echtheid van Herodotus of Thucidides twijfelde omdat de oudste handschriften die van enig nut zijn voor ons meer dan 1300 jaar jonger zijn dan de originele werken.

Aristoteles schreef zijn verzen ongeveer 343 voor Christus en toch dateert het vroegste handschrift dat we hebben van 1100 na Christus, een hiaat van bijna 1400 jaar en er bestaan slechts vijf handschriften van. Caesar stelde zijn geschiedenis van de Gallische oorlogen te boek tussen 58 en 50 voor Christus en het gezag van handschrift berust op negen of tien afschriften die dateren van duizend jaar na zijn dood. Wat nu het gezag van handschrift van het Nieuwe Testament betreft, steekt de overvloed aan materiaal daar haast pijnlijk bij af. Na de ontdekkingen van de oude papyrus handschriften die de kloof overbrugden tussen de tijd van Christus en de tweede eeuw, kwam een overvloed van andere handschriften te voorschijn. Heden tendage bestaan er meer dan 20.000 afschriften van handschriften van het Nieuwe Testament. De Illias heeft 643 handschriften en komt op de tweede plaats na het Nieuwe Testament wat gezag van handschrift betreft.

Sir Frederic Kenyon, die direkteur en hoofd-bibliothecaris van het Brits Museum is geweest en een onge?venaarde autoriteit is op het gebied van handschriften, komt tot de conclusie: `De tussenperiode tussen de datum van de oorspronkelijke teboekstelling en het oudst bestaande afschrift wordt zo klein dat het in feite te verwaarlozen is en daarmee is de laatste aanleiding tot twijfel weggenomen wat betreft de vraag of de Schrift tot ons gekomen is, wezenlijk zoals hij geschreven is. We mogen de echtheid en de algehele betrouwbaarheid van de boeken van het Nieuwe Testament als definitief vaststaand beschouwen'
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
 BerichtGeplaatst: 13 Nov 2008 23:37:20 Reageren met citaat  
Bericht
  Elisabeth

Geregistreerd op: 29 Okt 2008
Berichten: 15

Gottschalk voert aan: `Overeenstemming of overeenkomst met andere bekende geschiedkundige of wetenschappelijke feiten is vaak de doorslaggevende factor bij de bewijsvoering, of er nu ??n of meer getuigen van zijn.' Twee vrienden van de apostel Johannes bevestigen het bewijsmateriaal dat uit zijn verhalen zelf geput kan worden. De geschiedschrijver Eusebius heeft geschriften bewaard van Papias, bisschop van Hierapolis (130 na Christus): De Oudste (de apostel Johannes) placht dit meestal ook te zeggen: `Markus, die de tolk is geweest van Petrus, schreef nauwgezet alles op waar hij (Petrus) over sprak, zowel wat Christus heeft gezegd als wat Hij heeft gedaan, echter niet op volgorde. Want hij was noch toehoorder noch metgezel van de Heer; maar naderhand, zoals ik al zei, ging hij met Petrus mee die in toepassing bracht al wat hem geleerd was wanneer de noodzaak zich voordeed, niet alsof hij een verzameling aanlegde van de uitspraken van de Heer. Markus maakte dus geen vergissing als hij op deze wijze bepaalde dingen neerschreef zoals hij ze vermeldt, want voor hem was dit het belangrijkste: niets weg te laten van wat hij had gehoord en er geen enkele onjuiste verklaring in op te nemen.'

Irenaeus, Bisschop van Lyon (in 180 na Christus, Irenaeus was een leerling van Polycarpus, Bisschop van Smyrna, die al 86 jaar lang Christen was en een discipel was van de apostel Johannes) schreef: Matthe?s gaf zijn Evangelie uit onder de Hebree?n (d.w.z. de Joden) in hun eigen taal, toen Petrus en Paulus het Evangelie in Rome preikten en de Kerk daar stichtten. Na hun heengaan (d.w.z. dood, die volgens de overlevering hoogstwaarschijnlijk plaatsvond tijdens de vervolging onder Nero in 64), gaf Markus, de discipel en tolk van Petrus, ons zelf de hoofdzaak van Petrus' prediking op schrift. Lukas, de volgeling van Paulus, tekende in een boek het Evangelie op dat door zijn leermeester was gepredikt. Toen vervaardigde Johannes, de discipel van de Heer, die zich ook aan Zijn borst geworpen had (dit is een verwijzing naar Johannes 13:25 en 21:20), zelf zijn Evangelie, toen hij in Efeze, in Azi? woonde.'
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
 BerichtGeplaatst: 13 Nov 2008 23:38:40 Reageren met citaat  
Bericht
  Elisabeth

Geregistreerd op: 29 Okt 2008
Berichten: 15

De archeologie levert dikwijls sterk bewijsmateriaal van buitenaf. Het draagt bij aan het wetenschappelijk onderzoek van de Bijbel, niet op het terrein van inspiratie en openbaring, maar door de juistheid van de op schrift gestelde gebeurtenissen te bewijzen. De archeoloog Joseph Free schrijft: `De archeologie heeft talloze passages in hun waarde hersteld die door de critici waren afgekeurd als niet historisch of in tegenspraak met bekende feiten.' We hebben al gezien hoe de archeologie Sir William Ramsay ertoe bracht zijn aanvankelijk negatieve overtuiging over de historische echtheid van Lukas te wijzigen en tot de conclusie te komen dat het boek Handelingen een nauwkeurige beschrijving geeft van de aardrijkskunde, oudheden en samenleving van Klein Azi?.<o:p></o:p>

F.F. Bruce tekent aan: `Gezien het feit dat Lukas verdacht werd van onnauwkeurigheid en in het gelijk werd gesteld door bewijs van buitenaf in de vorm van inscripties, kunnen we met recht zeggen dat de archeologie de berichtgeving van het Nieuwe Testament heeft onderstreept. A.N. Sherwin-White, een deskundige op het gebied van de klassieke oudheid, schrijft: `De historische echtheid van het boek Handelingen is op verpletterende wijze bevestigd.' Vervolgens zegt hij: `Iedere poging om de fundamentele geschiedkundige echtheid van Handelingen, al gaat het maar om een kleinigheid, van de hand te wijzen, lijkt nu ongerijmd. Voor de Romeinse geschiedschrijver sprak dit allang vanzelf. Nadat ik zelf geprobeerd had om de historische echtheid en de geldigheid van de Heilige Schrift te ondermijnen ben ik tot de conclusie gekomen dat ze geschiedkundig juist is. Als iemand de Bijbel als in dit opzicht onbetrouwbaar terzijde schuift, moet hij of zij bijna alle literatuur uit de oudheid terzijde schuiven. Een moeilijkheid waar ik voortdurend mee te maken heb is de neiging die velen hebben om de ene norm of maatstaf aan te leggen bij de wereldse literatuur en bij de Bijbel een andere. We moeten dezelfde maatstaf aanleggen, of de te bestuderen literatuur werelds is of godsdienstig. Pas als we dat gedaan hebben, geloof ik dat we kunnen zeggen: `De Bijbel is waarheidsgetrouw en historisch betrouwbaar in zijn getuigenissen over Jezus.' Dr. Clark H. Pinnock, hoogleraar systematische theologie aan het Regent College, stelt vast:

Er bestaat geen geschrift uit de oude wereld dat gestaafd wordt door zo'n voortreffelijk aantal getuigenissen wat de tekst en de echtheid betreft en dat zo'n schat van historische gegevens biedt aan de hand waarvan een weloverwogen beslissing genomen kan worden. Een eerlijk iemand kan zo'n bron niet voorbijgaan. Twijfel aan de historische geloofsbrieven van het Christendom is gebaseerd op een onredelijk (anti-bovennatuurlijk) vooroordeel.

Dit komt uit: 'Meer dan een timmerman' (inmiddels waarschijnlijk niet meer te vinden onder deze link)
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
 BerichtGeplaatst: 13 Nov 2008 23:40:01 Reageren met citaat  
Bericht
  Elisabeth

Geregistreerd op: 29 Okt 2008
Berichten: 15

Over de betrouwbaarheid van het Nieuwe Testament; Hier is natuurlijk heel veel onderzoek naar verricht. Helaas komt dit weinig in de publiciteit. De kritieken behalen de publiciteiten,wel, maar de weerleggingen komen meestal achteraf, vandaar)

Iets over tekstkritiek:

Er zijn wel 200.000 verschillende varianten in de Griekse tekst. 95% kan zo terzijde worden geschoven. (kun je wel lezen maar dat is een lang verhaal).
Blijft 10.000 over. In 95% gaat het niet om de betekenis van de tekst maar om de spelling, grammatica, woordvolgorde.
Van de 5% zijn 50 van grote betekenis; daarbij kan door tekstgetuigen in de meeste gevallen toch de juiste tekst gereconstrueerd worden.
Dus over 99% van alle woorden in het N.T. bestaat geen twijfel.

