Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5517 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 16 Sep 2025 13:36:41 Onderwerp: |
|
|
Cruiseschip Royal Caribbean keert terug naar de haven van Miami nadat passagiers gewond raakten bij gevecht aan boord
De Wonder of the Seas keerde maandag terug naar Port Miami nadat gasten op een van de grootste cruiseschepen ter wereld gewond raakten bij een vechtpartij. Een brandweerman van Miami-Dade reageerde op de medische oproep in verband met het incident. Een woordvoerder van Royal Caribbean verklaarde dat het team van het schip medische zorg heeft verleend aan de volwassen gasten die bij het conflict aan boord betrokken waren, en dat de gasten worden behandeld voor hun verwondingen. Een getuige aan boord van het cruiseschip verklaarde dat hij mensen naar het zwembad had zien rennen en dat het kinderbad was afgezet, voordat de kapitein het schip opdracht gaf om terug te keren, omdat een van de gewonde gasten mogelijk naar het ziekenhuis moest. De woordvoerder voegde eraan toe dat de lokale autoriteiten op de hoogte zijn gesteld en nauw samenwerken met de cruisemaatschappij om de zaak te onderzoeken. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 16 Sep 2025 13:36:41 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5517 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 16 Sep 2025 13:40:49 Onderwerp: |
|
|
Russische scheepseigenaar gearresteerd na explosie in 2020 waarbij meer dan 200 mensen omkwamen in de Libanese haven van Beiroet
De politie in Bulgarije heeft een Russische staatsburger gearresteerd in verband met een explosie in de haven van Beiroet in Libanon, waarbij in 2020 minstens 200 mensen omkwamen. Igor Grechushkin is door de Libanese autoriteiten geïdentificeerd als de eigenaar van de Rhosus , een in Moldavië geregistreerd vrachtschip dat de lading ammoniumnitraat vervoerde die de dodelijke explosie in de haven op 4 augustus 2020 veroorzaakte. Bij het incident raakten meer dan 6.500 mensen gewond en de materiële schade wordt geschat op ongeveer 15 miljard Amerikaanse dollar. De 48-jarige Grechushkin, die tevens de Cypriotische nationaliteit heeft, is een van de drie personen die door Interpol worden gezocht in verband met de explosie. Een rechtbank in de Bulgaarse hoofdstad Sofia heeft bevolen dat hij maximaal 40 dagen vastgehouden moet worden. Gedurende deze periode moeten de Libanese autoriteiten de documenten overleggen die nodig zijn voor zijn uitlevering.
Een bron binnen de Bulgaarse rechterlijke macht vertelde AFP dat Grechushkin eerder deze maand bij zijn aankomst vanuit Cyprus op de luchthaven Vasil Levski in Sofia in hechtenis werd genomen. De aanhouding vond plaats in overeenstemming met een rode waarschuwing van Interpol. Uit onderzoek bleek dat de Rhosus in november 2013 in Beiroet aankwam als een van de tussenstops op een geplande reis naar Mozambique. Een inspectie door de havenstaat wees echter uit dat het schip niet zeewaardig was, wat ertoe leidde dat de autoriteiten het in beslag namen. In 2014 werd de 2750 ton ammoniumnitraat in de lading van het schip gelost en overgebracht naar een van de havenloodsen, waar het bleef liggen tot de explosie in 2020. Het schip zelf zonk in 2018 in de haven. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5517 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 16 Sep 2025 13:43:43 Onderwerp: |
|
|
Vijf vermisten bij catastrofale aanvaring met trawler voor de kust van Mauritanië
Bij een aanvaring tussen twee vissersboten raakten vorige week vijf mensen vermist voor de kust van Mauritanië. Er werd een grootschalige zoekactie gestart. De onder Gambiaanse vlag varende noordkaper en de onder Mauritaanse vlag varende Tafra 3 botsten vrijdag voor de kust, bij mooi weer en kalme oppervlakte. Een video die Faro de Vigo en Voz de Galicia hebben verkregen, lijkt te laten zien dat de boeg van de noordkaper de Tafra 3 midscheeps aan stuurboordzijde raakte ; de Tafra had zichtbaar sleepkabels achter zich hangen, wat erop wijst dat het schip vlak voor de botsing bezig was met vissen of met het aanleggen van uitrusting. Na de botsing bleven de twee schepen met elkaar verbonden en bleef Right Whale de Tafra ongeveer twee minuten vooruit duwen . Toen de Tafra eindelijk afdreef, werd het duidelijk dat het kleinere schip een brede scheur in de romp had, helemaal vanaf het hoofddek naar beneden. Het schip helde steeds verder over naar stuurboord en zonk vervolgens met de achtersteven in ongeveer 50 meter water.
Volgens het Spaanse persbureau Informacion zonk het schip zo snel dat de bemanning hun vlotten niet meer kon uitzetten. In plaats daarvan trokken ze allemaal reddingsvesten aan, waarna de vlotten later door hydrostatische ontlading weer omhoog kwamen. 21 overlevenden werden gered, onder wie drie Spanjaarden en minstens één Rus. Een van de Spanjaarden liep hoofdletsel op en moest gehecht worden. Vijf Mauritaanse staatsburgers worden nog vermist en de reddingsoperaties zouden het hele weekend zijn doorgegaan. De kapitein en de eerste stuurman van de Right Whale zijn naar verluidt gearresteerd. Er wordt een plaatselijk onderzoek ingesteld naar de oorzaak van het ongeval. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5517 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 17 Sep 2025 17:00:54 Onderwerp: |
|
|
Chinese en Filipijnse schepen botsen bij confrontatie op de zandbank van Scarborough, Filipijnse bemanning raakt gewond
Chinese en Filipijnse schepen kwamen dinsdag in aanvaring bij de betwiste Scarborough Shoal, wat de al lang bestaande spanningen in de Zuid-Chinese Zee verergerde. Beide landen gaven elkaar de schuld van het incident, waarbij krachtige waterkanonnen werden gebruikt. Hierbij raakte een Filipijns schip beschadigd en raakte een bemanningslid gewond. Volgens de Filipijnse kustwacht hebben twee Chinese kustwachtschepen het vissersvaartuig BRP Datu Gumbay Piang bijna 30 minuten lang met waterkanonnen beschoten. De explosies veroorzaakten aanzienlijke schade, zoals het verbrijzelen van brugramen, het beschadigen van de hut van de kapitein en het veroorzaken van kortsluitingen, waardoor stopcontacten en vijf buitenairco's uitvielen. Volgens functionarissen raakte één matroos gewond bij de aanval door gebroken glas. Volgens Manilla hadden de Filipijnse kustwacht en het Bureau voor Visserij en Aquatische Hulpbronnen van het ministerie van Landbouw schepen naar Scarborough Shoal gestuurd, plaatselijk bekend als Bajo de Masinloc, voor een reguliere bevoorradingsmissie.
Het konvooi bestond uit ten minste drie kustwachtschepen, twee schepen van de dienst en een overheidsvisverwerkingsschip, de Mamalakaya. Ze vervoerden brandstof, water, ijs en andere voorraden voor meer dan 35 Filipijnse vissersboten die in het gebied actief waren. China beschuldigde de Filipijnen echter van provocatie. De Chinese kustwacht bracht een verklaring uit waarin werd beweerd dat meer dan tien Filipijnse overheidsschepen vanuit verschillende richtingen de wateren rond de ondiepte, door Peking Huangyan Island genoemd, waren binnengevaren. China zei dat het regelgevende maatregelen, waaronder waarschuwingen via luidsprekers en waterkanonnen, tegen de "illegale" vaartuigen had gebruikt. Het publiceerde ook videobeelden waarop te zien was hoe een Filipijns schip opzettelijk een schip van de Chinese kustwacht ramde. Tijdens de confrontatie waarschuwde een Chinees marineschip voor oefeningen met scherp vuur nabij Scarborough Shoal, wat paniek veroorzaakte onder Filipijnse vissers in het gebied. Desondanks hergroepeerde de Filipijnse bevoorradingsmissie zich en voltooide haar operaties. Het conflict vond plaats minder dan een week nadat China had aangekondigd dat een deel van Scarborough Shoal een nationaal natuurreservaat zou worden. De Filipijnen protesteerden en stelden dat de ondiepte binnen hun exclusieve economische zone ligt. In een verklaring van de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio werd China's optreden omschreven als "een nieuwe poging tot dwang" om territoriale aanspraken te doen gelden. Het Verenigd Koninkrijk en Australië uitten hun bezorgdheid, terwijl de Canadese ambassade in Manilla zich verzette tegen het gebruik van milieubescherming als reden om betwist gebied te controleren. Scarborough Shoal, een groep riffen ongeveer 120 zeemijl ten westen van de Filipijnen, is een gespannen hotspot geworden in de Zuid-Chinese Zee. Het gebied is rijk aan vis en ligt langs belangrijke wereldwijde scheepvaartroutes.
Klik hier om de video te bekijken _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5517 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 17 Sep 2025 17:05:54 Onderwerp: |
|
|
Slecht weer vertraagt bergingswerkzaamheden van gestrand schip 'Thamesborg' in het Canadese Arctische gebied
Tien dagen na de aanvaring met een zandbank in de Canadese Noordwestelijke Doorvaart in het Noordpoolgebied ligt het Nederlandse vrachtschip Thamesborg nog steeds aan de grond. Rederij Wagenborg blijft zich voorbereiden op de bergingsoperatie, maar slecht weer zorgde voor een tijdelijke vertraging van sommige werkzaamheden. Foto's tonen het schip gehuld in dichte mist. De lokale zee-ijscondities zullen naar verwachting nog enkele weken gunstig blijven. Het jaarlijkse ijsminimum in de Noordelijke IJszee vindt gewoonlijk plaats rond half september, waarna het zee-ijs ergens in oktober terugkeert. Het bedrijf maakte bekend dat een bergingskapitein, een scheepsarchitect, de eerste set bergingsmaterieel en aanvullend personeel ter plaatse zijn aangekomen. "Het resterende bergingsmateriaal en personeel zijn onderweg naar de locatie en zullen naar verwachting binnen zeven dagen arriveren", aldus Wagenborg.
