Hooggevoelig

forum voor hoogsensitieve personen

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Verspilzucht

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Hooggevoelig Forumindex -> filosofie en spiritualiteit
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
maanelfje

BerichtGeplaatst: 5 Jan 2025 19:40:48    Onderwerp: Verspilzucht Reageren met citaat

Tijdens deze filosofische wandeling komen drie verschillende onderwerpen uit drie verschillende teksten samen.

- De verspilzucht van de mens
- De wreedheid van de natuur
- Waarom zijn we niet gelukkiger?

Het laatste punt, dat ongeveer de titel van het boek was, wordt verduidelijkt aan de hand van het 'gedrag' van onze genen. De nietsontziende kracht achter de evolutie zijn genen die zichzelf wil kopiëren en zich niets aantrekken van het welzijn van de kopieermachine. Overleven, zo lang en veel mogelijlk kopiëren is het doel, niet een gevoel van welbevinden.

En daarom lijden we als mens en dier onnodig veel aan stress, aan zinloze angsten, woedeaanvallen en allerlei hoogstonprettige emoties en gevoelens. Als we daardoor een goede kopieermachine zijn, is het goed.

De link naar het tweede punt, dat komt uit een boek over valkuilen waar idealisten kunnen intrappen, is duidelijk. Kopieermachines van genen (zoals de schrijver en de lezer van deze tekst) mogen met de bosjes opgeofferd worden als dit het grotere doel heiligt, het overleven van een soort. Idealisten hebben het vaak over de harmonie van de natuur en de verspilzucht van mensen, maar de mens zorgt er juist voor dat er minder geboortes van kinderen verspild worden. Het is de natuur die hier niet naar omziet. Vissoorten, konijnen, enz. ze worden met miljoenen geboren om er de beste duizend aan over te houden. Het individu doet er amper toe.

Het eerste punt komt uit een artikeltje in Filosofie magazine, over die verspilzucht van de mens. De schrijver had gezien hoe een stierenvechter zijn leven verloor. Je eigen leven zomaar verspillen, voor wat? Verder ging het over hoe in de mensengeschiedenis zelfs kinderen geofferd werden. We zien de verspilzucht ook met wegwerpspullen, en evengoed met spullen die niet als wegwerp bedoeld zijn.

Maar de aandachtige lezer voelt het al aankomen, mijn vraag/conclusie is of we als mens die verspilzucht niet gewoon uit de natuur overgeërfd hebben.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 5 Jan 2025 19:40:48    Onderwerp:

Terug naar boven
Goudvanstro

BerichtGeplaatst: 6 Jan 2025 22:33:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Ook 'de natuur' -we doen alsof we daar los van staan, maar dat is natuurlijk niet zo- is bij uitstek verspillend.
Denk aan alle energie die er wordt gestoken in het voortbrengen van veel nakomelingen, opdat een enkeling het overleeft. Zoveel leven, voedsel, energie -om eieren uit te broeden, om kinderen een tijd lang in je te laten groeien, om ze groot te brengen- wordt verspild.
Als ik zie, hoeveel eendenkuikentjes bijvoorbeeld uiteindelijk overleven, dan vind ik dat wel een beetje triest soms.

Daarbij denk ik dat homo sapiens tot nu toe juist zo succesvol is geweest in overleven op de korte termijn. Dat kunnen we heel goed. Effecten op de lange termijn overzien en de gevolgen daarvan werkelijk beseffen, daar zijn we weer helemaal niet goed in.

Toch zijn mensen wel extreme verspillers, op het moment dat we denken dat we dat ons kunnen veroorloven. Niet in tijden van acute armoede, als verspilling een direct voel- en zichtbare weerslag heeft op ons leven.
Hoewel mensen in de kern min of meer hetzelfde soort gedrag als veel andere dieren vertonen, is het vaak veel extremer, en zijn de gevolgen voor de omgeving dat dus ook.
Terug naar boven
Goudvanstro

BerichtGeplaatst: 7 Jan 2025 12:19:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Is het trouwens geen spilzucht?
Terug naar boven
Goudvanstro

BerichtGeplaatst: 7 Jan 2025 12:39:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Dit gezegd hebbende, denk ik niet dat mensen biologisch of anderszins onafwendbaar zijn voorbestemd om alles om ons heen stuk te maken, te doden en te vergiftigen.

Het is wel één van de mogelijkheden, in een spectrum van veel meer.
Terug naar boven
Hipparchia

BerichtGeplaatst: 7 Jan 2025 13:54:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Als het al spilzucht is dan gaat dat hand in hand lijkt me, omdat natuurlijke vijanden in beginsel voedsel nodig hebben in welke vorm ook en dat het aantal bepaalt van nakomelingen. Meestal dan.
Dat feitelijk best geniaal is.
Moeilijk te doorgronden of dat totaal te bevatten.

Wij mensen hebben eigenlijk geen natuurlijke vijanden meer.
De mens vijand is van zichzelf, van elkaar.

Stel dat al die energie niet meer gaat naar het zorgen voor nakomelingen zowel bij mens en dier en vergeet planten, bomen ook niet...wat voor een aanblik zou de aarde dan hebben vraag ik me af?
Alles draait toch om voortbestaan in welk aspect daarvan ook.

Geloof speelt ook een rol.

Citaat:
En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt!

Spilzucht bij de mens nu vloeit volgens mij voort uit teveel en vandaaruit meer willen en zou ook een kantelpunt kunnen hebben.
Misschien juist omdat we ons hebben ontwikkeld als weldenkende wezens, al valt ook dat wel te betwijfelen.
Maar als mensen eenmaal dat gevoel kennen in hun behoeftes vervuld te worden, die behoeftes misschien ook meer worden of richting verslaving gaan?

Vooral in armere landen zie je toch nog dat mensen veel nakomelingen hebben.
Welvaart spilzucht kan beperken als het gaat om nakomelingen, anderzijds armoede weer bijdraagt waar er geen andere perspectieven zijn zorgt voor veel geboortes.
Door welvaart ook weer andere vormen van verspilling ontstaan?
Dat zou de vraag/conclusie die je stelt rechtvaardigen en/of beamen.

Eigenlijk weet ik zelf niet helemaal of alles dan wel spilzucht is of verspilzucht. (beide kan)
Ik denk nog even verder.........................

maanelfje

BerichtGeplaatst: 7 Jan 2025 18:24:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik denk ook dat alletwee kan maar dat maakt niet uit.

Ik vond de overeenkomst frappant. De neiging bestaat om de natuur te romantiseren en de mens te demoniseren, maar de waar te nemen verspilling is in beide gevallen een gevolg van een blind proces en in die zin bij de mens misschien wel minder onnatuurlijk dan vaak gedacht wordt. Je zou zelfs kunnen zeggen dat om het voortbestaan van genen te verzekeren er in de natuur een soort van vleesindustrie bestaat.

Het unieke aan de mens, of wat we onszelf graag toedichten, is dat we min of meer bewust kunnen worden van dit alles. We weten dat wij ook zonder vleesindustrie zouden kunnen (over)leven. Misschien kunnen we dit zien als een kosmisch bewustzijn omdat de kosmos via de mens (die uiteindelijk niets anders is dan kosmos) van zichzelf bewust wordt. Hoewel gebonden aan de aarde kunnen we onze aardse natuur (als blinde drang) in die zin voor een stuk ontstijgen.
Terug naar boven
Goudvanstro

BerichtGeplaatst: 8 Jan 2025 14:25:13    Onderwerp: Reageren met citaat

De impulsen komen ongeveer overeen.
Ik zie geen overeenkomst met de vleesindustrie.

Andersom gebeurt het net zo goed: mensen worden ook geromantiseerd als rationeel denkende wezens, die boven de rest van de dieren en de rest van al wat leeft staan.
'Hij gedraagt zich als een beest', wordt zelden positief bedoeld.

Met geen van beide visies kom je verder.

Kennelijk hebben we er in beide gevallen moeite mee, om onszelf te zien als deel uitmakend van de natuur. We hebben er moeite mee, om onszelf als gelijkwaardig aan de rest van de schepping en de natuur te zien. De natuur moet altijd ofwel beter, ofwel slechter zijn dan wij.

Eén van de redenen van de spilzucht van mensen -die vergeleken bij elk ander zoogdier zeer buitensporig is- is dat we ons los wanen van de rest van de natuur, en geen enkel besef lijken te hebben van dat onze overleving direct afhangt van de overleving van de rest van de natuur.

Er zijn ook culturen, waarin planten als de meest ontwikkelde levensvormen worden gezien, die hier vaak zoveel langer zijn dan wij, en waar mensen nog veel van kunnen leren. De homo sapiens is dan een om zich heen schoppende puber.
Terug naar boven
maanelfje

BerichtGeplaatst: 8 Jan 2025 18:04:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Omdat het welzijn van dieren voor genen van geen belang is kunnen ze beschouwd worden als kopieermachines voor genen. Een soort van vleesmolen, of - industrie. Verder gaat de vergelijking niet op natuurlijk.

Dat wij voor een groot deel onderscheid maken tussen mens en natuur is logisch. Het zijn namelijk termen die we zelf bedacht hebben en in de definitie die we eraan geven is een belangrijk deel van ons 'succes' juist te danken aan het ingaan tégen de natuur. Dat dit ook allerlei negatieve aspecten veroorzaakt valt niet te ontkennen. Vervreemding van de (onze) natuur is niet goed. Maar omdat de natuur niet zonder meer het beste voorheeft met het individu, is het wel te rechtvaardigen dat we de natuur ontstijgen, rationeel en emotioneel.

Maar we zitten inderdaad nog in de puberfase. We zijn leerling tovenaar.
Terug naar boven
Hipparchia

BerichtGeplaatst: 8 Jan 2025 21:47:55    Onderwerp: Reageren met citaat

@ Maanelf
Je link geopend werd die voorafgegaan van een advertentie van KFC Laughing

Citaat:
Omdat het welzijn van dieren voor genen van geen belang is

Is dat wel zo?
Menige documentaire vertelt toch ook, dat dieren elkaar toch op bepaalde kenmerken (lees: sterke genen) uitkiezen, voor een sterk nageslacht, maar is dit dan toch meer voortbestaan dan welzijn?
Alhoewel wat weten we nu feitelijk over welzijn van dieren in de wilde natuur, voor zover die er is.
Welzijn van dieren in de vleesindustrie dat gaat nooit samen denk ik.

@ Goudvanstro
Het is zeker zo dat mensen in het algemeen ver van de natuur staan waar ze zelf onderdeel van zijn en weinig bewust zijn daarvan.
Misschien om te kunnen doen wat ze doen, iets van verantwoordelijkheid en/of schuldgevoel daarmee willen negeren/ontlopen, maskeren?
Ik vraag me af of het veraf staan van de natuur, dan mogelijk tot gevolg heeft dat 'men' steeds meer waarde is gaan hechten aan materiele zaken.
Misschien ontstaan toen mensen meer als voldoende voedsel hadden dan nodig en zich op andere zaken gingen richten?
Overigens ben ik zelf ook nog steeds niet helemaal vleesloos, maar haal het wel bij de boerderij, betaal er veel voor, maar ook dat heb ik er dan wel voor over.

Buiten de vleesindustrie, zit er ook een enorme verspilling in goedkope spullen/kleding bij websites aan de overkant van oceanen, waar mensen voor een paar luttele centen moeten werken.
Buiten de negatieve effecten op milieu en dus klimaat.
Het is mezelf ook een keer overkomen, met een telefoonhoesje, gauw besteld, maar ik pas bij bevestiging begreep dat het uit China moest komen.
Nou ja zeg, een enkel hoesje van zover weg in een van die grote containers.
Enerzijds ook wonderlijk, maar toch wel mijn laatste keer.
Daar wil ik niet aan meewerken.
Argumenten van mensen dat anderen daarmee werk dus ook te eten hebben vind ik lariekoek.
Net zoals toerisme, wij doen alsof we weldoeners zijn waar het toch veelal om eigen behoeftes gaat.

maanelfje

BerichtGeplaatst: 8 Jan 2025 22:15:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Hipparchia schreef:
@ Maanelf
Je link geopend werd die voorafgegaan van een advertentie van KFC Laughing

Citaat:
Omdat het welzijn van dieren voor genen van geen belang is

Is dat wel zo?
Menige documentaire vertelt toch ook, dat dieren elkaar toch op bepaalde kenmerken (lees: sterke genen) uitkiezen, voor een sterk nageslacht, maar is dit dan toch meer voortbestaan dan welzijn?

@Hipparchia, ik gebruik een adblocker. Laughing

Wat dieren betreft, je schrijft het zelf al, voor een sterk nageslacht. 'Vreemdgaan' is ook goed voor veel en gevarieerd (dus sterk) nageslacht, maar het brengt individuen daarom nog geen welzijn. Soms komen er drama's uit voort, zoals passionele moorden (1 per week in België). Maakt niet uit, zolang het totaalcijfer voor genen maar gunstig uitvalt.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Hooggevoelig Forumindex -> filosofie en spiritualiteit Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: