KROONVAARDERSKNSM
scheepvaart
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


DE VAARTIJD VAN HAR HERMANS

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    KROONVAARDERSKNSM Forumindex -> KROONVAARDERS-KNSMFORUM
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 8 Dec 2022 11:35:30    Onderwerp: DE VAARTIJD VAN HAR HERMANS Reageren met citaat

De Charis aan de ijzererts laadsteiger bij Matanzas, aan de Orinoco. Het was in de droge periode en het niveau van de rivier de Orinoco was toen ruim 10 meter lager dan in de regentijd. Je kon alleen maar via het schavotje aan wal komen. In ongeveer 1 uur tijd had men 3000 ton ijzererts geladen voor de USA. De capaciteit van de transportband was ongeveer 100 ton/minuut. Als je in de ruimen keek zag je alleen maar van die armzalige hoopjes in het onderruim liggen. Jammer dat ik daar geen dia van heb gemaakt. Bij vertrek was er een beetje paniek op de brug. Ik weet niet meer hoe vaak in een kort tijdsbestek de telegraaf heeft gerinkeld van voor- naar achteruit draaien en v.v. Zoals je op een foto ziet, hangen van die Jezus grote fenders. Een van die fenders heeft alleen maar de reling bij de sloep ontzet en gelukkig net niet de sloep geraakt. In de Caribische zee kwamen we ook nog terecht in een uitloper van een orkaan. ik heb nog nooit zo'n wreed schip meegemaakt, logisch met zo'n laag zwaartepunt. Zo nu en dan zag je alleen maar de masten en opbouw door het water schuiven.

Groeten, Har






Laatst aangepast door Willem Visser op 8 Dec 2022 11:43:29; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen







Geplaatst: 8 Dec 2022 11:35:30    Onderwerp:

Terug naar boven
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 8 Dec 2022 11:42:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Speciaal voor onze Hub uit Malta een "toeristische trip" alweer met de Charis over de Commewijne en Cottica naar Moengo voor het laden van bauxieterts. Zoals de kenners al weten kreeg je op het laatste gedeelte hulp van een sleepboot. Het was meer glijden door de modder dan varen. Het voordeel is dat de boot voorlopig niet in dok hoeft voor haar uitwendig onderhoud, knippen en scheren. Zo nu en dan kwam je in een vaargeul van een voorganger terecht en dan was de boot niet meer te sturen en kreeg je bijna het halve oerwoud op het dek. Helaas ontbraken nog de apen die over het dek zouden rennen. Ondanks dat de hoge koelwaterinlaat openstand werden diverse koelers vereerd met een flinke lading slib, wat natuurlijk niet bevorderlijk is voor hun doel, n.l. koelen van diverse secundaire systemen. Dus werden de medewerkers van de machinekamer koest gehouden met veel koelers schoonmaken.

Groeten, Har






















Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 9 Dec 2022 13:40:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Prachtige foto's.
Ook wij zaten met de Kreon op weg naar Moengo achter vast in oerwoud.
Snel alle patrijspoorten sluiten en met de brandslangen het dek schoon spuiten van alle ongedierte wat aan boord was gekomen.

Achteruit zit vast, dus voorzichtig proberen los te komen uit de blubber.
matroos en hutmaat Ruud van Houten en ll stuurman.

Ton Kompier
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 9 Dec 2022 13:42:00    Onderwerp: Reageren met citaat


Bij het doorvaren van Maracaibo naar Bachaquero op het meer van Maracaibo kreeg je altijd een ploeg bootwerkers mee aan boord. Bachaqeuro had geen walploeg. Wat ik me nog herinner was een hele tijd varen, ik dacht meer dan 8 uur, tussen de boortorens van de olievelden voordat je daar aankwam. De ploeg bootwerkers moest zich zelf bezig houden op het voorschip, zo ook hun eigen potje eten koken. Slaapplaatsen werden overal gezocht. Ik geloof dat in 1964 de brug over de ingang van het meer een tanker een brugpijler heeft geramd, met als gevolg dat brugdelen naar beneden stortte en ook de nodige auto's meegesleurd werden. Volgens verhalen van medewerkers die vaker die trip hadden gemaakt, kon het bloedheet zijn op het meer. Wij hadden toen geluk gehad met de temperatuur.
Alle foto's zijn gedigitaliseerde dia's van een half kleinbeeld Japannertje.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 9 Dec 2022 13:44:54    Onderwerp: Reageren met citaat

We voeren een keer onder de kust van Haïti zeer langzaam, omdat ze op de brug ook niet precies wisten waar we moesten zijn.
Op een gegeven ogenblik was er beweging te zien en ja hoor daar kwam de sleep.
Voor die tijd in de zestiger jaren was deze vorm van pakketdienst al energie neutraal.
Har
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 9 Dec 2022 13:46:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Nog een aantal foto's van de ms Charis bij de oversteek 's winters naar de west als de Azoren gepasseerd zijn.






Har
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2022 17:32:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Naar aanleiding van het spannende videofilmpje van enige tijd geleden over het vertoeven tussen de haaien van Ton heb ik een reactie geschreven. Aangezien ik de laatste tijd bezig ben de dia's van ongeveer 50 jaar geleden te digitaliseren, ben ik nu ook 2 dia's tegengekomen van het toen laden van de haaien. In die tijd waren ook veel Japanse vissersboten bezig met grootschalige visvangst in de Cariben.
Hieronder nog een keer de reactie op Ton's video en de bijbehorende foto's:
Er schiet me wel het verhaal binnen over 60 ton diepvries haaien die we op de Charis als lading meekregen richting Europa. Op de is-boten had je in het tussendek van ruim 1 de koel/vrieskamers. Toen de haaien geladen waren konden we de vriesinstallatie in bedrijf nemen. De goede temperatuur ingesteld en kachelen maar. Alleen kregen we direct in de gaten dat we freon kwijt raakte. Er stond niets anders op om direct met het lekzoek apparaat proberen de lekkage te vinden, helaas zonder resultaat. De ene freon fles na de andere moesten we suppleren om de boel aan het draaien te houden. We hadden nog een tussenstop op Puerto Rico en gelukkig kon de HWTK nog een aantal flessen van de wal krijgen. Vol goede moed de oversteek op. De voorraad flessen bleken niet voldoende te zijn de reis zonder verdere problemen te halen. Bij aankomst in Amsterdam werd zo snel mogelijk de locker open gemaakt. Het schouwspel was heel vredig, de haaien zwommen weer. Achteraf kregen we te horen wat de eigenlijke oorzaak was. Het bleek dat ratten in het tussenschot van het ruim naar de vriescompressoren aan de isolatie hadden gezeten en ook aan de freon leidingen hadden geknaagd.

Har
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2022 17:34:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Door een klein foutje onder het manoeuvreren is een stuk van een schroefblad afgebroken.
Volle kracht varen is niet meer mogelijk door onbalans van de schroef. Er zit niets anders op dan een bezoek aan een dok.


De schroef is inmiddels verwijderd en ligt klaar om af gevoerd te worden.


Nu toch de schroef er af ligt heeft men tevens gebruik gemaakt voor inspectie van de schroefas en zijn Simplex afdichtingen.
Eerst wordt de laatste tunnel as verwijderd om de schroefas naar binnen te kunnen trekken.


De nieuwe schroef is in aantocht.


Een laatste inspectie en we kunnen weer varen.

Ook de zinkstukken op roerblad en scheepshuid worden indien nodig vervangen

Har
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2022 17:36:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat zijn zinkstukken aan een schip?
Ik ken wel zinkstukken van rijshout gemaakt.
Grote matten waarop men stenen plaatst en deze laat afzinken.

Ton Kompier
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2022 17:37:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Bij het draaien van een bronzen schroef in zeewater en het omringende ijzer ontstaat een galvanische werking, waardoor intering van het ijzer kan ontstaan. Door het plaatsen van deze zinkstukken (staven) ook zinkelektroden genaamd vind hier eerst de intering plaats. Dit materiaal staat op een lagere rangorde dan ijzer, dus het zink teert langzaam in. Regelmatig wordt bij een dok beurt deze zinkstaven vervangen. ik hoop dat ik duidelijk ben geweest met de uitleg.

Har
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    KROONVAARDERSKNSM Forumindex -> KROONVAARDERS-KNSMFORUM Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.