Hooggevoelig

forum voor hoogsensitieve personen

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Verlichting
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Hooggevoelig Forumindex -> filosofie en spiritualiteit
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lila&&

BerichtGeplaatst: 13 Jun 2022 17:58:33    Onderwerp: Verlichting Reageren met citaat

Een veelbesproken onderwerp: 'verlichting'.
Wat is het ? en hoe bereik je het ?

Het zou gaan om het overstijgen van je ego, of het oplossen van je ego, maar hoe doe je dat in het leven van alledag.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 13 Jun 2022 17:58:33    Onderwerp:

Terug naar boven
Neo
admin

BerichtGeplaatst: 13 Jun 2022 18:45:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Mijn visie op basis van eigen ervaring en studie is dat er heel veel verwarring is over het onderwerp. Onder andere omdat het zo vaak aan religie en spiritualiteit gekoppeld wordt. En nog meer omdat allerlei goeroes en andere idioten beweren verlicht te zijn. Iemand kan niet verlicht zijn.

Eigenlijk gaat het om een veranderd realiteitsbewustzijn. Of een bijkomend realiteiisbewustzijn. Je bent enerzijds een persoon in de wereld, waarbij je in relatie tot anderen en de dingen staat. Tegelijk ben 'jij' dat bewustzijn van alles-wat-is.

In het boeddhisme wordt dit de dubbele waarheid genoemd, relatief en absoluut. 'Onze' realiteit kent die twee aspecten. Relatief ben je een persoon (waarnemer) die kijkt (waarneemt) en een boom ziet (het waargenome). Maar in absolute zin is er geen onderscheid te maken tussen waarnemer, waarnemen en waarneming. Geen van die drie dingen bestaat op zichzelf. Neem de waarnemer weg en er is geen (waargenomen) boom meer.

Zo kinderlijk eenvoudig is verlichting eigenlijk. Een koe die verder staat in de wei staat niet verder, maar is kleiner. En het is geen koe want koe is een zelfstandig naamwoord en koeien bestaan enkel als koeien in de menselijke geest. Geen koe die zichzelf als koe ziet. Laat staan dat ze zich zo zou noemen. Laughing

Bewustzijn is alles-wat-is. Wij kunnen niet buiten treden uit wat we zijn. We kunnen, relatief, wel vermoeden dat er los van onze realiteit (alles wat via bewustzijn ervaren wordt) een 'real reality' bestaat. Een realiteit die er al is zonder dat mensen of koeien ze op hun unieke wijze ervaren.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Hipparchia

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2022 16:23:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Verlichting.
Heb erover nagedacht.
Sinds ik een ontwikkeling heb meegemaakt waarin ook de laatste restjes
'geloof' in me zijn opgelost ben ik veel anders gaan zien.
Mede de discussies op hooggevoelig hebben mij wat inzichten gegeven, die voor mij gelden.
Vooral dat ik met alle geloven moeite heb met bijvoorbeeld boetedoening, karma,verlichting, hemel, vagevuur en hel.
Wie er in de hemel komen, bij Allah....of bij andere geloofsstromingen reïncarnatie en wedergeboorte .
De voorwaarden waar mensen dan aan moeten voldoen. Of te maken heeft met hoe je je leven hebt geleefd.
Ook bij reïncarnatie en wedergeboorte.
Het 'grote' oordeel....

Verlichting is dan ook zo'n term waarbij ik dat gevoel krijg dat degenen die zich verlicht noemen boven de anderen zouden staan?
Beter zouden zijn? Uitzonderingen?
Wat ik zelf vooral denk is dat het onbegrijpbare van ons enorme heelal, bestaan, mensen al eeuwen en eeuwen geleden angst heeft ingeboezemd.
Dat wellicht de mens heeft aangezet om geloven te creëren.
Als houvast.
Omdat het zo groot is en niet te bevatten.
Zelfs met alles wat we ontdekken denk ik dat het overgrote deel onontdekt en onbekend blijft.

Wat ik tegenwoordig ook veel hoor is dat mensen van alles menen te moeten ondernemen om een betere versie van zichzelf te worden. 2.0
Geloof dat toch mensen zelf voorwaarden gesteld hebben. In plaats van dat dit van 'bovenaf' zou komen.
Waarbij het ook vreemd is dat gezien de ontwikkeling die we als mensheid meemaken dezelfde principes blijven gelden?

Als er al zoiets is als verlichting dan zou ik dat omschrijven als je bewust worden van het grootse.
Aanvaarding dat we nooit zullen weten hoe het allemaal in elkaar zit.
Verlichting iets is van je bewust zijn van jezelf, je eigen gedragingen, de wisselwerkingen op anderen, op de natuur enzovoort.

Misschien zie ik verlichting juist in pasgeborenen schepsels die op zich allemaal moeten overleven en leren van hun ouders, voorvaders en moeders hoe dat te doen.
Of vanuit instincten.
De puurheid die ons allemaal week maakt bij pasgeboren schepsels, de verwondering bij het ontstaan van bomen en planten.

De vraag blijft of we als levende schepsels tijdens het leven wel 'beter' (moeten) worden?
Misschien zijn we goed zoals we in basis op de wereld komen.
Waar wellicht vanuit de verwachtingen van buitenaf veel meer van ons wordt gevraagd dan kan en/of nodig is.
Als verlichting al zou bestaan dan heeft het volgens mij iets te maken met loslaten.
Doen met wat je echt nodig hebt, het overbodige terzijde schuiven?
Leren hechten maar ook onthechten om anderen ruimte te bieden op hun eigen manier hun leven invulling te geven, waar wij zelf dat ook met goed of kwaad/verkeerd betitelen.
Zonder oordeel?
(zeg ik, die zelf daar dagelijks mee worstel)

Neo
admin

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2022 18:51:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Hipparchia schreef:
Verlichting is dan ook zo'n term waarbij ik dat gevoel krijg dat degenen die zich verlicht noemen boven de anderen zouden staan?
Beter zouden zijn? Uitzonderingen?

Vastzitten aan dualiteit (zoals boven en onder) staat verlichting in de weg.

En verlichting heeft niks met geloof te maken maar alles met ervaren.
Terug naar boven
Hipparchia

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2022 19:29:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Vastzitten aan dualiteit (zoals boven en onder) staat verlichting in de weg.

En verlichting heeft niks met geloof te maken maar alles met ervaren.

Dus in feite pure waarneming, zonder (waarde)oordeel en/of zonder het een naam te geven?
Zou dan, als wij geen taal leren daar meer toe in staat zijn?

Misschien is dat iets van mij dat ik het koppel aan geloof.
Maar ook, omdat ik toch in gesprekken, discussies hierover, programma's, ook bij de boeddhistische omroep, soms op die wijze naar voren komt.

Neo
admin

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2022 19:49:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Eerder dan waarneming (zelfstandig naamwoord) zou ik dan waarnemen (werkwoord) zeggen. Waarnemen zonder onderscheid tussen waarnemer en waarneming.

Taal hoeft geen probleem te zijn. Wel het idee dat 'dingen' in taal te vangen zijn.

Verlichting schept taal en taal schept verlichting. Als volgt te begrijpen: taal kan als een vinger zijn die naar de maan wijst. Of als doorn gebruikt worden om een doorn mee te verwijderen.
Terug naar boven
Hipparchia

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2022 14:00:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
taal kan als een vinger zijn die naar de maan wijst. Of als doorn gebruikt worden om een doorn mee te verwijderen.

Mooi!
Ik leer ook weer wat.
Het geeft al aan dat ik zelf al denkbeelden heb opgebouwd en/of overgenomen die niet juist zijn.
Of mijn eigen interpretatie eraan geef
Think
Neo
admin

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2022 17:58:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat lijkt me onvermijdelijk. Vanaf het moment dat er over iets gesproken wordt gaat ons brein er automatisch mee aan de slag. We proberen ons er een voorstelling van te maken.

Eigenlijk is verlichting dan ook een misleidend woord omdat het verwijst naar een ding (wellicht een ervaring). Een ervaring die nieuwe inzichten kan geven, maar uiteindelijk gewoon een ervaring is. Iets dat net zoals alle dingen voorbij gaat.

Door ervaren te 'verzelfstandigen' tot ervaring, wordt het al snel iets om na te streven, te bereiken. Een dwaalspoor. Een zoektocht naar wat er al is.

Hier-en-nu is onbegrensde aanwezigheid (van niet-iets of niet-iemand).
Terug naar boven
maanelfje

BerichtGeplaatst: 23 Jul 2022 16:52:10    Onderwerp: Re: Verlichting Reageren met citaat

Lila&& schreef:
...maar hoe doe je dat in het leven van alledag.

Een eerste moment van ontwaken ervaren, een opening vinden, dat is vooral moeilijk omdat je zoekt naar iets dat je niet kent. Of niet denkt te kennen. Zeker zonder feedback kan je zo al snel op een verkeerd spoor zitten. En het zal er ook mee te maken hebben wat je levensvisie op dat moment is. Geloof je in God, dan zal je daar naar zoeken en een glimp van ontwaken als een glimp van God zien. Want ons denken wil dingen benoemen om er greep op te krijgen. Maar net als water is bewustzijn ongrijpbaar en aan God hangen vooral veel associaties vast die weinig of niks met ontwaken te maken hebben.

Beter volgens mij is het om nondualistisch te gaan denken. Er bewust van worden dat jij zelf alle ervaren bent. Dat er geen scheiding tussen binnen en buiten is. Er dus geen werkelijk binnen en buiten is.

Jezus zou gezegd hebben (ik was er niet bij) dat hij het levende water was. Hoe kan je jezelf als levend water ervaren? Door samen te vallen met het moment van hier-en-nu. Dat is niet werkelijk een moment, maar een vloeibaar mo-nu-ment waarin elk geluid de stilte in zich draagt en elk beeld conceptueel leeg is.

Op een bankje zitten. Degene die zit en het bankje vergeten. Niet-iemand is niet-ergens. Luisteren naar de vogels. Het luisteren en de vogels vergeten. Kijken naar de bomen. Het kijken en de bomen vergeten. Niet-iemand ervaart niet-iets. Er is alleen maar ervaren. Dát is jij.

Het levende water klinkt misschien wat raadselachtig. Zeker als een of andere kerel met lang haar en een baard op een berg staat en voor enkele nieuwsgierigen of toevallige passanten met wijd open armen verkondigt: Ik ben het levende water. (Ik stel me er zo even dit beeld bij voor). Dan denk je misschien: Die man is niet goed bij zinnen. Hij heeft wellicht een zonnesteek en is aan het ijlen. Ik zie gewoon een of andere kerel met lang haar en een baard die op een berg staat en voor enkele nieuwsgierigen of toevallige passanten met wijd open armen verkondigd: Ik ben het levende water.

Zou kunnen natuurlijk. Maar het levende water kan ook mooi verwijzen naar de glanzende en transparante levendigheid van het bewust onmiddellijke ervaren. Onmiddellijk ervaren is er altijd, maar als we er niet bewust van zijn, onszelf verliezend in gedachten aan gisteren en morgen, voelt het vaak dof en troebel.

In deze heldere overpeinzingen, als dialoog met jezelf, voortkomend uit ervaren, verdwijnt ook het onderscheid tussen leerling en leraar. Je leert jezelf. Zoals volgens de overlevering de laatste woorden van de Boeddha: "wees een lamp voor jezelf, wees een toevluchtsoord voor jezelf, zoek geen toevlucht buiten jezelf". Idea
Terug naar boven
Lila&&

BerichtGeplaatst: 23 Jul 2022 20:47:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Dank voor je beschrijving, zittend op een bankje, los van de identificatie dat jij daar zit, maar opgaand in het moment. Zodat zien, horen en ervaren een zijn, een gevoelde aanwezigheid.

Ik wist niet dat Jezus gezegd heeft dat hij het levende water is. Zegt hij dat hij helder bewustzijn is, aanwezigheid.

al googelend op levend water kom ik op een stukje uit het evangelie van Johannes: Jezus zegt hier duidelijk: Iedereen die van het levende water drinkt zal in eeuwigheid geen dorst meer krijgen en integendeel het water dat Ik hem geef, zal in hem een waterbron worden, opborrelend tot overvloedig en eeuwig leven.
Terug naar boven
maanelfje

BerichtGeplaatst: 23 Jul 2022 21:28:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Lila&& schreef:
Ik wist niet dat Jezus gezegd heeft dat hij het levende water is. Zegt hij dat hij helder bewustzijn is, aanwezigheid.