Volgens de laatste update is er een bergingsplan ingediend door de Canadese kustwacht, die ter plaatse blijft bij CCGS Des Groseilliers . Een ander kustwachtschip, CCGS Sir Wilfrid Laurier , is vrijgegeven nadat het materieel en personeel naar de incidentlocatie had gebracht. Nadere inspectie van de Thamesborg bevestigde opnieuw dat er geen brandstoflekkage heeft plaatsgevonden en dat de brandstoftanks en laadruimen intact zijn gebleven . Een aantal ballasttanks liep schade op en liep onder water. Uit nieuwe foto's van de Canadese kustwacht blijkt dat het schip naar stuurboord overhelt. Het incident bij de Thamesborg is de tweede aanvaring langs de NWP deze zomer. Vorige maand liep het Canadese vrachtschip Rosaire A. Desgagnés aan de grond in Pelly Bay, Nunavut, tijdens een bevoorradingsmissie, maar kon bij hoog water weer vlot getrokken worden. Op vergelijkbare wijze gebruikte cruiseschip Akademik Ioffe in 2018 de vloedgolf en zijn eigen voortstuwing om een zandbank in de Canadese Golf van Boothia los te maken. De waterstanden tussen eb en vloed in de Straat Franklin, waar de Thamesborg aan de grond liep, variëren ongeveer 60 centimeter, volgens het getijdenschema van de Canadese Hydrografische Dienst. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5517 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 18 Sep 2025 11:09:06 Onderwerp: |
|
|
Royal Caribbean Cruises annuleert bezoeken aan Haïti vanwege ontvoeringen door toeristen en toenemende criminaliteit
Royal Caribbean Cruises heeft geplande bezoeken aan een privéhaven in Haïti geannuleerd tot volgend voorjaar. De cruisemaatschappij maakt een tussenstop in Labadee, aan de noordkust. Een woordvoerder van de cruisemaatschappij zei dat de maatregel is genomen uit voorzorg. Daarom zijn aankomende bezoeken tot en met april 2026 opgeschort. Het bedrijf heeft hierover met de gasten gecommuniceerd. Op 15 juli 2025 heeft het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken het reisadvies voor Haïti gewijzigd naar 'Niet reizen'. Het advies luidde dat mensen niet naar Haïti moeten reizen vanwege de toegenomen criminaliteit, terroristische activiteiten, burgeroorlogen, ontvoeringen en beperkte gezondheidszorg. Er stond dat Amerikaanse burgers slachtoffer waren geworden en dat ontvoerders losgeld eisten. Families hebben duizenden dollars betaald om hun dierbaren vrij te krijgen. Royal Caribbean heeft aanlegplaatsen in Labadee en op de website staat dat mensen er ongerepte zandstranden, koraalriffen en lagunes kunnen vinden, genesteld in met jungle bedekte heuveltoppen. Er stond ook dat Haïti een fascinerende cultuur, geschiedenis en natuurschoon heeft dat erop wacht om ontdekt te worden. Volgens Stewart Chiron, een expert in de cruise-industrie, zal 2025 opnieuw een recordjaar worden voor de sector, omdat hij een stijgende vraag verwacht in het Caribisch gebied, Alaska en Europa. Volgens de voorspellingen is 72% van de passagiers van plan om het Caribisch gebied te bezoeken voor een zonnige vakantie. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5517 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 18 Sep 2025 11:12:41 Onderwerp: |
|
|
Cruisepassagier valt van berg tijdens wandeling in Alaska
Een man is overleden en een ander raakte gewond nadat ze van een wandelpad boven het centrum van Juneau vielen, aldus de autoriteiten. Beiden waren passagiers van een cruiseschip die de hoofdstad van Alaska bezochten. Volgens de Alaska State Troopers bereikte het nieuws over de vermiste passagiers hen dinsdag. Er werd een zoek- en reddingsoperatie gestart en één van de mannen werd met lichte verwondingen gevonden, terwijl de andere, een 36-jarige uit Texas, helaas overleed aan de gevolgen van de val. Zijn lichaam werd door drones verderop op de berg gevonden. Eén van hen had 112 gebeld om hulp, aldus Tess Williams, woordvoerder van de politie. Ze zei dat de mannen een pad hadden gevolgd dat niet het eigenlijke pad was. Het lag vlakbij een tram die mensen vervoert tussen het centrum, waar cruiseschepen aanmeren, en een bebouwde locatie 550 meter hoog op een berghelling, die beroemd is onder toeristen. Het Mount Roberts-pad loopt door dat gebied en gaat vervolgens naar een bergkam en bergtoppen die boven het stadscentrum uittorenen. Williams voegde eraan toe dat het ten tijde van het incident donker en mistig was met lichte regen, waardoor de grond glad was. Buiten de baan was het glad. In juli 2025 werd een andere cruisepassagier, een vrouw uit Kentucky, dood aangetroffen in de bergen boven het centrum van Juneau. Nadat ze na de tocht niet naar haar cruiseschip terugkeerde, werd een zoekactie gestart. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5517 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 18 Sep 2025 11:15:24 Onderwerp: |
|
|
Mexicaanse marine onderschept 1,5 ton meth in de haven van Mazatlan
De Mexicaanse marine heeft in de haven van Mazatlan een lading van 1,5 ton methamfetamine in beslag genomen. De drugs werden aangetroffen in een vrachtwagen met oplegger nadat leden van de Naval Ports Protection Unit iets hadden opgemerkt toen de vrachtwagen door een röntgenapparaat ging voor inspectie, aldus het Ministerie van Marine (SEMAR). Drugshonden leidden het team naar de laadbak van de vrachtwagen, waar de drugs verborgen lagen in 494 bundels, allemaal verpakt in plastic, in 6 plastic zakken. Uit een video van SEMAR blijkt dat marinepersoneel en soldaten van het leger apparatuur gebruikten om de drugslading op te sporen. Er zouden minstens 1,5 miljoen doses op straat terecht zijn gekomen. De autoriteiten hebben geen melding gemaakt van arrestaties in dit verband. Het is ook niet bekend waar de vrachtwagen naartoe ging. Lokale media leggen een verband tussen de zending en de Chapitos-factie van het Sinaloa-kartel, een internationale criminele organisatie die volgens de VS verantwoordelijk is voor het grootste deel van de fentanyl en andere drugs die de Mexicaanse grens oversteken en in Amerikaanse steden terechtkomen. De haven van Mazatlan ligt aan de Pacifische kust van Mexico in de staat Sinaloa, ten zuiden van de Golf van Californië. De stad staat wereldwijd bekend om de export van garnalen en als historische cruisehaven. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5517 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 18 Sep 2025 11:27:12 Onderwerp: |
|
|
Piratenaanvallen op vissers worden ondergerapporteerd - en zijn dodelijk
Het enterteam van de Amerikaanse kustwacht nadert een drijvend vissersvaartuig in de Golf van Aden
Eind april 2018, op zo'n 40 zeemijl van Paramaribo, Suriname, veranderde wat begon als een routineuze visdag voor 20 voornamelijk Guyanese commerciële vissers in een bloedbad. Een groep gewapende Surinaamse piraten viel hun vier schepen aan. De vissers werden bruut mishandeld. Sommigen werden met machetes gehakt. Anderen werden verbrand met hete olie. Allen werden overboord geduwd, sommigen met zware autoaccu's en andere voorwerpen aan hun benen vastgebonden. De daders vluchtten met de vissersschepen, uitrusting en vangst. Slechts vijf overleefden. Hoewel er uiteindelijk drie lichamen werden geborgen, zijn er nog steeds twaalf vermist en vermoedelijk overleden. De aanval veroorzaakte een golf van angst in nabijgelegen vissersgemeenschappen. De heersende aannames over maritieme piraterij zijn vaak gebaseerd op dramatische verhalen over kapingen van grote commerciële schepen op volle zee. Ons onderzoek heeft een andere realiteit blootgelegd: een waarin piraterij vaak dichter bij de kust plaatsvindt en vooral kleinschalige vissers treft, zoals die voor de kust van Suriname. Deze gemeenschappen, die grotendeels afwezig zijn in de mainstream veiligheidsdiscussies, blijken frequente en kwetsbare slachtoffers te zijn.
Onze inspiratie om dieper te graven
Hoewel de economische gevolgen van piraterij zijn onderzocht, is er veel minder onderzoek gedaan naar de schade die piraterij toebrengt aan mensen en kustgemeenschappen. Toen we de Nigeriaanse piraterij onder de loep namen, ontdekten we dat vissers steeds vaker het slachtoffer worden en ernstige gevolgen ondervinden. Aanvallen op vissers vormden wereldwijd 14% van alle gemelde piraterij-incidenten tussen 2003 en 2023, zo blijkt uit onze voorlopige analyse van de schade door piraterij, als onderdeel van een project gefinancierd door het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek (FWO). Hoewel 14% misschien weinig lijkt, is het opvallend, aangezien de gegevens afkomstig zijn van organisaties die zich voornamelijk richten op bedreigingen voor de commerciële scheepvaart: het International Maritime Bureau (IMB) en het Amerikaanse National Geospatial Intelligence Agency (NGA). Omdat we wisten dat piraterij vaak niet wordt gemeld, vermoedden we dat deze cijfers slechts het topje van de ijsberg waren. We besloten dieper te graven.
Ons onderzoek stuitte echter al vroeg op twee grote obstakels. Ten eerste zijn er geen consistente gegevens over piraterij-incidenten waarbij vissers het slachtoffer zijn. Ten tweede, hoewel sommige studies het verband tussen visserij en piraterij onderzoeken, richten de meeste zich op de vraag waarom vissers daders worden, en niet slachtoffers. Op een paar studies in de Golf van Guinee, Bangladesh en Zuidoost-Azië na, zijn de ervaringen van vissers als slachtoffer grotendeels over het hoofd gezien.
Het blootleggen van de onderrapportage van aanvallen op vissers
Om deze obstakels te overwinnen, hebben we de gegevens uit ons vooronderzoek gecombineerd met incidenten uit persberichten over de periode 2019-2023. Onze resultaten zijn onlangs gepubliceerd in het tijdschrift Fish and Fisheries. In deze periode werden wereldwijd 251 gevallen van piraterij vastgesteld, waarbij 701 vissersvaartuigen het doelwit waren. Nog eens 472 persberichten maakten melding van piraterij-uitbraken die gericht waren op vissers, zonder specifieke incidenten te vermelden. Eén rapport vermeldde 850 aanvallen op kleinschalige vissers voor de kust van Atacames en Esmeraldas, Ecuador, tussen 2017 en 2021. Van de 251 gevallen die we identificeerden, werden er 201 uitsluitend door de pers gemeld, terwijl 27 uitsluitend in incidentrapporten van de IMB en de NGA verschenen. Drieëntwintig incidenten werden in beide bronnen gedocumenteerd. Piraterij-aanvallen op vissers lijken dus veel vaker voor te komen dan officiële rapporten suggereren. En onze cijfers onderschatten waarschijnlijk ook de werkelijke omvang van het probleem (bijvoorbeeld omdat we alleen naar Engelstalige persberichten keken).
Verreikende gevolgen voor slachtoffers en hun gemeenschappen
Ons werk bevestigt eerdere casestudies en toont aan dat vissers, met name kleinschalige vissers, ernstige, directe schade ondervinden van piraterij. Geweld kwam veel voor in meer dan de helft van de gemelde incidenten, met gevolgen voor 1.053 vissers. Zevenentwintig incidenten resulteerden in 66 dodelijke slachtoffers, terwijl 114 personen in 11 extra gevallen overboord werden gegooid en vermoedelijk dood zijn. Fysieke aanvallen werden gemeld in 64 verdere incidenten, waarvan meer dan de helft als ernstig werd geclassificeerd, met geweervuur, mishandeling of aanvallen met messen en machetes. Degenen die de aanvallen overleefden, leden materiële schade, wat in 78% van de incidenten werd gemeld. Veel voorkomende gestolen items waren onder meer vis, buitenboordmotoren, visgerei, navigatie- en communicatieapparatuur, mobiele telefoons en persoonlijke bezittingen. In 37 incidenten werden hele vaartuigen buitgemaakt. Voor kleinschalige vissers is het verlies van uitrusting of vaartuigen verwoestend, aangezien dit hun belangrijkste bronnen van inkomsten zijn. Naast de directe individuele slachtoffers bedreigt piraterij ook de sociale en economische duurzaamheid van gemeenschappen die afhankelijk zijn van kleinschalige visserij en aanverwante activiteiten zoals visverwerking, de productie en reparatie van vistuig, en marktverkoop. Kleinschalige visserij is goed voor meer dan de helft van de wereldwijde visvangst, voornamelijk voor lokale markten. Deze aanvallen brengen de voedselzekerheid in gevaar, vooral in landen in het Globale Zuiden, waar vis een cruciale voedingsbron is.
Wat kan er gedaan worden om vissers te beschermen?
Het dominante verhaal over piraterij, dat zich richt op de schade aan de wereldwijde scheepvaart en andere grote bedrijven, stelt commerciële belangen boven mensenlevens en benadrukt wereldwijde economische ongelijkheden. Er is dringend actie nodig om dit te veranderen. In veel regio's vinden nog steeds aanvallen op vissers plaats en de menselijke kosten stijgen, vooral in het Zuiden. Verbeterde gegevensverzameling en verder onderzoek zijn essentieel om een beter begrip van dit probleem te ontwikkelen. In regio's waarvan bekend is dat vissers het doelwit zijn van dergelijke aanvallen, zouden overheden en/of lokale academici diepgaande casestudies kunnen uitvoeren, omdat zij beter gepositioneerd zijn om toegang te krijgen tot wetshandhavingsinstanties en andere officiële gegevensbronnen. Met betere gegevens zouden systematische en empirische beoordelingen van de schade van piraterij – zowel op lokaal, regionaal als mondiaal niveau – haalbaarder kunnen worden. Met behulp van reeds beschikbare beoordelingsinstrumenten zouden overheden en onderzoekers de schade die piraterij aan vissers toebrengt, kunnen identificeren, evalueren, rangschikken en prioriteren. Dit zou een solide bewijsbasis opleveren die beleidsmakers ondersteunt bij het stellen van prioriteiten en het selecteren van de meest geschikte interventies. Ons eerdere werk over Nigeriaanse piraterij toont aan dat dit mogelijk is. Hoewel het pessimistisch klinkt, is de realiteit dat piraterij – net als de meeste misdrijven – waarschijnlijk zal blijven bestaan. Wat we wel kunnen doen, is de ernstigste schade aanpakken en proberen te beperken.
Totdat de kwestie beter wordt begrepen, zijn voorlopige maatregelen nodig om degenen die het grootste risico lopen te beschermen. Aangezien de meeste aanvallen plaatsvinden in territoriale en binnenwateren, moeten we erkennen dat piraterij een lokaal probleem is – een probleem dat een lokale aanpak vereist. Autoriteiten moeten veilige en inclusieve mechanismen opzetten die vissers aanmoedigen om alle incidenten te melden, ongeacht de ernst ervan, en tegelijkertijd barrières zoals angst voor represailles en wantrouwen in overheidsinstellingen aanpakken. Meer proactieve patrouilles en grondig onderzoek naar gemelde incidenten zijn essentieel om de inzet van de overheid te tonen om piraterij aan te pakken en de cultuur van straffeloosheid onder daders te verminderen. Wanneer overheden niet bereid of niet in staat zijn om op te treden, kunnen het maatschappelijk middenveld en de private sector een cruciale rol spelen. Informele meldsystemen zouden kunnen worden opgezet door bestaande visserijcoöperaties of ngo's die de sector ondersteunen. Dergelijke systemen zouden vissers op zijn minst aanmoedigen om incidenten of vermoedelijke piraterij te melden, zelfs anoniem, waardoor informatie en waarschuwingen met anderen in de gemeenschap kunnen worden gedeeld. Dit zou vissers helpen om veiligere en beter geïnformeerde beslissingen te nemen over wanneer en waar ze willen vissen. Inspiratie kan worden gehaald uit initiatieven zoals het Caribbean Safety and Security Net (CSSN), een non-profitorganisatie die de Caribische zeilgemeenschap vertegenwoordigt. CSSN biedt getroffen zeilers de mogelijkheid om meldingen in te dienen via de website en geeft waarschuwingen om andere zeilers te helpen veiligere routes te plannen. Voor kleinschalige vissers is de zee al vol risico's: extreem weer, onzekere vangsten, afnemende bestanden, uitbuiting en economische druk. Piraterij en andere vormen van roofzucht zouden daar niet onder moeten vallen. Onze bevindingen maken duidelijk dat een bredere, meer inclusieve aanpak van maritieme veiligheid dringend nodig is – een aanpak die alle levens op zee waardeert, niet alleen die welke verbonden zijn met de wereldhandel. Vissers beschermen betekent hun kwetsbaarheid erkennen, luisteren naar hun ervaringen en investeren in oplossingen die zijn afgestemd op de realiteit waarmee ze worden geconfronteerd. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5517 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 19 Sep 2025 16:39:08 Onderwerp: |
|
|
Man rijdt met Ferrari op vliegdekschip en vestigt nieuw record voor snelste auto op schip
Langs de Middellandse Zeekust van Italië racete coureur Fabio Barone over het vliegdek van een vliegdekschip en vestigde een nieuw record: de snelste auto op een boot. In 2024 verbeterde Barone het record van de Italiaanse Tijdwaarnemersfederatie op een ander vliegdekschip in Zuid-Italië, waar hij een snelheid van 152 km per uur bereikte. In Civitavecchia probeerde hij een snelheid van minimaal 160 km per uur te halen, maar daarna remde hij om te voorkomen dat hij van de skischans viel en tegen het cruiseschip dat ervoor lag aangemeerd zou botsen. Race-ingenieur Alessandro Tedino zei dat hij niet zeker wist of het nieuwe record behaald kon worden, aangezien het marineschip de hele nacht op zee was geweest en de bemanning het vliegdek 's ochtends nat aantrof. Ze begonnen met het drogen ervan, en het zonnige weer hielp daarbij. Hij zei ook dat als het dek nat of vochtig was, het onmogelijk zou zijn geweest om de maximale snelheid en remwerking te bereiken, en dat het bovendien erg gevaarlijk zou kunnen zijn. Volgens toeschouwers was het hele evenement behoorlijk spannend. Terwijl de themasong van 'Top Gun' uit de speakers schalde, bracht de lift aan bakboordzijde van het schip Barone's team naar het dek. Daar werd hij ontvangen door marinefunctionarissen, VIP's en journalisten.
Er waren ook enkele kinderen met het syndroom van Down aanwezig. Zij werden uitgekozen als eremonteurs voor die dag. Ze verwijderden de hoes en onthulden Barons Ferrari SF90. Barone reed met de auto rond het schip om de motor op te warmen. Ten slotte maakte hij zich klaar om het nieuwe record te vestigen door de auto aan het einde van het 236 meter lange vliegdek te plaatsen, wachtend op het sein veilig. Hij schoot langs de kraaien en kwam enkele seconden later tot stilstand. De mensen juichten, hoewel ze niet zeker wisten of het record gevestigd was. De officiële tijdwaarnemer controleerde de auto en de meters en stelde een snelheid van 164 km/u vast. Hij verklaarde dat het een nieuw snelheidsrecord op een schip was. Barone hief zijn armen op en omhelsde zijn team terwijl verslaggevers zich haastten om hem te interviewen. Barone zei dat concentratie erg belangrijk is. Hij verklaarde dat hij zijn lichaam synchroon gebruikte als een pianist om deze enorme prestatie te leveren. Zijn team zal het gecertificeerde resultaat indienen bij het Guinness World Records. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5517 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 19 Sep 2025 16:44:47 Onderwerp: |
|
|
Megacruiseschip Aroya vaart door Suezkanaal met 2.300 toeristen aan boord
Op woensdag 17 september passeerde het megacruiseschip Aroya het Suezkanaal. Het was de derde keer in minder dan een jaar tijd dat het schip door het kanaal voer. Het schip maakte deel uit van het noordelijke konvooi dat van Istanbul, Turkije, naar Jeddah, Saoedi-Arabië voer, met een geplande stop in Sharm El-Sheikh. Aan boord bevonden zich ongeveer 2300 toeristen van verschillende nationaliteiten, samen met 1500 bemanningsleden. Volgens admiraal Ossama Rabiee, voorzitter en algemeen directeur van de Suez Canal Authority (SCA), weerspiegelen de herhaaldelijke passages van het schip het groeiende vertrouwen in de efficiëntie en de capaciteit van het kanaal om cruiseschepen van alle formaten te verwerken. Rabiee wees erop dat het flexibele marketingbeleid van de Autoriteit, met onder meer tolverlagingen en prikkels voor schepen die Egyptische havens aan de Middellandse Zee en de Rode Zee aandoen, een belangrijke rol heeft gespeeld bij het aantrekken van meer internationale passagiersschepen. De Aroya vaart onder de vlag van de Marshalleilanden, is 335 meter lang en 38 meter breed. Het schip heeft een geregistreerd brutotonnage van 151.000 en kan meer dan 3.300 passagiers en meer dan 1.600 bemanningsleden vervoeren bij volledige boeking.
