Hooggevoelig

forum voor hoogsensitieve personen

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Met eten naar kunst gooien

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Hooggevoelig Forumindex -> filosofie en spiritualiteit
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
maanelfje



Geregistreerd op: 22 Mei 2021
Berichten: 282

BerichtGeplaatst: 4 Nov 2022 17:58:45    Onderwerp: Met eten naar kunst gooien Reageren met citaat

Kort door de bocht zou ik zeggen dat klimaatactivisten die een kunstwerk met soep of puree besmeuren geen liefhebbers zijn van het leven, de natuur en het milieu, maar kunsthaters zijn. Want als kunstliefhebber zou je het nooit over je hart krijgen.

Los daarvan vind ik het nogal dom om te veronderstellen dat het zinvolle acties zouden zijn. "Hoe voelt het als iets kostbaars voor je ogen kapot wordt gemaakt" is de uitleg erbij. Dat klinkt meer als een mislukte vergelding dan als gerechtvaardigde actie. Ga dan even wat saboteren bij Shell of zo. Maar dat is vast te lastig voor dit soort knullige kunst-terroristen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 4 Nov 2022 17:58:45    Onderwerp:

Terug naar boven
Hipparchia



Geregistreerd op: 23 Mei 2021
Berichten: 696

BerichtGeplaatst: 5 Nov 2022 12:30:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Enigszins begrijp ik je reactie.
Anderzijds geloof ik dat ze juist daarom met hun slogan of hoe je het ook noemen wilt de spijker dus op zijn kop slaan.
In essentie jij en die "kunstterroristen" misschien meer overeenkomsten hebben dan gedacht?
Is het niet zo als wij de aarde niet meer waarderen, waar ook wij onze oorsprong in vinden, die dan zelf wellicht blijft bestaan, maar de mensen wegvaagt die de kunst maken en hebben gemaakt?
Als we doorgaan zoals we doen en blijven vasthouden aan waar we menen recht op te hebben?
Verder vind ik het aanschouwen van de aarde, de natuur ook een vorm van kunst.
Wat allemaal verdwijnt ten behoeve van onze (onbedwingbare) behoeftes raakt ook, mij althans wel.
Je zou kunnen stellen zonder mensheid ook geen kunst (meer)
Dan blijft slechts de aarde op zich over, de natuur.

Is het niet zo dat we eigenlijk alleen dan wanneer het ons eigen handelen ons ' luxe bestaan' in welk opzicht ook aantast, gaan klagen, mopperen.
Waar ik mezelf ook best schuldig aan maak, om vervolgens alles
op alles te zetten om het 'oude vertrouwde' weer te bewerkstelligen of terug te krijgen?
Ons ook slecht bewust dat onze welvaart elders tot gevolg heeft?
Dat dan wel gerechtvaardigd is?

Alles is na covid al weer op het oude peil of zelfs slechter en enkele opzichten.
Sommige gebieden mijd ik weer vanwege de slechte lucht en ben weer meer benauwd.
Dat is dan een volkomen egoïstische argument die wel wat zegt over het geheel.
Het sprankje hoop slechts een verkeerde verwachting is gebleken.

Ook ik kan buiten het genieten en verwonderen hoe de aarde in elkaar steekt, de natuur ook genieten van de uitingen van mensen in allerlei vormen.
Vormen die dichtbij liggen of wat verderaf van me staan maar toch de uitingen van mensen, hun gevoelens, beleving.

Verzachtende omstandigheden voor onze kunstterroristen zie ik dan ook in dat, geen een kunstwerk echt beschadigd is.
Daarover nagedacht is?
Dus ook wel min of meer een kunst vind en het niet een roekeloos verblindend handelen is.


_________________
perhaps the butterfly is proof that you can go trough a great deal of darkness, yet become something beatiful like stars in the sky
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
maanelfje



Geregistreerd op: 22 Mei 2021
Berichten: 282

BerichtGeplaatst: 5 Nov 2022 13:53:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Hipparchia schreef:
Enigszins begrijp ik je reactie.
Anderzijds geloof ik dat ze juist daarom met hun slogan of hoe je het ook noemen wilt de spijker dus op zijn kop slaan.

Juist niet dus. Want wat nu aandacht krijgt is niet zozeer de klimaatcrisis, wel de actie zelf en of deze al dan niet zinvol is. Alleen al dat laatste, dat daar de discussie over gaat, toont dat het amper of niet effectief is.

Intussen is de derde activist ook veroordeeld (tot 2 maanden cel): "De relatie tussen nationaal erfgoed en de klimaatdiscussie is niet vanzelfsprekend. De schok die de actie teweegbracht kan niet als vreedzaam worden beschouwd. Het doek zelf is niet beschadigd, maar onderdelen van het schilderij wel, zoals de glasplaat en de bekleding van de achterplaat." De veroordeelde David S. heeft overigens zelf zijn spijt al betuigd: “Ik heb daarmee een grens overschreden. Dat is niet wie ik echt ben”.

Maar dat interesseert Extinction Rebellion niet. Zij kondigen "een golf van acties organiseren in België en Nederland" aan. Dat gaat dan al niet meer over de klimaatcrisis zelf, maar omdat "klimaatactivisten buitenproportioneel worden bestraft terwijl de echte klimaatcriminelen vrij rondlopen".

Citaat:
Verzachtende omstandigheden voor onze kunstterroristen zie ik dan ook in dat, geen een kunstwerk echt beschadigd is.
Daarover nagedacht is?
Dus ook wel min of meer een kunst vind en het niet een roekeloos verblindend handelen is.

Nadenken hoe je bij zo'n actie het werk maar een beetje beschadigt is geen kunst. Het is een aanval op erfgoed en een aanval op de emotionele beleving die mensen bij kunst hebben. Er iets over het klimaat bij roepen maakt niet dat het plots daar verband mee houdt. Een schilderij maken dat bewust maakt van de crisis, iets teweeg brengt, dat zou kunst zijn.

Citaat:
In essentie jij en die "kunstterroristen" misschien meer overeenkomsten hebben dan gedacht?

In essentie zou je zowel mij als deze terroristen tot de mensheid kunnen rekenen. Dat hebben we dan gemeen. Maar de simplistische gedachte dat kunst aanvallen helpt om het klimaat te redden delen we niet.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Hipparchia



Geregistreerd op: 23 Mei 2021
Berichten: 696

BerichtGeplaatst: 5 Nov 2022 16:41:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
In essentie jij en die "kunstterroristen" misschien meer overeenkomsten hebben dan gedacht?


Nou ja, dat is misschien van mijn kant een beetje kort door de bocht.
Ergens begrijp ik je wel als kunstliefhebber en dat het andere kunstliefhebbers schokt.

Maar toch sta ik er wat anders in.
Alles wat al geprobeerd is, heeft niet zoveel uitgehaald toch?
Zelfs de protesten/sabotage bij oa Shell.
Dus ik kan me voorstellen dat men andere manieren zoekt om te shockeren.
Ik kan niet beoordelen of het enkel om het shockeren gaat.
Waar en hoe ook zullen mensen 'pijn' ondervinden van protestacties.
Waar ik ook wel vind dat Extinction Rebellion extreem kan zijn, ben ik er voor mezelf nog niet over uit of ik deze acties extreem vind.
Ja dan gaat het idd weer over al dan niet zinvolle acties.
Ben toch van mening dat een en ander niet helemaal los te koppelen is.

Destijds toen ik meeliep met het klimaatprotest heb ik enkele jonge mensen gesproken.
Gewone jonge mensen, die zich zorgen maakten, angstig wat hen te wachten staat.
Waar ik ook vind dat we als mensen ieder ons eigen deel zouden moeten serieus moeten nemen, bezien en actie ondernemen.
Ook onszelf verantwoordelijk stellen.
Mezelf inbegrepen, omdat wat ik ook al doe in aspecten wellicht ook anders zou kunnen.

_________________
perhaps the butterfly is proof that you can go trough a great deal of darkness, yet become something beatiful like stars in the sky
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
maanelfje



Geregistreerd op: 22 Mei 2021
Berichten: 282

BerichtGeplaatst: 5 Nov 2022 18:32:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Hipparchia schreef:
Ja dan gaat het idd weer over al dan niet zinvolle acties.
Ben toch van mening dat een en ander niet helemaal los te koppelen is.

Wat is dan 'een en ander' en hoe is het er volgens jou aan vastgekoppeld?

