www.kookookeens.nl

DE online keuken voor iedereen onder één muts!

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

SVH Meesterkok MARC VAN GULICK

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    www.kookookeens.nl Forumindex -> INTERVIEWS met TOPPERS uit de culinaire wereld...
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
www.kookookeens.tk
Beheerder
Beheerder

BerichtGeplaatst: 7 Apr 2009 21:11:59    Onderwerp: SVH Meesterkok MARC VAN GULICK Reageren met citaat

SVH Meesterkok Marc van Gulick die tot voor kort ook vice-gildemeester was, is general manager van Bilderberg Landgoed Lauswolt in Beetsterzwaag.

Marc is bij het grote publiek bekend uit onder andere de receptenboekjes van Albert Heijn.
Verder heeft hij onder andere in de keuken van diverse sterrenrestaurants gewerkt.

We mochten exclusief van www.kookookeens.nl een interview met Marc doen. Ondanks zijn drukke baan maakte Marc op een enthousiaste manier de tijd vrij om al onze vragen te beantwoorden!

Over Marc van Gulick:

Kookookeens: Wie bent u precies?
Marc van Gulick: Mijn naam is Marc van Gulick, directeur van Bilderberg Landgoed Lauswolt in Beetsterzwaag. Van oorsprong chef-kok en nu verantwoordelijk als directeur voor het gehele hotel. Met natuurlijk nog steeds een grote voorliefde voor eten en drinken. In mijn keuken staat Geert Jan Vaartjes een geweldige jonge ambitieuze kok, die ik zelf heb opgeleid en daarna altijd heb gevolgd tijdens zijn tour door de beste bedrijven van Nederland. Hij is nu verantwoordelijk voor de operationele leiding in de keuken.

Kookookeens: Hoe oud bent u?
Marc van Gulick: Mijn leeftijd is 44

Kookookeens: Omschrijf uzelf in één zin of woord.
Marc van Gulick: Gedreven mens die houdt van "de goede dingen des levens"

Kookookeens: Noem eens een goede en slechte eigenschap.
Marc van Gulick: Goede: Kan goed luisteren en enthousiastmeren.

Marc van Gulick: Slechte: Soms een tikkeltje ongeduldig, dat heeft vast met mijn koksachtergrond te maken

Kookookeens: Op welke school heeft u uw koksopleiding gehad?
Marc van Gulick: Ik heb eerst Mavo gedaan, daarna ROC Apeldoorn, vervolgens titel SVH Meesterkok.

Kookookeens: Noem een paar bedrijven waar u heeft gewerkt.
Marc van Gulick:
- De Echoput in Hoog Soeren destijds **
- De Hoefslag in Bosch en Duin destijds **
- Chalet Royal in Den Bosch
- De Zwaan in Etten-Leur
- Bilderberg Landgoed Lauswolt in Beetsterzwaag

Kookookeens-questions (zullen bij elk interview terug komen):

Kookookeens: Wat is uw favoriete eten/gerecht?
Marc van Gulick: Schaal- en schelpdieren vind ik heerlijk en veel groenten.

Kookookeens: Als u niet meer kon koken wat voor beroep zou u dan willen uitoefenen?
Marc van Gulick: Iets in de tuin, bloemist of fotograaf. Allen creatieve beroepen dus.

Kookookeens: Wat doet u graag in uw vrije tijd als u niet aan eten/koken hoeft te denken?
Marc van Gulick: Genieten van mijn gezin, golf, varen op het water in Friesland en natuurlijk reizen.

Kookookeens: Wie was/is altijd uw grote voorbeeld en hoe kijkt u nu tegen die persoon aan?
Marc van Gulick: Van de Nederlandse chefs zijn Robert Kranenborg en Cas Spijkers altijd grote voorbeelden geweest, helaas heb ik bij beide nooit gewerkt. Ze hebben beiden enorm veel betekend voor de Nederlandse kookontwikkelingen.
Toen ik begon was Marco Pierre White een idool. Hij had toen net zijn boek "White Heat" uit en dat heb ik letterlijk verslonden.

Kookookeens: Heeft u nog een tip voor de leden van www.kookookeens.nl ?
Marc van Gulick: Houdt het simpel, koop mooie ingrediënten en zorg voor voldoende tijd als je gaat koken. Met deze drie basisprincipes kan het bijna niet fout gaan.

Kookookeens: Uw favoriete recept voor onze leden om thuis te proberen, eventueel met foto?

