KROONVAARDERSKNSM
scheepvaart
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 47, 48, 49  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    KROONVAARDERSKNSM Forumindex -> KROONVAARDERS-KNSMFORUM
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4239
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 13 Jun 2024 09:28:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Italiaanse kustwacht redden 85 passagiers en bemanning terwijl de veerboot dreigt te zinken

85 mensen werden gered van de veerboot, zes kilometer uit de kust
Alle beschikbare middelen, waaronder de Italiaanse kustwacht, meerdere eenheden van de politie en de brandweer, werden op woensdag 12 juni om 12.00 uur opgeroepen nadat een nieuw gebouwde veerboot de noodtoestand had uitgeroepen en rapporteerde dat deze een onmiddellijk risico liep te zinken in het oostelijke deel van de kust. Golf van Triëst. Er waren 76 passagiers, vijf kinderen en vier bemanningsleden aan boord van de veerboot Audace. De agentschappen werkten samen om alle passagiers in reddingsvlotten te evacueren en ze vervolgens op de patrouilleboten naar de wal te brengen. Trots maakten de autoriteiten bekend dat er geen ernstige gewonden waren en dat ‘niemand zelfs maar in het water belandde’. Er werd geen oorzaak gegeven voor het incident, hoewel er gespeculeerd werd dat een golf de 22,5 meter lange passagiersveerboot overspoelde. Het voerde zijn route langs de oostkust en reisde tussen Triëst en Grado. De reis duurt ongeveer anderhalf uur. Het maakt deel uit van het openbaar vervoersysteem.

Het schip bevond zich ongeveer zes kilometer uit de kust toen de kapitein meldde dat het dreigde te zinken. Op foto's is te zien dat het steil naar de boeg is gekanteld. De veerboot werd in 2023 gebouwd en een jaar geleden in de vaart genomen ter vervanging van een ouder schip genaamd Adriatica . De nieuwe veerboot kan in totaal 200 passagiers vervoeren tussen de overdekte cabine en het open dek. Er was ook ruimte voor maximaal 30 fietsen. Uit berichten in de media blijkt dat er ook ambulances aanwezig waren met medische teams. Zes mensen zijn uit voorzorg naar het ziekenhuis gebracht. De veerboot bleef ondanks zijn precaire positie drijven. Teams waren met een sleepboot bezig om het schip naar de haven te brengen.


Klik hier om de video te bekijken

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen







Geplaatst: 13 Jun 2024 09:28:13    Onderwerp:

Terug naar boven
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4239
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 13 Jun 2024 09:34:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Bemanning gered van brandend vrachtschip voor de kust van Taiwan

De Taiwanese kustwacht en de National Airborne Services Corp. coördineerden de redding van twaalf bemanningsleden van een klein vrachtschip aan de kust. Drie van de bemanningsleden raakten ernstig verbrand en twee werden van het schip naar een ziekenhuis aan de wal gevlogen. De eerste meldingen van de brand aan boord van de Hui Feng , een vrachtschip van 52 meter lang, werden vanochtend, 12 juni, rond 08.00 uur lokale tijd door het commando ontvangen. Er werd een helikopter naar de locatie gestuurd, ongeveer 27 kilometer verderop. ten zuidwesten van Kaohsiung en vond het schip met zware rook. Aanvankelijk voerde het verkenningen op grote en lage hoogte uit. De kapitein van het schip vertelde de autoriteiten dat de bemanning ongeveer een uur bezig was met het blussen van de brand. Volgens berichten brak de brand uit na een explosie en was de machinekamer betrokken.

Twee bemanningsleden, een uit Taiwan en een uit Indonesië, raakten ernstig verbrand en er werd besloten hen met een luchtbrug van het schip te halen. Het vuurgevecht ging door en aanvankelijk dacht de bemanning dat ze het hadden geblust, maar het laaide opnieuw op. De helikopter zou terugkeren naar het toneel, maar drie schepen, gecoördineerd door de kustwacht, bereikten rond 1000 mensen het toneel. Op dat moment beval de kapitein van de Hui Feng de overgebleven bemanningsleden het schip te verlaten, en ze werden overgebracht naar een van de de kustwachtschepen. Een ander bemanningslid, een 75-jarige uit Taiwan, liep naar verluidt ook brandwonden op aan zijn handen en gezicht. Hij werd door de Kustwacht overgebracht naar een ziekenhuis. Over de vraag of de brand inmiddels aan boord van het vrachtschip is geblust, lopen de berichten uiteen. De Kustwacht en de Marine houden het drijvende schip in de gaten. Ze zeggen dat er geen tekenen van vervuiling zijn, maar waarschuwen dat er 45 ton dieselbrandstof aan boord is.


Klik hier om de video te bekijken

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4239
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 13 Jun 2024 09:58:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Russische oorlogsschepen arriveren in Havana

Twee oorlogsschepen van de Russische marine zijn aangekomen in Havana, Cuba, en voltooien een veelbesproken reis die bedoeld lijkt om een boodschap van verzet naar de Verenigde Staten te sturen. Het fregat Admiraal Gorshkov en de aanvalsonderzeeër Kazan voeren de Atlantische Oceaan over en voerden raketoefeningen uit voor de oostkust voordat ze woensdag in de Baai van Havana aankwamen. De twee schepen – en een begeleidende olieman en reddingssleepboot – zijn in de haven voor een vijfdaags goodwillbezoek aan de hoofdstad van Cuba, en ze kregen een warm welkom en 21 saluutschoten van de Cubaanse strijdkrachten. De Russische matrozen zullen de vrijheid krijgen om "uit te rusten en kennis te maken met lokale bezienswaardigheden", aldus het Russische ministerie van Defensie. Cubaanse staatsburgers krijgen ook de kans om door Gorshkov te toeren. Volgens Amerikaanse, Russische en Cubaanse functionarissen beschikken de Gorshkov en de Kazan niet over kernwapens. Het Witte Huis heeft stilletjes aangegeven dat het de kleine inzet niet als een bedreiging beschouwt, maar oorlogsschepen en sub-jachtvliegtuigen van de Amerikaanse marine hebben de bewegingen van de Russische schepen gedurende hun hele reis nauwlettend in de gaten gehouden. De Russische vloot bleef tijdens de doorvoer in internationale wateren, vertelden defensiefunctionarissen aan CNN.

Volgens het Russische Ministerie van Defensie voerden Gorshkov en Kazan dinsdag een gesimuleerde anti-scheepsraketoefening uit voor de Amerikaanse oostkust. Gorshkov is het eerste schip dat de eerste hypersonische antischeepsraket van Rusland aan boord heeft, de Zircon, die een topsnelheid heeft van Mach 8-9. Volgens de Russische marine ontving Gorshkov in december 2022 de eerste operationele uitrusting met Zirkoon-raketten in de vloot; bij eerdere inzet buiten Europa hebben de NAVO-troepen de bewegingen van het fregat op de voet gevolgd. Russische media hebben opgemerkt dat Havana slechts 150 kilometer ten zuiden van Florida ligt, en dat de langeafstands-Zirkoon ook kan worden gebruikt om gronddoelen te raken (zoals in Oekraïne). Cubaanse functionarissen hebben het bezoek afgeschilderd als een routinematige havenbezoek. “Bezoeken van marine-eenheden uit andere landen zijn een historische praktijk van de revolutionaire regering met landen die vriendschaps- en samenwerkingsrelaties onderhouden”, aldus het ministerie van Buitenlandse Zaken van het land in een verklaring.


Klik hier om de video te bekijken
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4239
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2024 12:59:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Olie op stranden Singapore na ongeluk met Nederlands schip

Olie is aangespoeld langs de kust van verschillende stranden in Singapore, waaronder die op het eiland Sentosa en in East Coast Park, een dag nadat een baggerschip een bunkerschip had aangereden bij de Pasir Panjang Terminal. Het strand van East Coast Park – van gebied B tot H – zal tot nader order gesloten zijn om de schoonmaakwerkzaamheden te vergemakkelijken, zeiden de autoriteiten zaterdag 15 juni. De steiger en Rocky Shore bij het Labrador Nature Reserve zijn ook gesloten. Hoewel de stranden van Sentosa bij Palawan, Siloso en Tanjong open blijven voor het publiek, zijn zwemmen en activiteiten op zee voorlopig niet toegestaan. "Vanwege de getijdenstroom is de behandelde olie langs kustlijnen terechtgekomen, waaronder Sentosa, het Labrador Nature Reserve, Southern Islands, Marina South Pier en East Coast Park", aldus de Maritime and Port Authority of Singapore (MPA), de National Environment Agency (NEA). ), zeiden de National Parks Board (NParks) en Sentosa Development Corporation (SDC) in een gezamenlijke mediaverklaring. "Er zijn geen tekenen van olievlekken in het Sister's Islands Marine Park, maar er werd olieglans waargenomen in de omringende wateren." De olievlek had zich verspreid door een lekkage die vrijdag plaatsvond bij de Pasir Panjang Terminal, die enkele kilometers ten westen van het vakantie-eiland Sentosa op het vasteland ligt.

Een onder Nederlandse vlag varend baggerschip raakte rond 14.20 uur een stilstaand bunkerschip onder Singaporese vlag, waardoor wat olie uit de beschadigde ladingtank aan boord van het schip in het water terechtkwam. Er zijn achttien hulpvaartuigen ingezet om de lekkage in te dammen en op te ruimen, aldus de gezamenlijke verklaring. “Er is bijna 1.500 meter aan containerbomen ingezet en er zullen er de komende dagen nog meer worden geplaatst om verdere verspreiding van olie naar de kust te voorkomen en om het terugwinnen van de opgesloten olie van de getroffen kustlijnen en lagunes te vergemakkelijken om te voorkomen dat deze terechtkomen. terug naar zee”, voegde het eraan toe. SDC zei dat het vrijdag om 21.00 uur voor het eerst werd gewaarschuwd voor gevallen van olielekkage in de wateren rond Palawan Beach. Zaterdag om 7.00 uur had de olievlek zich verspreid naar de andere stranden, evenals naar Sentosa Cove, waar verschillende flatgebouwen staan. “Sindsdien hebben we alle strandactiviteiten in en langs de wateren van onze stranden stopgezet en zijn we, samen met de MPA en de relevante autoriteiten, onmiddellijk begonnen met opruimen”, aldus SDC, eraan toevoegend dat het zijn prioriteit was om de impact op de wateren van Sentosa en de omliggende wateren te minimaliseren. dieren in het wild.

Bewoners van Sentosa Cove hebben zich ook vrijwillig aangemeld om te helpen met de schoonmaakoperaties, aldus SDC. Toen CNA rond het middaguur Tanjong Beach bezocht, zag men arbeiders de lekkage opruimen. Langs het strand was een lange, witte olieboom geplaatst, bedekt met olie. Een bezoeker die eerder op de ochtend haar hond uitliet, vertelde CNA dat de stank "ongelooflijk" was, een gevoel dat 's middags door een andere strandganger werd herhaald. “Het eerste dat mij opviel was de geur; het ruikt naar een benzinekiosk”, zegt de 25-jarige Nigel Kong. "In een normaal weekend zal (de ene kant van het strand) gevuld zijn met volleybalvelden en frisbeebanen. Meestal gaan we, als het warm is, het water in. Maar met deze olieramp kunnen we dat niet echt doen.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4239
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2024 13:06:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Bemanning Grieks schip geëvacueerd na droneaanval door Houthi’s in Rode Zee

In de Rode Zee is vrijdag de bemanning van een Grieks vrachtschip geëvacueerd, nadat het vaartuig schade had opgelopen door een aanval van Houthi-rebellen. Dat heeft het Britse maritieme agentschap UKMTO meegedeeld. De MV Tutor, een Grieks vrachtschip dat onder Liberiaanse vlag vaart, werd getroffen door een drone en maakte meteen water. Het ligt stuurloos ongeveer 120 kilometer ten zuidwesten van de Jemenitische havenstad Hodeida. De bemanning is vrijdag door “militaire autoriteiten” van het schip gehaald, zegt UKMTO. Er is niet meegedeeld welk leger de ontruiming heeft uitgevoerd. De Houthi-rebellen in Jemen voeren sinds november vorig jaar regelmatig aanvallen uit op koopvaardijschepen in de Rode Zee en de Golf van Aden. De sjiitische rebellengroep zegt dat ze handelt uit solidariteit met de Palestijnen in de Gazastrook. De aanvallen hebben de internationale handel over zee danig verstoord. Op initiatief van de VS is daarom in december een internationale coalitie opgezet om het scheepvaartverkeer in de regio te beschermen. Ongeveer twaalf procent van de wereldwijde handel verloopt via de Rode Zee.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4239
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2024 19:10:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Nieuwe Houthi-tactieken zetten zeevarenden op scherp

De Houthi’s hebben de angstfactor voor zeevarenden die naar het Midden-Oosten reizen – en ook voor gezinnen thuis – opgevoerd met hun nieuwste video waarin wordt getoond hoe ze er vorige week in slaagden boten vol explosieven in te zetten om de door Griekenland gecontroleerde Tutor Kamsarmax uit te schakelen. de eerste aanval in zijn soort in de zeven maanden durende campagne van de Houthi's tegen de koopvaardij, waarbij één zeevarende omkwam en leidde tot het zinken van de bulkcarrier van Evalend Shipping. In de video van de Houthi's wordt de achtersteven van de Tutor aangevallen door een klein vaartuig, waarna het midden van het schip opnieuw een grote explosie ondergaat door een afzonderlijk projectiel. Afzonderlijke video's aan boord laten zien hoe gewapende bewakers vanaf de brug toekijken terwijl het met explosieven verpakte schip richting zijn doel vaart. De Tutor is het tweede schip dat begin maart door de Houthi’s tot zinken is gebracht, na de Rubymar . Het lot van een ander schip dat vorige week door de militante groep werd aangevallen, de Verben a, een vrachtschip, blijft onbekend. Het kampte met een zware brand en werd zaterdag verlaten.

Veertien van 's werelds grootste scheepvaartverenigingen brachten gisteren een persbericht uit waarin ze om hulp vroegen van staten met invloed in de regio. “Dit is een onaanvaardbare situatie, en deze aanvallen moeten nu stoppen”, aldus het persbericht, en voegde eraan toe: “We roepen staten met invloed in de regio op om onze onschuldige zeevarenden te beschermen en om een snelle de-escalatie van de situatie in de Rode Zee.” In een gesprek met Splash vorige week zei Steven Jones, de oprichter van de Seafarers Happiness Index: “Deze laatste verslechtering van de veiligheid in de Rode Zee wijst niet alleen op de kracht van de Houthi’s, maar ook op de toenemende agressie. Dit is zeer zorgwekkend. Zoals altijd zijn het de zeevarenden die het zwaarst te verduren krijgen; bij elke aanval stijgt de angst bijna exponentieel op de schepen in de buurt.” Jones zei dat het ook belangrijk is om ons niet alleen te concentreren op de directe omgeving van de aanslagen, maar ook daarbuiten, in de huizen van zeevarenden. “Bezorgdheid van familie, met druk om naar huis terug te keren, betekent dat dergelijke bedreigingen voor de scheepvaart vanuit een perspectief van rekrutering en retentie een veel diepere en langere impact hebben dan de aanvankelijke explosie”, aldus Jones.

Charles Watkins, CEO van Mental Health Support Solutions, schreef eerder dit jaar voor Splash en beschreef een bezoek aan een schip waarbij hij de bemanning ondersteunde wiens schip werd aangevallen door raketten door de Rode Zee. “Een bijzonder aspect van deze beproeving was dat veel bemanningsleden begrijpelijkerwijs hun onwil uitten om terug te reizen door deze gevaarlijke wateren. De angst die door de aanval werd veroorzaakt was zo diep dat er een algemene consensus onder de bemanning bestond dat ze zich zouden afmelden in plaats van het risico opnieuw te lopen”, schreef Watkins. De jaren 2020 blijken een zeer moeilijke periode te zijn om mensen te verleiden om op zee te werken. Te beginnen met de pandemie, die vele duizenden zeevarenden dwong om veel langer onder belastingomstandigheden te werken dan overeengekomen contracten, hebben de bemanningen ook te maken gehad met toenemende gevallen van piraterij, oorlogen in de Zwarte en Rode Zee, waarbij velen ook werden gestuurd om te werken aan de zee. zogenaamde dark tankervloot waarbij veiligheidsnormen de afgelopen jaren volop in de schijnwerpers staan.

Het tekort aan officieren heeft een recordhoogte bereikt en het is onwaarschijnlijk dat dit zal verbeteren, wat zal leiden tot een inflatie van de bemanningskosten, zo blijkt uit een recent onderzoek gepubliceerd door scheepsconsulent Drewry. Drewry zei dat het tekort aan officieren in 2023 is toegenomen tot een tekort van ongeveer 9% van de mondiale pool, een stijging ten opzichte van het tekort van 5% in 2022 en het hoogste niveau sinds het voor het eerst begon met het analyseren van de zeevarendenmarkt 18 jaar geleden. Het adviesbureau voorspelt vergelijkbare tekortniveaus tot en met 2028, gebaseerd op de grenzen van het aanbod aan nieuwe zeevarenden dat beschikbaar komt. “Hoewel deze tekortniveaus gebaseerd zijn op scheepsaantallen samen met aannames over de bemanningssterkte en dus grotendeels theoretisch zijn, geven ze duidelijk aan dat de arbeidsmarkt voor zeevarenden bijzonder krap is geworden, met belangrijke gevolgen voor de rekrutering en het behoud, evenals de bemanningskosten,” merkte Drewry op.

KLIK HIER OM DE VIDEO TE BEKIJKEN

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4239
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2024 19:14:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Piraterij-incidenten nemen toe in Bangladesh

Het ReCAAP Information Sharing Center heeft gewaarschuwd dat de opkomende Aziatische exportmacht Bangladesh te lijden heeft onder toegenomen piraterijincidenten. Het rapport merkt op dat er in de eerste vijf maanden van het jaar negen piraterij-incidenten hebben plaatsgevonden, vergeleken met slechts één in dezelfde periode in 2023. Het rapport adviseerde de scheepvaart die voor anker of op een ligplaats in Bangladesh ligt, extra waakzaam te zijn en via VHF-kanalen te communiceren met de havencontrole- en wetshandhavingsinstanties wanneer ze de wateren van Bangladesh binnenvaren. Zowel de marine als de kustwacht van het land hebben de patrouilles de afgelopen maanden uitgebreid, terwijl de havenautoriteit van Chittagong een visueel trackinginformatiebeheersysteem heeft opgezet om de bewegingen van kleine landboten in de ankerplaatsen en de buitenste ankerplaatsen van de haven te monitoren. De Saudische exploitant Red Sea Gateway Terminal verwelkomde vorige week de 2.086 teu Maersk Davao op de Patenga Container Terminal, waarmee een zeer welkome uitbreiding van de containeroverslag in Bangladesh werd ingeluid, een land waar de export enorm stijgt, maar de havencapaciteit al jaren met congestie kampt.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4239
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2024 19:29:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Video toont hoe de Chinese kustwacht Filippijnse soldaten ramt en bedreigt

Een militair van de Chinese kustwacht bedreigt een Filippijnse soldaat met een bijl
Twee dagen nadat Chinese troepen een bevoorradingsmissie van de Filippijnse marine bij Second Thomas Shoal hadden aangevallen, waarbij één Filippijns militair ernstig gewond raakte, zijn de eerste beelden van omstanders van de woordenwisseling op sociale media verschenen. De beelden lijken te tonen dat de Chinese kustwacht veel agressievere tactieken toepast dan bij eerdere ontmoetingen: op mobiele telefoonbeelden gemaakt door Filippijns personeel lijken Chinese militairen herhaaldelijk de twee Filippijnse boten te rammen, hun lading met geweld te verwijderen, de bemanning te bedreigen met bijlen en messen en sleep de schepen weg. Onlangs vrijgegeven foto's tonen ook schade aan de RHIB's van de Filippijnse marine, waaronder kapotte controlesystemen op een stuurconsole. Uit de beelden blijkt ook – voor het eerst – dat de woordenwisseling plaatsvond op enkele meters van het aan de grond staande landingsschip BRP Sierra Madre, een Filippijnse militaire buitenpost bemand door een gewapend garnizoen. In de strijd verloor een Filippijnse militair een duim, vertelden twee functionarissen aan AP op voorwaarde van anonimiteit. De functionarissen erkenden dat de Chinese kustwacht twee boten van de Filippijnse marine had weggesleept en de inhoud, inclusief vuurwapens, in beslag had genomen of gedumpt. Filippijnse marinetroepen hebben de boten later in beschadigde toestand teruggevonden.

Na het incident beschuldigden de Filippijnse ministeries van Defensie en Buitenlandse Zaken de Chinese strijdkrachten van ‘illegale en agressieve acties’ bij Second Thomas Shoal, waaronder het verwonden van personeel, het beschadigen van schepen, het met hoge snelheid rammen, slepen en het schenden van het VN-verdrag inzake het recht van de zee. De Chinese regering heeft elk wangedrag binnen de exclusieve economische zone van de Filipijnen ontkend en de schuld van het incident aan de Filippijnse strijdkrachten gegeven. “De Volksrepubliek China heeft opnieuw geprobeerd problemen te veroorzaken in Ayungin Shoal. Ze hopen duidelijk dat de VS ook in beroering zullen komen om hun valse verhaal te rechtvaardigen dat Washington echt oorlog wil voeren tegen Peking”, aldus Jay. Tarriela, in reactie op Chinese beweringen.

Defensieanalisten hebben de nieuw-agressieve aanpak geframed als een opzettelijke strategie, niet bedoeld om een tactisch doel te bereiken, maar om te bepalen hoe ver de Filippijnen en hun westerse bondgenoten China zullen laten doordringen. "Vergis je niet: dit incident gaat niet over wie eigenaar is van... Second Thomas Shoal", aldus de Australische maritieme veiligheidsexpert Jennifer Parker. “Dit gaat vooral over het testen van het nieuwe web van relaties in de regio, die bedoeld zijn om de toegenomen agressie van China af te schrikken.” Woensdag laat publiceerde de Chinese kustwacht zijn eigen foto's van de gebeurtenissen van die dag, waarbij de gewelddadige woordenwisseling naast BRP Sierra Madre werd weggelaten. Via een staatsmediakanaal publiceerde de CCG ook een foto van een voorheen onbekend Filippijns bevoorradingsschip, dat gepantserd lijkt te zijn om de waterkanonaanvallen van de CCG te weerstaan. China claimt het overgrote deel van de Zuid-Chinese Zee als zijn eigendom, inclusief een groot deel van de exclusieve economische zone van de Filipijnen. Het Permanente Hof van Arbitrage in Den Haag verwierp de verregaande claims van China in 2016 en merkte op dat de historisch afgeleide beweringen van Peking over soevereiniteit niet in overeenstemming zijn met het VN-Verdrag inzake het recht van de zee. China heeft de uitspraak verworpen en blijft volhouden dat gebieden die zich honderden kilometers van het Chinese vasteland bevinden – inclusief gebieden binnen de Filippijnse EEZ, zoals Second Thomas Shoal – eigendom zijn van de Chinese regering.


Klik hier om video 01 te bekijken

Klik hier om video 02 te bekijken

Klik hier om video 03 te bekijken
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4239
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2024 19:36:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Piraterijwaarschuwing voor Azië waarbij bemanningen worden vastgebonden en uit de scheepsstores word gestolen

Toezichthoudende instanties waarschuwen voor de toegenomen piraterijactiviteit, met name wanneer boarders op de schepen zijn gekomen en bemanningsleden hebben vastgebonden terwijl ze uit de stores stalen. De regionale informatie-uitwisselingsoperatie ReCAAP belicht opnieuw de gebieden rond de Straat van Singapore en Malakka en brengt ook een speciaal rapport uit na een dramatische toename van incidenten nabij Chattogram Anchorage en het eiland Kutubdia in Bangladesh. Er hebben zich de afgelopen dagen twee incidenten voorgedaan in de buurt van Singapore, waarbij ReCAAP benadrukt dat er sinds januari 2024 in totaal 18 meldingen zijn geweest in de gebieden rond Singapore. Er zijn de afgelopen jaren meerdere waarschuwingen geweest voor kleine incidenten van aan boord gaan en diefstal in de Straat van Singapore, maar in de meeste gevallen vluchten de daders wanneer ze worden ontdekt.

Bij het meest recente incident op 11 juni waarschuwt ReCAAP dat twee bemanningsleden vastzaten aan boord van de bulker Santa Regina (82.000 dwt). Geregistreerd in Panama en geëxploiteerd door Mitsubishi Ore, kwamen zes daders gewapend met messen aan boord terwijl het schip zich aan de westkant van Singapore bevond op doortocht van de Straat van Malakka naar de Straat van Singapore. Er waren geen gewonden onder de bemanning, maar er werden motoronderdelen gestolen. Een chemicaliëntanker onderweg in de Straat van Singapore bij Batam meldde ook aan de ICC Commercial Crime Services dat deze op 15 juni door een kleine boot was benaderd. De bemanning zag een slecht verlichte boot nabij de bakboordboeg en veranderde van koers, maar op een afstand van Na ongeveer 1,5 zeemijl begon de boot plotseling met knipperende lichten, verhoogde de snelheid richting de tanker en naderde in een poging langszij te komen. De tanker ondernam uitwijkmanoeuvres en bracht de autoriteiten op de hoogte. Toen hij zag dat een patrouilleboot de tanker kwam assisteren, brak de boot de nadering af en vertrok.

ReCAAP rapporteert soortgelijke incidenten die zich sinds het begin van het jaar hebben voorgedaan in de buurt van Bangladesh, waaronder het aan boord gaan van het Maersk Chattogram (37.157 dwt) waar in april scheepsvoorraden werden gestolen. Bij twee van de incidenten, op 3 mei aan boord van de chemicaliëntanker Largo Eden (49.999 dwt) en de tanker Gas Courage (54.999 dwt), was sprake van interactie tussen de opvarenden en de bemanning. De wachter aan boord van de Gas Courage werd vastgebonden en scheepsvoorraden werden gestolen. Negen personen werden echter aangehouden door de autoriteiten van Bangladesh, die onmiddellijk reageerden. Op dezelfde manier vond de bemanning aan boord van de Largo Eden de winkelwachters vastgebonden. Ze meldden dat zes daders die aan boord van het schip waren, inbraken in de kluis van de verfopslag en spullen stalen. Ook zij werden aangehouden en het materiaal werd voor het schip teruggevonden. De waarschuwing geeft aan dat er tussen januari en mei van dit jaar negen incidenten hebben plaatsgevonden in de buurt van Bangladesh, tegenover slechts één in het hele jaar 2023. Terwijl het gevaar in die gebieden aanhoudt, meldt ReCAAP dat dankzij de succesvolle inspanningen van de Filippijnse kustwacht het dreigingsniveau voor ontvoeringen van bemanningsleden in de Sulu-Celebes Zee en nabij Oost-Sabah is afgenomen. Het dreigingsniveau werd verschoven naar Matig Laag nadat voortdurende militaire operaties hadden geleid tot de ontmanteling van de steunbasis en het neutraliseren van de piraterijgroepen in de Sulu-archipel.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4239
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2024 19:43:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Nederlandse scheepswerven voeren de bouw van zeeschepen op

De bouw van nieuwe zeeschepen in Nederland zit in de lift. In 2023 zijn 34 zeeschepen opgeleverd. Dit komt overeen met een geschatte waarde van € 410 miljoen en een aanzienlijke stijging ten opzichte van 2022. Dit blijkt uit het Sectorjaarverslag Nederlandse Maritieme Technologie. Eind 2023 stonden er 98 zeeschepen in de orderportefeuille, met een totale waarde van ongeveer 1,5 miljard euro. Daarnaast bouwden Nederlandse scheepswerven ook veel binnenvaartschepen en superjachten. Netherlands Maritime Technology (NMT) presenteert op vrijdag 21 juni officieel haar Sectorjaarspecial. Eén reden voor deze groei is duurzaamheid. Veel schepen moeten vervangen of aangepast worden. Dit is in lijn met het Maritiem Masterplan. Dit plan is opgesteld door de maritieme sector en heeft als doel betrouwbare en concurrerende klimaatneutrale schepen in Nederland te ontwikkelen, bouwen en in gebruik te nemen. In deze editie van het Sectorjaarverslag Nederlandse Maritieme Techniek staan diverse spelers uit de maritieme maakindustrie centraal. Eén van hen is Carlijn Bodewes (Koninklijke Bodewes) die aangeeft dat het Maritiem Masterplan scheepswerven helpt bij het kiezen van richtingen voor de toekomst. Duurzaamheid en het daarmee samenhangende Maritiem Masterplan dragen bij aan de positieve vooruitzichten voor de groei van de industrie in de komende jaren. Deze groei is goed nieuws voor de strategische autonomie van Nederland zoals ook beschreven in de Maritieme Maakindustrie Agenda.

De totale werkgelegenheid in de Nederlandse maritieme technologiesector bedroeg 33.875 fte, wat 2,9% meer is dan in 2022 (32.907 fte). De totale werkgelegenheid is verdeeld in 12.327 fte werkzaam bij scheepswerven en 21.548 fte bij maritieme toeleveranciers. De totale omzet van de Nederlandse maritieme technologiesector steeg met 10% ten opzichte van 2022 naar 8,8 miljard euro. Voor de nieuwbouw (zeeschepen vanaf 100 GT, exclusief superjachten en vissersvaartuigen) heeft de langzaam stijgende trend van de afgelopen jaren zich in 2023 voortgezet. In 2023 zijn 34 zeeschepen (143.530 CGT) opgeleverd met een gezamenlijke geschatte waarde van circa € 410,-. miljoen, 72% meer dan de 31 schepen (102.000 CGT) met een waarde van 297 miljoen euro in 2022. In totaal werden vijftig nieuwe orders (218.830 CGT) binnengehaald met een totale waarde van 876 miljoen euro, een stijging van 44% ten opzichte van 2022. Eind 2023 stonden er 98 zeeschepen (490.519 CGT) in de orderportefeuille, met een totale waarde van circa 1,5 miljard euro. De orderportefeuille is aanzienlijk gegroeid ten opzichte van 2022, toen deze 82 zeeschepen (289.000 CGT) telde met een gezamenlijke waarde van 1,1 miljard euro. Voor reparatiewerven was 2023 opnieuw een goed jaar. De omzet is gestegen ten opzichte van 2022 en ook de werkgelegenheid liet een lichte stijging zien. De havenbezetting was goed met een stijging van bijna 5% ten opzichte van 2022.

Eind 2023 stond Nederland qua aantal jachten (alle typen jachten vanaf 24 meter lengte) op de derde plaats in de wereld en qua totaal volume zelfs op de tweede plaats. Er werden negentien superjachten (57.056 CGT) afgeleverd met een totale waarde van 1,277 miljard euro. Deze cijfers zijn vergelijkbaar met die van 2021 en 2022, maar liggen aanzienlijk hoger dan die van voorgaande jaren. In 2023 werden veertien orders (43.115 CGT) geplaatst voor nieuwe superjachten met een totale waarde van 1,389 miljard euro. Het aantal superjachten in het orderboek (exclusief de elf gebouwd op speculatie met een totale waarde tussen de 500 en 600 miljoen euro) was eind 2023 iets lager dan het jaar ervoor, met 64 (258.050 CGT, waarde 6,650 miljard euro). ) vergeleken met 69 (278.180 CGT, waarde 6,594 miljard euro) in 2022. niettemin steeg de totale waarde van het orderboek met 1,6% tot 6,650 miljard euro. De lengte van de superjachten in de orderportefeuille varieert tussen de 24 en 120 meter, waaronder 22 jachten met een lengte van 79 meter of meer. Verder richtten enkele Nederlandse werven zich ook op de refit van superjachten.

In 2023 ontvingen scheepswerven in deze categorie bouworders voor 111 schepen (189.416 GT), een stijging van vijf ten opzichte van 2022 (106 schepen, 124.205 GT). Er werden 97 schepen (108.560 GT) afgeleverd, tien meer vergeleken met de 87 (82.676 GT) in 2022. Het orderboek steeg naar 150 schepen (268.933 GT). Een jaar eerder waren dat 142 schepen (193.799 GT). In 2023 waren 52 tankers en drogeladingschepen (94.250 GT) afgeleverd. Dit was een stijging ten opzichte van de veertig (60.000 GT) in 2022. De orderintake was met 64 (174.850 GT) hoger dan in 2022, toen er 54 bestellingen werden geplaatst. Opvallend is dat er meer grotere schepen zijn besteld vergeleken met het voorgaande jaar. Het orderboek eind 2023 voor vrachtschepen groeide van 84 (166.250 GT) naar 94 (241.150 GT), maar in termen van GT steeg de omvang van het orderboek met ruim 40%. De riviercruisesector verbeterde in 2023 ten opzichte van 2022. In 2023 zijn vier nieuwbouworders geplaatst bij Nederlandse afbouwwerven. Eind 2023 stonden er elf riviercruisers (18.280 GT) in de orderportefeuille. In 2023 werden zes riviercruisers (9610 GT) geleverd. Voor de visserij was 2023 opnieuw een mager jaar. De toekomst van de visserij is niet veelbelovend vanwege geplande windmolenparken, strengere wetgeving en hoge brandstofprijzen. Er werden slechts drie nieuwe vissersvaartuigen opgeleverd en het aantal nieuwe orders daalde van drie in 2022 naar één in 2023. De orderportefeuille telde eind 2023 vier schepen. Het aantal leveringen van werkboten, sleepboten en duwboten bleef in 2023 ongeveer gelijk op veertien. De orderportefeuille telde eind 2023 negentien schepen. In het segment klein baggermaterieel steeg de orderintake van vijftien in 2022 naar 25 in 2023.

Er is al geruime tijd sprake van een opleving op de mondiale scheepsbouwmarkt, zowel in de nieuwbouw als in reparatie en onderhoud, en door de trend van verdere verduurzaming en digitalisering in de maritieme sector. Dit heeft gunstige gevolgen voor de bedrijven in de maritieme maakindustrie. De totale omzet van de Nederlandse maritieme toeleveranciers is in 2023 opnieuw gestegen, dit jaar met 11% naar 4,6 miljard euro 2022: 4,2 miljard euro). Het aantal eigen medewerkers steeg van 18.577 in 2022 naar 18.971 in 2023. Het aantal ingeleende krachten steeg naar 2577 personen. Het jaaroverzicht brengt niet alleen goed nieuws, er liggen ook tal van uitdagingen in het verschiet voor de sector. In het Sectorjaarverslag worden uitdagingen besproken die samenhangen met het behouden en versterken van de strategische autonomie. Denk hierbij aan de krappe arbeidsmarkt, de oplopende inflatie en de transitie naar duurzame energie. In de komende junispecial van SWZ|Maritime wijst de hoofdredacteur er ook op dat de rol van de overheid als launching customer voor klimaatneutrale schepen als onderdeel van het Maritiem Masterplan nog niet echt werkelijkheid is geworden. Orders voor dergelijke schepen, met name van de Rijksrederij, blijven nog uit. En om de strategische autonomie van Nederland en ook van heel Europa te versterken zijn meer opdrachten nog steeds hard nodig. Iets dat wordt onderschreven door SEA Europe, de organisatie van Europese scheepsbouwers. Deze organisatie wil dat de EU een maritieme strategie lanceert die ervoor zorgt dat 10.000 schepen in Europa worden gebouwd.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4239
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2024 19:50:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Verzendingen van ruwe olie keren terug naar het noordpoolgebied terwijl Rusland een tanker naar Azië stuurt