Of het zinvol is? De soep over Van Goghs Zonnebloemen genereerde weinig aandacht voor de klimaatzaak, wel voor de schade die het beroemde schilderij had kunnen oplopen. “Hier moest alleen een vod gewassen worden. Waarom besteden de media niet meer aandacht aan de boodschap van deze activisten?” (link)

Het antwoord is eenvoudig. Omdat er geen verband is. Het is niet door het bestaan van kunst dat er een klimaatcrisis is. En de klimaatcrisis verdwijnt ook niet door het vandaliseren van kunst.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Hipparchia



Geregistreerd op: 23 Mei 2021
Berichten: 696

BerichtGeplaatst: 5 Nov 2022 19:36:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Een en ander is eigenlijk alles.
Alles staat met elkaar in verband.
Misschien een zwak argument maar wel waar.
Waar ik toch denk dat de mens zijn ontstaan ontleent aan de aarde en niet andersom.
Verband is er volgens mij wel; de waarde van....; ons bestaan, de aarde, kunst, gebouwen, (gezond) milieu, werk, het kunnen uiten via kunst, schrijven, ons ergens voor inzetten, iets willen behouden, belangrijk vinden, nuttig of onzin.
Of wij dat nu als individu, als groep, als maatschappij vaststellen/ toekennen in alle verschillen daarbij.

(voor nu stop ik even ermee, omdat ik morgen een logee krijg en er wil zijn.
wat ook waardevol is, waarde heeft Very Happy )

_________________
perhaps the butterfly is proof that you can go trough a great deal of darkness, yet become something beatiful like stars in the sky
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
maanelfje



Geregistreerd op: 22 Mei 2021
Berichten: 282

BerichtGeplaatst: 5 Nov 2022 20:02:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Hipparchia schreef:
Alles staat met elkaar in verband.
Misschien een zwak argument maar wel waar.

Een dooddoener. De vraag is natuurlijk hoe het ene in verband staat tot het andere en wat de te verwachten gevolgen zijn van een actie. In dit geval, verlies van symphatie en steun van het publiek. Contraproductief dus.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Goudvanstro



Geregistreerd op: 22 Mei 2021
Berichten: 459

BerichtGeplaatst: 6 Nov 2022 17:46:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik neigde eerst meer naar jouw opvatting Karuna. Maar ik ben er van teruggekomen.

Acties die op een meer directe manier in verband staan met klimaatverandering, of die gericht zijn op ons ongebreidelde kapitalisme, gericht op banken, of grote vervuilende bedrijven, zou ik ook nog steeds toejuichen.

En ik weet ook niet, of soep gooien tegen een schilderij -dat trouwens beschermd wordt door een glasplaat, dus zo erg is het niet- het meest effectief is wat je zou kunnen verzinnen.

Maar jezelf vastketenen voor de ingang van Shell heeft nog nooit iets opgeleverd. Het levert over het algemeen zelfs nauwelijks publiciteit. Het maakt vrijwel niemand namelijk iets uit. De mensen die dat doen, worden weggezet als marginalen, of werklozen -dat is bijna het ergste scheldwoord in onze kapitalistische maatschappij-, mensen waar je je niets van aan hoeft te trekken. Een handjevol extremen, die gewoon houden van rotzooi schoppen.

Dus ik kan me steeds beter voorstellen dat je dan wel eens een keer soep tegen een wereldberoemd schilderij gooit. Het is nog steeds geweldloos. In tegenstelling tot de acties van boeren bijvoorbeeld. In mijn stad reden ze met snelheid met grote tractoren door het centrum vol met voetgangers, sommige mensen kwamen daarbij onder dranghekken terecht, andere moesten letterlijk voor hun leven van de stoep springen, toen ze op een bus stonden te wachten. Daarna beukten ze de deur van het provinciehuis kapot. Dat is geen demonstratie meer, dat is pure intimidatie. Toch vond iedereen toen dat we daar 'begrip' voor moesten hebben. Vrijwel niemand is gestraft.

Dit is een geweldloze actie. Niemand raakte gewond. Het kunstwerk bleef intact. En er is in elk geval publiciteit gegenereerd. Meer publiciteit dan al die zogenaamd meer relevante acties ooit hebben gegenereerd.
Een van de actievoerders kreeg 2 maanden cel.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
maanelfje



Geregistreerd op: 22 Mei 2021
Berichten: 282

BerichtGeplaatst: 7 Nov 2022 02:01:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Dan zijn we het oneens Goudvanstro.

Andere acties hebben zeker wel gewogen op het debat. Onvoldoende kan je zeggen, maar daar gaat soep naar schilderijen gooien niks aan veranderen omdat zo ongeveer niemand het verband ziet.

In sommige gevallen was er wel degelijk lichte schade (glasplaat, lijst) en dit kan in de rechtspraak als een geweldsdelict veroordeeld worden. Dat boeren in hun protest geweldadiger waren verandert daar niks aan.