Dat laatste (helder bewustzijn, aanwezigheid) ging niet meer over wat hij gezegd zou hebben.

Met het evangelie ben ik niet erg vertrouwd maar mooi, de woorden die je vond uit het evangelie van Johannes, Lila&&.

De uitleg die ik er aan zou geven om die woorden voor mij zinnig te maken is dat Jezus met 'Ik' niet verwijst naar hemzelf, de historische persoon Jezus zoals wij veronderstellen dat hij geleefd heeft, maar naar God als bron in ieder van ons. Het eeuwig leven waarover sprake is niet letterlijk een eeuwig leven of een eeuwig leven na dit aardse bestaan, maar een onbegrensd leven, want zich voltrekkend in onbegrensde tegenwoordigheid waar chronologische tijd niet meer dan een concept is. Een idee dat tijd iets zou zijn dat buiten ons om bestaat en genadeloos verder tikt tot onze eigen tikker ophoudt met tikken. Het hier-en-nu kent echter geen begin noch einde en aldus is hier-en-nu leven onbegrensd (wat niet hetzelfde is als eeuwig).

In zowat elke erkende religie zit ergens wel een mystieke kern. Maar helaas worden woorden die verwijzen naar wat niet in woorden te vatten is onvermijdelijk verkeerd begrepen door vele zoekenden of volgelingen of critici. Professor Libbrecht die de SCFA (school voor comparatieve filosofie) oprichtte en waar ik verschillende keren lessen van heb bijgewoond vertelde ook dat hij teksten van westerse mystici als Eckhart en Ruusbroec pas ging begrijpen na zich verdiept te hebben in het boeddhisme. In de Bijbel is de kern dikwijls nog verder te zoeken, zoals bij wetten en dogma's uit het Oude Testament.
Terug naar boven
Hipparchia

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2022 13:57:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Op een bankje zitten. Degene die zit en het bankje vergeten. Niet-iemand is niet-ergens. Luisteren naar de vogels. Het luisteren en de vogels vergeten. Kijken naar de bomen. Het kijken en de bomen vergeten. Niet-iemand ervaart niet-iets. Er is alleen maar ervaren. Dát is jij.

Dergelijke ervaringen heb ik wel gehad. Het blijven wel momenten.
Ik beschrijf het maar op mijn eigen beperkte manier.
Ik had ze op het diepst van pijn in mijn jeugd....
In momenten gedurende mijn proces.....
Bij de haptonome.....
Gewoon, wat niet zo gewoon is eigenlijk, ervaren, zonder oordeel, verwachting en idd in afwezigheid van denken.
Eigenlijk ook niet te beschrijven/benoemen.
Dat is nog niet zo gemakkelijk.

Het had ook een andere kant...omdat het zo vreedzaam is een verlangen of behoefte aanstipte, 'wakker' maakte.
Naar meer 'smaakte'
Het is ook weer afgezwakt.
Waar schijnbaar ook de weg ernaartoe wat vervaagd is opgegaan in dagelijkse beslommeringen etc.

maanelfje

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2022 17:09:56    Onderwerp: Reageren met citaat

De weg waar naartoe?

Ervaringen komen en gaan.

Ervaren is zonder komen en gaan.

Wink
Terug naar boven
Hipparchia

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2022 20:57:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
De weg waar naartoe?

Tja............daar heb je me...
Dat is dan waarschijnlijk omdat ik er toch een (waarde)oordeel aan koppel of een verlangen dat vaker te willen ervaren Smile

maanelfje

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2022 13:39:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Daarom wordt weleens gezegd dat verlichting ervaren niet zo moeilijk is; verlichting weer vergeten of loslaten is veel moeilijker.

Het belangrijkste van de verlichtingservaring is dan ook niet de ervaring op zich maar het inzicht dat er uit te halen valt.

In de context van bovenstaande bijvoorbeeld:

Alles is nieuw. Herhaling bestaat niet.

En vanuit dat inzicht kan ervaren transparanter worden en meer glans krijgen. Als levend water.
Terug naar boven

Geplaatst: 29 Jul 2022 13:39:05    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Hooggevoelig Forumindex -> filosofie en spiritualiteit Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: