KROONVAARDERSKNSM
scheepvaart
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 43, 44, 45
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    KROONVAARDERSKNSM Forumindex -> KROONVAARDERS-KNSMFORUM
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 12 Okt 2023 11:18:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Autofabrikanten halen onbeschadigde auto’s Fremantle Highway op in Eemshaven

Autofabrikanten zijn begonnen met het terughalen van onbeschadigde auto’s die aan boord het rampschip Fremantle Highway waren. De in totaal 980 personenauto’s worden door transporteurs met diepladers in de Eemshaven opgehaald en naar de fabrieken van de automerken gebracht. Het gaat om voertuigen die op de onderste dekken van het schip stonden en niet getroffen zijn door de brand. De auto’s zijn uit milieuoverwegingen aan boord van het schip gewassen in een speciale autowasstraat. Daarna stonden de auto’s op een afgeschermd terrein in de Eemshaven. Autofabrikanten onderzoeken wat er verder met de auto’s moet gebeuren. De brand op de Fremantle Highway brak in de nacht van dinsdag 25 op woensdag 26 juli uit. Daarbij vielen een dode en meerdere gewonden. Aan boord waren in totaal 23 mensen. Het schip vervoerde 3784 auto’s, waarvan bijna 500 elektrische en een onbekend aantal auto’s met hybride aandrijving. Het blussen duurde dagen, waarna het op 3 augustus naar de Eemshaven kon worden gesleept. Na het verwijderen van de auto’s vertrok de Fremantle vervolgens eind september naar Damen Shiprepair in de Botlek in Rotterdam. Daar wordt het schip voor zover mogelijk gerepareerd.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen







Geplaatst: 12 Okt 2023 11:18:37    Onderwerp:

Terug naar boven
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 12 Okt 2023 11:21:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Celstraf voor drie bemanningsleden rampschip ‘Norman Atlantic’, reders vrijgesproken

De rechtbank van Bari (Italië) heeft gevangenisstraffen opgelegd aan drie bemanningsleden van de ferry ‘Norman Atlantic’, het schip waarop eind december 2014 bij een grote brand minstens 31 mensen om het leven kwamen. Scheepseigenaar Carlo Visentini van het Italiaanse scheepvaartbedijf Visemar di Navigazione is door de Italiaanse rechter vrijgesproken, evenals de Griekse rederij Anek Lines, die het schip destijds gecharterd had. De Italiaanse kapitein van de ‘Norman Atlantic’ heeft van de rechter de hoogste straf gekregen: zes jaar gevangenisstraf. Vlak na de ramp had de kapitein in Italië juist nog veel lof toegezwaaid gekregen nadat hij als laatste van boord was gegaan: de reddingsdiensten haalden hem destijds ruim 36 uur na het eerste noodsignaal van boord. De Italiaanse hoofdwerktuigkundige van het schip heeft vijf jaar en vier maanden cel opgelegd gekregen, een derde bemanningslid werd veroordeeld tot drie jaar. De drie bemanningsleden wordt nalatigheid verweten; nadat op het schip brand was uitgebroken, verliepen de bestrijding van de brand en de evacuatie volgens de rechter zo chaotisch, dat daardoor veel meer slachtoffers zijn gevallen dan bij een doortastende reddingsoperatie het geval zou zijn geweest.

Geen doodslag
De bemanningsleden werden wel vrijgesproken van de beschuldiging ‘doodslag’, het delict waarvoor de aanklager een pleidooi had gehouden. De overige 29 bemanningsleden van de ferry zijn helemaal vrijgesproken, evenals de betrokken ferrymaatschappijen. Daarbij speelde ook een rol dat de Italiaanse wet volgens de rechter vervolging niet toestond doordat feiten inmiddels al verjaard waren of zaken al waren afgedaan door een eerder juridisch proces in Griekenland. Door een Griekse rechter was wel straf uitgesproken tegen een van de eigenaren van Anek Lines, zestien jaar cel zelfs, maar uiteindelijk werd dat daar omgezet in een voorwaardelijke celstraf en een bescheiden boete.

Ramp
De brand ontstond destijds waarschijnlijk door kortsluiting in reeferapparatuur. Het schip had 43 koeltrucks aan boord, terwijl er maar 40 reeferaansluitingen waren, waardoor de overige drie koelwagens hun motor lieten draaien, ook al was dat tegen de regels. De ‘Norman Atlantic’ was op 27 december 2014 vertrokken vanuit de Griekse haven Patras met grofweg 475 mensen aan boord met bestemming Ancona (Italië). In de vroege ochtend van 28 december klonk ter hoogte van Albanië het brandalarm. 452 mensen konden van boord worden gered, van wie er 64 gewond waren geraakt. Zeker 31 mensen kwamen bij de brand om het leven, maar aangezien bekend was dat er ook nogal wat verstekelingen aan boord waren, hebben de autoriteiten het precieze dodental nooit definitief vast kunnen stellen. De ramp eiste op 30 december, twee dagen na de ramp, nog twee extra levens tijdens het bergen van het scheepswrak, toen tijdens het bevestigen van een sleepkabel de kabel knapte en het touw twee Albanese opvarenden van de sleepboot raakte.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 13 Okt 2023 09:19:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Oekraïense zeevarenden dreigen te worden uitgesloten van de Russische wateren

Oekraïense zeevarenden dreigen te worden uitgesloten van het werken op schepen die de Russische wateren binnenvaren. Een nieuwe wet die maandag, de 600e dag sinds Rusland zijn buurland binnenviel, van kracht wordt, zal Oekraïense burgers die het land binnenkomen dwingen via slechts twee toegangspunten te komen: de luchthaven Sheremetievo in Moskou en Ludonka aan de grens met Letland. Voor Oekraïense zeevarenden zullen volgens P&I-correspondenten die contact hebben gehad met InterManager, de mondiale vereniging voor scheepsmanagers, alle Oekraïense bemanningsleden worden geïnterviewd door de Russische autoriteiten tijdens de inkomende inklaring, wat vertragingen van schepen kan veroorzaken. Agenten in de Russische Baltische haven Ust-Luga lieten weten dat schepen met Oekraïense burgers aan boord de haven niet mogen binnenvaren en vrachtactiviteiten mogen uitvoeren.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 13 Okt 2023 09:42:28    Onderwerp: Reageren met citaat

's Werelds grootste containerschip MSC China afgeleverd in Shanghai

Een van de grootste containerschepen ter wereld, met een capaciteit van 24.000 containers, werd maandag opgeleverd door een Chinese scheepsbouwer, wat opnieuw een belangrijke vooruitgang betekende in de snel groeiende Chinese scheepsbouwindustrie. Een maand eerder dan gepland werd maandag in Shanghai MSC China, een ultragroot containerschip, overgedragen aan China Shipbuilding Trading Corporation en Mediterranean Shipping Company (MSC). Het 13e en meest recente ultragrote containerschip van 24.000 20 voet equivalent (TEU) van China State Shipbuilding Corporation (afgekort CSSC) is MSC China, ontworpen door de Hudong-Zhonghua Shipbuilding Group en gebouwd door China Shipbuilding Trading Corporation en Jiangnan Scheepswerf. Met een vormbreedte van 61,5 meter en een vormdiepte van 33,2 meter is de MSC China 399,99 meter lang. Det Norske Veritas kende het schip een classificatie (DNV) toe.

Op het schip is een aantal moderne apparatuur geïnstalleerd om het brandstofverbruik en de uitstoot van broeikasgassen te helpen verminderen. Het luchtsmeersysteem van het schip moet het totale energieverbruik en de CO2-uitstoot met drie tot vier procent terugdringen. In 2023 zijn in totaal 24.000 TEU-containerschepen met succes afgeleverd in China als gevolg van de groeiende scheepsbouwcapaciteit van het land en de stijgende mondiale vraag naar scheepvaart. MSC Micol werd op 1 oktober overgedragen aan MSC en Seaspan en vervolgens in gebruik genomen. Na dertien jaar van dominantie in de mondiale scheepsbouwsector wint de Chinese scheepsbouwsector nog steeds aanzienlijk aan populariteit. De voltooiing van Chinese schepen steeg jaar op jaar met 14,2 procent tot 21,13 miljoen ton draagvermogen in de eerste helft van 2023.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2023 13:39:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Starlink gaat internet leveren aan alle containerschepen van Maersk

AP Moller-Maersk gaat een samenwerking aan met Starlink, een baanbrekende satellietinternetconstellatie ontwikkeld door SpaceX. Op de ruim 330 eigen containerschepen van Maersk zal Starlink worden geïnstalleerd, waardoor supersnel internet mogelijk wordt met snelheden van meer dan 200 Mbps. De dienst is een sprong voorwaarts in termen van internetsnelheid en latentie, wat aanzienlijke voordelen zal opleveren in termen van zowel het welzijn van de bemanning als de zakelijke impact. De overeenkomst komt na een succesvolle pilotfase waarin bemanningsleden van meer dan dertig Maersk- schepen de kans hebben gehad om de Starlink-technologie te testen – wat resulteerde in zeer positieve feedback.

Verbonden blijven en ondersteuning op afstand
'Dankzij de hogesnelheidsconnectiviteit kunnen onze zeegaande collega's op zee verbonden blijven met hun dierbaren. Het zal ook de uitbreiding van naadloze cloudoplossingen stimuleren, waardoor onze visie om onze scheepsactiviteiten te digitaliseren mogelijk wordt”, zegt Leonardo Sonzio, hoofd vlootbeheer en technologie bij AP Moller-Maersk. Naast de duidelijke voordelen van supersnel internet, resulterend in naadloze streaming en high-definition videogesprekken voor bemanningsleden, zal snel internet met lage latentie ook kostenbesparende maatregelen mogelijk maken door bedrijfskritische applicaties naar de cloud te verplaatsen en door de ondersteuning op afstand en inspecties van de schepen te versterken. Starlink biedt betrouwbaar en snel internet over de hele wereld met zijn ultramoderne satellietnetwerk. De visie van het bedrijf is om een mondiaal verbonden wereld te creëren waarin de mogelijkheden niet beperkt worden door geografische omstandigheden. Hierdoor is het een uitstekende oplossing voor de uitdagingen die verbonden zijn aan het verbonden blijven op de volle zee van de wereld.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2023 14:21:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Van Oord's valpijpschip Nordnes vestigt nieuw record

Van Oord's flexibele valpijpschip Nordnes heeft een opmerkelijke mijlpaal bereikt. Het schip heeft maar liefst 20 miljoen ton steen geïnstalleerd, een record dat ongeëvenaard is op de markt voor onderzeese steeninstallaties, aldus de Nederlandse aannemer. Sinds 2005 installeert Nordnes stenen op de zeebodem om de offshore energie-infrastructuur te beschermen en te stabiliseren bij projecten over de hele wereld. In totaal heeft het schip nu 20 miljoen ton steen geïnstalleerd. Nordnes maakt deel uit van Van Oord ’s vloot van flexibele valpijpschepen, die zeer efficiënt zijn voor onderzeese rotsinstallaties. De schepen zijn uitgerust met een uniek flexibel valpijpsysteem en op afstand opererende voertuigen (ROV), waardoor ze stenen met een hoge nauwkeurigheid kunnen installeren. Van Oord is al ruim 35 jaar actief op het gebied van onderzeese rotsinstallaties en bedient de offshore-energiesector met pre- en post-lay steeninstallaties op pijpleidingen, kabels, erosiebeschermingsinstallaties, voorbereiding van de zeebodem en ballastdiensten voor offshore constructies. De Nordnes is niet de enige Van Oord-recordhouder. Eerder dit jaar installeerde het flexibele valpijpschip Stornes van het bedrijf rotsen op een recordhoogte van 1368 meter onder de zeespiegel.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2023 14:34:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Rusland vernietigt sinds juli 300.000 ton Oekraïens graan door aanvallen op havens en schepen

De Oekraïense regering heeft verklaard dat Rusland sinds juli ongeveer 300.000 ton graan heeft vernietigd door zijn havens en schepen aan te vallen, waarbij wordt benadrukt dat de situatie zou kunnen leiden tot problemen op het gebied van de voedselveiligheid. In de zomer trok Rusland zich terug uit de door de VN bemiddelde overeenkomst die de export van Oekraïens graan via de Zwarte Zee mogelijk maakte. Sindsdien heeft Rusland bij 17 aanvallen zes civiele schepen en 150 haven- en graanopslagfaciliteiten getroffen, waarbij de voor export bestemde producten werden vernietigd, aldus vice-premier Oleksandr Kubrakov in een verklaring. Dit is de poging van Moskou om de voedselcrisis te verergeren in landen die afhankelijk zijn van Oekraïens graan en andere producten. Oekraïne is een van de grootste exporteurs van tarwe en maïs ter wereld. De schade aan Oekraïense havens heeft het Oekraïense graanexportpotentieel met 40% verminderd. Volgens berichten hebben 21 met graan geladen schepen gebruik gemaakt van de nieuwe humanitaire graancorridor in de Zwarte Zee die Oekraïne in augustus heeft ingesteld. Onder het vorige Black Sea Grain Initiative exporteerde Oekraïne 33 miljoen ton graan, waarvan 60% naar landen in Afrika en Azië ging.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2023 14:39:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Noord-Korea opgewonden; Waarschuwt voor nucleaire reactie na aankomst van Amerikaans marineschip in Zuid-Korea

Het bezoek van een Amerikaans vliegdekschip aan Zuid-Korea is naar verluidt vrijdag door Noord-Korea veroordeeld, waarbij het land beweerde dat het om een provocatie ging die tot onherroepelijke en catastrofale omstandigheden zou kunnen leiden. Na geallieerde oefeningen in aangrenzende wateren kwamen de nucleair bewapende Ronald Reagan en zijn aanvalsgroep donderdag met geweld aan in de haven van Busan, in Zuid-Korea, om te beginnen aan een vijfdaagse tournee gericht op het afschrikken van Noord-Korea. Volgens het Noord-Koreaanse persbureau KCNA toonde de aankomst van het vliegdekschip aan dat een Amerikaans plan voor een nucleaire aanval op het land de ernstigste fase had bereikt, wat erop wijst dat er een nucleaire oorlog op de voorgrond stond. Het is een onverholen militaire provocatie die de situatie in onherroepelijke rampzalige scenario's duwt, aldus de KCNA. Volgens de Verenigde Staten en Zuid-Korea zijn de twee landen, om goed te kunnen reageren op de escalerende nucleaire en raketdreigingen van Noord-Korea, dit jaar begonnen met het houden van intensievere militaire oefeningen. Bij deze oefeningen waren Amerikaanse vliegdekschepen, onderzeeërs en geavanceerde bommenwerpers betrokken. Noord-Korea noemt de oefeningen een invasiepraktijk.

Mogelijkheden voor het tot stand brengen van interoperabiliteit op zee in de richting van het gemeenschappelijke doel van een vrije en open Indo-Pacific zijn waar de stakingsgroep naar heeft gekeken. Volgens woordvoerder Seth Koenig bezoekt de groep regelmatig Zuid-Korea. Het Noord-Koreaanse persbureau verklaarde dat Noord-Korea, in overeenstemming met zijn nucleaire doctrine, de verwoede pogingen van de VS en zijn handlangers om een nucleaire oorlog te ontketenen grondig zou afweren en afschrikken en ook “noodzakelijke maatregelen” zou nemen in het geval van een dreigende nucleaire aanval. De krachtigste en snelste eerste aanval zal gericht zijn op de uitgebreide afschrikkingsmiddelen die de VS gebruiken om hun volgelingen en de bases van het kwaad op het Koreaanse schiereiland en omgeving te misleiden, aldus de KCNA. ‘Uitgebreide afschrikking’ verwijst naar het vermogen van het Amerikaanse leger, en vooral van zijn nucleaire arsenaal, om aanvallen op bondgenoten af te wenden. Noord-Korea zal het onderwerp zijn van twee dagen van discussie die maandag in de Indonesische hoofdstad beginnen tussen de Amerikaanse, Japanse en Zuid-Koreaanse nucleaire gezanten, volgens verklaringen van hun respectieve ministeries van Buitenlandse Zaken. Japan en de geallieerden zijn routinematig betrokken bij lucht- en marineoefeningen.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2023 16:15:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Tanker raakt mijn in de Zwarte Zee

Een productentanker onder Liberiaanse vlag is zondag in de Zwarte Zee nabij het Bystroe-kanaal tussen Roemenië en Oekraïne op een mijn gebotst. De 6.620 dwt Ali Najafov , volgens scheepsdatabases eigendom van het Turkse Palmali, liep naar verluidt schade op aan de stuurboordzijde en ballasttanks zonder dat de bemanning gewond raakte. Veiligheidsadviseurs Ambrey zeiden dat de tanker zondag rond 08.00 uur lokale tijd de territoriale wateren van Oekraïne binnenvoer en op drift bleef buiten het Bystroe-kanaal. Het is maandag het kanaal binnengevaren met behulp van twee sleepboten die de haven van Vylkove uitvoerden. De 22 jaar oude tanker, die uit Georgië arriveerde, is het tweede schip deze maand dat getroffen is door een drijvende mijn nabij het Bystroe-kanaal. Op 6 oktober raakte een klein vrachtschip onder Turkse vlag, Kafkametler , een mijn 0,2 zeemijl ten zuiden van het laatste incident.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2023 16:22:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Het krachtigste zeilende vrachtschip ter wereld onthuld

Het bedrijf Berge Bulk, met als doel om tegen 2025 koolstofneutraliteit te bereiken, lanceerde tegen 2030 een emissievrij schip en wilde tegen 2050 een emissievrije vloot exploiteren. De vooruitgang is aanzienlijk geweest, en een theoretische vergelijking van de Berge Bulk-vloot van 2008 weerspiegelt een verlaging van de uitstoot met 46% door het gebruik van geïmproviseerde verf, energiebesparende apparaten (afgekort ESD's) zoals roerkanalen, evenals bijdragen van de zeegaande schepen. personeel bij het veiligstellen van marginale winsten. Berge Bulk gaat nu de tweede fase in, de toepassing van nieuwe technologie, aldus Marshall. Speerpunt voor de nieuwe technologie is de retrofit-installatie van de WindWings van BAR Technologies op de in 2018 gebouwde Newcastlemax droge bulkcarrier met een capaciteit van 210.000 ton, genaamd Berge Olympus. Met vier geïnstalleerde WindWings, die elk een aerodynamische overspanning hebben van ongeveer 37,5 meter hoog en 20 meter breed, is de Berge Olympus tot nu toe het krachtigste vrachtschip ter wereld. Het levert een besparing op van zes ton brandstof per dag op elk gemiddeld wereldwijd kanaal en vermindert in hetzelfde proces de CO2-uitstoot met ongeveer 19,5 ton per dag.

Berge Olympus gaat varen tussen China en Brazilië – een handelskanaal dat bekend staat om zijn optimale windomstandigheden. Er zijn verbeterde weerrouteringssystemen en oceaanvoorspellingssystemen gelanceerd, waardoor het gebruik van windenergie veel consistenter en veel beter geoptimaliseerd is. Naast de installatie van WindWings is Berge Olympus naar verluidt achteraf uitgerust met een uniek asgeneratorsysteem. Deze asgenerator wordt tevens aangedreven door de hoofdmotor en zorgt voor de levering van elektrische stroom aan het schip, waardoor brandstof wordt bespaard en de uitstoot wordt verlaagd. Met een capaciteit van 1 MW is het zo gedimensioneerd dat het de wens wegneemt om hulpmotoren op zee te gebruiken. Deze installatie is op zichzelf baanbrekend en vormt de afsluiting van een programma waarbij meerdere schepen achteraf zijn uitgerust met deze technologie. De doelstellingen voor de volgende stap van het Marshallplan zijn dezelfde als voorheen, maar er is een nog bredere portefeuille van ESD's en technologieën. Het bedrijf overweegt allerlei soorten brandstofopties, waaronder groene methanol, bio-methanol en ammoniak, legde Marshall uit, en kernenergie. Het bedrijf moet ook het evenwicht aanpakken, legde hij uit. Met dat doel voor ogen heeft het bedrijf systemen voor het afvangen van koolstof aan boord onderzocht en ook aanzienlijk geïnvesteerd in directe koolstofafvang en andere oplossingen, zoals het planten van 25 miljoen bomen om koolstof op te vangen.

De fase van het Marshallplan is gebaseerd op de nieuwe technologie ontwikkeld door BAR Technologies. De CEO van BAR Technologies, John Cooper, zei dat ze er trots op zijn leiding te geven aan de windondersteunde voortstuwing via de ontwikkeling van WindWings en via een gedeelde visie met Berge Bulk voor de lancering van het krachtigste zeilende vrachtschip ter wereld. Ze kunnen het zich niet veroorloven stil te staan bij het bedenken van duurzame oplossingen voor de grotere scheepvaartsector. Ze zijn ook van mening dat er nog veel meer moet worden gedaan om windenergie te benutten en de scheepvaart naar een efficiënter en groener tijdperk te duwen. Daartoe werken ze samen met veel scheepsontwerpers aan superieure hydrodynamica en aan nieuwe soorten accommodatieblokken. Yara Marine Technologies is een groot voorstander van BAR Technologies. Thomas Koniordos, CEO, zei dat door de wind ondersteunde voortstuwing langetermijnoplossingen zou kunnen bieden voor het traject van de scheepvaart naar een netto nulpunt. Ze zijn ook enthousiast om samen te werken met vertrouwde medewerkers als Berge Bulk en ervoor te zorgen dat de technologie zowel kan worden vervaardigd als geschaald volgens de hoge normen van de scheepvaart, waardoor een veerkrachtige en robuuste toeleveringsketen wordt gefaciliteerd die aan de eisen van de industrie kan voldoen.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2023 16:34:21    Onderwerp: Reageren met citaat

De tankertarieven zijn enorm gestegen sinds Hamas Israël heeft aangevallen

De kosten voor het transport van olie zijn op bijna elke reguliere handelsroute enorm gestegen in de week sinds Hamas Israël heeft aangevallen. Volgens gegevens van de Baltic Exchange in Londen stegen de vrachttarieven op 16 mondiale handelsroutes met gemiddeld meer dan 50% vergeleken met die van 9 oktober. De grootste winst in die periode was voor de verschepingen over de Middellandse Zee, die verdubbelden. De oorsprong van de rally komt voort uit een langdurige periode van zware exporten in de Golf van Mexico, en wordt nog versterkt door bezorgdheid over de mogelijkheid van ontwrichting als een conflict tussen Israël en Hamas andere producenten uit het Midden-Oosten aantrekt, aldus Halvor Ellefsen. een in Londen gevestigde directeur bij Fearnley's Shipbrokers UK Ltd. “De scheepvaart heeft historisch gezien geprofiteerd van geopolitieke onrust”, zegt John Kartsonas, managing partner bij Breakwave Advisors LLC, dat op de beurs verhandelde fondsen beheert die verband houden met de scheepvaart. “De drang om de energievoorziening veilig te stellen is het eerste waar handelaren aan denken als oorlogen of conflicten beginnen.” De tankerindustrie meet tarieven doorgaans in Worldscale-punten, waardoor eigenaren en bedrijven die hun schepen huren een gemakkelijke manier hebben om te onderhandelen over de kosten per ton op duizenden individuele handelsroutes. Het steeg maandag naar 219,44 punten in de Middellandse Zee, tegen 107,78 punten een week eerder.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 31 Okt 2023 17:05:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Kapitein gewond bij gewapende overval in Straat van Malakka

Het aan boord gaan van piraten komt regelmatig voor in de Straat van Malakka en Singapore, en komt meestal neer op kleine diefstallen gericht op zachte doelwitten: schroot dat wordt gestolen van gesleepte schepen of reserveonderdelen die van schepen worden gestolen. Hoewel bemanningsleden af en toe worden bedreigd, vluchten de overvallers meestal wanneer ze worden geconfronteerd, en verwondingen zijn relatief zeldzaam. Vorige week raakte de kapitein van een bulkcarrier echter gewond tijdens een maritieme overval in de Straat van Malakka. Volgens de Maritime and Port Authority (MPA) van Singapore werd het Maritime Rescue Coördinatiecentrum voor de regio vrijdagochtend om 04.30 uur op de hoogte gebracht van een aanhouding en overval op een bulker onder de vlag van de Marshalleilanden. Het schip bevond zich buiten de territoriale zee van Singapore en was op weg naar het oosten, richting Singapore. De MRCC gaf het schip opdracht voor anker te gaan voor de westkust van Singapore, zodat kustwachtofficieren aan boord konden gaan en het konden doorzoeken. De zoektocht leverde niets op.

De kapitein raakte gewond tijdens het incident en MPA zei dat zijn toestand stabiel was. Hij is voor behandeling aan land gebracht. De aard van het letsel werd niet beschreven. Volgens de wekelijkse statistieken van het ReCAAP Information Sharing Centre was het op zijn minst de derde gewapende overval vorige week waarbij een bulker betrokken was in de Straat van Malakka en Singapore. Op 23 en 24 oktober vonden nog twee incidenten plaats, waarbij beide overvallers betrokken waren die messen bij zich droegen. Eén van de gevallen resulteerde in de diefstal van scheepsvoorraden. Alles bij elkaar zijn er sinds januari 2023 minstens 62 incidenten van gewapende overvallen gemeld in de Straat, inclusief het aan boord gaan van vrijdag. De drie hotspots bevinden zich in Pulau Karimun, vlakbij de oostelijke ingang van de Straat van Malakka; Pulau Cula, nabij Phillip Channel in de zuidelijkste hoek van het verkeersscheidingsstelsel van de Straat; en Tanjun Tondong, vlakbij de oostelijke ingang van de Straat van Singapore. De overvallers werken meestal 's nachts en richten zich bij voorkeur op langzaam bewegende bulkers in de oostelijke richting, die dichter bij Indonesië ligt. “De ReCAAP ISC is bezorgd over het aanhoudende voorkomen van incidenten in de SOMS. Het Centrum adviseert schepen om verhoogde waakzaamheid te blijven betrachten bij het passeren van SOMS; en de kuststaten om de patrouilles en handhaving in het gebied op te voeren”, aldus de organisatie in een verklaring.

Gewapende overvallen van verschillende ernst in het SOMS-gebied. Hiervan hebben alleen Categorie 2-incidenten betrekking op mishandeling of letsel

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 31 Okt 2023 17:10:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Mijnenjagers voeren de patrouilles op na beschadigde onderzeese kabels

Het vlootcontingent van de Standing NATO Mine Countermeasures Group 1 (SNMCMG1) voert de patrouilles in de Baltische Zee op nadat twee onderzeese kabels tussen Estland en Zweden beschadigd waren. Nederland maakt deel uit van het squadron mijnenjagers van Zr.Ms. Vlaardingen. Om verdachte activiteiten tijdig aan het licht te brengen, houdt de alliantie de situatie in de Oostzee ook vanuit de lucht nauwlettend in de gaten. Hiervoor zijn maritieme verkenningsvliegtuigen, AWACS-radarvliegtuigen en drones ingezet. Sinds de sabotage van de Nord Stream-pijpleidingen in september 2022 heeft de NAVO de patrouilles nabij kritieke infrastructuur al versterkt. Eerder dit jaar zette de alliantie ook een coördinatiecel in om de onderzeese infrastructuur veilig te houden. De Vlaardingen heeft een bemanning van 35 personen en vaart sinds augustus voor de SNMCMG1. Ook is de Belgische BNS Crocus ingezet voor de NAVO-reactiemacht. De focus van de vloot omvat het opruimen van explosieven in de Oostzee. SNMCMG1 maakt deel uit van de NATO Response Force, de snelle reactiemacht van de NAVO. De marine levert voortdurend mijnenjagers aan de NAVO voor snel inzetbare vlootinzet. Hierdoor kan de alliantie rechtstreeks een beroep op hen doen voor militaire operaties.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 31 Okt 2023 17:15:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Smit gaat woensdag de gestrande veerboot Marco Polo redden

Smit Salvage is van plan om op woensdag 31 oktober de gestrande veerboot Marco Polo weer vlot te trekken. Omdat er later deze week slecht weer aankomt, moet het vlottrekken zo snel mogelijk plaatsvinden. De veerboot wordt naar de Stilleryd-haven in Karlshamn gebracht. Rederij TT-Line stelt dat vanwege de verplaatsing van de Marco Polo naar een nieuwe positie op 29 oktober en de later deze week te verwachten verslechterende weersomstandigheden een nieuw bergingsplan is opgesteld en gedeeld met de relevante autoriteiten. Binnen dit nieuwe bergingsplan krijgt het vlottrekken verder prioriteit. Smit bereidt momenteel onder toezicht en met steun van de Zweedse autoriteiten, in coördinatie en met hulp van TT-Line, alle beschikbare middelen voor ter ondersteuning van het drijfplan om de impact van het incident zo goed mogelijk te verzachten en verdere oliewinning te voorkomen. gemorst. De verwachting is dat deze werkzaamheden nog enkele uren zullen duren zodra het plan gereed is. De Zweedse kustwacht en het Zweedse transportbureau beoordelen nu de details van het bergingsplan en zodra ze hun opmerkingen hebben ingediend, kan de berging beginnen.

Olie lossen zodra het weer vlot is getrokken
Zodra de Marco Polo weer vlot komt, wordt hij naar een vooraf bepaalde ankerplaats gesleept, ongeveer 1 zeemijl ten zuidoosten van de huidige positie aan de grond, en wordt de resterende bunkerolie uit de nog niet vastgelopen tanks gelost. De bunkertanker Fram staat paraat voor deze operatie. De veerboot wordt vervolgens naar de Stilleryd-haven in Karlshamn gebracht, waar deze klaar staat om de veerboot te ontvangen.

De reactie op olierampen gaat door
Tot nu toe blijft de situatie van de Marco Polo dinsdag ongewijzigd. De Kustwacht gaat door met het winnen van olie op zee. Het lozen uit de Marco Polo is inmiddels gestopt. Er worden gieken gebruikt om de gemorste olie rond het schip op te vangen en te voorkomen dat deze zich verspreidt. De inspanningen om olie te verzamelen, zowel verder op zee als dicht bij de kust, gaan vandaag (31 oktober) door. De Kustwacht zet zowel boten als personeel met olieputten in om olie in het water op te vangen. In totaal heeft de Kustwacht zo’n 50 kuub olie en olieafval opgeruimd. De hoeveelheid olie die uit de Marco Polo is gemorst, is nog niet vastgesteld. De tijdens de aarding beschadigde brandstoftanks bevatten vóór het ongeval ongeveer 160 kubieke meter olie. De Kustwacht vliegt dinsdag opnieuw over het gebied om overzicht te krijgen van de situatie, maar slecht weer en lage bewolking bemoeilijken dit werk.

Marco Polo-stranding
Op zondag 22 oktober om 07.00 uur strandde de passagiersveerboot Marco Polo van TT-line ten zuiden van Karlshamn, in Pukaviksbukten, Zweden. De 75 passagiers en bemanningsleden bleven ongedeerd, maar zowel olie als diesel zijn in zee gelekt. Volgens de Zweedse kustwacht liep het schip aanvankelijk tweemaal aan de grond. Na de eerste gronding voer het schip verder terwijl het olie lekte gedurende een aantal zeemijl voordat het later opnieuw aan de grond ging en daar bleef steken tot zondag 29 oktober. Bij slecht weer kwam de veerboot vervolgens los, maar liep later op dezelfde dag weer aan de grond, waarna er meer olie uit het schip lekte. Op 25 oktober werden twee bemanningsleden van de Marco Polo beschuldigd van nalatigheid in het maritieme verkeer. Uit het strafrechtelijk onderzoek van de Kustwacht is gebleken dat er waarschijnlijk aanleiding is om te vermoeden dat er sprake is van een strafbaar feit tegen twee bemanningsleden die roekeloos hebben gehandeld in verband met de twee grondingen.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    KROONVAARDERSKNSM Forumindex -> KROONVAARDERS-KNSMFORUM Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 43, 44, 45
Pagina 45 van 45

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.