Wat begrip betreft, dat kan je zowel voor de boeren als de soepgooiers hebben, maar daarom hoef je het er nog niet mee eens te zijn.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
1977Ikke



Geregistreerd op: 25 Mei 2021
Berichten: 94
Woonplaats: Noord-Holland

BerichtGeplaatst: 7 Nov 2022 13:16:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb niet zoveel met kunst. Tenminste, ik kan best van een mooi schilderij genieten, maar ik ga er niet speciaal voor naar een museum en een Van Gogh meer of minder is echt niet iets waar ik van wakker kan liggen.

Toch keur ik het gooien met soep naar schilderijen of je er aan vastlijmen ten zeerste af. En ik vraag me ook af of je er werkelijk iets mee bereikt. Natuurlijk krijgt het media-aandacht, maar of je ook de boodschap over kunt brengen die je voor ogen had betwijfel ik. Ik zie namelijk enkel een idioot die de boel loopt te vernielen en een boodschap die uitgedragen wordt interesseert me dan al gelijk niet meer.

En sowieso mag de groep klimaatprotestanten wel wat aan het imago dat ze willen uitstralen gaan doen. Er zijn in Amsterdam al meerdere klimaatdemonstraties gehouden. Een kennis van mij werkt bij de Amsterdamse stadsreiniging en zodoende heb ik beelden gezien van de troep die ze na zo'n demonstratie achterlaten..........geloof me het was geen milieubewust beeld. En als je daar bovenop ook nog eens schilderijen gaat lopen bekladden.........dan ben ik bang dat je geloofwaardigheid steeds verder daalt.

Overigens de actie waarbij mensen zich aan privéjets hadden vastgeketend met als boodschap dat er wel eens wat minder gevlogen mag worden...........kijk die snap ik en daar kan ik achter staan.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Goudvanstro



Geregistreerd op: 22 Mei 2021
Berichten: 459

BerichtGeplaatst: 7 Nov 2022 15:58:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Nooit zag ik zoveel aandacht na een andersoortige actie.
Dus dat doet het wel: aandacht genereren.

Voor een wereldberoemd schilderij is meer aandacht dan als je je aan de hekken van Shell vastketent. Dat komt niet eens in het nieuws.

Vrijwel niemand interesseert zich daarvoor.

Ik denk dat klimaatactivisten altijd weggezet worden, wat ze ook doen, en hoe ze zich ook gedragen.

Boeren niet. Die maken deel uit van de geaccepteerde orde. Daarom werd hen geen strobreed in de weg gelegd door de politie. In veel gevallen werden boeren die zwaar over de scheef gingen, bewust niet opgepakt, terwijl dat volgens de wet wél moest.
Er zijn levens in gevaar gebracht.

Klimaatactivisten maken in de ogen van veel mensen geen deel uit van diezelfde geaccepteerde orde. Daarom krijgen ze zwaardere straffen, en worden ze eerder opgepakt.

En daarom buigt onze regering wel voor boeren, en geeft ze alle ruimte voor intimidatie. Want ze wil geen stemmen kwijtraken. En niet voor de boodschap van klimaatactivisten. Want dat zou haar juist stemmen kosten.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
maanelfje



Geregistreerd op: 22 Mei 2021
Berichten: 282

BerichtGeplaatst: 7 Nov 2022 17:47:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Goudvanstro schreef:
Voor een wereldberoemd schilderij is meer aandacht dan als je je aan de hekken van Shell vastketent. Dat komt niet eens in het nieuws.

Voor een wereldberoemd schilderij is inderdaad meer aandacht. Maar die aandacht verplaatst zich niet naar de klimaatcrisis door dit soort acties. Integendeel.

De klimaatspijbelaars kregen wel veel sympathie, steun en navolging. Verschillende van mijn neven en nichten spijbelden met de goedkeuring van hun ouders. Die zouden ze in dit geval zeker niet krijgen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Goudvanstro



Geregistreerd op: 22 Mei 2021
Berichten: 459

BerichtGeplaatst: 7 Nov 2022 18:01:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Sympathie, voor kinderen/pubers, ja.

Maar geen serieuze aandacht van regeringen of bedrijven.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
maanelfje



Geregistreerd op: 22 Mei 2021
Berichten: 282

BerichtGeplaatst: 7 Nov 2022 18:20:03    Onderwerp: Reageren met citaat

In ieder geval veel meer en serieuzer dan deze acties.

Jongeren zijn er in geslaagd om het klimaat hoog op de politieke agenda te zetten
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Hooggevoelig Forumindex -> filosofie en spiritualiteit Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.
RedSilver 1.03 Theme was programmed by DEVPPL JavaScript Forum
Images were made by DEVPPL Flash Games