Hooggevoelig

forum voor hoogsensitieve personen

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

woke is niet woke

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Hooggevoelig Forumindex -> filosofie en spiritualiteit
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
maanelfje

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2022 17:03:15    Onderwerp: woke is niet woke Reageren met citaat

Zoals ik elders op het forum schreef keek ik naar het tv programma 'Ik Woke van Jou' en ik las in een magazine een artikel waarin filosofe Tinneke Beeckman haar licht liet schijnen over de beweging. In dat artikel stonden enkele ervaringen, die soms ook aanvaringen waren. Zoals een dochter die haar moeder minachtend 'onwetend' noemde. Ze had namelijk gevraagd naar hoe het met een klasgenote ging en ze had 'zij' gezegd terwijl het 'hen' had moeten zijn.

Nu zal het wel van alle tijden zijn dat pubers denken het beter te weten dan hun ouders, maar in dit specifieke geval waarbij wat een futiliteit lijkt voor de ene essentieel is voor de andere, kom ik tot de conclusie dat de jeugd ergens een klok heeft horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.

Volgens hen zit discriminatie al verankerd in de taal zelf. Dat klopt deels, maar is eigen aan taal. In het benoemen van dingen/mensen schiet taal namelijk altijd tekort. En of er al dan niet terecht sprake is van discriminatie zit veel meer in de bedoeling waarmee iets gezegd wordt dan in het woord dat gebruikt wordt.

Om wakker te zijn moet je dus niet alleen bewust zijn van het ontoereikende van taal, maar ook leren zien wat er achter de taal zit, zodat het beperkte van taal niet beperkend hoeft te zijn.

Om het op scherp te stellen, wat wil de dochter liever horen: "Hen spoort niet, die komt hier niet meer binnen" of "Hoe gaat het met haar, ze is hier altijd welkom".

Maar wat weet ik er van. Ik ben een domme boomer die wellicht voortdurend foute dingen zegt. Laughing
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 29 Jun 2022 17:03:15    Onderwerp:

Terug naar boven
Hipparchia

BerichtGeplaatst: 30 Jun 2022 18:33:51    Onderwerp: Re: woke is niet woke Reageren met citaat

maanelfje schreef:

Om wakker te zijn moet je dus niet alleen bewust zijn van het ontoereikende van taal, maar ook leren zien wat er achter de taal zit, zodat het beperkte van taal niet beperkend hoeft te zijn.

Maar wat weet ik er van. Ik ben een domme boomer die wellicht voortdurend foute dingen zegt. Laughing

Het eerste is sowieso al een nadenkertje Smile
Taal kan ook overvloedig of zelfs overbodig zijn.
Soms verwarrend.

Denk zomaar dat ik regelmatig nog 'simpele' fouten maak zowel in spreken als in schrijven.
Taal op zich toch heerlijk vind (hier al moet denken of het met d is of met dt)
Waar ik natuurlijk hierin internet, het kunnen opzoeken direct wel een verademing vind. Nog steeds leer ook.
Ik hou van Wim Daniëls en Paulien Cornelisse.

Straattaal, maar ook nog gebrekkige taal van mensen met een andere (taal) cultuur geven ook 'verbasteringen' waarbij bij sommige woorden zelfs overwogen wordt om die officieel te maken.

Waar het ook nog te maken heeft welke soort taal hun eerste taal is/was.
De verwarring bijvoorbeeld tussen aanwijzende voornaamwoorden en/of lidwoorden.

Wel boomer maar net geen babyboomer. Dom betwijfel ik ten zeerste Wink

Goudvanstro

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2022 22:20:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik vind het woord boomer ook steeds meer op een misplaatste manier gebruikt worden. Een boomer is iemand die globaal zo tussen 1945 en 1955 geboren is. Jij, Maanelfje, bent dus hoogstens het kind van een boomer.

Ik ben voor het gebruik van een nieuw woord voor non-binaire mensen. 'Hen' klopt gewoon niet, want dat is al een woord, dat op een andere manier wordt gebruikt.
Ik heb de indruk dat het gebruik van 'hen' misschien aan het Zweeds is ontleend, waarin wel speciale woorden voor non-binairen bestaan, en volgens mij is daar eentje bij die op 'hen' lijkt. In het Nederlands is het echter totaal onlogisch en krom.

In sommige gevallen kun je 'hij' of 'zij' gemakkelijk vervangen door 'die'. Dat klinkt dan niet krom, en dus heb ik er dan geen moeite mee.

Ik begrijp het verlangen naar non-binairiteit wel, en ik zie ook, dat er mensen zijn die werkelijk niet gemakkelijk in een hok van man of vrouw zijn te plaatsen.
Ik heb zelf van jongsaf aan een diepe afkeer gevoeld van alle dingen die ik verondersteld werd te doen, of leuk te vinden, of die ik niet hoorde of niet mocht doen, op grond van mijn lichaam. Soms denk ik wel eens, dat als de hokken van 'man' en 'vrouw' minder strikt zouden zijn, en als er niet zulk uitgesproken verschillend gedrag verwacht zou worden, dat het verzet ertegen ook minder zou hoeven zijn.
Terug naar boven
GroenDraakje

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2022 12:04:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik merk bij Janneke en haar vrienden een sterke voorkeur voor het non-binaire, en ook voor LGBTQ+ in het algemeen.
Eén van haar vriendinnen is ook non-binair, maar Janneke en zijzelf vinden het geen probleem als ik dus 'haar' zeg en 'vriendin' en 'zijzelf'.
Ik wil best een beter passend woord gebruiken, maar kom er vaak op het moment zelf niet op.

Ik kan me niet echt herinneren of ikzelf werd beperkt om dingen te doen of te laten omdat ik een meisje was. Misschien ook omdat ik niet een sterke drang had naar echt jongensdingen.
Ik probeer zelf dat soort termen trouwens zoveel mogelijk te vermijden, dingen zijn dingen, niet specifiek voor jongens of meisjes, maar simpelweg voor degenen die het leuk vinden of willen doen.

Ik denk dat de bereidheid om te veranderen en aan te passen een goed begin is. En minder hokjes ook.
maanelfje

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2022 23:06:25    Onderwerp: Reageren met citaat

De makkelijkste 'truc' om geen fouten te maken bij een non-binair persoon is wellicht gewoon bij naam noemen. Dat kan eigenlijk altijd in plaats van zij, hij, hem of haar.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Hooggevoelig Forumindex -> filosofie en spiritualiteit Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: