KROONVAARDERSKNSM
scheepvaart
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 48, 49, 50 ... 55, 56, 57  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    KROONVAARDERSKNSM Forumindex -> KROONVAARDERS-KNSMFORUM
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4521
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2024 12:58:52    Onderwerp: Reageren met citaat

De inkomsten uit het Suezkanaal dalen met bijna de helft als gevolg van de Rode Zeecrisis

Volgens het Egyptische Al-Mal News blijkt uit gegevens die deze week over de afgelopen maand zijn vrijgegeven dat de inkomsten uit het Suezkanaal met 64,3% zijn gedaald tot ongeveer 337,8 miljoen dollar, vergeleken met 648 miljoen dollar die in mei 2023 werd geregistreerd. Het aantal schepen dat in mei het kanaal doorvoerde, daalde ook naar 1.111, wat lager is dan de 2.396 schepen die vorig jaar in een vergelijkbare periode overstaken. Als gevolg van het verminderde scheepsverkeer daalde het vrachtvolume dat door het Suezkanaal ging vorige maand met 68,5% tot ongeveer 44,9 miljoen ton. In mei 2023 bedroeg het totale vrachttonnage 142,9 miljoen ton. Volgens het Egyptische Al-Mal News blijkt uit gegevens die deze week over de afgelopen maand zijn vrijgegeven dat de inkomsten uit het Suezkanaal met 64,3% zijn gedaald tot ongeveer 337,8 miljoen dollar, vergeleken met 648 miljoen dollar die in mei 2023 werd geregistreerd.

Het aantal schepen dat in mei het kanaal doorvoerde, daalde ook naar 1.111, wat lager is dan de 2.396 schepen die vorig jaar in een vergelijkbare periode overstaken. Als gevolg van het verminderde scheepsverkeer daalde het vrachtvolume dat door het Suezkanaal ging vorige maand met 68,5% tot ongeveer 44,9 miljoen ton. In mei 2023 bedroeg het totale vrachttonnage 142,9 miljoen ton. Het hoofd van de Suezkanaalautoriteit, Osama Rabie, zei vorige week in mediaverklaringen dat de inkomsten uit het kanaal in januari daalden tot 428 miljoen dollar, vergeleken met 804 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar. Volgens het hoofd van de Suez Canal Authority Osama Rabie was het verkeer van schepen op de waterweg getuige van een daling van 30% vergeleken met dezelfde periode van 2023. Tijdens het fiscale jaar 2022/2023 bedroegen de opbrengsten van het Suezkanaal een recordbedrag van $9,4 miljard. De Suez Canal Authority (SCA) heeft de tariefkortingen uitgebreid voor een reeks schepen op geselecteerde langeafstandsvluchten. Aanvankelijk had SCA de tariefverlagingen al in januari ingevoerd, met enkele kortingen tot wel 75% voor producttankers en ruwe olietankers op reizen tussen Amerika en Azië. De nieuwe verlenging van de kortingstarieven zal geldig zijn tot het einde van het jaar en geldt voor twaalf categorieën schepen, waaronder bulkcarriers, containerschepen en LNG-schepen.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen







Geplaatst: 21 Jun 2024 12:58:52    Onderwerp:

Terug naar boven
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4521
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2024 13:10:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Het Oekraïense drone-succes vormt de Amerikaanse Pacific 'Hellscape'-strategie

Een SBU-oppervlaktedrone met de naam "Sea Baby" vaart in deze schermafdruk, afkomstig uit een hand-outvideo die op 16 augustus 2023 werd uitgebracht. Veiligheidsdienst van Oekraïne
Op een website van de Oekraïense veiligheidsdienst kunnen donoren waar ook ter wereld geld toezeggen voor de bouw van de geavanceerde “Sea Baby” onbemande maritieme drones van Oekraïne. Het is een strakke, professionele site die donoren de kans biedt zich aan te melden voor nieuwsbrieven of zelfs de drone zelf een naam te geven als ze de volledige kosten van $ 220.000 doneren. Het vaartuig is slechts zes meter lang en 60 cm hoog boven het waterniveau en kan tot 850 kg aan explosieven vervoeren over een afstand van wel 1.000 km (620 mijl), vaak grotendeels onopgemerkt dankzij het lage profiel en de stealth-functie. materiële constructie. Samen met de in eigen land geproduceerde Neptunus-antischipraketten, de kleinere maritieme ‘Magura’-drone en in het buitenland gemaakte raketten zoals de Britse ‘Storm Shadow’, hebben deze door speciale troepen bediende, op afstand bestuurbare aanvalsvaartuigen tot zinken gebracht of beschadigd wat Oekraïense analisten en functionarissen zeiden. zeg maar een derde van de Russische Zwarte Zeevloot. Nu, na een reeks aanvallen dichtbij en in de haven van Sebastopol op de door Rusland bezette Krim, zijn de meeste Russische zeestrijdkrachten veel verder westwaarts in de Zwarte Zee getrokken, naar de haven van Novorossiysk. Daardoor zijn ze veel minder in staat Oekraïens grondgebied te bedreigen, inclusief de belangrijke havenstad Odesa, en wordt het voor het Kremlin ook een stuk moeilijker om het nabijgelegen Moldavië militair te bedreigen. Misschien nog belangrijker is dat de dreiging die uitgaat van onbemande maritieme drones cruciale scheepvaartroutes heeft vrijgemaakt om een grotere graanexport vanuit Oekraïense havens mogelijk te maken. Vorige maand meldde scheepsinlichtingenbureau Lloyds List dat de buitenlandse graanladingen uit Oekraïense havens nu bijna terug waren op het niveau van voor de oorlog, hoewel veel schepen hun automatische identificatiesignalen uitschakelden terwijl ze door het oorlogsgebied voeren. Enkele succesvolle Russische schepen zijn onder meer gezonken fregatten, landingsvaartuigen en een zwaar beschadigde onderzeeër. Op het land veroorzaken vliegende drones die op afstand via een koptelefoon naar hun doelen kunnen worden bestuurd nu naar verluidt meer slachtoffers aan beide kanten in de oorlog tussen Rusland en Oekraïne dan conventionele artillerie – een grote technologische verschuiving die nu ook centraal staat in de VS. en geallieerde voorbereidingen voor een mogelijke oorlog in Azië.

'ONBEMANDE HELLSCHAP'
Op de Shangri-La Dialogue-veiligheidsconferentie vorige maand in Singapore nam het hoofd van het Indo-Pacific Command van het Amerikaanse leger de ongebruikelijke stap om de Washington Post opzettelijk te informeren dat geheime zwermen Amerikaanse en geallieerde drones nu de kern vormen van de Amerikaanse hoop China ervan weerhouden Taiwan binnen te vallen – of die invasie te verslaan als die zou plaatsvinden. “Ik wil de Straat van Taiwan veranderen in een onbemand hels landschap met behulp van een aantal geheime capaciteiten, zodat ik hun leven een maand lang volkomen ellendig kan maken, wat mij tijd geeft voor de rest van alles”, vertelde admiraal Samuel Paparo aan Post-columnist Josh Rogin. aan de zijlijn van het evenement. Zijn opmerkingen werden in de hele regio en daarbuiten opgepikt. Onbemande systemen – waaronder enkele waarvan het bestaan niet publiekelijk wordt besproken of waarvan het bestaan niet wordt erkend – zouden elke eerste invasiegolf verslaan en tijd winnen voor Amerikaanse en geallieerde versterkingen, zei hij. De regering-Biden heeft die boodschap ook ondersteund met enkele zeer openbare wapenverkopen. Maandag maakte het Amerikaanse Defense Security Cooperation Agency bekend dat het ministerie van Buitenlandse Zaken de verkoop van meer dan duizend Switchblade 300 en ALTIUS 600M hangmunitie aan de Taiwanese strijdkrachten had goedgekeurd. Beide typen, ook wel ‘zelfmoorddrones’ genoemd, zouden in potentieel grote aantallen tegen Chinese schepen kunnen worden gevlogen in het geval van een invasie. Andere drones die dichter bij de Chinese kust worden gelanceerd vanaf door Taiwan bezette eilanden zoals Kinmen, zouden ook grote schade kunnen aanrichten aan de nabijgelegen Chinese militaire en haveninfrastructuur, suggereren analisten. Een dergelijke campagne zou waarschijnlijk worden gevoerd in combinatie met meer conventionele hightechraketten. Vorige maand oefenden de VS met het inzetten van zowel drones als landraketten op de Filipijnen, waar ze een significante invloed zouden kunnen hebben op een conflict in Taiwan of op een verdere escalatie tussen China en de Filipijnen over de omstreden Tweede Thomas Shoal in de Zuid-Chinese Zee.

