Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Willem Visser Site Admin
Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 4957 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 20 Jan 2025 13:14:53 Onderwerp: |
|
|
Rapport: VS is ervan overtuigd dat Eagle S Cable-incident een ongeluk was
Het verloren bakboordanker van de Eagle S werd teruggevonden en neergelaten op het dek van een Zweeds bergingsschip
Sinds eind december is de tanker Eagle S, die banden heeft met Rusland, in Finland gearresteerd op verdenking van het scheuren van vijf onderzeese kabels door haar anker 50 mijl te slepen. Het incident op eerste kerstdag was het laatste in een reeks van drie vermoedelijke sabotageaanvallen op de bodem van de Baltische Zee, allemaal met schepen die van of naar Rusland voeren. Volgens The Washington Post zijn hoge inlichtingenfunctionarissen in de VS en de EU ervan overtuigd dat deze herhaalde incidenten allemaal ongelukken waren die werden veroorzaakt door onervaren bemanningsleden en niets te maken hadden met Russische "hybride" oorlogsvoering. Het rapport van de Post werd door sommigen in Finland met scepsis ontvangen. Pekka Toveri, voormalig hoofd van de Finse militaire inlichtingendienst, vertelde de krant dat de theorie over accidentele schade "totale onzin" was. "Het belangrijkste bij elke hybride operatie is ontkenning," zei Toveri, uitleggend hoe de incidenten toevallig kunnen ontstaan. Hij wees op de afwijkende bewegingen van de schepen en de goed gefinancierde, decennialange Russische inlichtingendienst om de kwetsbaarheden van de zeebodeminfrastructuur van de NAVO in kaart te brengen. Inspecteur Sami Liimatainen van het Finse Nationale Bureau voor Onderzoek, die betrokken is bij het lopende onderzoek aan boord van Eagle S, gaf een afwijzend antwoord toen hem werd gevraagd naar de uitleg van de Post over accidentele schade. "Ik ga daar niet eens op in, ik laat de informatie van buitenlandse kranten voor wat ze zijn. De Finse Nationale Politie onderzoekt de misdaad," vertelde Liimatainen aan YLE. "Misdaden worden onderzocht en opgelost. Er is niets veranderd." Het verloren bakboordanker van Eagle S werd teruggevonden op de bodem van de Oostzee aan het einde van een sleepspoor van 50 mijl, op de locatie waar het schip werd onderschept door Finse troepen. Om het sleepspoor per ongeluk te starten, zou de Eagle S haar bakboordanker per ongeluk halverwege de reis moeten laten zakken en vastmaken, zonder dat de bemanning het wist en zonder dat het anker wegliep . Vervolgens zou de bemanning tijdens een 50 mijl lange tocht de effecten van het bakboordanker dat met 6-10 knopen over de bodem sleepte, over het hoofd moeten zien.
Zweden waarschuwt voor hybride oorlogsvoering door Rusland, China en Iran
Zweden, dat getroffen werd door twee incidenten waarbij onderzeese kabels beschadigd raakten, heeft publiekelijk erkend dat er sprake is van een voortdurende hybride oorlog met Rusland, die deels wordt gekenmerkt door geheime dreigingen in het onderzeese domein. "Hybride oorlogsvoering is geen vriendelijkere vorm van oorlog. Het doel is om ons en onze samenleving - en de NAVO - te schaden of te verzwakken door middel van acties die ontkenbaar zijn en moeilijker af te leiden en te beantwoorden. Dit kan worden gedaan door maatregelen die belangrijke maatschappelijke functies saboteren en vernietigen, besluitvorming moeilijker maken of het vertrouwen in de autoriteiten en het leiderschap van het land schaden," zei de Zweedse opperbevelhebber Michael Claesson. Claessons ministerie wees Rusland, China en Iran aan als actieve antagonisten in dit schaduwconflict en zei dat sabotageaanvallen (waaronder doelen in het elektriciteitsnet en het telecommunicatiesysteem) tot hun methoden behoren. Deze aanvallen worden gepland door inlichtingendiensten, maar worden vaak uitgevoerd door ingehuurde krachten om ontkenning in stand te houden, aldus het ministerie. "Zweden is niet in oorlog. Maar er is ook geen vrede", zei de Zweedse premier Ulf Kristersson. "Echte vrede vereist vrijheid en de afwezigheid van ernstige conflicten tussen landen. Maar wij en onze buren worden blootgesteld aan hybride aanvallen, niet uitgevoerd met robots en soldaten, maar met computers, geld, desinformatie en het risico op sabotage." _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
