Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Willem Visser Site Admin
Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 4691 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 18 Okt 2024 14:55:50 Onderwerp: |
|
|
NAVO-oefening van start in de Noordzee
Marineschepen van de NATO Response Force en de UK Carrier Strike Group werken de komende twee weken nauw samen. In Schotse wateren en de Noordzee bereiden ze zich voor op een somber scenario: maritieme oorlogsvoering. Het Nederlandse fregat HNLMS Van Amstel maakt deel uit van de Strike Warrior-oefening. Het Nederlandse schip is momenteel aangesloten bij de NAVO-vlootgroep Standing NATO Maritime Group 1 (SNMG1). Daarin heeft het een duidelijke rol, die ook tijdens de oefening wordt toegepast: verdediging van de gehele vlootgroep. De Britten leiden de oefening. De Van Amstel, inclusief haar NH90 maritieme gevechtshelikopter, is gespecialiseerd in het detecteren van onderzeeboten. Het fregat traint om deze vaak onzichtbare onderwaterbedreigingen te vinden en onschadelijk te maken. Hierdoor kan de vloot veilig opereren. Ook het nemen van maatregelen tegen oppervlaktebedreigingen behoort tot haar takenpakket. De Britten hebben onder andere het vliegdekschip HMS Prince of Wales en zijn taskforce ingezet. Dit schip kan gerust het zenuwcentrum van Strike Warrior worden genoemd. Aan boord bevinden zich onder andere F-35's. Deze zijn uitgerust met geavanceerde technologie om informatie te delen met andere eenheden. Dit betekent dat ze snel luchtverdedigingsgegevens naar schepen kunnen verzenden. Voor het simuleren van gevechtsoperaties met hoge intensiteit, zouden alle deelnemers goed voorbereid moeten zijn op de uitdagingen van maritieme oorlogsvoering. Wederzijdse samenwerking is hierbij van vitaal belang. Mocht het ooit zover komen, dan moeten de NAVO-partners optimaal met elkaar kunnen samenwerken. Dan verdedigen ze niet alleen hun eigen land, maar de hele alliantie. Strike Warrior duurt tot en met 27 oktober. Het Nederlandse marineschip zet daarna zijn reguliere werkzaamheden voor SNMG1 voort. Dit is een van de vier permanente reactiemachten van de NAVO. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
|
|
Geplaatst: 18 Okt 2024 14:55:50 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
|
Willem Visser Site Admin
Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 4691 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 18 Okt 2024 15:05:53 Onderwerp: |
|
|
VK leidt Europa met strenge maatregelen tegen schaduwvloot die door het Engelse Kanaal vaart
Het Verenigd Koninkrijk is gisteren begonnen met wat het begin zou kunnen zijn van een uitgebreider Europees onderzoek naar de Russische dark fleet, terwijl in Azië een van Moskou's grootste olieklanten, India, ook met nieuwe richtlijnen is gekomen die zich richten op ondermaatse tonnage. Naast de onthulling van het nieuwste pakket sancties gisteren, zei het Verenigd Koninkrijk dat het verdere stappen onderneemt om te strijden tegen wat het omschreef als “kwaadaardige”, door Rusland gesteunde maritieme activiteiten in de buurt van het Verenigd Koninkrijk. Het Britse ministerie van Transport werkt samen met het Joint Maritime Security Centre (JMSC) en de Maritime and Coastguard Agency (MCA) om schaduwvlootschepen met wat de overheid omschreef als "vermoedelijk dubieuze verzekering" aan te klagen om details te verstrekken over hun verzekeringsstatus terwijl ze door het Engelse Kanaal varen. Het niet verstrekken van goedgekeurde verzekeringen kan ertoe leiden dat schepen worden vastgehouden, aldus de overheid gisteren. Door het Kanaal varen dagelijks ongeveer 10 schaduwvloottankers. David Lammy, de Britse minister van Buitenlandse Zaken, zei gisteren dat de schaduwvloot de kustlijnen van Europa en de wereld “in gevaar” brengt.
De reeks aankondigingen van gisteren komen op een moment dat een schip met banden met Rusland volop in het nieuws is in de Britse pers. De Ruby , een controversieel bulkschip met banden met Rusland, geladen met een potentieel explosieve lading van 20.000 ton ammoniumnitraat, lag deze maand voor de zuidoostkust van het Verenigd Koninkrijk en moest worden gerepareerd. Veel Europese landen hebben het schip de toegang ontzegd. Het Verenigd Koninkrijk kondigt zijn maatregelen tegen schepen met banden met Rusland vaak aan vlak voordat de Europese Unie soortgelijke maatregelen neemt. De aandacht zal zich nu richten op de vraag of andere landen op het continent soortgelijke maatregelen zullen nemen. De kuststaten rond de Baltische Zee bespreken hoe ze de bestrijding van verouderde tankers die Russische olie vervoeren, kunnen aanpakken. De afgelopen maanden hebben ze hierover met hun collega's in het Verenigd Koninkrijk gesproken. De Deense regering is al maanden in gesprek met buurlanden over manieren om een deel van de Russische schaduwvloot te verbieden door de Oostzee te varen. Deze kwestie werd nog belangrijker na de aanvaring met een beladen Russische schaduwtanker eerder dit jaar. Rusland exporteert ongeveer een derde van zijn olie-export over zee via de Deense zeestraten, waarbij ongeveer één op de drie van deze schepen een onbekende verzekering heeft.
Het Verenigd Koninkrijk kondigde gisteren ook nieuwe sancties aan tegen 18 Russische olietankers en vier LNG-carriers. Het is de grootste Britse sanctieactie tot nu toe tegen de Russische schaduwvloot, waarbij Sovcomflot, de grootste scheepvaartmaatschappij van Rusland, centraal staat in het nieuwste sanctiepakket. Volgens Britse schattingen hebben de olietankers die gisteren het doelwit waren, alleen al in het afgelopen jaar 4,9 miljard dollar aan lading vervoerd. Tijdens de European Political Community Summit in juli kondigde Keir Starmer, de Britse premier, aan wat werd omschreven als een oproep tot actie van de schaduwvloot. Gisteren zeiden de VS en Canada dat ze zich bij 44 Europese landen hadden aangesloten in deze gezamenlijke inspanning om de risico's van de schaduwvloot aan te pakken. De oproep tot actie roept alle lidstaten van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) op om illegale activiteiten in de maritieme sector door de schaduwvloot te voorkomen.
Ondertekenaars van de beweging roepen vlaggenstaten op ervoor te zorgen dat schepen die onder hun vlag varen, voldoen aan de hoogst mogelijke eisen en best practices op het gebied van veiligheid en preventie van vervuiling. Havenstaten worden gevraagd toe te zien op de handhaving van de veiligheids- en aansprakelijkheidsverdragen op deze schepen, met inbegrip van de verdragen die betrekking hebben op overdrachtsoperaties tussen schepen en de vereiste om geldige staatsverzekeringscertificaten aan boord te hebben. De ondertekenaars zijn overeengekomen om informatie te delen over de praktijken en activiteiten van de schaduwvloot, om de reacties op de risico's die de schepen en facilitators met zich meebrengen, te coördineren en om samen te werken met de particuliere sector en andere maritieme belanghebbenden om de dreiging aan te pakken. In gerelateerd nieuws over verzekeringen voor schaduwtankers stelt het directoraat-generaal voor de scheepvaart in India, een belangrijke afnemer van Russische olie, nieuwe richtlijnen op om ervoor te zorgen dat alle schepen die het meest bevolkte land ter wereld aandoen, over de juiste beschermings- en schadeloosstellingscertificaten (P&I) beschikken. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
|
Willem Visser Site Admin
Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 4691 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 13 Nov 2024 12:16:11 Onderwerp: |
|
|
Overboord bemanningslid gered na 24 uur in het water voor de kust van Australië
Twee reddingsboten en twee politieboten zochten naar het vermiste bemanningslid
In wat niets minder dan wonderbaarlijk wordt genoemd, bracht een zeeman die overboord ging van een bulkschip voor de Australische kust 24 uur in het water door voordat hij werd gered. Het anonieme individu kon naar verluidt dicht bij de kust zwemmen, waar hij werd gered door een recreatieve visser. De bulker Double Delight (95.522 dwt) geregistreerd in Singapore sloeg donderdagochtend vroeg alarm toen het ongeveer vijf mijl ten zuidoosten van Newcastle was. Het schip, dat wordt geëxploiteerd door het Japanse Sugahara Kisen, was binnenkomend na een reis die op 19 oktober in Japan begon. Het bemanningslid meldde zich niet voor dienst en de bemanning begon het schip te doorzoeken. Ze stelden vast dat de persoon voor het laatst was gezien rond 23:30 uur op donderdag. Ervan uitgaande dat het vermiste bemanningslid overboord was, meldden ze de situatie aan de havenmeester van Newcastle, die op zijn beurt de politie en de Australian Maritime Safety Authority inlichtte. Er werd een zoektocht gestart met twee boten die waren gestuurd door de vrijwillige Marine Rescue NSW. Ze werkten samen met twee boten van de Water Police en voerden een zoekpatroon uit onder leiding van het NSW Police Marine Area Command. Ze werden bijgestaan door een helikopterzoekteam. Een recreatieve visser die tevens arts is, kwam vrijdagavond aan toen hij rond 18:30 uur een persoon in het water vond. De zeeman had gezwommen en bevond zich dicht bij de kust van een strand ten zuiden van Newcastle. Hij dreef in het water. Er werden paramedici naar het strand gestuurd en de persoon werd naar een ziekenhuis gebracht met onderkoeling. Het schip lag vrijdagavond aangemeerd in Newcastle, nadat de reddingsteams de zoektocht hadden beëindigd.
KLIK HIER OM DE VIDEO TE BEKIJKEN _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
|
Willem Visser Site Admin
Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 4691 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 13 Nov 2024 12:20:34 Onderwerp: |
|
|
Activisten eisen dat Spanje stopt met het aandoen van havens van Maersk Line-schepen die wapens vervoeren
De aanhoudende poging van activistische groepen om de verzending van militaire goederen naar Israël te onderbreken, nam een nieuwe wending toen een activistische groep eiste dat Spanje zou stoppen met het toestaan van havenaanlopen voor schepen van Maersk Line, Limited. De groepen die zichzelf Progressive International en de Palestinian Youth Movement noemden, wezen op ten minste 25 zendingen aan boord van schepen die havenaanlopen in Port Algeciras. Ook Enrique Santiago, lid van het Spaanse Congres van Afgevaardigden en secretaris-generaal van de Communistische Partij van Spanje, mengde zich in de controverse door een brief te sturen naar de procureur-generaal van Spanje. Hierin riep hij op om twee schepen van Maersk Line, Limited die momenteel richting de Middellandse Zee varen, de toegang tot Spaanse havens te ontzeggen. Maersk Line, Limited is een dochteronderneming van Maersk die schepen onder Amerikaanse vlag en Amerikaanse bemanning exploiteert met Amerikaanse overheidssubsidie. Een groot deel van de MLL-ladingen zijn goederen en uitrusting van de overheid, waaronder militaire ladingen. Twee huidige reizen werden het doelwit van de activisten. De Maersk Denver (6.200 TEU) vertrok op 31 oktober uit New York met als eerste haven op de AIS en gepubliceerde planning Tangiers Med 2. Het is de bedoeling dat het doorvaart naar Oman, de VAE, Pakistan en India. De Maersk Seletar (6.648 TEU) vertrok op 4 november uit New York en heeft op de planning Algeciras als eerste haven. Het is ook de bedoeling dat het doorvaart naar Oman, de VAE, Pakistan en India.
Nadat de activisten het rapport aan de regering hadden overhandigd, liet een woordvoerder van het Spaanse ministerie van Buitenlandse Zaken weten dat ze de details zouden bestuderen en een onderzoek zouden instellen. "Als de informatie wordt bevestigd, zullen alle nodige maatregelen worden genomen", vertelde de woordvoerder aan de Spaanse media. "Het MFA (Ministerie van Buitenlandse Zaken) heeft alle verzoeken om Spaanse havens aan te doen van schepen die militair materieel vervoeren en Israël als eindbestemming hebben, afgewezen en zal dit blijven doen." In mei 2024 kondigde Spanje zijn beleid aan om schepen met militair materieel bestemd voor Israël te verbieden. Ze zeiden dat deze schepen niet meer in de havens zouden mogen aanmeren. De groep noemt de havenaanlopen van een dozijn Maersk Line, Limited-schepen in Spanje tussen september 2023 en september 2024. Ze beweren dat een beoordeling van de manifesten een verklaring laat zien van militaire ladingen die naar Israël worden verzonden, waaronder gepantserde en tactische voertuigen, vliegtuigonderdelen, onderdelen van artilleriesystemen en niet-geïdentificeerde "militaire uitrusting".
De protesten begonnen in mei 2024 toen activisten andere schepen aanvielen, waaronder een Deens vrachtschip, de Marianne Danica (2.200 dwt), dat geen toestemming kreeg om een haven in Spanje aan te doen. Dezelfde groepen richtten zich op een ander schip, de Duitse Borkum (5.489 dwt), maar in dat geval zei de Spaanse regering dat ze ervan overtuigd was dat de lading toebehoorde aan de Tsjechische regering. Activisten probeerden ook een havenaanloop in Gibraltar door een OSG-tanker te voorkomen. Wereldwijd zijn er meerdere protesten geweest om de leveringen aan Israël te onderbreken. Demonstranten in Australië probeerden Zim-schepen te blokkeren om de haven binnen te komen. Eerder deze week gingen pro-Palestijnse demonstranten aan boord van een vrachtschip in Turkije dat volgens hen explosieven vervoerde die bestemd waren voor Israël. Sinds juli hebben activisten dat Duitse vrachtschip lastiggevallen en geëist dat het uit de havens werd geweerd en dat het zijn lading niet mocht lossen. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
|
Willem Visser Site Admin
Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 4691 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 13 Nov 2024 12:24:45 Onderwerp: |
|
|
Singapore dagvaardt dek- en machineofficieren aan boord van baggerschip in juni Allison
Olie opruimen nadat het baggerschip de bunkertanker in de haven van Singapore heeft geraakt
Bijna vijf maanden nadat de onder Nederlandse vlag varende hopperzuiger een bunkertanker raakte, wat de ergste olieramp in Singapore in tien jaar veroorzaakte, zijn twee dekofficieren en twee ingenieurs gedagvaard. Singapore klaagt de bemanningsleden van het door Van Oord geëxploiteerde baggerschip Vox Maxima aan wegens het niet uitvoeren van hun taken. De volgende hoorzitting in de zaak staat gepland voor 4 december. Het baggerschip Vox Maxima (43.400 dwt) was op 14 juni onderweg in de haven van Singapore toen het schip de aangemeerde bunkertanker Marine Honour (9.000 dwt) raakte terwijl het naast een ander schip lag in de Pasir Panjang Terminal. Een van de tanks van het bunkertanker werd opengereten en naar schatting 400 ton stookolie lekte in de haven en vervuilde de kustlijn in gevoelige milieugebieden. Volgens de Singaporese Maritime and Port Authority (MPA) was er vlak voor het ongeval sprake van verlies van voortstuwing en besturing bij de Vox Maxima .
Na het incident gaf Singapore opdracht dat de Vox Maxima in Singapore moest blijven tijdens het onderzoek. De dag na de aanvaring voerde Singapore een inspectie uit van de havenstaat en rapporteerde een lange lijst van 13 tekortkomingen aan boord van het baggerschip. Drie daarvan, waaronder problemen met het brandventilatiesysteem en de reddingsboten, waren reden voor aanhouding. Ze meldden ook dat ze olieophopingen in de machinekamer en niet-gespecificeerde structurele omstandigheden hadden gezien. Het schip kreeg op 30 juni een schone inspectie. De kapitein van het schip, Richard Ouwehand, 49 jaar oud, en de navigatieofficier Martin Hans Sike, 48 jaar oud, werden aangeklaagd op beschuldiging dat ze er niet voor hadden gezorgd dat er “noodbesturing werd uitgevoerd.” Twee ingenieurs, geïdentificeerd door de krant Straits Times als Merijn Heidema, 25 jaar oud, en Eric Peijpers, 55 jaar oud, werden ook aangeklaagd. Singapore beweert dat de ingenieurs er niet voor zorgden dat er voldoende reservevermogen beschikbaar was toen het schip manoeuvreerde. Singapore heeft aanzienlijke middelen vrijgemaakt voor het opruimen van de olieramp, waaronder het in dienst nemen van meer dan 700 mensen en het inzetten van 3.400 meter aan containmentboom. Terwijl ze meldden dat de olievlek binnen vier dagen was verdwenen, meldde de Maritime and Port Authority dat er ongeveer 550 ton met olie doordrenkt zand en puin was verzameld van alle getroffen stranden _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
|
Willem Visser Site Admin
Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 4691 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 13 Nov 2024 14:24:12 Onderwerp: |
|
|
Koninklijke Marokkaanse marine stopt poging van migranten om vrachtschip te kapen
Marokkaans marineschip Rais Charkaoui
De Koninklijke Marokkaanse Marine meldt dat het een poging van migranten om de controle over een vrachtschip over te nemen en het naar de Canarische Eilanden te leiden, heeft verijdeld. Het incident vond plaats voor de zuidkust van Marokko en is het laatste in een toenemende stroom Afrikanen die de Spaanse eilanden probeert te bereiken. Het vrachtschip dat alleen werd geïdentificeerd als geregistreerd in Liberia, gaf op maandag 4 november een waarschuwing af, die werd ontvangen door het Maritime Rescue Coordination Centre in Rabat. Het schip meldde dat het zich in de Atlantische Oceaan bevond, ongeveer 68 mijl ten westen van Tan-Tan, in het zuiden van Marokko. Volgens de verklaring van de Generale Staf van de Royal Armed Forces werd het schip bedreigd door een groep migranten. Het is onduidelijk of ze gered en aan boord gebracht zijn, maar de marine meldde dat ze eisten dat ze naar de Canarische Eilanden gebracht zouden worden. Ze zeiden dat de migranten van plan waren om het schip om te leiden. Twee Royal Navy-eenheden met een commandoteam aan boord werden gestuurd. Ze gingen aan boord van het niet-geïdentificeerde schip en konden de bemanning zonder incidenten bevrijden. Het rapport meldde dat in totaal 54 migranten werden gearresteerd en overgedragen aan de Royal Gendarmerie voor verwerking in de haven van Tan-Tan.
Het is het laatste incident in een toenemende stroom migranten uit Afrika naar de Canarische Eilanden. Spaanse functionarissen meldden in oktober dat er tot nu toe in 2024 meer dan 32.000 migranten de Canarische Eilanden hadden bereikt, een stijging van bijna 40 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2023. Goede doelen schatten tegenover Reuters dat maar liefst 150.000 mensen zich voorbereidden op de reis. Er wordt aangenomen dat velen van hen proberen de Canarische Eilanden te gebruiken als middel om Europa binnen te komen. De stroom migranten naar de Canarische Eilanden is naar verluidt de snelst groeiende route, hoewel het totale aantal nog steeds ver onder het aantal migranten ligt dat de Middellandse Zee oversteekt naar Zuid-Europa. De afstand tussen Tan-Tan en de Canarische Eilanden is slechts 120 zeemijl, en autoriteiten zeiden dat gunstige zeecondities in de Atlantische Oceaan een toename van de pogingen om de eilanden te bereiken dit najaar hebben aangewakkerd. Marokko meldt dat het zijn inspanningen heeft opgevoerd om mensenhandel en onregelmatige migratie te bestrijden en zijn lange Middellandse Zee- en Atlantische kustlijnen te beschermen. De marine meldt dat het samenwerkt met andere landen, waaronder Spanje, om illegale en onveilige migratie te voorkomen.[/url] _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
|
Willem Visser Site Admin
Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 4691 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 19 Nov 2024 16:02:53 Onderwerp: |
|
|
Dali arriveert in China om reparaties te beginnen acht maanden na Baltimore Allison
Dali vertrok in september uit Virginia en is nu in China aangekomen voor reparaties
Het containerschip Dali arriveerde gisteren, 13 november, zonder incidenten in de Chinese haven van Fuzhou, na een reis van bijna twee maanden vanuit Norfolk, Virginia. Het is bijna acht maanden geleden dat het schip uit de anonimiteit stapte om het middelpunt van wereldwijde aandacht te worden nadat het de Francis Scott Key-brug in Baltimore verwoestte en met een spoor van juridische verwikkelingen dat minstens tot medio 2026 zal duren. Het negen jaar oude containerschip (116.851 dwt) geregistreerd in Singapore, voer leeg naar China nadat het zijn containers in Virginia had gelost en de eerste reparaties had ondergaan. Havenfunctionarissen in China benadrukten de nauwe coördinatie die nodig was om het schip de haven binnen te brengen vanwege de omvang van de schade. Het schip heeft nog steeds geen werkende ankers, omdat er een in Baltimore werd afgesneden en de machines raakten beschadigd toen de weg en de brug op de boeg instortten. De stuwraketten zouden ook ernstig beschadigd zijn. Het containerschip gaat naar de Fujian Huadong Shipyard in het Luoyuan Bay Port Area. Volgens berichten in de Chinese media voorziet het plan in het plaatsen van een vervangende boeg op het schip. Er werd geen tijdschema gegeven voor de reparaties.
Vorige week in Baltimore publiceerde rechter James Bredar van het Amerikaanse districtsgerecht het procesplan en de tijdlijn voor de eerste van waarschijnlijk meerdere rechtszaken. De rechter heeft de zaak opgesplitst, wat betekent dat ze eerst zullen overwegen of de eigenaren van het schip Grace Ocean en de exploitanten Synergy Marine de aansprakelijkheid kunnen beperken tot ongeveer $ 44 miljoen onder een admiraliteitswet uit de 19e eeuw. Grace Ocean en Synergy Marine blijven, terwijl ze akkoord gingen met een schikking met de Amerikaanse federale overheid voor de schoonmaakkosten van $ 100 miljoen, die werden gedekt door verzekeringen, de aansprakelijkheid voor het schip dat de brug raakte, ontkennen. Ze "verwierpen" de aansprakelijkheid toen ze de schikking aankondigden en zeiden dat het geen indicatie was voor aansprakelijkheid. Er is gesuggereerd dat ze een deel van de schuld bij Maryland en Baltimore zullen proberen te leggen voor het niet beschermen van de brug, evenals mogelijk een gebrekkig elektrisch systeemontwerp door de scheepsbouwer Hyundai Heavy Industries. In stilte heeft Grace Ocean ook bijna $ 100.000 betaald aan het vervuilingsfonds van de Amerikaanse kustwacht voor olievervuiling door het incident. Rechter Bredar bereikte een compromis tussen de advocaten van de eigenaren en de exploitant, die een rechtszaak in januari 2027 voorstelden, en advocaten voor de vele claims die een rechtszaak in december 2025 zochten. De datum van de rechtszaak is nu vastgesteld op 1 juni 2026 en het zal een rechtszaak zijn, wat betekent dat de rechter zonder jury zal beslissen.
Er werden ook verschillende belangrijke data vastgesteld, waaronder een plan om getuigenverklaringen te gaan afnemen gedurende een week in december 2024 en opnieuw in de eerste helft van 2025. Deskundige getuigen worden ingepland tussen december 2025 en februari 2026. De deadline voor aanvullende vrachtclaims is eind volgende week, terwijl de deadline voor feitenonderzoek is vastgesteld op juli 2025. Hij verwacht een voorlopige rechtszaak in april en mei 2026, voorafgaand aan de rechtszaak van twee weken in juni 2026. In eerdere hoorzittingen zei rechter Bredar dat het zijn doel was om de zaak naar "het startpunt voor een schikking" te krijgen. Als ze er niet in slagen om te schikken, zou het proces in juni 2026 kwesties bepalen zoals of het schip onveilig was en een goed getrainde bemanning en goed onderhoud miste, allemaal punten die door Maryland en andere eisers werden aangevoerd. De tweede fase zou proberen de aansprakelijkheid te verdelen en de potentiële claims toe te kennen die variëren van Maryland, dat de vervangingskosten van de brug eist tot Baltimore, dat de economische gevolgen, individuele getroffen bedrijven en de families van de zes slachtoffers noemt. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
|
Willem Visser Site Admin
Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 4691 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 19 Nov 2024 16:25:16 Onderwerp: |
|
|
Griekenland arresteert kapitein voor ‘dronkenschap tijdens dienst’ en veroorzaken schipbreuk
Kapitein beschuldigd van dronkenschap nadat schip aan de grond liep op Makronissos voor de Griekse kust
Wat anders een klein scheepsongeluk zou zijn geweest, trekt nu de aandacht nadat de Griekse kustwacht vandaag meldde dat ze de kapitein van het schip dat bij het incident betrokken was, heeft gearresteerd. De 46-jarige kapitein van een op de Bahama's geregistreerd vrachtschip wordt aangeklaagd voor "verstoring van de veiligheid" en "het veroorzaken van een schipbreuk" in combinatie met "dronkenschap tijdens dienst". Het kleine, naamloze vrachtschip meldde op maandag 11 november dat het aan de grond was gelopen op een rotspunt aan de zuidoostkant van het eiland Makronissos. Het is een klein eiland van minder dan twee mijl lang en slechts een derde mijl breed, gelegen voor de kust van het vasteland en tegenover Kea ten zuidoosten van Piraeus in de Egeïsche Zee. Er loopt een druk scheepvaartkanaal tussen de twee eilanden. Het schip was geladen in Turkije en vervoerde naar verluidt 4.100 ton melamine pallets met bestemming Piraeus. Er was een bemanning van negen aan boord, allemaal uit Oekraïne, inclusief de kapitein. Het schip werd met behulp van een sleepboot weer vlotgetrokken en naar de ankerplaats van Piraeus gebracht. Een eerste onderzoek meldde een scheur boven de waterlijn zonder dat er water binnenkwam, maar de Griekse autoriteiten gaven een aanhoudingsbevel uit totdat het schip was gerepareerd en gecertificeerd door de klasse.
De Second Port Department van Keratsini van de Central Port Authority van Piraeus is echter ook begonnen met het onderzoeken van het incident dat leidde tot de aanklachten die vandaag tegen de kapitein zijn ingediend. Ze hebben niet gerapporteerd over de mate van dronkenschap of verdere details van het incident. Het is het laatste in een reeks meldingen van incidenten waarbij sprake is van alcoholconsumptie vlak voor of tijdens de dienst. In januari meldde een piloot in het Verenigd Koninkrijk dat hij alcohol had geroken toen hij in contact kwam met de kapitein van een containerschip van MSC Mediterranean Shipping Company dat aankwam in de haven van Felixstowe, wat leidde tot een schuldig pleidooi en de kapitein die zijn positie verloor, terwijl de Britse MAIB in 2023 een rapport uitbracht waarin stond dat een wachtofficier waarschijnlijk op de brug sliep na het nuttigen van alcohol. Denemarken veroordeelde in 2021 een officier die alcohol had genuttigd vóór zijn wacht en vervolgens betrokken was bij een dodelijke botsing. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
|
Willem Visser Site Admin
Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 4691 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 30 Nov 2024 17:21:52 Onderwerp: |
|
|
Bemanning per helikopter van brandend vrachtschip gehaald dat in de Oostzee drijft
Deense en Zweedse autoriteiten werkten samen om de bemanning van een brandend vrachtschip voor de kust van Zweden te redden op donderdagavond 28 november. De Zweedse Maritieme Administratie meldt dat alle bemanningsleden zonder verwondingen zijn opgehesen en door een van hun helikopters naar Kristianstad zijn gebracht. Het Deense JRCC (Joint Rescue Coordination Center) ontdekte het probleem aan boord van het vrachtschip Sofia (1.827 dwt) om 21.20 uur lokale tijd en waarschuwde de Zweedse strijdkrachten omdat het schip zich in de Zweedse zone bevond. Het lag ongeveer 30 zeemijl ten oosten van Bornholm, een Deens eiland in de Baltische Zee. Het bleek leeg te zijn vanuit Polen, waar het op 27 november was vertrokken, en zou op 29 november in Ellenholm, Zweden, aankomen om vracht te laden. De bemanning gaf een mayday-melding dat er brand was aan boord en vroeg om hulp. De Zweedse strijdkrachten coördineerden met de Zweedse Maritieme Administratie die een helikopter stuurde. De Zweedse kustwacht hielp met het verstrekken van informatie over het aantal mensen aan boord van het schip. De Zweedse helikopter was de eerste die arriveerde en meldde een brand aan de boeg van het schip. Volgens mediaberichten was er ook een explosie aan boord, maar de Zweedse Maritieme Autoriteit meldt dat de oorzaak van de brand onbekend is. De Denen stuurden ook een helikopter om stand-by te staan. Het Deense fregat Absalon keerde terug naar de basis na een oefening meldt Danish TV2 en is ook naar de plaats van het delict uitgeweken.
De Zweedse helikopter tilde de vijf bemanningsleden van het vrachtschip en bracht ze naar de kust. De Zweedse Maritieme Autoriteit benadrukt een snelle reddingsactie waarbij de bemanning veilig aan boord was van de helikopter om 23.00 uur, één uur en 40 minuten na de eerste waarschuwing. Op het moment van de redding blies de wind met 33 knopen en de video toont het schip dat zwaar rolt in de Baltische Zee. De Sofia is een van de twee vrachtschepen die worden geëxploiteerd door het Zweedse bedrijf Fiducia Shipping. Het bedrijf meldt dat het het schip, dat in 1986 in Duitsland werd gebouwd, in 2019 heeft overgenomen. Het is geregistreerd in Zweden en wordt gebruikt om ladingen gerst, tarwe, haver, koolzaad en koolzaadmeel en brandstofpellets te vervoeren. Het schip is 236 voet (72 meter) lang. De scheepseigenaar zou sleepboten hebben ingehuurd die onderweg zijn om het afdrijvende schip te bergen. Het Poolse maritieme agentschap meldt dat het schip geen direct gevaar loopt omdat het afdrijft met ongeveer 1,2 knopen. De Zweedse Maritieme Autoriteit benadrukt de nauwe samenwerking tussen de verschillende organisaties om de bemanning veilig te redden.
Klik hier om de video te bekijken _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
|
Willem Visser Site Admin
Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 4691 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 30 Nov 2024 17:25:21 Onderwerp: |
|
|
Bemanning van Nieuw-Zeelands onderzoeksschip liep aan de grond omdat ze de automatische piloot aan lieten staan
De Nieuw-Zeelandse strijdkrachten hebben hun eerste bevindingen gepubliceerd over de aan de grond gelopen marineschip HMNZS Manawanui op een rif voor de kust van Samoa vorige maand. Ze geven aan dat de schuld volledig bij de fouten van de bemanning ligt. Een onderzoeksrechter stelde vast dat de gronding van het schip voornamelijk werd veroorzaakt doordat het brugteam de automatische piloot niet had uitgeschakeld, gevolgd door vergeefse pogingen om het schip handmatig te besturen terwijl de handmatige besturing was uitgeschakeld. Manawanui liep op 5 oktober aan de grond op een rif aan de zuidkant van Samoa tijdens het uitvoeren van onderzoekswerkzaamheden. Het schip vatte vervolgens vlam en zonk, maar alle 75 mensen aan boord wisten veilig te evacueren. In de voorlopige bevindingen van het onderzoek gaf NZDF een gedetailleerd verslag van een reeks fouten die begonnen op de avond, toen Manawanui survey-operaties uitvoerde aan de zuidkant van Apia. De wind was sterk tot 25 knopen en er was een matige deining. Het onderzoek stelde vast dat de bemanning omstreeks 18.15 uur een routinematige draai naar stuurboord probeerde, aanvankelijk naar een koers van 340 graden. Dit zou hen binnen het onderzoeksgebied houden. De bemanning probeerde vervolgens naar stuurboord te draaien naar een oostelijke koers, maar het schip reageerde niet zoals bedoeld.
Kort daarna verliet het schip het goedgekeurde onderzoeksgebied. In een poging het schip te stoppen, voerde de bemanning verdere acties uit waarvan zij geloofden dat ze hadden moeten resulteren in een omgekeerde stuwkracht. Manawanui vertraagde of stopte niet, maar begon in plaats daarvan te versnellen richting het rif, waarbij het voor het eerst aan de grond liep rond 1817 met een snelheid van meer dan 10 knopen. Het schip bleef vervolgens nog ongeveer 400 meter varen voordat het strandde, waarbij het onderweg meerdere keren aan de grond liep. De bemanning kon pas 10 minuten later de volledige controle over het voortstuwingssysteem van het schip herwinnen toen ze erin slaagden de automatische piloot uit te schakelen. Het onvermogen om het schip van de 340 graden koers naar het oosten te draaien en het schip te stoppen, wordt toegeschreven aan het feit dat het schip in de automatische pilootmodus stond. De gebeurtenissen die volgden zagen de bemanning tevergeefs proberen het schip van het rif te manoeuvreren. Een half uur na de eerste gronding werd het besluit genomen om het schip te verlaten. De generatoren van Manawanui bleven draaien, wat bijdroeg aan het succesvolle verlatingsproces en waarschijnlijk ernstige verwondingen of de dood voorkwam, maar het schip de volgende ochtend wel te maken kreeg met een reeks catastrofale branden. De branden leidden tot het kapseizen en zinken. "De directe oorzaak van de gronding is vastgesteld als een reeks menselijke fouten, waardoor de automatische piloot van het schip niet werd uitgeschakeld toen dat wel had gemoeten", aldus Chief of Navy Rear Admiral Garin Golding. "De bemanning realiseerde zich niet dat Manawanui nog steeds op de automatische piloot stond en geloofde daarom ten onrechte dat het niet reageren op richtingsveranderingen het gevolg was van een defect aan de thruster-besturing." Golding voegde toe dat, na een fout in de thruster-besturing te hebben vastgesteld, de standaardprocedures de bemanning hadden moeten aanzetten om te controleren of het schip onder handmatige besturing stond in plaats van op de automatische piloot. Die controle vond niet plaats, dus het schip bleef op de automatische piloot, hield koers richting land en liep toen hard aan de grond. De NZDF verwacht een uitgebreider onderzoek af te ronden in het eerste kwartaal van volgend jaar, wat kan leiden tot een apart disciplinair proces voor de bemanning. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
|
Willem Visser Site Admin
Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 4691 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 30 Nov 2024 17:32:55 Onderwerp: |
|
|
Passagiers aan boord van luxe cruiseschip beginnen hongerstaking na motorstoring
Gasten aan boord van een luxe cruiseschip van Swan Hellenic, dat onderweg was naar Antarctica, gingen in hongerstaking nadat problemen met de motor van het schip hun reis voortijdig beëindigden. Het schip SH Diana was op een cruise van 21 dagen die op 13 november begon in Kaapstad, Zuid-Afrika. Het schip was aanvankelijk op weg naar Ushuaia toen een van de voortstuwingsmotoren defect raakte. Veel passagiers gaven aan dat het probleem zich op de 14e dag van de reis voordeed, waardoor het hoogtepunt van de reis, een langverwacht bezoek aan Antarctica, werd ingekort. Het schip zal nu aanmeren in Ushuaia, waar het zal worden gerepareerd voordat het zijn volgende cruise kan ondernemen. Het schip werd gebouwd op een Finse scheepswerf en is vernoemd naar de Romeinse godin van het licht, de maan, de jacht en de wildernis. Het biedt plaats aan 192 gasten en 127 bemanningsleden en biedt vijfsterrenfaciliteiten, een sauna, een open dekjacuzzi en dineren van wereldklasse. Gasten betaalden ergens tussen de £ 7.000 en £ 10.000 voor de reis, wat goedkoper is dan andere cruises die een vergelijkbare service bieden.
Passagiers werden verwelkomd met champagne en verrekijkers toen ze aan boord kwamen, maar de opwinding verdween na de motorstoring. Een kleine groep passagiers uit Rusland ging in hongerstaking, omdat de reis zou worden ingekort. Een anonieme bron meldde dat veel gasten boos en gemeen werden. Volgens Andrea Zito, CEO van Swan, kregen gasten 50% contant geld terug en daarnaast een tegoed van 65% op toekomstige Swan-cruises. Veel gasten hebben hier gebruik van gemaakt. Zito voegde toe dat het ongemak onder de passagiers inmiddels 'grotendeels is afgenomen'. Hij zei ook dat het bedrijf het betreurt dat het de route moest wijzigen vanwege technische problemen met de propelleraandrijving en dat het de teleurstelling van zijn gasten begrijpt, die zo graag Antarctica wilden bezoeken. Het bedrijf heeft echter ook een royaal compensatiepakket aangeboden, dat verder gaat dan wettelijk vereist is, aldus Zito. Swan was eerder eigendom van P&O voordat het in 2003 werd overgenomen door Carnival Corporation. Het werd in 2020 opnieuw gelanceerd en besloot voort te bouwen op zijn Britse erfgoed. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
|
Willem Visser Site Admin
Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 4691 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 30 Nov 2024 17:37:47 Onderwerp: |
|
|
Meer dan 60 Chinese schepen omsingelen betwist Filipijns eiland, onthullen satellietbeelden
Satellietbeelden laten zien dat er ongeveer 60 Chinese schepen samendromen bij het eiland Thitu, een belangrijk Filipijns gebied in de Zuid-Chinese Zee. De foto's die Maxar Technologies maakte en door Reuters werd bekeken, tonen enkele schepen op twee zeemijl van het eiland. Het eiland Thitu, plaatselijk Pag-Asa genoemd, is de belangrijkste buitenpost van de Filipijnen in de regio. Het wordt gebruikt om toezicht te houden op de Chinese activiteiten in deze drukke wateren. Het hoofd van het Filipijnse Western Command, Vice Admiral Alfonso Torres, probeerde de zorgen te sussen door te zeggen dat het normaal is dat Chinese maritieme militieschepen zich in het gebied verzamelen. "Het is geen reden tot bezorgdheid," zei hij. Schout-bij-nacht Roy Trinidad, een woordvoerder van de Filipijnse marine, beschrijft de aanwezigheid van de schepen als "illegaal", maar voegt eraan toe dat er geen reden is tot paniek. "We hoeven niet op alles te reageren wat ze doen. Wat telt is dat we standvastig blijven in onze positie," legde hij uit.
Er wordt aangenomen dat deze zogenaamde vissersschepen, waarvan er veel in China zijn geregistreerd, nauw samenwerken met de Chinese kustwacht en marine. China heeft het bestaan van een maritieme militie echter nooit officieel erkend en het ministerie van Defensie heeft geen commentaar gegeven op de recente uitbreiding ervan. Chinese en Filipijnse schepen zijn maandenlang betrokken geweest bij botsingen, vooral rond Scarborough Shoal en Second Thomas Shoal. Thitu Island ligt in de buurt van Subi Reef, waar China een marinebasis en landingsbaan heeft gebouwd. Veiligheidsexperts denken dat de bijeenkomst een poging van China is om de reactie van de Filipijnen te testen, vooral gezien de huidige politieke spanningen in Manilla. Collin Koh, een beveiligingsanalist in Singapore, zegt dat China mogelijk probeert de bouw op Thitu Island te vertragen. De Filipijnen bouwen daar naar verluidt een vliegtuighangar, die naar verwachting binnenkort klaar zal zijn. “Deze situatie moet nauwlettend in de gaten worden gehouden,” waarschuwde Koh. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
|
Willem Visser Site Admin
Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 4691 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 30 Nov 2024 17:46:01 Onderwerp: |
|
|
13 illegale Chinese bemanningsleden gevonden aan boord van Filipijnse baggerschip in Bataan
De Filipijnse kustwacht (PCG) vond 13 ongedocumenteerde Chinese staatsburgers aan boord van een baggerschip in Mariveles, Bataan, tijdens een routinematige inspectie op 26 november 2024. De Harvest 89 zou vertrekken naar San Felipe, Zambales, voor baggerwerkzaamheden, maar de inspectie leverde meer op dan verwacht. De scheepsagent informeerde de PCG over het geplande vertrek van de baggerboot. Toen de officieren aan boord van het schip wilden komen voor een inspectie voorafgaand aan het vertrek, weigerde de agent de toegang en zei dat alles in orde was. Dit wekte argwaan, dus besloot de kustwacht het schip grondiger te inspecteren. Bij het aan boord gaan trof het PCG-team negen Chinese bemanningsleden aan die niet over de juiste documenten beschikten.
Op de bemanningslijst van het schip stonden slechts acht Filipijnse werknemers vermeld, maar volgens de Filipijnse wet moeten alle bemanningsleden op binnenlandse schepen Filipijns zijn. Tijdens een vervolginspectie vond de PCG nog eens vier Chinese staatsburgers die zich op het schip verstopten. Daarmee komt het totaal op 13. Bij de inspectie werd ook een uniform aangetroffen dat leek op de uniformen die het Chinese Volksbevrijdingsleger (PLA) draagt, wat aanleiding gaf tot argwaan over de situatie. De kustwacht werkt nu samen met andere overheidsinstanties om te onderzoeken hoe deze Chinese arbeiders op het schip met de Filipijnse vlag terechtkwamen. Ze proberen ook juridische stappen te ondernemen om ervoor te zorgen dat ongedocumenteerde bemanningsleden ter verantwoording worden geroepen. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
|
Willem Visser Site Admin
Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 4691 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 3 Dec 2024 14:44:38 Onderwerp: |
|
|
Gestrand vrachtschip zinkt voor de Rode Zeekust van Egypte
Maandag zonk het gestrande vrachtschip VSG Glory vlak voor de kust van de Rode Zee in Egypte. Er dreigde brandstof te lekken in een gebied dat bekendstaat om zijn koraalriffen. Op 22 november was het 300-voet lange kustvrachtschip VSG Glory onderweg van Hodeidah naar Port Tawfiq toen het aan de grond liep op een rif bij El Quseir, vlak voor de kust van twee luxe resorts. Het gebied staat bekend om zijn duikattracties bij de kust, waaronder koraaltuinen en ondergedompelde grotten, en toerisme is een belangrijk onderdeel van de lokale economie. Naar verluidt vervoerde het 70 ton stookolie in haar tanks en kort na de gronding werd er melding gemaakt van lichtvervuiling. Alle bemanningsleden werden veilig geëvacueerd. De Egyptische autoriteiten hebben gereageerd op de gronding met een substantiële vervuilingsbestrijding. Volgens de lokale milieuactivistengroep HEPCA arriveerden twee grote schepen op de locatie om de tanks van het schip leeg te pompen en zaterdag was er 250 ton verontreinigd water en brandstof verwijderd. Naarmate de lijst langer werd, werkte het responsteam aan het inzetten van extra pompcapaciteit en werden duikers naar beneden gestuurd om te proberen penetraties in de romp dicht te lassen. Bijna een dozijn instanties en organisaties zijn betrokken bij de respons, waaronder het Egyptische ministerie van Defensie. De VSG Glory was echter in slechte staat: foto's van zaterdag laten zien dat het vrachtschip aan de achterkant naar beneden was, met water tot aan het hoofddekniveau. Reuters meldde dat ze een rompdoorboring van bijna twee voet lang in de machinekamer had. Maandag was alleen de boeg van het schip nog zichtbaar boven de golven en was de achtersteven van het rif afgeschoven en in dieper water terechtgekomen. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
|
Willem Visser Site Admin
Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 4691 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 6 Dec 2024 12:33:19 Onderwerp: |
|
|
Mega-containerschip en olietanker botsen in de Straat van Gibraltar
Schade aan de boeg van de Gloria Maris na de aanvaring met de HMM St. Petersburg
Een ruwe olietanker en een van de grootste containerschepen ter wereld kwamen dinsdagochtend 3 december in aanvaring in de Straat van Gibraltar.
Bij het ongeluk waren de ruwe olietanker Gloria Maris betrokken , met 25 bemanningsleden aan boord, en het containerschip HMM ST Petersburg met 24 bemanningsleden. "Nadat de schepen door de bemanning waren geïnspecteerd, werd schade aan de laterale structuren waargenomen, maar er was geen gevaar voor zinken of morsen", meldde Salvamento Maritimo , de Spaanse maritieme reddingsdienst. Het incident leidde tot een onmiddellijke reactie van de Spaanse maritieme reddingsdiensten, waarbij de schepen Luz de Mar en Salvamar Denébola naar de plaats van het incident werden gestuurd. De botsing vond plaats op ongeveer 8,9 mijl ten zuidoosten van Algeciras. De Gloria Maris stuurde om 5:20 uur een waarschuwing naar het Rescue Coordination Centre (CCS) in Tarifa. De tanker voer in ballast en had onlangs 147.564 ton ruwe olie gelost in de haven van Cartagena. De HMM St. Petersburg vaart op de FE4-dienstroute tussen Noord-China en Noord-Europa. Het containerschip, opgeleverd in 2020 als laatste schip in een serie van 12 zusterschepen voor de Zuid-Koreaanse HMM, is bijna 400 meter lang met een capaciteit van 24.000 TEU's, wat het een van 's werelds grootste containerschepen maakt. De Gloria Maris , varend onder Liberiaanse vlag, is een Suezmax-tanker met een capaciteit van 156.620 dwt. De Maritieme Autoriteit van Algeciras heeft bevolen dat beide schepen worden vastgehouden in afwachting van grondige veiligheidsinspecties om de oorzaak van de botsing te bepalen en hun zeewaardigheid te verifiëren. Vanaf woensdag 4 december werden beide schepen veilig afgemeerd in de baai van Algeciras/Gibraltar gemeld.
Het zusterschip van de HMM St. Petersburg, de HMM Algeciras. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
|
|
Geplaatst: 6 Dec 2024 12:33:19 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|