AANVALSBREKER'
De term ‘hellscape’ werd voor het eerst gebruikt door Paparo’s voorganger als hoofd van het Indo-Pacific Command, admiraal John Aquilino, die afgelopen augustus op de conferentie van de National Defense Industrial Association in Washington vertelde dat zijn troepen hadden gewerkt aan de integratie van onbemande capaciteiten op een manier die het mogelijk zou maken hem binnen een periode van 24 uur 1.000 doelen te raken. Dat omvatte onder meer het samenwerken met het Defense Advanced Research Project Agency aan een datacrunchprogramma genaamd ‘assault breaker’ en het integreren van bestaande commerciële technologie. De Amerikaanse vice-minister van Defensie Kathleen Hicks gebruikte dezelfde conferentie om het ‘Replicator’-programma van het Pentagon uiteen te zetten, ontworpen om tienduizenden goedkope, geavanceerde wegwerpdrones te bouwen om de productiecapaciteit van China in tijden van oorlog te overtreffen. “Replicator” en “Hellscape” lijken beide sinds vorig jaar verder te zijn geëvolueerd en ontwikkeld. Oekraïense functionarissen zeggen dat Amerikaanse tegenhangers hen hebben verteld dat er bepaalde technologieën zijn die ze niet met Kiev willen delen of in de Zwarte Zee willen gebruiken om ervoor te zorgen dat deze geheim blijven voor een toekomstige bredere oorlog.

Eerder dit jaar klaagden bronnen uit de defensie-industrie en enkele Amerikaanse functionarissen bij Reuters dat de adoptie van drones in de VS was vertraagd door omslachtige militaire processen die nog steeds gericht waren op grotere systemen zoals oorlogsschepen die jaren nodig hebben om te bouwen. Deze innovatie versnelt echter steeds meer – hoewel sommige analisten zeggen dat het opmerkelijk is dat de snelle adoptie van maritieme drones in Oekraïne vooral werd gestimuleerd door de veiligheidsdiensten en speciale troepen, en niet zozeer door de reguliere marine. Er komen nu meerdere nieuwe soorten van dergelijke wapens op de markt. Deze week onthulde de Duitse wapenfabrikant Rheinmetall een aangepaste zeecontainer vol met 126 ‘HERO’-aanvalsdrones die in grote aantallen in massa konden worden geproduceerd en gepositioneerd om bredere defensieve posities te ondersteunen. De Baltische staten, Polen, Finland, Zweden en Noorwegen hebben al gesproken over het gebruik van dergelijke technologie als onderdeel van een ‘drone-muur’ langs de grens met Rusland om aanvallen af te schrikken. Van Rusland, China en andere potentiële Amerikaanse tegenstanders wordt ook verwacht dat ze middelen in soortgelijke uitrusting steken. Deze maand lijken de door Iran gesteunde Houthi-troepen van Jemen voor het eerst met succes onbemande maritieme drones te hebben afgevuurd, waarbij het onder Liberiaanse vlag varende koopvaardijschip “Tutor” is beschadigd, dat naar verluidt dinsdag is gezonken nadat het door haar bemanning in de steek was gelaten.

De video van dat incident leek een veel fundamentelere speedboot te tonen dan de door Oekraïne gebruikte drones, waaronder minstens één nagebootste menselijke figuur. Sindsdien melden Amerikaanse en geallieerde zeestrijdkrachten in de regio dat ze nog minstens twee van dergelijke schepen tot zinken hebben gebracht voordat ze een doel bereikten. Defensiefunctionarissen en industrieanalisten erkennen beiden dat de enorme snelheid waarmee de technologie zich ontwikkelt op zichzelf een probleem is.
Zelfgerichte maritieme, lucht- en landdrones zijn steeds meer afhankelijk van ‘edge computing’, waarbij een groot deel van de analyse van informatie op het platform zelf wordt gedaan om de hoeveelheid gegevens die naar een hoofdkwartier moet worden teruggestuurd tot een minimum te beperken. Even snel evolueren echter nieuwe jamming-technologieën en andere anti-drone-maatregelen die ooit effectieve systemen snel overbodig kunnen maken. Eén manier om dat risico te beperken is het plaatsen van kunstmatige intelligentie op platforms, zodat deze hun eigen targetingbeslissingen kunnen nemen. Een andere – hoewel veel minder bruikbare op zee – is het gebruik van directe besturingskabels. Sommige Russische drones die in Oekraïne zijn vastgelegd, volgen meer dan een kilometer kabel, waardoor ze veel minder kwetsbaar zijn voor storing. Deze tactieken werken mogelijk minder goed over grote afstanden op zee. Onbemande wapens hebben bijgedragen aan de overwinning van Azerbeidzjan in de oorlog van 2020 met Armenië over Nagorno-Karabach, en zijn sindsdien aanzienlijk geëvolueerd, evenals na Vladimir Poetins grootschalige invasie van Oekraïne in februari 2022. Tegen het einde van dit decennium kunnen dergelijke wapens de toekomst van de wereld hebben bepaald.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4521
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 27 Jun 2024 22:31:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Filipijnen zeggen dat 78 bemanningsleden weigerden om door de Rode Zee te varen, terwijl het verbod werd uitgebreid


De Filipijnen zetten stappen om te voorkomen dat hun zeevarenden aan boord gaan van schepen die de Rode Zee doorkruisen en in de Golf van Aden bij Jemen varen. Tijdens een persconferentie op dinsdag in Manilla heeft het Department of Migrant Workers de stappen gedetailleerd beschreven die het van plan is te nemen om zijn eerdere richtlijnen uit te breiden naar de scheepvaartsector om de veiligheidsbescherming uit te breiden voor haar burgers die aan boord van commerciële schepen werken als reactie op de laatste escalaties door de scheepvaartindustrie. Houthi-militanten in Jemen.
Afdelingssecretaris Hans Cacdac benadrukt dat de meerderheid van de zeevarenden op het autoschip Galaxy Leader , dat in november 2023 door de Houthi in beslag werd genomen, Filipijns zijn, net als de 22 bemanningsleden aan boord van de bulkschepen Tutor die door de Houthi tot zinken werden gebracht en de True Confidence die afgelopen weekend werd aangevallen. De Filipijnen regelden de repatriëring van de 21 overlevende bemanningsleden van de Tutor nadat het schip was verlaten en Cacdac zei dat ze de 27 Filipijnse bemanningsleden van de True Confidence zullen verwijderen wanneer het de haven bereikt na de recente aanval.

Cacdac meldde vorige maand dat het departement een verbod overweegt voor alle Filippijnse zeevarenden die werken op schepen die de Rode Zee doorkruisen. Hij vertelde dinsdag op de briefing dat het een complexe situatie is. Ze voeren veiligheids- en risicobeoordelingen uit met de industrie en partners, waaronder de Filippijnse marine en kustwacht. Filippino's vormen een van de grootste groepen zeevarenden die in de commerciële sector werken. Als eerste stap kondigde Cacdac aan dat ze zich zouden richten op de drie rederijen die de schepen bezaten of beheerden, waaronder Evalend Shipping uit Griekenland, die de Tutor exploiteerde . Hij specificeerde niet hoe uitgebreid het verbod zou zijn met betrekking tot de Galaxy Leader , die wordt beheerd door Ray Car Carriers en banden heeft met Zodiac Maritime, het Eyal Ofer-bedrijf gevestigd in het VK met uitgebreide scheepvaartbelangen. De True Confidence is eigendom van Griekenland en heeft zijn ISM-management in Cyprus. Filipino's zullen worden uitgesloten van het varen op schepen van deze bedrijven die door of nabij de Rode Zee varen.

Het ministerie zal proberen het verbod uit te breiden en Cacdac zei dat ze de gegevens van andere schepen die het doelwit zijn van de Houthi, zullen onderzoeken. Hij verwacht dat de lijst met schepen die betrokken zijn bij het verbod nog langer kan worden. Ze willen ook van reders eisen dat ze bevestigingsbrieven indienen dat ze geen Filippijnse zeelieden naar de Rode Zee of de Golf van Aden in dienst zullen nemen. Het ministerie heeft twee eerdere acties ondernomen, waaronder in maart 2024 de aanbeveling dat schepen van de Rode Zee-routes afweken. De maand daarop verboden ze specifiek de inzet van Filipino's op passagiers- of cruiseschepen die de Rode Zee doorkruisen, verwijzend naar het grote aantal mensen dat normaal gesproken op deze schepen zit. Als gevolg van de acties van de International Transport Workers' Federation en het International Bargaing Forum eisen de Filipijnen ook dat alle scheepseigenaren de Filippijnse bemanningsleden op de hoogte stellen als het schip de Rode Zee gaat doorkruisen. Zeevarenden moeten de mogelijkheid krijgen om het schip te verlaten.

Cacdac meldt tot nu toe dat 78 Filipijnse zeevarenden hebben geweigerd te varen vanwege geplande doortochten in de zone met een hoog risico. Hij waarschuwde ook dat ze meldingen hebben ontvangen dat sommige zeevarenden niet voldoende tijd hebben gekregen om het recht uit te oefenen om te weigeren te varen. Hij zei dat reders het tijdselement van de kennisgeving moeten verbeteren en zei dat ze maatregelen zouden overwegen tegen schepen die geen adequate kennisgeving hebben gedaan. Het ministerie benadrukt dat het geen "absoluut verbod" is, aangezien Filipijnse zeevarenden op andere schepen van deze bedrijven kunnen varen die de risicozones niet binnenvaren. Ze zijn echter van plan om de bestaande regels verder te wijzigen om Filipijnse zeevarenden betere bescherming te bieden.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4521
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 27 Jun 2024 22:39:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Kleine brand breekt uit aan boord van 's werelds grootste cruiseschip

Het grootste cruiseschip ter wereld, de onlangs opgeleverde Icon of the Seas, raakte dinsdag betrokken bij een 'kleine brand' terwijl het in de haven van Costa Maya, Mexico, lag. De brandweerteams van de bemanning verzamelden zich en blusten het vuur snel. Er vielen geen gewonden en het incident had minimale impact aan boord, bevestigde operator Royal Caribbean. De brand veroorzaakte een korte stroomuitval totdat de noodstroomvoorziening weer beschikbaar was, aldus de cruisemaatschappij. Sommige passagiers schatten de duur van de stroomuitval op ongeveer 20-60 minuten, met af en toe stroomuitval. Eén persoon legde beelden vast van een kleine pluim zwarte rook die uit een van de dubbele schoorstenen van het schip kwam, en meerdere meldden op sociale media dat ze "rillingen" voelden rond het moment dat de stroom uitviel. Passagiers werden gewaarschuwd voor een lopend incident en op de hoogte gehouden, maar werden nooit opgeroepen voor noodgevallen. De brand had geen invloed op de route van Icon of the Seas en het schip is vertrokken uit Costa Maya op weg naar Cozumel.

Kleine branden komen af en toe voor bij alle maritieme operators, en cruiseschepen vormen daarop geen uitzondering. Eerder dit jaar dwong een brand in de uitlaatpijp aan boord van Carnival Cruise Lines' schip Carnival Freedom de operator om meerdere afvaarten te annuleren en het schip om te leiden naar een scheepswerf voor reparaties. Icon of the Seas is een gloednieuw schip en is op 27 januari in commerciële dienst genomen. Het schip is bijna 1.200 voet lang en kan maximaal 7.600 passagiers vervoeren. Daarmee is het groter dan de meeste Amerikaanse steden als het een volledige bemanning aan boord heeft. Het schip verloor al eens eerder stroom, op 19 mei , volgens cruise-enthousiastelingenwebsite Cruise Hive. Tijdens dat incident bevond de Icon zich op zee en het stroomverlies omvatte een tijdelijk verlies van voortstuwing.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4521
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 1 Jul 2024 11:23:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Bulker stuit op zwerm onbemande boten voor de kust van Jemen

Een Houthi-jager verlaat het schip vanaf een op afstand bestuurbare droneboot en laat het in een onbemande configuratie navigeren
In een zorgwekkende nieuwe ontwikkeling voor de veiligheid van de koopvaardij in de Rode Zee heeft een bulkschip melding gemaakt van een ontmoeting met een grote zwerm verdachte kleine vaartuigen voor de kust van Mokha, Jemen, waarvan sommige onbemand leken. De afgelopen zeven jaar hebben de Houthi-rebellen in Jemen onbemande geïmproviseerde explosieven (WBIED's) ontwikkeld, met hulp van de strijdkrachten van Iran. De Houthi's hebben deze bommenboten met wisselend succes gebruikt, eerst tegen Saoedische maritieme belangen en meer recentelijk tegen de internationale koopvaardij. Een nauwelijks vermomde 'vissersboot' sloeg op 12 juni de bulker Tutor in de Rode Zee aan en schakelde deze uit, waarbij één bemanningslid om het leven kwam en de machinekamer onder water kwam te staan. De groep keerde terug met een andere bommenboot om verdere schade aan te richten, en Tutor zonk uiteindelijk (na aanvullende Houthi-interventie). De groep claimde op 27 juni ook een aanval op de bulkcarrier Seajoy . In deze eerdere ontmoetingen hebben op afstand bestuurbare Houthi-bomboten één voor één aangevallen . Zondag liet de bulker Summer Lady UK Maritime Trade Operations (UKMTO) weten dat ze was benaderd door een vloot van verdachte kleine vaartuigen, bestaande uit een mengsel van "snelle boten en kleinere boten van het kajaktype". Het leek erop dat meerdere schepen in de groep onbemand waren, een teken van mogelijke capaciteit voor zelfmoorddrones.

De kapitein van Summer Lady meldde dat deze verdachte vaartuigen een uur in de buurt van het schip bleven voordat ze het gebied verlieten. De bulker bleef ongedeerd en zette koers naar de volgende aanloophaven. Later op de dag maakte het Amerikaanse Centrale Commando bekend dat Amerikaanse troepen drie onbemande oppervlakteschepen in de Rode Zee hadden vernietigd. De aankondiging van CENTCOM specificeerde niet of deze onbemande boten verband hielden met de ontmoeting met de Summer Lady , maar zei dat de doelen "een onmiddellijke bedreiging vormden voor de Amerikaanse en coalitietroepen, en koopvaardijschepen in de regio." Zondag publiceerde een woordvoerder van de Houthi's een video waarin de eerste glimp van de operationele tactieken van de groep voor op afstand bestuurde boten te zien is, hieronder. In de demonstratie manoeuvreert een bemande speedboot met bemanningsleden agressief tussen een reeks boeien (tijdmarkering 1:30). Op een vooraf bepaalde locatie springen de operators van de achtersteven en blijft de boot op eigen houtje manoeuvreren, met begeleiding op afstand.


KLIK HIER OM DE VIDEO TE BEKIJKEN
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4521
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 1 Jul 2024 11:33:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Overstappen van carrier-aanvalsgroepen om het bevel over de zeeën te winnen

Oorlogsschepen van Destroyer Squadron 23 varen door de Stille Oceaan, 2020 (USN-bestand)Oorlogsschepen van Destroyer Squadron 23 varen door de Stille Oceaan
De Amerikaanse marine en haar bondgenoten hebben al meer dan dertig jaar onbetwiste controle over de oceanen van de wereld. Maar de Volksrepubliek China (PRC) streeft ambitieus naar de ontwikkeling van haar leger om te kunnen concurreren met de VS, met name op maritiem gebied. De PRC heeft geïnvesteerd in een grote marine, een landgebaseerde mobiele raketmacht met langeafstandswapens tegen schepen en een gemoderniseerde luchtmacht. Deze investeringen in militaire opbouw en modernisering tonen de urgentie van de PRC om eerder dan later klaar te zijn voor een conflict. President Xi heeft het Volksbevrijdingsleger (PLA) verteld om klaar te zijn voor een invasie van Taiwan in 2027.1 Het Amerikaanse leger, met name de marine, toont echter niet hetzelfde gevoel van urgentie. Decennia van strijd tegen opstandelingen hebben de aandacht van de marine afgeleid van haar oorspronkelijke doel: het vestigen en behouden van het commando over de zeeën door middel van vlootoorlogvoering. Sinds de Tweede Wereldoorlog is de marine haar voornaamste middel om het commando over de zeeën te grijpen de carrier group. Het oorlogsvoeringsconcept van de dienst, Distributed Maritime Operations (DMO), is echter fundamenteel gebaseerd op een andere set van capaciteiten en krachtpakketten. De Tri-Service Maritime-strategie – Advantage at Sea – definieert DMO als “een operationeel concept dat de principes van distributie, integratie en manoeuvre benut om massaal overweldigende gevechtskracht en effecten te bereiken op het moment en de plaats van onze keuze.”2 Om effectief een oorlog tegen een gelijke concurrent te winnen, zou de marine moeten overstappen op de decentralisatie en distributie die inherent zijn aan DMO door de oppervlaktevloot in staat te stellen het voortouw te nemen bij het nastreven van zeecontrole.

De uitdaging om te decentraliseren en te distribueren
Decentralisatie van gevechtskracht is vereist om effectieve DMO uit te voeren. Volgens de logica van de gedenkwaardige kapitein Wayne Hughes, streeft DMO ernaar om het operationele voordeel van effectief schieten eerst veilig te stellen.3 Het kan een goede aanval mogelijk maken en vervolgens de vereiste voor een goede verdediging verminderen. Generaties marineofficieren zijn echter volwassen geworden door hun carrières met behulp van het carrier-centric Composite Warfare Commander (CWC)-construct. Dit construct is inherent aan het gebruik van de CSG als het primaire element van marinemachtsprojectie, maar het staat op gespannen voet met de bredere principes van DMO op vlootniveau. Sinds de Golfoorlog is het CSG-werkgelegenheidsmodel geëvolueerd naar een beheerde verdediging van een vliegdekschip (High-Value Unit – HVU) om uiteindelijk de capaciteiten van de carrier air wing te behouden. De platforms en wapens in de huidige oppervlaktevloot zijn die welke zijn geoptimaliseerd om de CWC-constructie te ondersteunen als onderdeel van een CSG. Het zijn relatief korteafstandswapens die afhankelijk zijn van uitstekende platforms om ze in grote hoeveelheden te leveren. Afgezien van de air wing, worden de bewapening, disposities en rollen van de overige platforms in de CSG voornamelijk aangestuurd door defensieve imperatieven.

Kapitein Bill Shafley betoogde dat "zoals het DMO-concept suggereert, de desaggregatie van de CSG nu wordt aangestuurd door dodelijkheid en overlevingsvermogen."4 De essentie van DMO zou moeten zijn om gevechtskracht te distribueren en te decentraliseren op basis van de langeafstandsvuurcapaciteit van oppervlaktestrijders. Het overgrote deel van de kruisraketvuurkracht en verticale lanceercelcapaciteit van de marine wordt ingezet door de oppervlaktevloot, die een aanzienlijk aantal platforms bedient in vergelijking met het handjevol kapitale schepen in de vloot. Maar de oppervlaktevloot mist momenteel de langeafstandswapens die nodig zijn om massaal anti-scheepsvuurkracht te gebruiken in gecoördineerde offensieve aanvallen zoals voorzien door DMO. De distributie van schepen die nog steeds aan een CSG zijn toegewezen, is niet DMO in de volle zin van het woord, maar eerder een CSG die over grotere afstanden is verspreid, terwijl er nog steeds gebruik wordt gemaakt van een gecentraliseerd model van commando en controle in de vorm van CWC. De levensvatbaarheid van de CSG in een omgeving met een hoge dreiging hangt af van een eerste campagne van DMO, die de voorwaarden stelt en een permissievere operationele omgeving creëert voor eenheden met een hoge waarde. Krachten die onder DMO opereren, moeten in staat zijn om door te dringen in de wapengevechtszone van een tegenstander en risico's te nemen die eenheden met een hoge waarde niet kunnen. Het vastbinden van de oppervlaktevloot aan de verdediging van het kapitaalschip belemmert daarom het bredere operationele potentieel van de vloot en vermindert de mate van fysieke distributie die mogelijk is. Om het volledige potentieel van DMO te realiseren, moet de marine haar aandacht afwenden van platforms en zich concentreren op de onderliggende wapens en effecten die de cruciale faciliterende capaciteiten opleveren. Zoals Dmitry Filipoff opmerkt: “Het vermogen om vuur te combineren tegen oorlogsschepen hangt sterk af van de eigenschappen van de wapens zelf. Deze eigenschappen bieden een waardevol raamwerk voor het definiëren van het aggregatiepotentieel van individuele wapens en het vermogen van de bredere strijdmacht om massale branden te veroorzaken. de weg geëffend voor nieuwe strijdkrachtpakketten op vlootniveau die minder gericht zijn op kapitaalschepen die de marine zich moeilijk kan veroorloven te verliezen.

Effectieve DMO vereist langeafstandsbranden
Het vermogen om een vijandelijke marine de kans op een beslissend openingssalvo te ontzeggen, hangt af van een vloot met een superieure first strike-capaciteit. De Amerikaanse zeestrijdkrachten hebben echter geen zinvolle, langeafstands anti-scheepswapens die ze op een gedistribueerde manier kunnen inzetten, omdat de vloot voornamelijk is afhankelijk van de geconcentreerde vuurkracht van de luchtvleugel. Deze kritieke afhankelijkheid van de korteafstands anti-scheepsvuur van de vliegdekschepen beperkt de mate waarin de marine DMO effectief kan uitvoeren aanzienlijk. In zijn artikel "DMO - A Salvo Equation Analysis" merkte kapitein Anthony Cowden (ret.) op dat: “het enige punt van falen voor een gedistribueerde macht is het vermogen om een aanval op een andere macht te coördineren. Deze coördinatie wordt nog complexer met een grotere spreiding van iemands macht, en nog complexer wanneer de macht van de vijand gedistribueerd is. Als de gedistribueerde macht hun vuur niet kan coördineren, verliezen ze in elk scenario.”6

Dit wijst erop hoe de marine ervoor moet zorgen dat zij over de vereiste langeafstands-anti-scheepswapens beschikt en over de netwerken om deze te begeleiden, zodat zij over een verscheidenheid aan veerkrachtige opties voor maritieme aanvallen beschikt. Zonder de juiste langeafstandswapens wordt de levensvatbaarheid van DMO ernstig aangetast, omdat de strijdkrachten moeite zullen hebben om effectief van elkaar te verdelen en het vermogen te behouden om de vuurkracht te concentreren. Dit is de situatie waarin de Amerikaanse marine zich vandaag bevindt met haar CSG-centrische paradigma dat slechts een kleine hoeveelheid anti-scheepsvuurkracht bevat die bijna volledig geconcentreerd is in het vliegdekschip. Zoals Filipoff opmerkt in zijn artikel waarin hij de huidige tekortkomingen van de Amerikaanse anti-scheepsvuurkracht beschrijft en de uitdagingen van het gebruik van de luchtvleugel om oorlogsschepen tot zinken te brengen, “zou het betekenen dat we in het reine moeten komen met de manier waarop de overgrote meerderheid van de strijdmachtstructuur en raketten van de Amerikaanse marine Het arsenaal is nauwelijks in staat moderne marineformaties te bedreigen met anti-scheepsvuurkracht.”7 Dit gebrek aan wapens vanuit een bereik- en kwantiteitsperspectief belemmert de juiste implementatie van DMO ernstig. De marine heeft enkele bescheiden vooruitgang geboekt bij het vergroten van de dodelijkheid van haar oppervlakteschepen, vooral nu de SM-6 de mogelijkheid heeft om in een anti-oppervlaktemodus te opereren. De meest voorkomende variant van de SM-6, met een bereik van ongeveer 240 mijl, wordt echter nog steeds ruimschoots overtroffen door de YJ-18 van de Chinese oppervlaktevloot, met een bereik van 530 mijl.8 Hoewel nieuwere varianten van SM-6 en Tomahawk wordt verwacht dat ze anti-scheepscapaciteiten op veel langere afstanden zullen bieden, is het twijfelachtig of schepen de capaciteit zouden hebben om een betekenisvolle hoeveelheid van deze wapens voor deze taken te vervoeren, aangezien de noodzaak om VLS-ladingen sterk te richten op defensie wordt aangedreven door het hoofdschip -centrisch ontwerp van de huidige Amerikaanse marineoperaties en strijdkrachtverpakking.

De Type-055 geleide raketjager Wuxi van de PLA Navy stoomt naar een aangewezen zeegebied tijdens een maritieme trainingsoefening.
De overgang naar oppervlakteschepen geladen met offensieve langeafstandswapens verandert substantieel het algemene belang van elke individuele strijder. Oppervlakteschepen zullen niet langer eenvoudigweg een defensieve aanvulling zijn op het vliegdekschip en zijn luchtvleugel. Binnenkort zullen oppervlakteschepen over de vuurkracht beschikken om zeecontroleoperaties uit te voeren, en op manieren die agressiever kunnen zijn dan wat verstandig is voor kapitaalschepen. De overgang naar vloten met als middelpunt talloze verspreide oppervlakteschepen die belangrijke offensieve missies uitvoeren, terwijl ze op aanzienlijke afstanden van het dichtstbijzijnde Amerikaanse hoofdschip opereren, is de ware essentie van DMO.

Conclusie
De bedoeling van DMO zou niet moeten zijn om de CSG irrelevant te maken, maar eerder om ervoor te zorgen dat er niet op de CSG wordt vertrouwd als de enige voorhoede van de zeecontrole in de beginfase van een high-end conflict tegen een gelijkwaardige concurrent. DMO moet de besluitvorming van tegenstanders vertragen en verslechteren, terwijl hen de kans wordt ontzegd om als eerste in actie te komen. Het gaat om het opzetten en in stand houden van tijdelijke zeecontrole voor operationele behoeften en het ontkennen van de zee in alle andere gevallen. De overgang van het gebruik van de luchtvleugel om de zeecontrole te vervolgen betekent het volledig omarmen van de ware manifestatie van DMO: dodelijke, verspreide oppervlakteschepen die langeafstandsbranden over brede geografische ruimtes kunnen combineren. Gezien de stand van zaken op het gebied van de ontwikkeling en aanschaf van wapens is het gebrek aan vooruitgang bij de marine bij de implementatie van het DMO-concept echter zorgwekkend. Tegen een vergelijkbare concurrent zal het juiste type langeafstandswapens, in voldoende aantallen ingezet om effectieve DMO te ondersteunen, de overlevingskansen van de vloot vergroten en haar vermogen verzekeren om het initiatief te behouden door eerst effectief te schieten. Deze overgang van het al lang bestaande spiergeheugen van gevechten onder de CWC-constructie naar een concept van het gebruik van grote aantallen gecoördineerde maar gedistribueerde oppervlakte-eenheden om vuur te lanceren zal essentieel zijn voor het winnen van moderne vlootoorlogvoering.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4521
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 2 Jul 2024 15:09:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Kapitein van Iraanse schaduwtanker verdwijnt enkele dagen voor Indonesisch proces

Arman 114 (links) werd in juni 2023 betrapt op het illegaal overbrengen van olie naar een andere schaduwtanker
Een rechtbank in Batam, Indonesië, heeft de rechtszaak en het voorlezen van het vonnis uitgesteld in een zaak van een tanker die betrapt werd op het uitvoeren van een illegale olie-overdracht van schip naar schip en beschuldigd werd van het veroorzaken van vervuiling nadat de kapitein van het schip vijf dagen voor de geplande zitting van de rechtbank verdween. Het is de laatste wending in een zaak die meer dan een jaar geleden begon en zelfs nu nog is het eigenaarschap van de tanker onduidelijk. De kapitein van de tanker Arman 114 (300.579 dwt), Mahmoud Abdelaziz Mohamed Hatiba (43 jaar oud en vermoedelijk Egyptisch staatsburger), riskeerde zeven jaar gevangenisstraf en een boete van meer dan $ 305.000. Als hij de boete niet zou betalen, zou er nog eens zes maanden gevangenisstraf aan zijn straf worden toegevoegd. Aanklagers vragen de rechtbank ook om de ruwe olietanker in beslag te nemen en deze te veilen, samen met de lading aan boord. Volgens de eerste rapporten in 2023 was er meer dan 272.000 metrische ton ruwe olie aan boord, hoewel latere rapporten zeggen dat het iets minder dan 167.000 metrische ton lichte ruwe olie is.

Verschillende entiteiten presenteerden zich bij de rechtbank en beweerden de order van de tanker te zijn, terwijl de Iraanse ambassade in Jakarta het eigendom ontkende en zei dat het schip eigendom is van een Iraanse burger. De Arman 114 , gebouwd in 1997, is herhaaldelijk verschenen op watchlists van verschillende organisaties die ervan worden beschuldigd dat ze worden gebruikt om Iraanse olie te smokkelen. Het schip zou in Iran zijn geregistreerd, maar het is volgens de databases al jaren niet meer geïnspecteerd en het beheer en de verzekering zijn onbekend. In juni 2023 ontdekte de Indonesische kustwacht het schip voor anker met een tweede tanker met de naam S Tinos en die meldde geregistreerd te zijn in Kameroen. Het schip gebruikte echter de identiteit van een tanker die vijf jaar eerder was gesloopt. Geen van beide schepen voerde een vlag en zond nauwkeurige AIS-gegevens uit. De Arman 114 gaf op dat moment een positie weer in de Rode Zee. Toen de schepen werden ontdekt , suggereren rapporten dat ze probeerden te vluchten en de Maleisiërs hielpen de Indonesische autoriteiten bij het stoppen van de Arman 114. Het schip werd vastgehouden met in totaal 29 mensen aan boord, inclusief de vrouw en het kind van de veiligheidsofficier. De bemanning zou afkomstig zijn uit Iran en Egypte. Ze werden ook vastgehouden in Batam met rapporten dat ze aan land waren gekomen zonder de juiste papieren.

Drie maanden nadat de schepen waren ontdekt, voegden Indonesische aanklagers in oktober 2023 aanklachten toe voor het dumpen van afval. Volgens rapporten testten ze de olie die in het water werd aangetroffen en stelden vast dat het afkomstig was van de Arman 114. Sommige rapporten zeggen dat de kapitein de bemanning had bevolen om olieachtig water overboord te gooien. Kort voor de hoorzitting die gepland stond voor vorige week, bevestigde het kantoor van de procureur-generaal dat het bezoek had gehad van de Iraanse ambassade met het verzoek om het schip en de lading vrij te geven. Iraanse functionarissen ontkenden het eigendom van de tanker of de lading aan boord. De rechtbank ging in reces nadat de kapitein zich niet meldde voor de hoorzitting en zal nu op 4 juli weer bijeenkomen. De rechtbank heeft bevolen dat als de kapitein kan worden gevonden, hij moet worden vastgehouden terwijl aanklagers erop aandringen dat de rechtbank doorgaat met de inbeslagname van het schip en de lading. Het is onduidelijk of een van de andere bemanningsleden mogelijk wordt aangeklaagd voor de overdracht, vervuiling en pogingen om een valse identiteit te tonen en te vluchten voor de autoriteiten.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4521
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 2 Jul 2024 15:15:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Eén gewonde bij overval op zwaar vrachtschip voor de kust van Batam

Verdachte van overval op video vastgelegd aan boord van Dongbang Giant No. 6
De Indonesische maritieme veiligheidsdienst Baklama heeft melding gemaakt van een nieuwe gedurfde overval op zee bij de Riau-eilanden. Deze overval is het zoveelste voorbeeld van een reeks misdaden waarbij reserveonderdelen van de machinekamer van koopvaardijschepen waren betrokken. In de vroege uurtjes van 25 juni deed het Koreaanse zware vrachtschip Dongbang Giant No. 6 een noodoproep bij een ankerplaats voor de Kabil-wijk van Batam, ten zuiden van de Straat Singapore. Om 03:30 lokale tijd meldde de bemanning dat twee niet-geïdentificeerde vaartuigen het schip naderden en dat twee of drie verdachte rovers via de lage vrijboordromp van de Giant naar de achtersteven waren geklommen. Ze kwamen de machinekamer binnen en stalen 44 reserveonderdelen, waarbij een bemanningslid gewond raakte. De Batam VTS-operator nam contact op met het patrouilleschip KN Tanjung Datu, dat naar de locatie uitweek. Het wetshandhavingsvaartuig arriveerde om 05.00 uur, ongeveer 90 minuten na de noodoproep; de daders waren echter al gevlucht. Een bemanningslid raakte lichtgewond aan zijn hand.
Dongbang Giant No. 6 is een zware ladingdrager met een draagvermogen van 15.000 ton. Het heeft verschillende opvallende ladingen geleverd, waaronder modules voor India's eerste greenfield-raffinaderijproject in twee decennia en monopiles voor het Calvados-windpark, een van de eerste installaties in zijn soort in Frankrijk. Uit AIS-gegevens van Pole Star blijkt dat het schip sinds 22 juni op dezelfde locatie voor de kust van Batam lag afgemeerd. Het afgelopen jaar is het schip regelmatig teruggekeerd naar dezelfde industriële terminal grenzend aan Hang Nadim International Airport, aan de westkant van het eiland. Volgens ReCAAP (de Regionale Samenwerkingsovereenkomst ter Bestrijding van Piraterij en Gewapende Overvallen) namen de incidenten van gewapende overvallen op schepen in Azië in 2023 met 19 procent toe, met name in de regio rond de Straat van Singapore en de Straat van Malakka. In een zorgwekkende trend zijn er meer incidenten geweest waarbij de daders messen bij zich droegen en zeven gevallen waarbij bemanningsleden werden vastgebonden. Het volume van potentiële doelwitten in de drukke zeestraten en de beschikbaarheid van schuilplaatsen in de kustgebieden creëren gunstige omstandigheden voor overvallers, en maritieme criminaliteit is in het gebied al tientallen jaren gestegen en gedaald.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4521
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 2 Jul 2024 15:21:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Chinese vliegdekschip duikt op voor Luzon te midden van groeiende spanningen in de Zuid-Chinese Zee

Vorige week, toen de spanningen tussen China en de Filipijnen in de Zuid-Chinese Zee opliepen, verliet het Chinese vliegdekschip Shandong de haven en opereerde voor de kust van Luzon, op basis van satellietbeelden van Europese en Chinese bronnen. Het was de eerste keer dat China een vliegdekschip inzette in wateren nabij de Filipijnen, aldus het Chinese staatsmedium Global Times. Vorige week toonden beelden van de Sentinel-2-satelliet dat het vliegdekschip onderweg was op ongeveer 200 zeemijl ten noordwesten van het hoofdeiland van de Filipijnen. Chinese media voorspelden dat Shandong zuidwaarts zou varen richting Palawan en vervolgens zou oversteken naar de westelijke Stille Oceaan. Een taskforce van Chinese torpedobootjagers en amfibische aanvalsvaartuigen stond al in het gebied te wachten. Chinese staatsmedia en commentatoren hebben de inzet van het vliegdekschip geïnterpreteerd als een boodschap: een signaal aan Manilla om te stoppen met het verdedigen van de exclusieve economische zone (EEZ) van de Filipijnen en China toe te staan zijn verregaande territoriale claims te doen gelden, die in 2016 door een internationaal tribunaal ongeldig werden verklaard.

"Voor de Filipijnen, die inbreukmakende provocaties uitvoeren, zullen deze troepen vanzelfsprekend een afschrikwekkend effect hebben, aangezien het Chinese leger vastberaden de territoriale soevereiniteit en maritieme rechten van China zal verdedigen", vertelde de Chinese militaire commentator Zhang Junshe aan Global Times. Afgelopen weekend keerde Shandong terug naar wateren dichter bij het vasteland van China. De laatste open-sourcewaarneming via Sentinel-2 plaatste de drager ongeveer 100 zeemijl van het eiland Hainan, aan de andere kant van de Zuid-Chinese Zee vanaf Luzon. Shandong is een skischansvliegdekschip dat in 2019 in gebruik is genomen en nauw is gemodelleerd naar de door de Sovjet-Unie gebouwde Liaoning , China's eerste vliegdekschip. Het opereert met een luchtvleugel van vierde-generatie J-15-jagers, die zijn afgeleid van de Russische Su-33, de op vliegdekschepen gebaseerde versie van de Sovjet Su-27.

Gevaarlijke patstelling
De politieke gevolgen van de aanval van de Chinese kustwacht op Filipijnse militairen vorige maand zijn nog steeds voelbaar in Manilla en Washington, waar functionarissen proberen de smalle grens tussen vastberadenheid tonen en 'oorlog beginnen' met China te bewandelen. Op 17 juni vielen dienstleden van de Chinese kustwacht in acht motorboten twee Filipijnse marine-RHIB's aan terwijl ze naast de romp van de BRP Sierra Madre lagen , het gestrande schip dat dienstdoet als buitenpost bij Second Thomas Shoal. Het CCG-personeel was bewapend met bijlen, messen en speren en ramde herhaaldelijk de Filipijnse boten met hoge snelheid. Acht van de Filipijnse dienstleden raakten gewond, waaronder een die zijn duim verloor toen zijn boot werd geramd. "Dat dit incident niet uitmondde in een grootschalig gewapend conflict, is te danken aan twee elementen: terughoudendheid en geluk," zei Collin Koh, maritieme veiligheidsdeskundige aan de S Rajaratnam School of International Studies, in een nieuw opiniestuk . "Het was puur geluk dat de confrontatie resulteerde in slechts één ernstig slachtoffer, ook al was het het ernstigste tot nu toe. Maar kun je nog steeds op geluk rekenen, zelfs als een of beide partijen enige mate van terughoudendheid betrachten?"

De regering van president Ferdinand Marcos Jr. is voorzichtig te werk gegaan bij het formuleren van een reactie. Marcos noemde de aanval op Filipijnse troepen "illegaal" en "opzettelijk", maar zijn plaatsvervangers beweerden ook dat de confrontatie "geen aanval" was omdat de Chinese kustwacht alleen messen en bijlen hanteerde. Volgens sommige waarnemers weerspiegelt de reactie van Manilla de onzekerheden van haar aanhangers in Washington. "De aarzelende en schijnbaar verwarde verklaringen van Filipijnse functionarissen... zijn een weerspiegeling van de angst voor ongewenste escalatie en, cruciaal, twijfels over de mate van Amerika's inzet om het land te hulp te schieten," aldus Richard Heydarian, een in Manilla gevestigde defensie-geleerde. "Amerika's geloofwaardigheid als bondgenoot en regionale leider staat steeds meer ter discussie, dankzij China's pogingen om de status quo te veranderen op basis van zijn uitgebreide claims in een van 's werelds belangrijkste zeegezichten."

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4521
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 3 Jul 2024 17:13:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Enorme brand op Lürssen-werf verwoest gebouw en luxe jacht

Lurssen-brandBrand verwoestte de bouwhal en een luxe jacht in aanbouw
De Duitse Lürssen-scheepswerf, bouwer van grote, luxe jachten, werd vroeg op dinsdag 2 juli getroffen door een brand op haar werf in Schacht-Audorf langs het Kielerkanaal. De grote bouwhal en een superjacht erin zijn verwoest, maar brandweerlieden konden de brand in de Rendsburg-faciliteit onder controle krijgen. De brandweer meldt dat ze om 9:20 uur lokale tijd een melding van brand ontving, ongeveer 20 minuten nadat werknemers in de hal rook zagen en vaststelden dat er sprake was van "een smeulend vuur". Onbevestigde berichten melden dat de brand begon op het luxe jacht. De jachthandel suggereert dat het schip de Honolulu is, een 246-voet schip ter waarde van $ 250 miljoen dat wordt gebouwd voor een Saoedische miljardair. Gisteren plaatste Lürssen op sociale media een foto van een met chroom bedekt jacht in een droogdok, maar het is onduidelijk of dit het schip op deze werf is. Getuigen vertelden de lokale media dat er meerdere explosies waren op het erf en dat de brand zich snel verspreidde. Lürssen meldt dat de evacuatieprocedures werden gevolgd voor de ongeveer 100 werknemers die allemaal het erf moesten verlaten. Rook van de brand waaide over de stad, waardoor minstens 30 bewoners uit hun huizen moesten worden geëvacueerd.

De werkzaamheden op het Kielerkanaal werden kortstondig stilgelegd terwijl blusboten ter plaatse kwamen. Het kanaal kon zijn werkzaamheden voortzetten terwijl de rook de andere kant op waaide. De blusboten bleven op de scheepswerf om te helpen de inferno te bestrijden. De brandweer meldt dat er meer dan 300 man ter plaatse waren, samen met twee evacuatiehelikopters en meerdere ambulances. Eén persoon werd naar het ziekenhuis gebracht om te worden behandeld voor het inademen van rook, terwijl lokale rapporten meldden dat er nog 24 anderen ter plaatse werden gecontroleerd op blootstelling aan de rook. Brandweerlieden probeerden de hal binnen te komen, maar meldden dat de temperaturen binnen 1000 graden bereikten, waardoor ze moesten proberen de brand van buitenaf te controleren. Halverwege de ochtend waren het dak en enkele buitenmuren van de hal ingestort. De hal is meer dan 320 voet (100 meter) lang en staat bijna 100 voet (30 meter).

Later in de middag zeiden de brandweerlieden dat het volledig onder controle was, maar ze verwachtten tot in de nacht en mogelijk tot woensdag ter plaatse te zijn om de resterende brand te bestrijden. De verwachting is dat de locatie dagenlang zal smeulen.Lürssen gaf een korte verklaring uit waarin hij zei dat er geen ernstige gewonden waren en bedankte de snelle acties van de brandweer. Ze benadrukten dat de oorzaak van de brand op dit moment onbekend was. De scheepswerf is onderdeel van de Lürssen-groep die dateert uit 1875. Ze hebben meerdere locaties in Duitsland en volgens berichten was deze werf gericht op de bouw van grote schepen en voerde ze wat reparatiewerk uit. Werknemers op de werf vertelden de lokale media dat ze zich zorgen maakten over hun baan, omdat een belangrijk deel van de werf verwoest leek te zijn.


Klik hier om de video te bekijken
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4521
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 3 Jul 2024 17:14:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Nigeria neemt enorme hoeveelheid wapens in beslag die in een container uit Turkije zijn gesmokkeld

Nigeriaanse douane toont de wapens die in beslag zijn genomen bij de Onne Container Terminal in Port Harcourt
Douaneambtenaren in Nigeria hebben een grote hoeveelheid geavanceerde illegale wapens in beslag genomen, verstopt in een scheepscontainer die afkomstig was uit Turkije. Het is een van de grootste inbeslagnames in de geschiedenis van Port Harcourt, terwijl het West-Afrikaanse land worstelt met toenemende criminaliteit die wordt aangewakkerd door illegale wapenhandel. Hoewel de autoriteiten de identiteit van het schip dat de 40 voet container vervoerde niet bekendmaakten, zeiden ze dat het interessant was na een tip van inlichtingendiensten die transnationale misdaden bestrijden. De douane kon de container volgen terwijl deze over de continenten reisde tot aan de aankomst in Onne Port, dat goed is voor meer dan 65 procent van de exportlading van de Nigeriaanse zeehavens. Ondanks dat de importeur $ 2,7 miljoen aan invoerrechten voor de container betaalde en probeerde deze via een privéterminal de haven uit te smokkelen, slaagden ambtenaren erin om de container op 21 juni in beslag te nemen. Ze doorzochten de container en vonden de wapens verstopt tussen andere items zoals deuren, meubels, sanitair en leren tassen.

De Nigeria Customs Service zette de achtervolging op 1 juli in de haven in. Ze meldden dat ze 844 wapens in beslag hadden genomen, waaronder zowel geweren als shotguns, en 112.500 stuks munitie. “In verband hiermee hebben we drie verdachten in hechtenis,” zei Bashir Adewale Adeniyi, Comptroller-General of Customs. “Bovendien is er een grondig onderzoek gaande om ervoor te zorgen dat alle betrokkenen de volle toorn van de wet ondergaan.” De inbeslagname bij Port Harcourt Area II Command, Onne, is de laatste in een groeiende reeks van inbeslagnames, aangezien het meest bevolkte land van Afrika worstelt met de illegale wapenhandel. Eerder dit jaar, medio maart, nam de douane wapens in beslag tijdens een routinematige inspectie van geïmporteerde goederen in Lagos, terwijl in januari de Nigeriaanse National Drug Law Enforcement Agency een andere zending wapens onderschepte in Lagos, samen met 1.274 pakketten met cocaïne en andere drugs.

Onderzoek door non-profitorganisaties zoals het Institute for Security Studies (ISS) toont aan dat de zeehavens en waterwegen van Nigeria hotspots zijn geworden voor illegale wapenhandel die wordt gecontroleerd door corrupt veiligheidspersoneel en zakenlieden. Tussen 2010 en 2017 werden in totaal 21,5 miljoen wapens en munitie naar Nigeria verscheept. De illegale wapens zouden naar verluidt naar ontvoerders, gewapende overvallers, vandalen van petroleumpijpleidingen, stedelijke milities, etnische milities en sekteleden gaan, met gegevens die aantonen dat Nigeria in 2020 naar schatting 6,2 miljoen wapens in handen van burgers had. Een ISS-studie van maart benadrukt dat vuurwapenimporteurs en -handelaren verschillende strategieën en verhullingsmethoden gebruiken om vuurwapens via zeehavens te smokkelen. De primaire methode is vervalsing van importpapieren en goederenaangiften.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4521
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 3 Jul 2024 17:14:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Chinese kustwacht neemt Taiwanese vissersboot op zee in beslag

Dinsdag heeft de Chinese kustwacht een Taiwanese vissersboot in beslag genomen bij de kust van Kinmen, een afgelegen eiland dat onder Taiwan valt.
Volgens de Taiwan Coast Guard Administration ging de Chinese kustwacht van het vasteland aan boord van de Da Jin Man No. 88, ongeveer 18 zeemijl buiten het "beperkte water"-gebied van Taiwan, nabij de Kinmen-eilanden. China legt een jaarlijks "vissersmoratorium" op voor buitenlandse en binnenlandse vaartuigen in dit gebied, zoals in veel van de regio's die het naar eigen zeggen bestuurt. Drie Chinese kustwachtschepen kwamen dinsdag rond 20.15 uur bij de Da Jin Man aan, aldus de Taiwanese autoriteiten, en drie CGA-schepen kwamen ter plaatse om in te grijpen. De CGA-bemanningen zonden radioberichten uit waarin ze de CCG vroegen de Da Jin Man vrij te laten en te stoppen, maar de Chinese troepen op het vasteland gaven hier geen gehoor aan. In plaats daarvan zond de CCG een bericht terug waarin de Taiwanese troepen werden geïnstrueerd om "niet in te grijpen". Ondertussen naderden nog vier schepen van de Chinese kustwacht de plaats van het delict. Om escalatie te voorkomen, brak de Taiwanese CGA de achtervolging af en verliet het gebied. De zaak is overgedragen aan de Taiwanese Mainland Affairs Council voor follow-up met de Chinese autoriteiten.

De Da Jin Man werd naar de Chinese haven van Weitou gebracht, samen met zijn bemanning, bestaande uit drie Indonesische staatsburgers en twee Taiwanese staatsburgers. Het is onduidelijk waarom Da Jin Man No. 88 werd uitgekozen voor inspectie, vertelde een woordvoerder van de Taiwanese kustwacht aan verslaggevers, aangezien het een van de tientallen schepen was die in hetzelfde gebied opereerden. Het is mogelijk dat het schip willekeurig werd geselecteerd, zei de functionaris. De onderschepping van de Da Jin Man is een van de tientallen confrontaties tussen de Chinese kustwacht en de vissersvloot van Kinmen in de afgelopen maanden. Het is echter de eerste keer dat er iemand is aangehouden, vertelde plaatsvervangend hoofd van de kustwacht Hsieh Ching-chin aan AFP. De spanningen tussen de Chinese kustwacht en de CGA lopen al maanden op, sinds een dodelijke botsing tussen een Chinese speedboot en hulpverleners van de Taiwanese kustwacht bij Kinmen in februari. De botsing begon toen een boot met vier mensen aan boord een "beperkte" zone in het Taiwanese maritieme gebied binnendrong, en de Taiwanese kustwachtadministratie (CGA) de achtervolging inzette. De verdachte boot kapseisde tijdens het manoeuvreren om te ontsnappen, en twee van de inzittenden kwamen om het leven.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4521
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 3 Jul 2024 17:15:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Man (81) valt van balkon en raakt bekneld tussen wal en cruiseschip Rhein Prinzessin in Deventer

Een 81-jarige man met dementie is tussen wal en schip geraakt in Deventer. Het ongeval gebeurde in de nacht van dinsdag 2 op woensdag 3 juli rond 04:45 uur, het riviercruiseschip Rhein Prinzessin lag afgemeerd aan de verlaagde kade aan het Pothoofd op de IJssel in Deventer. ‘Zijn vrouw werd wakker en begon te roepen, we hebben toen direct de hulpdiensten ingeschakeld, maar het duurde even voordat ze hem konden bevrijden’, vertelt de kapitein. Het is niet bekend hoe laat de man exact in het water terecht kwam. De hulpdiensten werden rond 04:45 uur gealarmeerd. De brandweer rukte uit met onder meer duikers en een hoogwerker, er kwamen twee ambulances ter plaatse en meerdere politie-eenheden voor ondersteuning. Na ongeveer 20 minuten besloot de brandweer om op een lager gelegen dek een ruit in te slaan, zodat de hulpdiensten via daar de man beter konden bereiken en naar binnen halen. De man lag ongeveer een half uur in het koude water. Hij was niet meer aanspreekbaar. Vervolgens is de man met spoed per ambulance naar het ziekenhuis gebracht, zijn vrouw ging mee. Meerdere mensen die wakker werden van de commotie en vanaf het balkon van hun hut stonden te kijken zijn door de politie terug naar binnen gestuurd.

Zelf over de reling geklommen
Kapitein Albert Klein vertelt: ‘Deze Duitse man was 81 jaar oud en had dementie. Eigenlijk moet je zo iemand constant in de gaten houden, maar dat gaat nou eenmaal niet. Hij is blijkbaar ’s nachts aan de wandel gegaan en is zelf over de reling geklommen. Dit is vrij bijzonder voor deze kleine man, want hij kon eigenlijk nauwelijks meer lopen. Ik hoop van harte dat het goedkomt met hem in het ziekenhuis, dit had heel anders kunnen aflopen.’ Zijn vrouw was enorm geschrokken. Klein: ‘Zij was nauwelijks meer aanspreekbaar en helemaal over haar toeren. Ze was helemaal op.’ De kapitein vaart al jaren op riviercruiseschepen en heeft ook ervaring op schepen van de Zonnebloem. ‘Ik ben gewend om te varen met passagiers van boven de zestig jaar oud. Je ziet steeds meer mensen die erg oud of zelfs terminaal zijn en nog voor de laatste keer een Rijnreisje willen maken. Het komt wel vaker voor dat mensen ziek worden aan boord of zelfs overlijden. Maar dat iemand over de reling klimt, dat had ik nog niet meegemaakt.’

