Gilde der Kaasmakers
Een ontmoetingsplaats voor alle mensen die ge�nteresseerd zijn in zelf kaas maken
 



Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Gilde der Kaasmakers Forumindex -> Harde kaas -> voor harde kaas
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageren Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
  Bericht voor harde kaas - Geplaatst: 17 Apr 2009 19:28:21 Reageren met citaat  
mari568



Geregistreerd op: 11 Apr 2009
Berichten: 6
Woonplaats: schiedam

hoi heb even een vraagje ik heb een recept waarbij je apart van het stremsel ook karnemelk moet toevoegen maar heb het nu 2 keer geprobeerd en tot 2 keer toe geen wrongel het schijnt dat je dat moet gebruiken om een harde kaas te maken ik doe alles volgens schema maar helemaal niks. groetjes maria
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

    - Geplaatst: 17 Apr 2009 19:28:21  








 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 17 Apr 2009 20:29:32 Reageren met citaat  
JoopBastiaannet



Geregistreerd op: 05 Apr 2009
Berichten: 45


Heb je het recept van het beginnersrecept gevolgd?
Na het toevoegen van de karnemelk even verwarmen en dan pas stremsel toevoegen. Afhankelijk van de soort melk kan soms wat langer duren voordat de wrongel ontstaat. Daarom word bij bepaalde soorten melk calcium chloride toegevoegd om het te versnellen (m.n bij gehomogeniseerde melk)
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 18 Apr 2009 06:37:28 Reageren met citaat  
mari568



Geregistreerd op: 11 Apr 2009
Berichten: 6
Woonplaats: schiedam

hoi joop ik heb de melk verwarmd karnemelk toegevoegd even gewacht en dan pas het stremsel goed alles geroerd dan een kwartier laten staan. na een kwartier heb ik me vinger erin gestopt en het zag eruit zoals op het filmpje toen ben ikk het voorzichtig met een mes gaan snijden en toen ik het eenmaal gesneden had weer voorzichtig geroerd maar de wei ging zich niet scheiden en er zaten geen stukjes meer in toch maar in de kaasdoek gegoten maar er bleef niets over. ik snap het niet mijn eerste kaasje was zo goed gelukt maar dat was zonder karnemelk.
groetjes maria
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 18 Apr 2009 06:39:43 Reageren met citaat  
mari568



Geregistreerd op: 11 Apr 2009
Berichten: 6
Woonplaats: schiedam

ik bedacht ineens dat het wel eens aan de melk kon liggen de eerste keer verse volle melk gebruikt en nu de laatste 2 keer houdbare volle melk maar ik had begrepen dat dat ook kon ik ga het volgende keer toch proberen weer met verse.
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 18 Apr 2009 06:59:23 Reageren met citaat  
JoopBastiaannet



Geregistreerd op: 05 Apr 2009
Berichten: 45


Mijn allereerste keer heb ik het geprobeerd met houdbare melk van de Aldi. Dat werd dus ??n grote mislukking. Even in de boeken gedoken en toen kwam naar boven dat de melk van de Aldi zogenaamde UHT melk is. UHT melk is absoluut niet geschikt om kaas van te maken.
Ik heb daarna volle verse melk bij de C1000 gekocht en het "harde" beginnersrecept gevolgd. Dit ging uitstekend en heeft geresulteerd in mijn provencaalse kruidenkaasje.
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 18 Apr 2009 07:01:52 Reageren met citaat  
mari568



Geregistreerd op: 11 Apr 2009
Berichten: 6
Woonplaats: schiedam

oke dus dat zou het probleem kunnen zijn en niet de karnemelk, ik ga het gewoon nog een keer proberen met verse melk kijken wat er dan gebeurt, kan het gewoon niet uitstaan dat het niet lukt.
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Gilde der Kaasmakers Forumindex -> Harde kaas -> voor harde kaas Tijden zijn in GMT + 1 uur  
Pagina 1 van 1  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum

   
  
 Nieuw onderwerp plaatsen  Reageren  



Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Vertaling door Lennart Goosens.