Het lijkt erop dat Rusland de Noordelijke IJszee zal blijven gebruiken als sluiproute om ruwe olie aan Azië te leveren. Zelfs vóór het begin van het zomerse vaarseizoen in juli zijn de transitladingen ruwe olie teruggekeerd naar het Russische Noordpoolgebied. Shuttletanker Shturman Skuratov , afkomstig uit Moermansk, voer op 18 juni de Noordelijke Zeeroute op richting het Verre Oosten. AIS wijst momenteel de haven van Kozmino bij Vladivostok aan als het einde van de reis op 20 juli, hoewel dat mogelijk niet de eindbestemming van het schip is. De 41.401 dwt Shturman Skuratov kan ongeveer 200.000 vaten olie vervoeren. Tijdens het transportseizoen van afgelopen zomer vervoerden olietankers 1,5 miljoen ton ruwe olie over de Noordelijke IJszee naar een aantal havens in China, waaronder Ningbo, Tianjin en Huizhou. Russische functionarissen streven ernaar om deze volumes meer dan te verdubbelen tot 3-4 miljoen ton in 2024. De reis van Shturman Skuratov komt ongeveer zes weken eerder dan de eerste olieverzending van vorig jaar eind juli, wat de Russische ambities bevestigt om dit seizoen grotere volumes langs de route te vervoeren. Ruwe olie wordt routinematig vervoerd in shuttletankers met ijscapaciteit van productiepunten in de Golf van Ob en de Pechora-zee naar overslagpunten in de buurt van Moermansk. Maar directe doorvoer van west naar oost was vóór 2023 uiterst zeldzaam. Toen EU-sancties de Europese markt verboden maakten voor Russische ruwe olie, begon het land een klein deel van zijn Arctische productie naar Azië te verleggen. De reizen vonden hun oorsprong bij de Umba FSO in Kola Bay nabij Moermansk en bij de Baltische havens Primorsk en Ust-Luga.

AIS volgt Shturman Skuratov van de afgelopen maanden. Het schip begint nu zijn reis oostwaarts door de Kara Zee richting Azië
Tot groot ongenoegen van milieuactivisten werd afgelopen zomer voor het eerst gebruik gemaakt van conventionele olietankers in het Noordpoolgebied. Gedurende de zomer voltooiden Suezmax-olietankers zonder ijsklasse meerdere reizen met product naar China. Hoewel het Arctische zee-ijs zich de afgelopen tien jaar formidabel heeft teruggetrokken, kunnen de omstandigheden op hogere breedtegraden onvoorspelbaar blijven. Omdat het zee-ijs zich in de zomer terugtrekt, kan de route ergens in juli grotendeels ijsvrij zijn, waarna schepen zonder ijsklasse langs de route zijn toegestaan. Schepen zonder ijsclassificatie kunnen tussen 1 juli en 15 november op de route varen in ijsvrij water of bij licht ijs, onder begeleiding van een ijsbreker.
Shturman Skuratov is ontworpen als een shuttletanker die het hele jaar door in dienst is van GazpromNeft Shipping. Het transporteert olie geproduceerd uit het Novoportovskoye-olieveld van het bedrijf in het zuiden van Yamal en de Arctic Gates-terminal naar de Umba FSO. Met een hoge Arc7-ijsklasse-aanduiding kan Shturman Skuratov onafhankelijk opereren langs de gehele lengte van de Noordelijke Zeeroute. Op basis van AIS-gegevens lijkt het schip de doortocht te proberen zonder ijsbreker-escorte. De ijscondities langs de route zullen het meest uitdagend zijn in de Oost-Siberische Zee, waar de ijsbedekking in het eerste jaar vrijwel continu blijft bestaan.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4239
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2024 11:56:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Er is overeenstemming bereikt over het vertrek van de eerste Dali-bemanningsleden

Er werd een overeenkomst bereikt tussen de advocaten die de stad Baltimore vertegenwoordigen en de andere eisers in de rechtszaken met de eigenaren en exploitanten van de Dali , waardoor de eerste bemanningsleden het schip kunnen verlaten ongeveer twaalf weken nadat het schip de Baltimore-brug heeft geraakt. Tegelijkertijd meldt de Amerikaanse kustwacht dat het containerschip mogelijk al morgen, vrijdag 21 juni, uit Baltimore vertrekt met een vervangende bemanning aan boord. De Amerikaanse rechtbank kwam donderdag bijeen voor een spoedconferentie voorafgaand aan het proces en rechter James Bredar ondertekende de overeenkomst die voor de bemanning was bereikt. Het vandaag ingediende bevel maakt de weg vrij voor drie matrozen van Able Body, een gewone zeeman, een olieman, een monteur, een kok en een algemeen rentmeester, om het schip aan het einde van hun contract te verlaten en al vandaag naar hun huizen te reizen. . Donderdag laat zei het International Seafarers Centre dat de reis voor vrijdagavond voor de acht personen is geregeld. De advocaten hadden aanvankelijk geprobeerd de pogingen om te beginnen met het leveren van een vervangende bemanning aan het schip te blokkeren, met het argument dat ze slechts twee dagen opzegtermijn hadden gekregen, ondanks eerdere beloften van Grace Ocean en Synergy Marine. Ze vertelden de rechtbank dat het vertrek ‘cruciale ontdekkingen’ zou kunnen voorkomen voor de personen die mogelijk niet meer beschikbaar zouden zijn zodra ze het land verlieten.

Alle advocaten ontmoetten elkaar en overlegden met de advocaten van Grace Ocean en Synergy en dienden later een motie in om hun verzoek in te trekken. In ruil daarvoor kwamen Grace Ocean en Synergy Marine overeen om inhoudelijk te reageren op de schriftelijke ontdekking en de verschijning van de acht bemanningsleden te garanderen wanneer de zaak de fase van de afzetting bereikt. De bemanningsleden die het schip verlaten, stemmen ermee in om in Londen of elders te verschijnen om verklaringen af te leggen die naar verwachting niet eerder dan november 2024 zullen plaatsvinden. De acht bemanningsleden van de ongeveer 21 bemanningsleden aan boord van het schip zullen worden vervangen door Synergy Marine. Tot nu toe is er geen melding gemaakt van het tijdstip waarop andere bemanningsleden mogelijk naar hun huizen in India en Sri Lanka mogen reizen. Het Seafarers Center zei dat de bemanning zal verhuizen naar hotels aan de kust in Baltimore, omdat ze op dat moment moeten blijven naarmate de rechtszaken voortduren. De overheid zal voor de duur van de rechtszaak appartementen of hotelkamers ter beschikking stellen. De Dali ligt na 55 dagen vast te zitten onder het wrak van de Francis Scott Bridge nu al 31 dagen op de Seagrit Terminal in Baltimore. Gedurende die tijd werd extra puin verwijderd, waaronder meer beschadigde containers van de boeg. De Baltimore Sun meldt dat de werkzaamheden gisteren zijn voltooid en dat er geen overhangend puin meer is en dat de Amerikaanse kustwacht denkt dat al het losse puin is verwijderd of veiliggesteld.

Kustwacht Cmdr. Baxter Smoak vertelde The Baltimore Sun dat het schip al vrijdag zou kunnen vertrekken in wat een “zeer gechoreografeerde” operatie zal zijn om het schip van Baltimore naar Norfolk, Virginia te krijgen voor de volgende fase van het herstel en de reparaties. Eerdere berichten hadden gezegd dat het schip zou worden gelost en dat er initiële reparaties aan de boeg zouden worden uitgevoerd, zodat de eigenaren het containerschip naar een andere scheepswerf konden verplaatsen. De kustwacht beschreef de operatie aan The Baltimore Sun en legde uit dat een van de uitdagingen is dat de Dali geen ankers meer heeft. Degene die op 26 maart werd gedropt in een poging het schip te vertragen, werd tijdens de eerste fase van de bergingsoperatie afgesneden. Het andere anker was “volledig verbrijzeld”, aldus de krant in de aanvaring met de brug. Het schip zal onderweg zijn met een deel van het puin nog op de boeg en moet volgens de USCG van terminal naar terminal gaan en niet offshore blijven wachten op een plekje. Donderdag laat zei het International Seafarers Centre dat het vertrek voorlopig is vastgesteld op vrijdag 18.00 uur. Terwijl de Dali zich op eigen kracht zal voortbewegen tijdens de reis, die naar schatting 16 tot 20 uur zal duren, zal het schip voor de veiligheid vergezeld worden door een kleine vloot. De USCG vertelde aan The Baltimore Sun dat er vier sleepboten zullen zijn, onder leiding van een kotter van de Amerikaanse kustwacht. Resolve Marine zal ook een escorte leveren aan de USCG en zegt dat één doel was om te controleren of er niets van het schip valt. Als dit het geval is, zullen de begeleiders het mogelijk maken om het puin onmiddellijk te markeren voor berging.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4239
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2024 12:06:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Spaanse kustwacht stuurt cruiseschip om 68 migranten uit de Atlantische Oceaan te redden

De Spaanse maritieme reddings- en veiligheidsvereniging, Salvamento Marítimo, feliciteert het schip van Oceania Cruises, de Insignia , met de redding van 68 mensen die op drift waren in de Atlantische Oceaan, ongeveer 700 kilometer ten zuiden van Tenerife op de Canarische Eilanden. Het cruiseschip werd gevraagd uit te wijken en in te grijpen omdat de migranten volgens Associated Press “een heel eind weg” waren en vermoedelijk in gevaar verkeerden. De bulker Philipp Oldendorff zag de kleine boot woensdag voor het eerst en rapporteerde de situatie aan de autoriteiten. De bulker van 115.000 dwt was op weg van Spanje naar Brazilië toen hij de kleine boot vond. Ze verleenden eerste hulp aan de mensen, terwijl Salvamento Maritimo de redding coördineerde met het cruiseschip dat van Afrika naar de Canarische Eilanden voer. De Insignia is een kleiner cruiseschip dat eigendom is van een divisie van Norwegian Cruise Line Holdings. Met een brutotonnage van 30.000 biedt het accommodatie voor maximaal 670 passagiers en een bemanning van 400 personen. Het is geregistreerd op de Marshalleilanden.

Associated Press citeert dat een van de passagiers aan boord die zei dat het cruiseschip er ongeveer twee uur over deed om de kleine boot te bereiken. De weersomstandigheden waren naar verluidt slecht toen ze ter plaatse kwamen, maar ze konden 62 mannen, drie vrouwen en drie kinderen naar het cruiseschip overbrengen. Ze hebben ook drie lichamen geborgen, maar konden twee andere overleden personen aan boord van de kleine boot niet terugvinden. De Insignia plaatste naar verluidt een marker aan boord van de kleine boot om de kustwacht te helpen deze te lokaliseren. De personen werden in de lounge van het cruiseschip geplaatst en kregen voedsel en medische zorg. Ze trokken allemaal jumpsuits aan terwijl de passagiers werden gevraagd of ze schoenen of kleding konden doneren. Na de redding meldde het cruiseschip dat een van de personen in ernstige toestand verkeerde en onmiddellijke medische hulp nodig had. Salvamento Maritimo stuurde een helikopter, maar volgens berichten overleed de persoon voordat de teams het cruiseschip konden bereiken en werd de helikopter teruggeroepen naar Tenerife. De Insignia vaart nu naar Tenerife, waar hij vrijdagochtend zal aankomen. Een kustwachtschip werd uitgezonden om het cruiseschip op te vangen en extra hulp te bieden. Daarna keert hij terug naar de locatie om de kleine boot te vinden. Het Spaanse ministerie van Binnenlandse Zaken benadrukte tegenover de Associated Press de voortdurende uitdaging van migranten die proberen de Canarische Eilanden te bereiken. Ze zeiden dat in 2024 ruim 23.000 mensen zijn aangekomen, nadat in 2023 een recordaantal van 55.618 migranten per boot arriveerde.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4239
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2024 12:39:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Tanker Dalal aan de ketting in Rotterdam: ‘Bemanning zit al bijna twee jaar vast aan boord’

De tanker Dalal blijft nog wel even in Rotterdam liggen. ILT stelde een lijst van te verhelpen onvolkomenheden op; een advocatenbureau legde namens een schuldeiser beslag op het schip
De tanker Dalal ligt sinds afgelopen weekend aan de ketting in de Rotterdamse Waalhaven. Het heeft er alle schijn van dat het er nog wel even zal liggen. Niet alleen is het schip in beslag genomen op verzoek van een buitenlandse schuldeiser. Maar ook zijn er 26 onvolkomenheden bij een ILT-inspectie aan het licht gekomen, die eerst verholpen moeten worden. Eén daarvan is het feit dat de bemanningsleden al veel te lang aan boord zijn. ‘Dat loop uiteen van 11 maanden tot bijna twee jaar’, zegt Gijs Mol van ITF Seafarers. Aan boord van de onder de vlag van Palau varende tanker zijn bemanningsleden uit Soedan, Egypte en Jordanië. Niet alleen zijn deze bemanningsleden al veel te lang aan boord, vertelt Gijs Mol, die werkt bij de belangenbehartiger van zeevarenden wereldwijd. ‘Er zijn ook nog zes verlopen contracten.’ Mol werd een maand geleden gebeld. ‘Door een Soedanees die zei dat hij al sinds september 2022 aan boord was en er helemaal doorheen zat. Ik heb toen met de rederij contact opgenomen en gezegd dat ze er iets aan moesten doen. Uiteindelijk is die man naar huis gegaan’, vertelt hij. ‘Andere bemanningsleden die al veel te lang aan boord zijn draaien ook door. Deze week was er een vechtpartij tussen een bootsman en de eerste officier. Toen ik met de bootsman praatte bleek dat hij medicijnen slikt tegen zware depressies en schizofrenie. Hij zei dat het niet goed zit in zijn hoofd. Nou, dat kan ik me indenken. Ik snap niet dat zo’n man door de medische keuring is gekomen.’

LT-inspectie
‘Waar het ook niet goed mee zat was het proviand. Helemaal geen vers voedsel. Daar heb ik met de rederij ook contact over opgenomen en ze hebben er iets aan gedaan. Het is in elk geval iets verbeterd.’ Mol zegt inmiddels een redelijk contact te hebben met de Panamese rederij die eigenaar is van het schip. ‘Maar ze moeten ook wel meewerken, anders blijft het hier nog langer liggen.’ Op de vraag hoe lang de Dalal nog in Rotterdam moet blijven zegt Mol: ‘Dan kan zo maar een paar weken zijn.’ Volgens Mol heeft de ILT een lijst van 26 dingen opgesteld die verholpen moeten zijn voordat het schip weer naar zee kan: ‘Dat varieert van de al genoemde verlopen contracten, gebrekkig sanitair, medische certificaten die niet in orde zijn tot reddingsboeien die niet voldoende beschikbaar of in orde zijn. En zo nog een hele rits. Er waren overigens drie punten bij die al op de lijst stonden van een inspectie die in Italië in februari van dit jaar werd uitgevoerd.’

Buitenlandse schuldeiser
Behalve de ITF en ILT is inmiddels ook een Rotterdams advocatenkantoor bij de Dalal betrokken. Dat heeft op 15 juni beslag gelegd op het schip op verzoek van een buitenlandse schuldeiser. Op het hoe en waarom wil een woordvoerder van het kantoor op dit moment niet ingaan.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4239
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2024 12:52:06    Onderwerp: Reageren met citaat

De scheepvaartsector herhaalt de oproep tot actie na de fatale aanval in de Rode Zee

Veertien brancheorganisaties hebben de aanvallen van de Houthi op de schepen Tutor en Verbana krachtig veroordeeld, waarbij één zeevarende om het leven kwam en een andere ernstig gewond raakte.
De scheepvaartgemeenschap heeft een verklaring uitgegeven waarin zij zegt “geschokt en bedroefd” te zijn door de drone-bootaanval op 12 juni op de bulker Tutor in de Rode Zee, waarbij een zeevarende aan boord om het leven kwam. De Tutor werd na de aanval verlaten en de UKMTO meldde dat het schip vermoedelijk is gezonken. De industrie veroordeelde ook krachtig een raketaanval de volgende dag op het vrachtschip Verbana, waarbij een zeevarende ernstig gewond raakte. De scheepvaartgemeenschap heeft een verklaring uitgegeven waarin zij zegt “geschokt en bedroefd” te zijn door de drone-bootaanval op 12 juni op de bulker Tutor in de Rode Zee, waarbij een zeevarende aan boord om het leven kwam. De Tutor werd na de aanval verlaten en de UKMTO meldde dat het schip vermoedelijk is gezonken. De industrie veroordeelde ook krachtig een raketaanval de volgende dag op het vrachtschip Verbana, waarbij een zeevarende ernstig gewond raakte. Gerelateerd: Hernieuwde aanvallen op de Rode Zee zorgen ervoor dat twee schepen op drift raken en een zeevarende vermist wordt.
“Wij veroordelen ten stelligste deze aanvallen die rechtstreeks in strijd zijn met het fundamentele principe van de vrijheid van scheepvaart”, aldus de organisaties. “Onze gedachten en condoleances gaan uit naar de familie en geliefden van de zeevarende die op tragische wijze om het leven kwam. Het is hinderenswaardig dat onschuldige zeevarenden worden aangevallen terwijl ze herhaaldelijk hun werk doen, cruciaal genomen die de wereld warm, gevoed en gekleed houden.”

De scheepvaartgemeenschap heeft een verklaring uitgegeven waarin zij zegt “geschokt en bedroefd” te zijn door de drone-bootaanval op 12 juni op de bulker Tutor in de Rode Zee, waarbij een zeevarende aan boord om het leven kwam. De Tutor werd na de aanval verlaten en de UKMTO meldde dat het schip vermoedelijk is gezonken. De industrie veroordeelde ook krachtig een raketaanval de volgende dag op het vrachtschip Verbana, waarbij een zeevarende ernstig gewond raakte. Gerelateerd: Hernieuwde aanvallen op de Rode Zee zorgen ervoor dat twee schepen op drift raken en een zeevarende vermist wordt. “Wij veroordelen ten stelligste deze aanvallen die rechtstreeks in strijd zijn met het fundamentele principe van de vrijheid van scheepvaart”, aldus de organisaties. “Onze gedachten en condoleances gaan uit naar de familie en geliefden van de zeevarende die op tragische wijze om het leven kwam. Het is hinderenswaardig dat onschuldige zeevarenden worden aangevallen terwijl ze herhaaldelijk hun werk doen, cruciaal genomen die de wereld warm, gevoed en gekleed houden.” Het is de tweede dodelijke aanval op de commerciële scheepvaart in de Rode Zee sinds de Houthi medio november schepen in de Rode Zee en daarbuiten begonnen aan te vallen, als vergelding voor het Israëlische conflict in Gaza. Op 6 maart kwamen drie zeevarenden aan boord van de bulker True Confidence om het leven bij een raketaanval.

De aanvallen op de scheepvaart in de regio door de Houthi zijn onverminderd doorgegaan, ondanks de aanwezigheid van marine-operaties van de door de VS geleide Prosperity Guardian en de EU. “Dit is een onaanvaardbare situatie en deze aanvallen moeten nu stoppen. Wij roepen staten met invloed in de regio op om onze onschuldige zeevarenden te beschermen en om een snelle de-escalatie van de situatie in de Rode Zee. We hebben de veroordeling gehoord en waarderen de steunbetuigingen, maar we zoeken dringend actie om de onwettige aanvallen op deze vitale werknemers en deze vitale industrie te stoppen”, aldus de brancheorganisaties. Naast raket- en drone-aanvallen worden de 25 bemanningsleden van het autotransportschip Galaxy Leader, dat in november vorig jaar door de Houthi werd gekaapt, nog steeds gegijzeld. In de verklaring van de brancheorganisaties staat ook dat de bemanning van de MSC Aries die eerder dit jaar door Iran in beslag werd genomen, nog steeds gevangen wordt gehouden, ondanks eerdere berichten uit Iran dat ze waren vrijgelaten. “We hopen dat de wereld dit jaar op de Dag van de Zeevarende, op dinsdag 25 juni, even de tijd neemt om de immense bijdrage te erkennen die zeevarenden leveren aan de wereldeconomie en de onrechtvaardige omstandigheden waarmee ze worden geconfronteerd in de Rode Zee en over de hele wereld. Ondertekenaars van de verklaring zijn: Asian Association of Shipowners , Bimco , CLIA, ECSA , Intermanager , Intercargo, IAPH , ICS, IFMSA, IMEC, International Maritime Pilots Association, IPTA, FONBASA en World Shipping Council.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen







Geplaatst: 21 Jun 2024 12:52:06    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    KROONVAARDERSKNSM Forumindex -> KROONVAARDERS-KNSMFORUM Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 47, 48, 49  Volgende
Pagina 48 van 49

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.