|
|
Geplaatst: 20 Jan 2025 13:14:53 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
|
Willem Visser Site Admin
Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 4957 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 20 Jan 2025 13:21:36 Onderwerp: |
|
|
Na meer dan een maand ligt de Russische vloot nog steeds vast voor de kust van Tartus
Sparta en Sparta II in houdpatronen voor de kust van Tartus, 19 januari
Het commerciële scheepvaartverkeer in de Syrische havenstad Tartus neemt weer toe onder het nieuwe bestuur van Hay'at Tahrir al-Sham (HTS), dat in december de regering van de langzittende dictator Bashar al-Assad omverwierp. Russische militaire vrachtschepen liggen echter nog steeds vast voor de haven van Tartus, waar de Russische marine al sinds de Koude Oorlog een basis heeft. HTS zou redenen hebben om de Russische toegang te beperken. Rusland hielp de Assad-regering 13 jaar lang in de strijd tegen HTS (en andere rebellengroepen), en de Russische luchtmacht wordt al lang beschuldigd van willekeurige bombardementen op door rebellen bezette burgergebieden. In de laatste dagen van het regime hielp de Russische regering Assad om te vluchten in ballingschap vóór de laatste opmars van HTS, om ervoor te zorgen dat hij niet berecht zou worden voor vermeende oorlogsmisdaden. HTS heeft tot nu toe afgezien van represailles tegen Russische troepen, maar het Russische leger heeft zich teruggetrokken naar twee belangrijke bases aan de kust - de Hmeimem-luchtmachtbasis en de Tartus-marinebasis - ter voorbereiding op een schijnbare evacuatie. Regelmatige vrachtvliegtuigvluchten van en naar Hmeimem suggereren dat er al waardevolle apparatuur van die locatie wordt gehaald.
Een groot assortiment voertuigen van de Russische operatie in Syrië werd in de laatste dagen van de oorlog teruggetrokken naar de basis in Tartus, maar ze staan allemaal nog steeds opgeslagen in opslagplaatsen bij de pier. Schattingen van open-source inlichtingen suggereren dat deze verzameling mobiele apparatuur, achter elkaar gelegd, meer dan een kilometer aan weg zou beslaan; verschillende van de vrachtwagens lijken onderdelen te zijn van het S-400-systeem, een hoogwaardig luchtverdedigingsradar- en raketlanceersysteem dat naar schatting $ 500 miljoen kost om te produceren. De S-400 is erg gewild in het conflict in Oekraïne. De Mediterrane Flotilla van de Russische marine, die Tartus decennialang als thuishaven had, vluchtte tijdens de machtsovername door de rebellen en ligt na meer dan een maand nog steeds op zee. Satellietbeelden en AIS laten zien dat twee bekende militaire vrachtschepen, Sparta en Sparta II, nog steeds op zee liggen, ondanks wekenlange geruchten over onderhandelingen over toegang. Beeldmateriaal verkregen door analist MT Anderson toont aan dat drie koopvaardijschepen zijn aangemeerd tegenover het Russische deel van de haven, wat wijst op tekenen van hernieuwde commerciële activiteit - maar de militaire pieren aan de Russische kant blijven verstoken van verkeer. De tijdlijn voor de aanwezigheid van de vloot bij Tartus is niet onbepaald en de schepen zullen uiteindelijk brandstof, proviand en reserveonderdelen nodig hebben. Onbevestigde geruchten over storingen zijn al gemeld en de laatste bekende onderzeeër van de vloot verliet eerder deze maand de Middellandse Zee. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
|
Willem Visser Site Admin
Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 4957 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 20 Jan 2025 13:30:40 Onderwerp: |
|
|
Tarieven voor olietankers op Chinese routes verdubbeld sinds sancties
De kosten voor het huren van een olietanker op belangrijke routes naar China zijn verdubbeld sinds de VS sancties tegen Rusland heeft opgelegd. Dit laat zien in hoeverre deze stap de wereldwijde scheepvaartmarkt op zijn kop heeft gezet. De sancties hebben een vrachtmarkt geschokt die tot voor kort te maken had met een zwakkere vraag vanwege beperkingen in het aanbod, een lauwe Chinese economie en een afname van de spanningen in het Midden-Oosten. Het aantal bevestigde reizen is niet veel veranderd, maar de pool van beschikbare schepen is snel geslonken en er is intense concurrentie op bepaalde routes. De dagelijkse tarieven voor zeer grote ruwe olietankers op de route van het Midden-Oosten naar China stegen met 112% tot $ 57.589 in de week tot en met vrijdag, volgens gegevens van de Baltic Exchange, nadat Washington op 10 januari bijna 160 tankers met Russische ruwe olie had gesanctioneerd. De tarieven op de Amerikaanse Golf-naar-China-route stegen met 102%, terwijl de West-Afrika-naar-China-route een stijging van 90% zag. Grote Chinese raffinaderijen haastten zich de laatste dagen om ruwe olie te kopen uit het Midden-Oosten, Afrika en Amerika om het verlies aan Russische olie te compenseren. Een VLCC van de Amerikaanse Golf naar China werd vorige week gehuurd voor $ 9,5 miljoen, vergeleken met een lage $ 7 miljoen in de afgelopen paar maanden, blijkt uit scheepvaartovereenkomsten. Indian Oil Corp. koopt ook vaten uit het Midden-Oosten op, wat de druk vergroot. Er zijn zorgen dat de tarieven voor tankers hoog blijven als de aankomende president Donald Trump, die later op maandag wordt beëdigd, een hardere aanpak hanteert tegen Teheran. "De tarieven zouden op dit niveau kunnen blijven als Trump de druk op de Iraanse olieleveringen opvoert, wat waarschijnlijk is", aldus Junjie Ting, een scheepvaartanalist bij Oil Brokerage Ltd. in Singapore. De stijgende vraag naar VLCC's, die ongeveer 2 miljoen vaten olie kunnen vervoeren, vertaalt zich ook in kosten voor kleinere schepen, die over het algemeen als minder kostenefficiënt worden beschouwd op langere routes. Tarieven voor Suezmaxes, die ongeveer 1 miljoen vaten kunnen bevatten, zijn gestegen door de toegenomen vraag en het krappe aanbod, aldus scheepsmakelaar SSY in een rapport. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
|
Willem Visser Site Admin
Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 4957 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 21 Jan 2025 15:37:59 Onderwerp: |
|
|
Rederijen voorzichtig over terugkeer Suez
Ondanks de recente belofte van de Houthi's om aanvallen op niet-Israëlische koopvaardijschepen te stoppen na de wapenstilstandsovereenkomst tussen Israël en Hamas van 19 januari, waarschuwen scheepvaartanalisten bij Drewry ervoor om niet meteen weer door het Suezkanaal te varen. De maritieme sector kampt met een complex netwerk van uitdagingen. De kwetsbare aard van de wapenstilstandsovereenkomst met Gaza en het onvoorspelbare gedrag van de Houthi's in de loop van de geschiedenis baren grote zorgen. Sinds november 2023 heeft de campagne van de Houthi's geleid tot meer dan 100 aanvallen op schepen, twee tot zinken gebrachte schepen, vier omgekomen zeelieden en de aanhoudende gijzeling van 25 bemanningsleden van het autoschip Galaxy Leader. "Dit is duidelijk een positieve ontwikkeling, maar we moeten niet verwachten dat containerlijnen zich haasten om terug te keren naar het Suezkanaal", aldus Drewry in hun laatste analyse. Het onderzoeksbureau schat dat het waarschijnlijk maanden in plaats van weken zal duren voordat de rederijen hun normale Suez-operaties hervatten, wat absolute zekerheid vereist dat de dreiging is geëlimineerd.
Interessant genoeg heeft de crisis in de Rode Zee de vervoerders financieel voordeel opgeleverd. De noodzakelijke omleiding heeft ongeveer 9% van de effectieve capaciteit geabsorbeerd, wat heeft bijgedragen aan sterke kwartaalwinsten. Een terugkeer naar Suez-operaties zou vervoerders echter dwingen om de onderliggende overcapaciteitsproblemen van de markt onder ogen te zien. De onzekerheid in de maritieme industrie wordt nog groter door de terugkeer van Donald Trump naar het Amerikaanse presidentschap. Verwacht wordt dat Trump in zijn eerste week honderden uitvoerende bevelen zal uitvaardigen, waaronder potentieel significante wijzigingen in handelstarieven. De maritieme industrie staat nu voor een kritieke periode van onzekerheid. Zoals Drewry opmerkt: "De komende weken en maanden zullen een lange weg afleggen om te bepalen hoe volatiel 2025 zal zijn." _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
|
Willem Visser Site Admin
Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 4957 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 21 Jan 2025 15:43:05 Onderwerp: |
|
|
De 14 maanden durende gevangenschap van de Galaxy Leader-bemanning door de Houthi's nadert zijn einde
Het is inmiddels 429 dagen geleden dat de bemanning van het autotransportschip Galaxy Leader door de Houthi's in Jemen gegijzeld werd.
Voor het eerst tijdens hun 14 maanden durende opsluiting is er echter hoop dat de 25 bemanningsleden binnenkort kunnen worden vrijgelaten, in verband met de eerste fase van het staakt-het-vuren dat Israël en Hamas overeenkwamen en dat zondag van kracht werd. All-Nippon News Network ( ANN ) heeft een interview uitgezonden met een hoge Houthi-functionaris die tegen het Japanse tv-station zei: "Via Palestijnse onderhandelaars garanderen we dat het schip en zijn bemanning in de komende dagen zullen worden bevrijd." Gewapende Houthi's bestormden het schip op 19 november 2023 via een helikopter, namen het autotransportschip en zijn bemanning in gijzeling en luidden een periode in die bekend werd als de Rode Zee-scheepvaartcrisis, met meer dan 100 schepen die door de Houthi's werden aangevallen, ogenschijnlijk ter ondersteuning van Hamas. De enorme omleiding van een groot deel van de wereldwijde koopvaardijvloot rond Afrika kost de wereldeconomie $ 175 miljard per jaar, volgens recente schattingen van het tijdschrift The Economist .
De Houthi's zeiden zondag dat zolang het staakt-het-vuren tussen Israël en Hamas van kracht blijft, internationale koopvaardijschepen nu de Rode Zee mogen doorkruisen. Echter, tonnage van Israëlisch eigendom en onder Israëlische vlag zal doelwit blijven, zeiden de Houthi's, eraan toevoegend dat aanhoudende aanvallen op Jemen door Britse en Amerikaanse militaire troepen ertoe kunnen leiden dat schepen uit die landen ook doelwit worden. Volgens gegevens van Jefferies, een investeringsbank, zijn de totale doorvaarten via het Suezkanaal met 56% gedaald ten opzichte van 2023. Het aantal containerschepen is met 90% gedaald, het aantal LNG-tankers met 80%, het aantal LPG-tankers met 67%, het aantal producttankers met 59%, het aantal droge bulkschepen met 52% en het aantal ruwe-olietankers met 48%. De belangrijkste economische impact van de potentiële heropening van de Rode Zee-routes zou zijn om de capaciteit van het containerscheepvaartsysteem terug te brengen, wat overeenkomt met ongeveer 6% tot 8% van de bestaande schepen vanwege sneller varen, volgens nieuwe gegevens van S&P Global. Tegelijkertijd komen er nieuwe containerschepen die bijna 24% van de nieuwe capaciteit toevoegen, die de komende drie jaar worden gelanceerd. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|