![]() |
kiki verslag van dagelijkse zorg en bezighededen
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
silvia
|
Geplaatst: 28 Sep 2025 20:07:45 Onderwerp: |
|
|
Zondagmiddag 28 september
Saturatie gemeten, was tussen 88 en 90. Gebeld om zuurstof aan te sluiten.
Om half vijf Kiki neergelegd, weer dunne ontlasting. Opgefrist en verschoond.
Ik heb eerst wat zinkzalf gedaan (kleine grijze tube) en daarover wat babyzalf. Dat mengt goed en dan bedekt de zalf de huid beter. Daarna nog wat barrièrecreme (grote grijze tube).
Terug in de stoel werd ze benauwd, saturatie was laag, ze oogde grauw. Ze had doorlopend veel slijm, ook in haar keel. Gebeld en gevraagd te ontcuffen. Ze was erg aan het zweten.
Daarna trok ze een gezicht, wat ik associeer met poepen. Weer neergelegd, klein beetje dunne ontlasting. Tijd met haar billen (ingezalfd) bloot laten liggen op haar linkerzijde.
Ze had nog steeds last van slijm en bleef daarna zwaar ademen. Ze was ook erg moe, viel op een gegeven moment bijna in slaap.
Ik heb met Fieke besproken dat het me nog niet lekker zit.
Op de IC heeft ze antibiotica gehad.
Ze hebben niets gevonden (geen bacterie, ook geen bekend virus), de bloedwaarden zijn beter geworden.
Ik ben bezorgd dat ze te vroeg met antibiotica gestopt zijn, dat ze nu weer benauwder gaat worden.
Benadrukt dat bij Kiki in het verleden altijd het beleid was om laagdrempelig antibiotica te geven. En dat dat ook altijd nodig was om weer beter te worden. Ook als de ontstekingswaarden niet aangaven dat er een bacteriële ontsteking was.
Fieke zou de temperatuur en bloeddruk vanavond meten en de vraag aan Frank voorleggen via het dossier.
Toen Charèl binnen kwam leefde Kiki weer wat op. |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 28 Sep 2025 20:07:45 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
 |
charel
|
Geplaatst: 28 Sep 2025 20:27:09 Onderwerp: |
|
|
kiki avonddienst:
Zo 28-9
Stemming:
Moe, weinig energie. Wel blij dat ze weer thuis was.
Bijzonderheden fysiek:
Hele kapotte billen. Sat. bleef gedurende de avond goed met zuurstof. Wel een diepe ademhaling. Kiki heeft door de behandelingen van het ziekenhuis een wat wondjes op haar armen.
Bijzonderheden medicatie/vernevelen:
Het vernevelen in korte momenten gedaan. De saturatie zakte steeds snel wanneer ze verneveld werd dit dit in etappes gedaan met tussendoor wat zuurstof
Activiteiten:
Gedurende de avond niets meer ondernomen. Vrijwel direct nadat ze in de stoel zat rustig met de avond zorg begonnen.
Bijzonderheden voeding: [/]
-
[b]Verschoon-momenten:
Geen ontlasting gedurende de avond. Wel hele kapotte billen.
In de avond nog even laten luchten.
Bijzonderheden naar bed gaan & eindtijd:
De beademingsmachiene bleef een foutmelding geven. Waarschijnlijk was Kiki’s ademhaling te snel voor hoe de machine is ingesteld. Hierdoor even even in het donker bij haar gebleven om te zien of ze rustiger werd als ze in slaap zou vallen en haar ademhaling langzamer zou gaan. Saturatie bleef in bed stabiel. Krijgt gedurende de nacht 2 liter zuurstof. Mocht meer nodig zijn kunnen ze ophogen naar 3 liter.