5000 Griekse handschriften en van antieke vertalers ong. 9000 is zo groot, dat het nagenoeg zeker is dat de juiste lezing van elk twijfelachtig bijbelgedeelte in minstens een van deze oude getuigen bewaard is gebleven.
Dit kan van geen enkel literair werk uit de antieke oudheid gezegd worden
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
 BerichtGeplaatst: 13 Nov 2008 23:40:47 Reageren met citaat  
Bericht
  Elisabeth

Geregistreerd op: 29 Okt 2008
Berichten: 15

Dit is ook heel interessant;

Een teruggevonden brief.
Toen Pilatus de hierboven aangehaalde vraag stelde bevond hij zich in de situatie dat hij een woedende menigte tegenover zich had staan die bloed wilde zien. Uit een (teruggevonden) brief van Pontius Pilatus aan keizer Tiberius Ceasar weten we dat Pilatus tijdens de dagen van Jezus' veroordeling en kruisiging slechts zo'n honderd soldaten tot zijn beschikking had. De versterking waar hij om gevraagd had kwam pas vlak na Jezus' dood in Jeruzalem aan. Er werd van hem verwacht dat hij de orde in het land zou bewaren en het Romeinse recht zou handhaven maar met slechts honderd soldaten tegenover een ziedende menigte geplaatst zag hij zich genoodzaakt om het volk zijn zin te geven. Uit het verslag zoals we dat in de bijbel kunnen lezen blijkt dat Pilatus desondanks zijn best deed om Jezus de doodstraf te besparen. Jezus had volgens het Romeinse recht ?n volgens het Joodse recht niets gedaan waarop de doodstraf stond. Zijn gevangenneming en veroordeling door de Joodse Raad waren daarom ??n grote schijnvertoning die tegen alle Joodse wetten in druiste. Alle fatsoensnormen werden met voeten getreden en de waarheid mocht niet gehoord worden.




De conclusie van Pilatus.
Wat speelde zich hier eigenlijk af? Dit was een strijd tussen waarheid en leugen. Jezus zei van zichzelf: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven." Uit de al genoemde brief blijkt dat Pilatus goed op de hoogte was van Jezus' levenswandel, Zijn leer en de wonderen die Hij deed en hij liet merken een bewonderaar van Jezus te zijn. Een aantal dagen voor Jezus' gevangenneming had hij een ontmoeting met Jezus onder vier ogen en naar aanleiding daarvan omschreef hij Jezus als een indrukwekkende persoonlijkheid. Hij wist al geruime tijd dat de Joden met Jezus wilden afrekenen vanwege de vele klachten van de Joodse leiders die "dagelijks zijn ambtswoning bereikten," zoals hij het in zijn brief omschreef. Toen die afrekening er uiteindelijk kwam stond hij tussen twee vuren in. Aan de ene kant de keizer die van hem verwachtte dat hij de orde en het Romeinse recht zou handhaven en aan de andere kant een laaiende menigte die aan alle bestaande wetten geen boodschap had, inclusief de eigen Joodse wetten. Pilatus omschreef deze situatie met de woorden: "Het leek of heel Judea in de stad was uitgestort." De leugen had deze ziedende mensen in een ijzeren greep en de waarheid interesseerde hen niet. Het was volgens Pilatus "alsof alle geesten van de helse regionen zich te Jeruzalem hadden verzameld" en het gedrag van de menigte omschreef hij met de woorden: ".... terwijl zij zo huilden, gierden, gilden en tierden als nog nooit was gehoord in de opstanden van Pannoni? of in de onstuimigheid op het grote plein in Rome." En nadat de ziedende mensenmassa zich naar de heuvel Golgotha had verplaatst: "Ik was alleen gelaten; en mijn brekend hart maakte mij duidelijk dat wat op dat moment passeerde eerder bij de geschiedenis der goden thuishoorde dan bij die der mensen." Met deze conclusie liet Pilatus blijken dat hij de aanleiding voor dit drama (terecht) zocht in de bovennatuurlijke
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
 BerichtGeplaatst: 13 Nov 2008 23:41:29 Reageren met citaat  
Bericht
  Elisabeth