Marc van Gulick:
Naam gerecht:
Gebakken snoekbaars van "Everen" uit het Sneekermeer
met rode biet, uien soubise en jus van gebrande mosterd

Ingrediënten / Bereiding:
Geprakte aardappel:
Opperdoes aardappel koken in schil en af laten koelen buiten de koelkast.
De schil verwijderen en de aardappels in blokjes snijden.
à la minuut aanmaken met olijfolie, grof zeezout en iets citroen rasp.

Bietjes:
Bietjes goed wassen en dan koken in 3 dl bietensap, 100 gram suiker 50 gram witte wijn azijn en 2 takjes laurier.
In vocht af laten koelen en voorzichtig pellen.
De onderkant uithollen en vullen met de soubise van ui.
Het kookvocht reduceren voor de bieten siroop.

Mosterd schuim:
50g champignon
50g sjalot
50g grove mosterd
4 dl kippen bouillon
1 dl room

Sjalotten met de champignon en grove mosterd aanzetten (ontzuren)
Blus bouillon toevoegen en reduceren tot 1L
1 Liter room toevoegen en opkoken
Door een zeef halen en terug koelen

Opmaak:
- 140 gr snoekbaars insnijden en op de huid bakken.
- Aardappel in steker rechts/ midden op het bord plaatsen.
- Snoekbaars hier tegenaan plaatsen.
- Bietjes links op het bord dresseren.
- Streep bieten reductie op het bord met een beetje poeder van biet.
- Schuim van gebrande mosterd lepelen.
- Snijbonen in lange banen schillen en opstoven met een beetje boter.

Vragen over uw huidige functie:
U bent general manager van Bilderberg Landgoed Lauswolt

Kookookeens: Kunt u enige toelichting geven over uw huidige functie?
Marc van Gulick: General manager:
Als directeur ben ik natuurlijk eindverantwoordelijk voor het gehele hotel. Natuurlijk heb ik een goed stafteam om mij heen verzameld die hun eigen afdelingen runnen en daar hun verantwoordelijkheden hebben. Mijn belangrijkste taken zijn, zorgen dat het hotel als een soepele machine draait. Natuurlijk zorgen dat de financiële aspecten kloppen. Verder vul ik veel tijd met gasten contacten en ben veel op de weg om relaties van ons mooie hotel te bezoeken. De keuken heeft natuurlijk nog steeds een grote aantrekkingskracht, vandaar dat ik mijn kantoor tegenover de keuken heb laten maken, zodat ik daar ook samen met mijn chef veel mee bezig kan zijn.

Kookookeens: Staat u met deze functie's nog vaak in de keuken ?
Marc van Gulick: Zoals gezegd heeft mijn Chef Geert-Jan de dagelijkse leiding, ik overleg veel met hem en we proeven veel. Hij heeft een eigen stijl en visie, die sterk overeenkomt met de mijne, vandaar dat hij steeds meer vrijheid heeft. 's Avonds vind ik het leuk om mijn stropdas voor een koksbuis te verruilen. Dat doe ik regelmatig. Ik vind het nog steeds heerlijk om in de keuken rond te lopen en mee te koken, maar mis het niet, omdat ik in mijn huidige functie meer dan genoeg uitdagingen heb.

Kookookeens: Is de carriëre die u nu heeft gemaakt degene zoals u die als scholier wenste?
Marc van Gulick: Tot op heden wel, koken was mijn lust en mijn leven en van mooie hotels heb ik ook altijd gedroomd.

Kookookeens: Wat is uw visie voor de toekomst nu u o.a. meesterkok en general manager bent, en heeft u nog een bepaald doel/wens?
Marc van Gulick: Natuurlijk is mijn ambitie om in mijn huidige rol het hoogst haalbare uit Lauswolt te halen, een gezond bedrijf met gedreven medewerkers en een mooi culinair product. Een ster van Michelin zou daarin een hele mooie bekroning zijn.

Kookookeens: Hoe combineert u werk met een sociaal leven?
Marc van Gulick: Het voordeel van mijn huidige functie is dat ik veel vrijheid heb. Zo eet ik iedere dag thuis met mijn gezin. Ik probeer daar een goede balans in te vinden, al is dat niet altijd even gemakkelijk.

Kookookeens: Wat is uw geheim?
Marc van Gulick: Passie, bezieling en beleving. Dan komt de beloning vanzelf!

Kookookeens: Nog even een foto?

Marc van Gulick in de keuken van "Landgoed Lauswolt".

Wil je meer info over Bilderberg Landgoed Lauswolt, surf dan eens naar:

Landgoed Lauswolt

© www.kookookeens.nl 2009
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Geplaatst: 7 Apr 2009 21:11:59    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    www.kookookeens.nl Forumindex -> INTERVIEWS met TOPPERS uit de culinaire wereld... Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: