www.kookookeens.nl

DE online keuken voor iedereen onder één muts!

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

TV-bakker ABEL van "Taarten van Abel" EXTRA FOTO's
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    www.kookookeens.nl Forumindex -> INTERVIEWS met TOPPERS uit de culinaire wereld...
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
www.kookookeens.tk
Beheerder
Beheerder

BerichtGeplaatst: 7 Mei 2009 22:52:09    Onderwerp: TV-bakker ABEL van "Taarten van Abel" EXTRA FOTO's Reageren met citaat

Bijna iedereen kent hem wel; Bakker Abel die bij de VPRO het heerlijke TV-programma "Taarten van Abel" doet.

Abel, in het dagelijks leven eigenlijk Siemon de Jong, doet naast dit TV-programma veel meer. Hij heeft inmiddels twee boeken uitgebracht en is daarnaast ook nog directeur van drie bedrijven.

We mochten exclusief van www.kookookeens.nl een interview met Siemon doen. Ondanks zijn drukke banen maakte Siemon op een enthousiaste manier de tijd vrij om al onze vragen te beantwoorden en ons een leuk pakket met "Taarten van Abel goodies" te geven!

Dit pakket verloten wij onder de leden van het KOOKforum die het goede antwoord op de volgende vraag weten...
Hoeveel pagina's telt het tweede/nieuwe boek van Abel?

Mail je antwoord middels PM of naar info@kookookeens.nl
De winnaar wordt 30 mei bekend gemaakt!

Over Abel/Siemon:

Kookookeens: Wie bent u precies?
Siemon de Jong oprichter en mede eigenaar van "De taart van m'n tante" /B&B "Cake under my pillow". En presentator van het bekroonde programma "Taarten van Abel" van de VPRO/Villa Achterwerk

Kookookeens: Hoe oud bent u?
46 jaar

Kookookeens: Omschrijf uzelf in één zin of woord.
De ideale gezellige schoonzoon met een scherp randje.

Kookookeens: Noem eens een goede en slechte eigenschap.
Goede:
Niets menselijk is mij vreemd.

Slechte:
Soms kort lontje.

Kookookeens: Op welke school heeft u uw koks-/bakkersopleiding gehad ( indien anders, vertel daar iets over)?
Na mijn opleiding tot ziekenverzorger. De wereld in en bij verschillende restaurants en banketbakkerijen gewerkt. In 1990 "De taart van m'n tante" begonnen.

Kookookeens: Noem een paar bedrijven waar u heeft gewerkt.
- Dr. Taart in Amsterdam
- Union Oyster House in Boston.
- Restaurant van Metropolitan Museum in New York.
- Sabrina Monet Lunchroom in upper east side New York -?-.
- Chelsea in central New York.

"Kookookeens-questions"
(zullen bij elk interview terug komen):

Kookookeens: Wat is uw favoriete eten/gerecht?
Ben net een varken lust bijna alles. Natuurlijk als het goed is.
Van boerenkoolstamppot tot Indonesisch en je kunt mij wakker maken voor een Libanese mezze.

Kookookeens: Als u niet meer kon koken/bakken wat voor beroep zou u dan willen uitoefenen?
Zou meer TV-werk willen doen. Wellicht nog eens de politiek in. Of kinderpsychiater worden. Op een berg zitten te mediteren. Wellicht nog eens acteren.

Kookookeens: Wat doet u graag in uw vrije tijd als u niet aan eten/koken/bakken hoeft te denken?
Vakantie vieren! Zwemmen, theater, film en lezen. En ga in het weekend graag op stap!

Kookookeens: Wie was/is altijd uw grote voorbeeld en hoe kijkt u nu tegen die persoon aan?
Joost Fisscher een creatieve ondernemende kok/banketbakker/entrepreneur.
Jammer dat de man niet meer professioneel kookt. Het gezellige verwennen van mensen moet ik van mijn moeder hebben geërfd.

Kookookeens: Heeft u nog een tip voor de leden van www.kookookeens.nl ?
Ik zie bij sommige mensen keukens van duizenden euro's. En daar hebben ze geen één goed mes. Koken is snijden.

Kookookeens: Uw favoriete recept voor onze leden om thuis te proberen, eventueel met foto?