Geregistreerd op: 29 Okt 2008
Berichten: 15

Aristoteles schreef zijn verzen ongeveer 343 voor Christus en toch dateert het vroegste

handschrift dat we hebben van 1100 na Christus, een hiaat van bijna 1400 jaar en er

bestaan slechts vijf handschriften van. Caesar stelde zijn geschiedenis van de Gallische

oorlogen te boek tussen 58 en 50 voor Christus en het gezag van handschrift berust op

negen of tien afschriften die dateren van duizend jaar na zijn dood. Wat nu het gezag

van handschrift van het Nieuwe Testament betreft, steekt de overvloed aan materiaal

daar haast pijnlijk bij af. Na de ontdekkingen van de oude papyrus handschriften die

de kloof overbrugden tussen de tijd van Christus en de tweede eeuw, kwam een over-

vloed van andere handschriften te voorschijn. Heden tendage bestaan er meer dan

20.000 afschriften van handschriften van het Nieuwe Testament. De Illias heeft 643

handschriften en komt op de tweede plaats na het Nieuwe Testament wat gezag van

handschrift betreft.

Sir Frederic Kenyon, die direkteur en hoofd-bibliothecaris van het Brits Museum is

geweest en een onge?venaarde autoriteit is op het gebied van handschriften, komt tot

de conclusie: `De tussenperiode tussen de datum van de oorspronkelijke teboekstelling

en het oudst bestaande afschrift wordt zo klein dat het in feite te verwaarlozen is en

daarmee is de laatste aanleiding tot twijfel weggenomen wat betreft de vraag of de

Schrift tot ons gekomen is, wezenlijk zoals hij geschreven is. We mogen de echtheid en

de algehele betrouwbaarheid van de boeken van het Nieuwe Testament als definitief

vaststaand beschouwen'.
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
 BerichtGeplaatst: 13 Nov 2008 23:45:26 Reageren met citaat  
Bericht
  Elisabeth

Geregistreerd op: 29 Okt 2008
Berichten: 15

Van: Tussenstation Verzonden: 8-10-2005 23:46

Hier is nog e.e.a. te vinden;
http://www.vroegekerk.nl/content.php?id=2


Groet Elisabeth
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
 BerichtGeplaatst: 14 Nov 2008 11:45:48 Reageren met citaat  
Bericht
  mariakat
LaMama

Geregistreerd op: 26 Okt 2008
Berichten: 307
Woonplaats: Zeeland

Je hebt flink je best gedaan, Elisabeth.
Heel veel documentatie over de geschriften.
Hun oorsprong en authenticiteit en ook een aantal onderzoeken en dat de geschiedenis door..
Ook heel veel punten in een topic.

Ieder, die het interesseert, kan er nu een punt uit lichten, wat hem of haar aanspreekt, en dat persoonlijk toe lichten.
Graag een topic per onderwerp.
Dan kan er ook op ingehaakt worden.

Idea
_________________
Groet Mariakat
Profiel bekijken Stuur privébericht
 BerichtGeplaatst: 17 Nov 2008 21:49:10 Reageren met citaat  
Bericht
  Fred

Geregistreerd op: 17 Nov 2008
Berichten: 25
Woonplaats: Bovenkarspel

Hoi Maria
ff een vraagje.
Wat bedoel je nou precies met een toppic per onderwerp? Moet dat een aparte naam hebben of kan het gewoon als post replay geplaatst worden?
_________________
een gebrekkig gevoel van eigenwaarde is vaak de kern van het probleem
Profiel bekijken Stuur privébericht
 BerichtGeplaatst: 18 Nov 2008 15:10:38 Reageren met citaat  
Bericht
  mariakat
LaMama

Geregistreerd op: 26 Okt 2008
Berichten: 307
Woonplaats: Zeeland

Lees even het volgende Fred.
Ik hoop dat het dan duidelijk is.

http://gratisforums.com/filosoof/viewtopic.php?t=70
_________________
Groet Mariakat
Profiel bekijken Stuur privébericht
 Geplaatst: 18 Nov 2008 15:10:38  
Bericht
 




Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Filosofiekaffee Forumindex » Documentatie wetenschappen

Pagina 1 van 2
Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Berichten van afgelopen:

  

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group Vertaling door Lennart Goosens.
Macinscott 2 by Scott Stubblefield