Noodruit
Het schip is de 110-meter lange Rhein Prinzessin met thuishaven Basel, Zwitserland. Het schip heeft vier dekken en biedt plaats aan 143 passagier. Op de boot prijkt een bord van de Duitse reisorganisatie ‘Phoenix Reisen GMBH Bonn’. De trip begon 24 juni in Keulen en brengt Duitse toeristen onder meer langs Rotterdam en Kampen. Het schip vaart inmiddels weer haar route en is vandaag in Zutphen. Het ingeslagen raam is vervangen voor een noodruit. Later zal dit gerepareerd worden.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4521
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 3 Jul 2024 17:16:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Houthi-aanvallen voeden heropleving van Somalische piraterij

Aanvallen door door Iran gesteunde Houthi-militanten op de Rode Zee hebben de piraterijnetwerken in Somalië nieuw leven ingeblazen . De criminele groeperingen nemen toe in aantal en kracht, aldus een Europese marinecommandant. De in Jemen gelegerde Houthi's begonnen vorig jaar met het aanvallen van schepen in de Rode Zee om druk uit te oefenen op Israël en haar bondgenoten over de oorlog in de Gazastrook. Hun campagne heeft de wereldwijde scheepvaart in beroering gebracht, waardoor veel schepen gedwongen zijn om duizenden kilometers om zuidelijk Afrika heen te varen. Dat heeft geleid tot een explosie van koolstofemissies en hogere vrachtkosten, omdat de schepen veel langer worden ingezet om dezelfde lading te leveren. Piraten “denken dat er een kans is vanwege de aanwezigheid van de Houthi’s,” met toegenomen verkeer langs de kust van Somalië en de piraten die zich verder de Indische Oceaan op wagen, zei viceadmiraal Ignacio Villanueva, die een operatie van de Europese Unie leidt die piraterij moet beteugelen. “Ze proberen echt de grenzen en mogelijkheden van de westerse, internationale operaties op te rekken.”

Een van de tactieken die de piraten gebruiken is het kapen van kleinere boten zoals skiffs of dhows en het varen van ongeveer 10 dagen naar het midden van de Indische Oceaan, waar ze proberen grotere schepen aan te vallen, zei Villanueva op 1 juli. Ongeveer 10 van de recente aanvallen werden uitgevoerd op grote schepen, terwijl er slechts één keer losgeld werd betaald, zei hij. Het toenemende aantal aanvallen wordt uitgevoerd door groepen die “goed bewapend, georganiseerd en groter in aantal” zijn dan ooit tevoren, zei hij. “We komen 25 of 30 piraten tegen bij dezelfde aanval,” zei Villanueva. “Ze zijn heel goed gecoördineerd met satelliettelefoons en zware wapens.” Er zijn sinds november 30 aanvallen geweest op commerciële schepen, vissersboten en dhows, zei hij. Recente incidenten omvatten gijzelaars die in december werden genomen aan boord van de onder Maltese vlag varende MV Ruen, wat leidde tot Indiase, Japanse en Spaanse oorlogsschepen die de 18 bemanningsleden redden. Dat was de eerste succesvolle kaping van een schip voor de kust van Somalië sinds 2017, aldus het International Maritime Bureau.

Piraterij ontstond voor de kust van Somalië aan het begin van een burgeroorlog begin jaren 90. Aanvallen escaleerden begin jaren 2000, toen het conflict uitbrak nadat Ethiopische troepen het land binnenvielen om een islamistische regering af te zetten. Het aantal incidenten bereikte een piek in 2011, toen er 237 incidenten plaatsvonden, waarbij 32 schepen door piraten werden vastgehouden en 736 mensen werden gegijzeld, aldus de EU Naval Force. Vorige maand voerden de Houthi-rebellen het grootste aantal aanvallen op koopvaardijschepen uit tot nu toe in 2024. Volgens gegevens die zijn gepubliceerd door de zeestrijdkrachten die in de regio actief zijn, waren 16 schepen het doelwit.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4521
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 3 Jul 2024 17:16:58    Onderwerp: Reageren met citaat

De eerste Russische gevechtsijsbreker, Ivan Papanin, zet koers naar zeeproeven

Rusland breidt zijn ijsbrekervloot uit met de komst van zijn eerste bewapende gevechtsijsbreker, de Ivan Papanin, die nu op weg is naar fabrieksmatige proefvaarten. De Ivan Papanin, te water gelaten in 2017, zal naar verwachting eind 2024 toetreden tot de Russische Noordelijke Vloot. Deze ontwikkeling is een cruciale stap in de voorbereidingen van Rusland op toekomstige conflicten in het Noordpoolgebied. Het Russische Ministerie van Defensie heeft verklaard dat de boordapparatuur en het voortstuwingssysteem tijdens de proeven grondig zullen worden getest. De Ivan Papanin is uitgerust met een 76mm AK-176MA-kanon en heeft vooraf geïnstalleerde lanceerinrichtingen voor anti-scheepsraketten en Kalibr-NK-kruisraketten. Daarmee is het schip aanvallender dan de nucleaire ijsbrekers van Atomflot, die voornamelijk commerciële schepen via de Noordelijke Zeeroute begeleiden. Met een waterverplaatsing van ongeveer 9.000 ton kan het schip door ruim 1,75 meter ijs heen breken, waardoor het grootste deel van de Noordelijke IJszee bereikt kan worden, behalve in de winter. De Ivan Papanin is aanzienlijk beter uitgerust dan de Noorse ijsbrekersschepen voor patrouilles op Spitsbergen, wat de strategische nadruk van Rusland op het Noordpoolgebied aantoont. Er worden nog twee schepen van dit type gebouwd voor de Russische grenspatrouille-eenheden. Rusland heeft de afgelopen vier jaar drie nieuwe nucleaire ijsbrekers in gebruik genomen en er zijn er nog drie in aanbouw. Ivan Papanin is een lid van de Russische Project 23550-klasse, die is ontworpen om gevechtsmissies uit te voeren met een schaalbaar arsenaal aan wapens. Dit onderstreept de intentie van het land om de bewapende ijsbrekers uit te breiden.

Ondertussen heeft China ook vooruitgang geboekt in de ontwikkeling van ijsbrekers. Met de recente ingebruikname van het Polar Class 6-schip Ji Di is het aantal onderzoeks-ijsbrekers toegenomen tot drie. Tan Suo San Hao, een grotere ijsbreker van Polar Class 4, is in aanbouw en zal naar verwachting in 2025 in gebruik worden genomen. De Verenigde Staten kampen daarentegen met aanzienlijke vertragingen in hun ijsbrekerprogramma. Congreshoorzittingen hebben de aanhoudende vertragingen en kostenoverschrijdingen benadrukt. De bouw van de nieuwe Amerikaanse ijsbreker, die minstens 6-7 jaar in beslag zal nemen, moet nog beginnen. De 50 jaar oude Polar Star, de enige zware ijsbreker van de Amerikaanse kustwacht, ondergaat opnieuw onderhoud om de levensduur te verlengen. De huidige restauratie van de Polar Star omvat een complete vernieuwing van het HVAC-systeem, een elektronisch regelstation voor de boilers en een nieuw ontwerp van het overstromingsalarmsysteem.

Dit markeert de vierde fase van een programma van vijf fasen om de levensduur van het schip te verlengen. Het doel is om het schip operationeel te houden totdat er een nieuwe ijsbreker kan worden gebouwd. Volgens TASS is de Ivan Papanin van de Russische marine begonnen met fabrieksmatige zeeproeven. De bemanning van het schip heeft een uitgebreide training bij de Russische marine afgerond en is voorbereid op operaties in het Noordpoolgebied. De Ivan Papanin, te water gelaten in oktober 2019, vertegenwoordigt een belangrijke doorbraak in de Russische marinecapaciteiten in het Noordpoolgebied. Het toestel kan gevechtsmissies uitvoeren en heeft de potentie om in de toekomst uitgebreid te worden met nieuwe bewapening. Deze ontwikkeling toont aan dat Rusland zich strategisch inzet om zijn aanwezigheid in het steeds meer omstreden Arctische gebied te behouden en uit te breiden.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen







Geplaatst: 3 Jul 2024 17:16:58    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    KROONVAARDERSKNSM Forumindex -> KROONVAARDERS-KNSMFORUM Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 48, 49, 50 ... 55, 56, 57  Volgende
Pagina 49 van 57

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.