Naam gerecht:
Kastanje chocolade truffeltaart

Ingredienten:

Voor de taart:
250 gr pure chocolade
250 gram roomboter in stukjes
250 gram kastanje pure.
250 ml melk
4 eieren gesplitst
125 gram suiker
Snufje zout
Ingevette Springvorm 22cm
Oven voorverwarmd op 170 graden.

Bereidingswijze:
Chocolade met boter in een pannetje op een laag vuur smelten.
In een ander pannetje melk en kastanjepuree tegen kookpunt aanbrengen (niet koken) en zorg dat het een puree wordt.
Splits de eieren.
Sla eigeel op met de suiker.
Voeg bij de eidooiers de iets afgekoelde chocolade/boter- en kastanjemengsels bij elkaar.
Sla de eiwitten op en schep deze voorzichtig door het mengsel heen.
Doe het beslag in de springvorm en bak de taart op 170 graden voor 25/30 minuten tot dat de taart wat stevig aanvoelt maar niet doorbakken!
De taart moet wat "wobbelig" blijven.

Tips:
Deze taart is super zwaar, maar o zo lekker serveer kleine stukjes met een klodder crème fraîche en een framboosje.

Vragen over "Taarten van Abel":
U bent al met de vijfde serie van uw programma bezig en heeft alweer twee boeken uitgebracht. Daarnaast bent u ook nog "directeurtje" (red.) van drie bedrijven.

Kookookeens: Kunt u enige toelichting geven over het programma en de boeken voor de mensen die dit nog niet kennen?
Programma:
Kinderen sturen "Abel" een brief waarin zij aangeven voor wie, waarom en wat voor een taart ze willen bakken.
Abel komt met grote rode tassen vol met lekkers naar de kinderen toe.
Onder het maken van de taarten ontstaan er vaak mooie gesprekken.
Zowel voor wat betreft de taart als de gesprekken is niet onmogelijk.

Boeken:
"Taarten van Abel" (2004)
Uitgeverij Vassalluci / ISBN 9050006361 (uitverkocht).
Een vrolijk en mooi vormgegeven boekje met elf taartideeën en handige tips.

"Taarten van Abel" - "Doe het lekker zelf kookboek" (2008)
Uitgeverij Nieuw Amsterdam / ISBN 97890460805107.
16 originele taarten gemaakt met kinderen in de uitzendingen met de brieven en mooie verslagen van de gouden griffel winnaar Jan Paul Schutten.

Kookookeens: Hoe bent u in het programma gerold?
Ik grap weleens dat ik op mijn 40ste ontdekt ben als kindersterretje.
Deed al wat TV-werk voor AT5.
Machteld van Gelder ( Stromy Minutes Society) heeft het idee bedacht. Zij zocht een banketbakker die een onverantwoord kookprogramma wou maken.
Het bleek op mijn lijf geschreven. Nu al weer de 5de serie afgerond en ongeveer 70 afleveringen gemaakt.

Kookookeens: Heeft het programma uw leven verandert, zo ja hoe?
Na Taarten van Abel ben ik een kruising geworden tussen Johan Cruyff en Sinterklaas. Kinderen hebben ontzag voor Abel en ik voel me heel goed in de rol.
Het mooie is dat kinderen je in hun huiskamer zien. Ik word daardoor een deel van het gezin. De blije kindergezichten als ze mij zien zijn onbetaalbaar.
En ik heet Siemon maar luister nu ook naar Abel.

Kookookeens: Het lijkt erop dat je een soort talent hebt om kinderen op hun gemak te laten voelen en dat zij een stukje van hun wereld aan ons laten zien, wist je dat je dat in je had?
Dat komt wellicht van huis uit. En mijn ervaring als ziekenverzorger. En natuurlijk niet bang zijn ook jezelf te laten zien. Daar zijn mensen gevoelig voor.

Kookookeens: Eigenlijk gaat het programma veel verder dan alleen een taart bakken, was dit de bedoeling van het programma in eerste instantie?
Inderdaad waren de eerste series nog meer op de taart gericht.
De gesprekken bleken zo goed los te komen dat we van een kwartier naar een half uur uitzenden zijn gegroeid.

Kookookeens: Dan nog het directeur zijn van drie bedrijven, kun je even vertellen welke bedrijven en wat ze doen ?
"De taart van m'n tante", Banketbakkerij/Konditorei/Feesthuis/Huis der gemeente[/url] en een Bed & Breakfast "Cake under my pillow".
Wij hebben ongeveer 25 mensen in dienst.

"De taart van m'n tante" heeft een confectielijn met een dertigtal taarten. Onze niche is het "taart op maat" of "Haute Patisserie".
Wij werken op bestelling en volgens afspraak. In overleg met de klant kijken wij: Wie ben jij en wat voor een taart hoort daar bij?

Onze konditorei is een vrolijk allegaartje van vintage meubels en veel taarten en taartgerelateerde voorwerpen. Als mensen binnen komen krijgen ze een glimlach op het gezicht. Het mooiste compliment.
Onze klanten zijn van zuigelingen tot hoogbejaard. Van Burka's tot leernichten en alles wat daar tussen hangt.
Verder geef ik soms workshops lezingen en festiviteiten als bakker Abel of als Siemon de Jong

Kookookeens: Staat u met dit drukke leven nog vaak in de bakkerij ?
Dat gebeurt niet veel meer. Thuis kook ik nog heel regelmatig. Dat vind ik ontspannend. Binnen mijn bedrijf valt er steeds meer te regelen en dat is niet te combineren met het bakken van taart. Gelukkig hebben we een heerlijk team met bakkers en decorateurs.

Kookookeens: Zo ja, hoe vaak ongeveer en "als wat"? Zo nee, mist u dit erg?
's Avonds kan ik mij in mijn keuken thuis lekker uitleven. En overdag mag ik een hele hoop nieuwe dingen leren. Van managen tot PR, van een pand onderhouden tot o.a. geschillen met de gemeente uitvechten bij de hoge raad.
Het bedrijf is mijn universitaire studie geworden.

Kookookeens: Is de carrière die u nu heeft gemaakt degene zoals u die als scholier wenste?
Als kind wilde ik kok in een vliegtuig worden. Nu een bakker die de wereld ziet. Mijn latente acteerbehoeftes kan ik uiten op TV. En ik geef nu speeches voor o.a. managers of studenten van de Imageneering Academy in Breda.
Dus mijn jeugddromen komen dicht bij de werkelijkheid.

Kookookeens: Wat is uw visie voor de toekomst nu u o.a. "TV-BNer", "schrijver" en directeur bent, en heeft u nog een bepaald doel/wens?
Mijn compagnon Noam Offer en ik zijn nu druk doende om in ons pand een hotel te beginnen. Ik hoop meer TV te mogen blijven maken. En wil nog meer van de wereld zien en proeven! Twee maanden terug voor "Taarten van Abel" naar Marokko geweest. Dat voelde als een middelbare schoolvakantie maar dan betaald.
Toen ik daar was dacht ik: "Hier ben ik voor gemaakt". Reizen, improviseren, nieuwe mensen leren kennen en veel indrukken opdoen.
En natuurlijk nog veel lekkere, mooie en krankzinnige taarten te mogen maken.

Kookookeens: Hoe combineert u werk met een sociaal leven?
"De taart van m'n tante" runnen is als een "life style". Ik zie mijzelf soms midden in de nacht nog verkooppraatjes houden. En taart opent deuren die voor andere gesloten blijven. Een fijn sociaal leven dus!

Kookookeens: Wat is uw geheim?
Er zijn geen geheimen in dit universum.
Mijn geluk was dat toen ik met taart begon er nog niet zoveel "geks" in Nederland gebeurde op dit gebied. Samenwerken met kunstenaars, mijzelf en het bedrijf laten zien op plekken waar je normaal geen banket tegenkomt.

Kookookeens: Tot slot, heeft u zelf nog iets toe te voegen?
Weet niet veel ,maar wel dat je iedere dag lekker moet eten.

Hans:Als laatste wil ik nog even zeggen dat ik erg kan genieten van het programma. Daarnaast hebben we van de uitgever het boek mogen ontvangen en van jou nog enkele leuke goodie's en een CD-rom met foto's.
Het ziet er allemaal erg leuk uit!
Onder de leden zullen we het geheel bij wijze van prijsvraag verloten.

Bedankt!

Dat is natuurlijk heel mooi om te horen. Heb ook echt plezier in het maken van de programma's.

Hans en Marc
www.kookookeens.nl

Laatst aangepast door www.kookookeens.tk op 10 Nov 2013 11:25:44; in totaal 5 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Geplaatst: 7 Mei 2009 22:52:09    Onderwerp:

Terug naar boven
Kookmarc
Beheerder
Beheerder

BerichtGeplaatst: 7 Mei 2009 23:52:37    Onderwerp: Reageren met citaat

echt een mooi interview geworden! toppie!! erg leuk om zo terug te lezen!

grtz

Marc
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
Anita
Postrank: Meesterkok

BerichtGeplaatst: 8 Mei 2009 20:02:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Heel erg leuk om dit interview van mijn "tv-held" te lezen Very Happy .
Nu nog maar eens gaan speuren naar het antwoord op de vraag zodat ik mee kan doen aan de prijsvraag.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
www.kookookeens.tk
Beheerder
Beheerder

BerichtGeplaatst: 9 Mei 2009 23:13:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Er volgt deze week nog een speciaal foto-topic van Abel.
We hebben een CD-rom boordevol foto's bij het interview van hem gehad en deze foto's volgen dus nog!

Hans Arrow
Anita

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2009 19:41:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Leuk zeg.
Ik houd het wel in de gaten!!!
Terug naar boven
www.kookookeens.tk
Beheerder
Beheerder

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2009 21:16:14    Onderwerp: Reageren met citaat

En zoals beloofd dan nog de foto's die Abel voor ons op een CD heeft gezet.
Hieronder een selectie om lekker even te bekijken en onderaan een link om alle foto's in een slideshow te bekijken.

De prijsvraag wordt nog even verlengd, Marc zal na de pinksteren een winnaar uit de vele inzendingen trekken.

Geniet van de foto's zou ik zeggen:

Nog meer van deze prachtige foto's bekijken?

Klik hier voor de gehele slideshow van alle foto's...

Hans Arrow
Anita

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2009 21:30:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Heb net de slide bekeken.
Wat een geweldige taarten!!!!!
Terug naar boven
www.kookookeens.tk
Beheerder
Beheerder

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2009 22:32:41    Onderwerp: Reageren met citaat

SUPER eh!

Hans Arrow
Anita

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2009 19:19:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Die bruidstaart vind ik echt geweldig.
Wie weet als Niek me ooit eens durft vragen, hahahahaha
Terug naar boven
Lucette

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2009 08:04:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat zijn geen taarten meer, maar kunstwerken, geweldig!

De bruidstaart doet me denken aan vroeger, toen ik weleens met fimo-klei aan de gang was. En dan vooral aan de voorbeelden uit de boekjes, mijn eigen creaties waren 'iets' minder van kwaliteit Wink .
Terug naar boven
www.kookookeens.tk
Beheerder
Beheerder

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2009 11:05:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:

Is dit een hint voor Niek? Moet je hem even lid maken hier, dan kan hij hem ook lezen haha.

Hans Arrow
Anita

BerichtGeplaatst: 1 Jun 2009 19:44:01    Onderwerp: Reageren met citaat

www.kookookeens.tk schreef:
Citaat:

Is dit een hint voor Niek? Moet je hem even lid maken hier, dan kan hij hem ook lezen haha.

Hans Arrow

Nou nee hoor.
Hecht eerlijk gezegt niet veel waarde aan een boterbriefje.
Als dat wel zo zijn dan was het is in de 17 jaar dat we elkaar kennen er vast al wel van gekomen.
Maar met zo'n taart zou ik het nog kunnen overwegen he, hahaha
Terug naar boven
Anita

BerichtGeplaatst: 7 Jun 2009 15:06:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Heeft Marc inmiddels een winnaar getrokken????
Terug naar boven
www.kookookeens.tk
Beheerder
Beheerder

BerichtGeplaatst: 7 Jun 2009 17:22:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Uhhh ja Embarassed sorry...

The winner is:

Karin Odding uit Harderwijk!

Kersvers lid en ook nog winnaar!
Gefeliciteerd!

Hans
Anita

BerichtGeplaatst: 8 Jun 2009 18:43:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Gefeliciteerd met je prijs Karin!!!!!
Terug naar boven

Geplaatst: 8 Jun 2009 18:43:15    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    www.kookookeens.nl Forumindex -> INTERVIEWS met TOPPERS uit de culinaire wereld... Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: