KROONVAARDERSKNSM
scheepvaart
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Herinnering aan de Stentor

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    KROONVAARDERSKNSM Forumindex -> KROONVAARDERS-KNSMFORUM
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cehemaje



Geregistreerd op: 26 Apr 2023
Berichten: 1
Woonplaats: Landsmeer

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2024 16:30:15    Onderwerp: Herinnering aan de Stentor Reageren met citaat

Laatste reis van de Stentor.

Ik weet niet meer wanneer het was maar deze reis staat nog in mijn geheugen gegrift. Ik vaarde als 1e kok. De kombuis was oud en voorzien van een oliekachel. Mij was bij vertrek verteld hoe het een en ander werkte. Ik was namelijk elektra gewend. Afijn de eerste keer dat ik dat ding aanstak gebeurde er niets. Even na lopen. Oliekraan open, deksel van de vuurbron, brandend papiertje er in en ....... Niks noppes nada. Tjonge wat was ik nu vergeten. Nogmaals proberen. Weer niets. Ik zag wel dat er steeds meer olie bij de brander kwam. Groter papiertje er in en deksel er op. Ik liep alles nog eens na en kwam tot de ontdekking dat ik vergeten was de luchttoevoer open te zetten. Dus de luchttoevoer open en whammmmm een grote steekvlam en de gietijzeren deksel vloog de lucht in. Miste mij gelukkig op een haar na. Ik had gewoon heel veel geluk gehad. Wel waren mijn wenkbrauwen weggebrand. Tjonge wat een reis. De Hobart (keukenmachine) begaf het ook. Gelukkig een machinist die dat ding weer aan de praat wist te krijgen. Want elke dag brood met de hand zetten was geen pretje. In Volos wist de bootsman nog bijna een winch uit het dek te trekken. Hij had bij het toppen van de boom niet in de gaten dat de boom niet hoger kon. Een matroos wist erger te voorkomen. Kopers kwamen in Volos aan boord en die vonden het een puik schip. Dus verkocht aan de Grieken. En nu als ik mijn wandeljas ophang moet ik weer aan dat schip denken. Een door mij van de Stentor geleend KNSM knaapje doet nog steeds dienst, maar dan wel bij mij thuis.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen







Geplaatst: 17 Feb 2024 16:30:15    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    KROONVAARDERSKNSM Forumindex -> KROONVAARDERS-KNSMFORUM Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.