Tijd:
18.45-21.45 |
|
Terug naar boven |
|
 |
silvia
|
Geplaatst: 29 Sep 2025 09:21:45 Onderwerp: |
|
|
Ik las in het dossier (Carenzorgt) het verzoek van de verpleging om in de avond indien nodig een nieuw literpak aan te hangen, zodat de voeding niet in de nacht gewisseld hoeft te worden. Ze horen de piep vaak niet en vinden het ook onhandig om het pak te moeten wisselen. Voor Kiki is het wel zo rustig als de voeding niet gewisseld hoeft te worden. |
|
Terug naar boven |
|
 |
silvia
|
Geplaatst: 29 Sep 2025 13:07:46 Onderwerp: |
|
|
Ik las in het dossier (Carenzorgt) het verzoek van de verpleging om in de avond indien nodig een nieuw literpak aan te hangen, zodat de voeding niet in de nacht gewisseld hoeft te worden. Ze horen de piep vaak niet en vinden het ook onhandig om het pak te moeten wisselen. Voor Kiki is het wel zo rustig als de voeding niet gewisseld hoeft te worden. |
|
Terug naar boven |
|
 |
silvia
|
Geplaatst: 29 Sep 2025 13:20:11 Onderwerp: |
|
|
Maandag 29 september
Ik was rond 11 uur bij Kiki, perfecte timing want Frank was toen net op de Frasselt.
Kiki start vanmiddag om 17 uur met een antibioticakuur. Dit is preventief van belang, omdat haar longen nu veel slijm hebben en er dan snel een bacterie kan gaan groeien.
Vernevelen was vanochtend lastig.
Afgesproken dat ze vier keer per dag gaat vernevelen. Mocht de saturatie te laag worden, dan is het mogelijk om via het beademingsapparaat te vernevelen. Dit moet dan wel met een vernevelapparaat van Kalorama.
Om 12.30 uur heb ik haar verneveld met de saturatiemeter op haar vinger. Een hele tijd bleef de saturatie op 92. Toen hij 90 werd, heb ik de zuurstof weer aangesloten tot ze weer hoger zat en rustiger ademde. Daarna vernevelen afgemaakt.
Overdag hoeft Kiki niet aan de beademing. Ze heeft nog wel wat zuurstof nodig. Daarnet kreeg ze 3 liter O2. Dit mag lager, naar 2 of ook naar 1, zolang de saturatie op 94 blijft. Als hij lager wordt, toch iets meer zuurstof geven.
Vernevelen en uitzuigen is belangrijk. Zoals Frank zegt: de rommel moet eruit.
Ik zal de verpleging vragen of de nachtdienst Kiki's inco wil checken ivm de diarree en de kapotte billen. Flink smeren, soms bloot laten liggen, is het advies van Frank.
Blijkbaar heeft ze op de IC movicolon gehad, een laxeermiddel. Dit is gelukkig weer gestopt. |
|
Terug naar boven |
|
 |
silvia
|
Geplaatst: 29 Sep 2025 16:54:18 Onderwerp: |
|
|
Maandag 29 september
Anne-Marie Ruesink van het CTB belde me rond 15 uur. Ze had Kiki proberen op te zoeken in het Radboudumc en hoorde daar dat Kiki al naar huis was. Toen kwam ze naar de Veste.
Ze benadrukte dat Kiki momenteel heel hard moet werken en dat ze best overdag twee keer een uur aan de beademing mag om uit te kunnen rusten. Ze heeft de beademingsdruk tijdelijk wat hoger gezet.
Rond 16 uur was ik weer bij Kiki. Eva vertelde dat Kiki de hogere beademingsdruk niet fijn had gevonden. Amber vond dat Anne-Marie daar niet goed naar geluisterd had.
Daarom hebben we de beademing weer even aan gezet om te kijken of Kiki eraan kan wennen. Ze vindt de hogere druk niet prettig, maar we hebben geconstateerd dat daardoor haar longen beter open geblazen worden, waardoor er ook meer slijm omhoog komt. Dat is inderdaad niet prettig, maar wel effectief en nodig om beter te kunnen worden. Nu ze dit begrijpt, vindt ze het wel acceptabel.
Daarna verneveld, weer met saturatiemeting en een zuurstofpauze toen de saturatie onder de 90 ging. Ze heeft redelijk wat slijm op kunnen hoesten.
Anne-Marie benoemde nog dat alleen zuurstof geven het risico geeft dat de CO2 in haar bloed te hoog wordt. Om die CO2 goed uit te ademen is de beademing van belang.
Iets voor 17 uur heeft ze de eerste dosis antibiotica gehad.
Hopelijk gaat ze zich snel weer wat beter voelen.
Tijdelijk vier keer per dag vernevelen. En ik begreep net uit het verslag van Frank in het dossier: na verneveling ook vier keer per dag hoestmachine. Dit heeft hij niet benoemd en verpleging zei het ook niet, dus vanmiddag niet gedaan. |
|
Terug naar boven |
|
 |
amber
|
Geplaatst: 29 Sep 2025 19:19:20 Onderwerp: |
|
|
Dagdienst maandag 29 september
Nachtrust: goed geslapen
Stemming: moe, soms wat angstig
Bijzonderheden fysiek: vanochtend lag ze tot haar nek in een plas diarree, billen vuurrood. 4 x diarree gehad tijdens mijn dienst, 2e keer zaten er een soort witte schilfers in, veel aan de zuurstof en in de ochtend beademing, zonder satturatie van 89 . Niet kunnen vernevelen in de ochtend ( meteen zichtbaar benauwd hyperventileren en zweten), in de middag 4 x bloed bij het uitzuigen. Ademhaling knetterde soms een beetje en ze had een naar hoestje.
Vrouw van het ctb heeft de beademing 1 hoger gezet. Ze zei dat kiki overdag ook aan de beademing mag.
Pedicure kwam langs, niks gedaan ze komt over 6 weken weer dus moeten we nog even zelf naar de teennagels kijjen.
Frank de dokter is geweest.
Mohammad herft getemperatüurd. Was goed.
Bloeddruk gemeten hartslag was 113.
Satturatie was zonder zuurstof laag (89) met zuurstof goed steeds 96-99. Met beademing zonder zuurstof 94.
Kiki moest bijna overgeven toen de vrouw van het ctb haar weer aan de beademing had vanmiddag.
Doorbewegen: niet gedaan
Training PEP/IMT : niet gedaan.
Bijzonderheden medicatie/vernevelen: niet gedaan, Silvia heeft het 11.15 gedaan en er kwam een speciaal vernevel apparaat wat tijdens zuurstof kan. Ze moet nh 4 x per dag verneveld worden . Bepaalde medicatie was niet gegeven zei Mohammad, omdat ze diarrree heeft.
Bijzonderheden voeding: toen ik weg ging om 15.00 liep de 2e voeding nog. Door alles wat er moest gebeuren steeds is het uitgelopen.
Activiteit, beetje harde schijf gekeken. Vrouw van het ctb lwam langs, frank is gekomen en Silvia was er een uurtje
Sociaal contact: silvia, verpleging, pedicure, ctb vrouw. Dorien kwam maar afgezegd.
Bijzonderheden hulpmiddelen en praktische benodigdheden: ander vernevel apparaat. Beademing 1 hoger gezet om dieper te beademen. Geen handdoeken meer over de beademing apparatuur graag want dit kan verkeerd gaan en voor de lucht toevoer gaan hangen.
Nieuwe barrière creme gekregen, daisy zei dat we alleen die op moeten smeren.
Tijd (incl. Kwartier voor en na): 7.45-15.15 |
|
Terug naar boven |
|
 |
silvia
|
Geplaatst: 29 Sep 2025 20:35:55 Onderwerp: |
|
|
Op Kiki's verzoek heb ik de twee inwerkafspraken van Senna deze week afgezegd. Kiki vindt dat te vermoeiend, teveel prikkels.
Zwemmen heb ik ook afgezegd voor a.s. woensdag. |
|
Terug naar boven |
|
 |
evahoe
|
Geplaatst: 29 Sep 2025 21:36:35 Onderwerp: Avonddienst 9 september |
|
|
Avonddienst: maandag 29 september
Stemming:
Wat vermoeid, kon wel lachen af en toe maar was zichtbaar moe na vernevelen/ontcuffen/hoestmachine.
Bijzonderheden fysiek:
Kiki is wel nog zichtbaar ziek, ze is sneller moe na de zorg en er komt veel slijm omhoog steeds. Vernevelen met Silvia ging goed in de middag, in de avond lukte dit ook weer met een pauze tussendoor. Kiki is erg dapper steeds!
Ze is rond 17:00 op bed gelegd voor een verschoon moment en daarna wou ze graag op bed blijven liggen. Ze heeft ze ook continu (sinds ik aankwam om 15:00) extra zuurstof gehad. Ze had steeds een enorme hoge saturatie (96-100) maar gaf aan het fijner te vinden met. Instelling wel op 1 ipv 2 op de IC. Silvia had deze op 1 gezet voor ze ging en verpleging had nog wel aangegeven dat dat wel mag maar wel verteld moet worden (ze zagen het zelf om 20:00 en schrokken ervan).
Kiki had rond 17:00 was bloed ook bij het watje onder de canule, dit doorgeven aan verpleging maar die zeiden dat dit niet anders is dan bloed bij het uitzuigen.
Doorbewegen:
Niet gedaan
Training PEP/IMT:
Niet gedaan
Bijzonderheden medicatie/vernevelen:
Kiki is toch een nieuwe antibiotica kuur gestart, om 17:00 een extra medicatie moment dus nu.
Bijzonderheden voeding:
De tweede voeding was om 15:15 pas klaar vanwege alle diarree die Kiki vanochtend had gehad. Toen kwam om 16:00 Silvia en daarna wou Kiki op bed blijven liggen en toen was het ineens 19:00 en had ik de voeding verder helemaal vergeten. In overleg met Kiki hebben we ervoor gekozen om te wachten tot na de hoestmachine met de voeding, omdat ze eerder vandaag al misselijk was en liever niet wou overgeven. Dus de nachtvoeding staat aan op 68ml/uur ipv 63 om daarvoor wat te compenseren.
De nachtdienst controleert of het pak vervangen moet worden in de ochtend.
Activiteiten:
Silvia kwam om 16:00 om te helpen met de verneveling. Toen ze wegging rond 17:00 heb ik Kiki nogmaals verschoond, daarna wou ze ook graag op bed blijven liggen.
Sociaal contact:
Silvia + verpleging.
Er zijn nog onbeantwoorde appjes van Birgit en nog iemand (Michelle als ik het goed heb onthouden?) maar Kiki had geen puf om er naar te kijken vandaag.
Bijzonderheden hulpmiddelen en praktische benodigdheden:
Kiki heeft mega rode zielige billen.
We mogen de waterwipes even tijdelijk niet meer gebruiken van de verpleging, ondanks dat het hoofdbestanddeel water is zit er toch parfum in.
Er liggen ongeparfumeerde washandjes klaar, deze zelf nat maken met koud water (ter afkoeling van de huid) en gebruiken ipv de babydoekjes.
De sudocreme mogen we alleen nog deppen en echt veel minder gebruiken dan we gewend zijn 1/3 of 1/4 zelfs van de hoeveelheid. Verpleging gaf aan dat overdadige crème misschien fijn voelt bij het erop smeren maar dat het daarna juist enorm gaat broeien en nadelige effecten heeft.
Er ligt ook een doosje met een Engels pluksel ofzo heet het, dit is een soort verband. Het is de bedoeling dat je een stuk afknipt ter lengte van de billen. Even goed voelen dit verband heeft een harde en een zachte kant. De zachte kant tegen de huid en tussen de billen vouwen zodat er geen huidcontact is tussen de billen.
Bij twijfel gewoon even de verpleging bellen, dan legt die het nog een keer uit!
Er hangen nog een shirtje en legging van Kiki te drogen in de badkamer, deze zijn vandaag gewassen maar waren nog niet droog genoeg om in de kast te leggen.
Bijzonderheden naar bed gaan:
Pas om 8:45 was de hoestmachine klaar begonnen met goed leggen. Er was een spoedopname, dus Kiki heeft een nieuwe buurvrouw. Het is iemand van de crisisopname dus ik weet niet of ze ook langdurig blijft (ik dacht zelf dat crisisopname max 1 week is). Kiki en ik hebben nog niemand gezien of voorgesteld.
Kiki gaf aan het fijn te vinden als ik nog even bleef nadat de beademing was aangesloten. Haar beademingsapparaat is vandaag bijgesteld door het CTB, in de middag vond ze zit nog best heftig. In bed lag ze rustig, ze moest na 10min nogmaals worden uitgezogen dus was het fijn dat ik er was en kon bellen. Ze sliep al toen ik ging om 22:00
Tijd (incl. Kwartier voor en na):
14:30-22:15
Laatst aangepast door evahoe op 30 Sep 2025 07:31:47; in totaal 3 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
 |
silvia
|
Geplaatst: 30 Sep 2025 04:09:42 Onderwerp: |
|
|
Denken jullie er nog aan om twee of drie keer per dag lucht uit haar maag te halen? |
|
Terug naar boven |
|
 |
monique
|
Geplaatst: 30 Sep 2025 17:43:07 Onderwerp: |
|
|
Nachtrust: Kiki gaf aan goed geslapen te hebben.
Wel weer erg bezweet en dunne ontlasting tot aan haar rug.
Ik heb voor de zekerheid de verpleging nog een keer gevraagd (Silvia had het gisteren ook gevraagd) om Kiki in de nacht te verschonen bij diarree.
Ik zal het ook in het dossier ONS zetten van verpleging.
---------‐----------------------
Stemming:
Paniekerig en angstig in de ochtend. (Oorzaak lage saturatie)
Later met beademing rustiger maar door het harde werken viel ze gauw in slaap.
Na haar slaap kwam er weer een lach.
Bijzonderheden fysiek: Ik had haar vanochtend aan de beademing gelegd nadat ik haar verschoond had en aangekleed. Totale paniek. Ik had haar al ontcuft en uitgezogen.
Ze was zo over haar toeren dat ik de beademing eraf heb gehaald.
Ik had heb er toen voor gekozen om niet de hoestmachine te gebruiken om haar op krachten te laten komen.
Ik had dit later wel gedaan dit ging goed.
Kiki werd wat ontspannender en vanochtend met de arts overlegd als het gaat dan hoeft de beademing niet.
Maar later toen Paul er was kreeg ze het na het verschonen het toch wat moeilijker. Veel sputum en veel kokhalzen. Haar saturatie gemeten deze was 83. Heel erg laag dus het zuurstof gehalte was flink gedaald.
De arts kwam toen nog even bij kiki kijken.
En na overleg toen besloten kiki weer aan de beademing te doen.
Alleen pakte dat weer verkeerd uit. Het zag er uit alsof ze stikte.
De arts had kiki haar longen beluisterd. Die klonken ok. Ze was weer drijfnat van inspanning en paniek.
Ik heb samen met Elisabeth (verpleging) Kiki aan de hoestmachine gezet en tussen door ontcuft en uitgezogen in het bijzijn van Frank (arts)
Dit hielp haar enorm.
Toen haar opnieuw aan de beademing gezet.
Er kwam nu gelukkig wel lucht in! Ze kreeg weer kleur op haar gezicht en er kwam ook een kleine glimlach. Ze gaf aan dat het beter ging.
Toen Paul ging, videobelde Silvia kort erna.
Kiki was erg blij om haar te zien. Een kort gesprek en Silvia gaf aan einde middag langs te komen. Na het gesprek was het ook gedaan met haar energie.
Ze was ze helemaal op..
Ze had eerst nog een hele hoge ademhaling.
Ik heb toen meditatie muziek opgezet en de gordijnen dicht gedaan. Hand op haar buik gelegd en met haar mee geteld, zodat ze haar ademhaling weer onder controle kreeg.
Toen dat gebeurde sliep ze vrijwel meteen in haar stoel. Haar ademhaling was heel rustig en ze sliep ook heel rustig.
Ze heeft 1.5 uur vast geslapen.
Training PEP/IMT:
Niet gedaan
doorbewogen
Niet gedaan.
Bijzonderheden voeding:
Geen bijzonderheden
Verschoon-momenten:
1 x ontlasting in de ochtend / dun / billen rood en stuk
Later rond half 12 weer dunne ontlasting.
Barrière zalf en Engels pluksel erop gedaan.
Ook haar billen 15 min even aan de lucht laten drogen.
Kiki haar billen zijn knalrood en stuk.
Dit ook voorgelegd aan Frank. Hij heeft 2 zalven voorgeschreven;
LOPROX (antischimmel)
En een hydrocortison vetzalf.
Deze hadden we 2 jaar geleden ook.
Deze zalven werken erg goed.
Deze zalf 2 x per dag gebruiken en dan ALLEEN DEZE ZALF GEBRUIKEN!
niks anders.. en DUN Smeren!
Ik heb vandaag alleen Loprox gekregen.
Tot de hydrocortison vetzalf er nog niet is, haar billen insmeren met de speciale barrière creme en haar billen "beplakken" met Engels pluksel. (Soort zacht verband/ zachte kant op de huid)
Ik heb Kiki vitamine b12 gegeven
Activiteiten:
Vanochtend hebben we een klein stukje van een serie gekeken toen Paul kwam.
Het deed Kiki goed om haar vader te zien. We hebben toen wat muziek geluisterd en een postje pesten gespeeld. Later meditatie muziek geluisterd om te ontspannen.
Sociaal contact:
Paul, Frank (Arts,) Elisabeth en Ruben (verpleging) en later Silvia.
Bijzonderheden hulpmiddelen en praktische benodigdheden:
Engels pluksel gebruikt Zie bovenstaande)
De vrouw van de fixatiebanden kwam om te vragen hoe het beviel. Verteld dat we net terug zijn van IC en dat ik dit een beetje is ondergesneeuwd. Ik kon het ook niet vinden op Kiki haar kamer. Ook heb ik op de dagen voor IC niet teruggelezen of de banden bevallen.
Nu afgesproken dat ze volgende week terug komt. De banden heeft Kiki 14 dagen voor bruikleen.
Ik zal het as dinsdag ook aan Kiki vragen maar mocht de band omgaan, vraag naar haar mening dan kunnen we de banden weg doen of houden.
Begin en eindtijd
7.45 uur - 16.30 uur
Laatst aangepast door monique op 1 Okt 2025 06:09:18; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
 |
carmen
|
Geplaatst: 30 Sep 2025 21:20:26 Onderwerp: |
|
|
30-9-2025
Stemming: toen ik kwam waren Monique en Silvia Kiki op bed aan het verzorgen. In de stoel gezet en gelijk weer aan de beademing. Overdracht even in een andere ruimte gedaan. Kiki wilde graag dat Silvia nog even bleef. Stemming moeilijk te peilen omdat ze soms oke was en soms het wat zwaarder had.
Bijzonderheden fysiek: zie rapportage monique (billen zalf)
Training PEP/IMT: niet gedaan
Bijzonderheden medicatie/vernevelen: Mohammed zou om vijf uur komen voor verneveling, toen er in de kamer naast ons paniek uitbrak. De mevrouw die daar lag is overleden,,, . daardoor was alles een uur later dan gepand. De verneveling gegeven met de beademing.
Bijzonderheden voeding: voor de avond alles vervangen
Verschoon-momenten: om zeven uur weer alles onder de dunne ontlasting en heb ik haar helemaal gewassen op bed.
Activiteiten: heel rustig alleen op kamer met een serie en wat muziek
Sociaal contact: Silvia en verpleging
Bijzonderheden hulpmiddelen en praktische benodigdheden: vernevelaar heb ik uitgekookt
Bijzonderheden naar bed gaan & eindtijd: Mohammed zei tegen mij dat ze pas om negen uur weer gingen vernevelen en dan pas de hoestmachine . Maar dan lag Kiki al in bed en ik zag dat eigenlijk niet zitten. Maar rond half negen kwam Ilse op haar kamer en zij zei dat het ook eerder kon. Toen heb ik Kiki weer in de stoel gezet omdat het gisteren ook niet goed ging op bed.
In de avond heb ik met ons eigen vernevelaar verneveld maar dan had Kiki het toch nog erg zwaar. in tussen pozen gedaan. toen de hoestmachine, er kwam veel slijm los maar de saturatie ging erg omlaag , dus tussendoor weer even aan de zuurstof dat ze weer een goede saturatie kreeg.
toen ze weer helemaal oke was haar weer in bed gelegd. even in het begin met aansluiting machine weer een hoge ademhaling, gebleven tot ze rustig was.
Tijd:15.30 tot 21.45 |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|