Deze reis is opmerkelijk omdat cruiseschepen met passagiers de laatste tijd zelden door het kanaal varen. De meeste cruisemaatschappijen zijn in 2024 begonnen af te wijken van de Rode Zee vanwege de aanhoudende veiligheidsrisico's van de Houthi's. Desondanks heeft de Suezkanaalautoriteit zich continu ingespannen om het kanaal te positioneren als een knooppunt voor zowel maritiem toerisme als logistiek. Uit gegevens van de autoriteit blijkt dat er tussen 2021 en 2024 in totaal 69 cruiseschepen door het kanaal voeren, met ongeveer 38.000 passagiers aan boord en een omzet van bijna 15,8 miljoen dollar. Ambtenaren merkten ook op dat het wereldwijde cruisetoerisme een grote groei tegemoet gaat. Verwacht wordt dat het aantal passagiers tegen het einde van 2025 rond de 38 miljoen zal liggen en tegen 2026 zelfs 40 miljoen. De Aroya, gebouwd in 2017 door het Duitse Meyer Werft, voer eerst in Azië als de World Dream onder Dream Cruises, totdat Genting Hong Kong in 2022 financieel instortte. Het schip werd in maart 2022 uit de vaart genomen, later gekocht door Cruise Saudi, opgeknapt in Duitsland en eind 2024 opnieuw te water gelaten als Aroya, een cruisemerk ontworpen voor Saoedi-Arabië en de Arabische wereld. Het schip maakte zijn eerste opleveringsreis door het Suezkanaal in december 2024, gevolgd door een tweede passage in juni 2025 naar de Middellandse Zee voor zomercruises. Op zijn huidige reis zet het zijn winterdienstregeling voort en zal het komende seizoen Jeddah als thuishaven hebben. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5517 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 22 Sep 2025 15:51:42 Onderwerp: |
|
|
19 smokkelaars gearresteerd voor het overboord gooien van 50 migranten, waarbij ze 'hekserij' als reden aanvoerden
De Spaanse autoriteiten hebben 19 mensen gearresteerd die verdacht worden van de moord op tientallen migranten tijdens een gevaarlijke reis van Senegal naar de Canarische Eilanden. Overlevenden vertelden de politie dat de smokkelaars passagiers martelden, sloegen en met opzet minstens 30 mensen overboord gooiden. Ze weigerden degenen te helpen die per ongeluk in zee vielen. De houten pirogue, ongeveer 20 meter lang, vertrok in augustus vanuit Senegal met ongeveer 300 passagiers aan boord die asiel in Europa zochten. Na een reis van 11 dagen redde het Spaanse kustwachtschip Guardamar Urania 248 overlevenden voor de kust van Dajla, nabij Zuid-Marokko (Westelijke Sahara), en bracht hen op 24 augustus naar Gran Canaria. Een van de geredden overleed later in het ziekenhuis. Overlevenden identificeerden de 19 verdachten als de organisatoren van de reis. Getuigen meldden dat smokkelaars bepaalde passagiers ervan beschuldigden "heksen" te zijn, verantwoordelijk voor motorstoringen, voedseltekorten, slecht weer of andere tegenslagen tijdens de overtocht.
De slachtoffers werden levend in zee gegooid. Anderen werden aangevallen omdat ze protesteerden of het niet eens waren met de omstandigheden aan boord. De autoriteiten schatten dat minstens 50 mensen zijn omgekomen of vermist, waaronder de 30 die opzettelijk overboord zijn gegooid. De Spaanse politie meldde dat de verdachten worden beschuldigd van moord, mishandeling, marteling en hulp bij illegale immigratie. De meeste van de 19 arrestanten zijn Senegalezen, van wie er minstens één uit Gambia komt. Ze werden vastgehouden nadat ze in migrantencentra op de Canarische Eilanden hadden verbleven. De reis van West-Afrika naar de Canarische Eilanden wordt algemeen beschouwd als een van de dodelijkste migratieroutes ter wereld. Migranten leggen een noordelijke reis van ongeveer 1000 zeemijl over de Atlantische Oceaan af, vaak in overvolle houten boten. Volgens de hulporganisatie Caminando Fronteras stierven in 2024 ongeveer 10.000 mensen bij de oversteek. In 2024 bereikte een recordaantal van 46.843 migranten de Canarische Eilanden per boot, waarbij het geschatte aantal doden varieerde van 1.000 tot 10.000. De Spaanse marinecommandant, admiraal-generaal Antonio Pineiro, zei dat de regering zich richt op zoek- en reddingsoperaties in plaats van op terugdringingsmaatregelen. "We zijn hier niet om de cayucos te bestrijden, maar om ze te helpen", vertelde hij aan lokale media. Dit jaar hebben 23.583 migranten Spanje bereikt in kleine bootjes, ongeveer 10.000 minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De West-Afrika-Atlantische route blijft de drukste, met tot nu toe 12.487 aankomsten op de Canarische Eilanden in 2025. Ondanks de lagere aantallen blijft de oversteek extreem gevaarlijk, met duizenden doden in voorgaande jaren.
_________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5517 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 22 Sep 2025 15:55:44 Onderwerp: |
|
|
Vrachtschip met suiker en rijst richting Somalië vat vlam voor de kust van Gujarat
Een vrachtschip van Jamnagar uit India in de staat Gujarat vatte vlam bij de Subhashnagar-steiger in Porbandar. De brandweer arriveerde met drie brandweerwagens ter plaatse. Naarmate de brand zich verspreidde, werd het schip, dat op weg was naar Bosaso in Somalië, om veiligheidsredenen naar open water gesleept. Het schip heet Haridasan en wordt geëxploiteerd door HRM & Sons uit Jamnagar. Het vervoerde 950 ton rijst en 100 ton suiker. Volgens berichten woedde de brand heviger door de lading, die onder andere diesel bevatte. Daarom moesten de autoriteiten het schip ongeveer een kilometer van de steiger en 100 kilometer de zee op slepen om elk risico voor de haven en nabijgelegen schepen te voorkomen. De kustwacht hielp bij het blussen van de brand en hield het schip in open water totdat de brand onder controle was. Het schip zou van Porbandar naar Bosaso in Somalië varen. Na het incident staat de brandweer van Porbandar echter paraat en houdt de situatie nauwlettend in de gaten. De rook van het schip en de zwarte rookpluimen waren van veraf te zien. De lokale bevolking verzamelde zich op het nabijgelegen strand om het incident te bekijken. Het schip zou van Porbandar naar Bosaso, Somalië, varen. Ondertussen staat het brandweerteam van Porbandar paraat om de situatie in de gaten te houden. Rook van het schip blijft opstijgen en zwarte rookpluimen zijn van verre zichtbaar. De lokale bevolking heeft zich verzameld op het nabijgelegen strand om het incident gade te slaan. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5517 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 23 Sep 2025 13:55:10 Onderwerp: |
|
|
Nederlands vrachtschip meldt mysterieuze explosie in de Golf van Aden nabij Jemen
Het Nederlandse vrachtschip Minervagracht meldde een plons en een explosie terwijl het voer in de Golf van Aden, 120 zeemijl ten oosten van de havenstad Aden in Jemen. Volgens het maritieme beveiligingsbedrijf Vanguard meldde de bemanning van het vrachtschip uit 2011 dat er om 03.20 uur lokale tijd een projectiel op 2 zeemijl afstand insloeg. Het schip vertrok vanuit Newport aan de oostkust van de Verenigde Staten en stopte in Durban, Zuid-Afrika. De huidige bestemming is Suez. Volgens een rapport van UKMTO zijn het schip en de bemanning veilig en op weg naar de volgende haven. Beveiligingsbedrijf Vanguard verklaarde dat het schip op geen enkele wijze aan Israël gelieerd is. Het is daarom onwaarschijnlijk dat het doelwit is van een Houthi-aanval. De activiteiten van de Houthi's in het gebied waren in september beperkt en sinds 4 september 2025 zijn er geen meldingen meer ontvangen van de UKMTO. Op dat moment meldde een ander schip dat een projectiel in het water was gevallen en dat er sprake was van ernstige elektronische storingen in de regio. Op 16 september 2025 waarschuwde UKMTO schepen dat ze waakzaam moesten blijven in de regio. Ondanks een afname van het dreigingsniveau in de Golfregio worden schepen eraan herinnerd dat er een risico bestaat op nevenschade aan schepen die havens in de zuidelijke Rode Zee aandoen. Alle schepen moeten uiterst voorzichtig zijn in de buurt van havens waar eerder is gestaakt. Ook moeten zij zorgvuldig rekening houden met de risico's voor de scheepvaart in die gebieden. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5517 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 23 Sep 2025 13:58:15 Onderwerp: |
|
|
Twee bergingsschepen arriveren in het Canadese Arctische gebied om te beginnen met het vlottrekken van de gestrande 'Thamesborg'
Een sleepboot en een ijsbreker zijn aangekomen in het Canadese Arctische gebied om te beginnen met de werkzaamheden om de Thamesborg, die onder Nederlandse vlag vaart, vlot te trekken . Het schip van 21.359 dwt lag sinds begin deze maand aan de grond op een zandbank langs de Noordwestelijke Doorvaart. De Thamesborg vervoerde een lading koolstofblokken van Lianyungang, China, naar Baie-Comeau, Canada, toen het moderne ijsklasseschip op een zandbank in de Straat Franklin liep . Delen van de Canadese Arctische wateren zijn nog steeds slecht in kaart gebracht, ondanks vele onderzoeken die tientallen jaren geleden zijn uitgevoerd en een lage resolutie hebben. Scheepvaartexperts wijzen erop dat de gebruikelijke scheepvaartroute verder naar het westen door de Straat loopt. Het is onduidelijk waarom de Thamesborg een oostelijke route heeft gekozen. De 450 ton wegende sleepboot Beverly MI werd op 9 september vanuit Belledune, New Brunswick, verzonden en arriveerde afgelopen weekend op de plaats van het incident. Met zijn 4000 pk heeft de sleepboot een trekkracht van 71 ton. Dezelfde sleepboot assisteerde Wagenborgs stukgoedschip Tiberborg toen het half augustus in de Baffinbaai op drift raakte. Beverly MI escorteerde de Tiberborg terug naar Baie-Comeau.
Naast de sleepboot is er nu ook een Noors ijsklasse koelvrachtschip met Noorse vlag aangemeerd langs de Thamesborg . De 4230 dwt Silver Copenhagen vertrok vanuit de Oostzee en maakte een tussenstop in Nuuk op Groenland. Het schip heeft een ijsklasse van 1B, essentieel voor een veilige werking in het Canadese Arctische gebied, aangezien het winterijs de komende weken weer zal terugkeren. Met een diepgang van slechts 6 meter kon Silver Copenhagen veilig langs de Thamesborg aanmeren om de overslag van haar lading te vergemakkelijken "Als het weer het toelaat, wordt verwacht dat het eerste deel van de bergingsoperatie in de loop van deze week van start gaat, waarbij een deel van de lading van de Thamesborg wordt overgeladen naar een van de aanwezige bergingsschepen", aldus de scheepsbeheerder Wagenborg. Slecht weer zorgde vorige week voor een tijdelijke vertraging van sommige werkzaamheden. Een derde bergingsschip is ook onderweg naar de incidentlocatie en zal assisteren bij het laatste deel van de bergingsoperatie, aldus het bedrijf. Medewerkers van de kustwacht hebben vorige week het plan van het bedrijf voor het veilig vlottrekken van het schip goedgekeurd. De ijsbreker Des Groseilliers ligt eveneens paraat in de buurt. Continue inspectie van de Thamesborg met behulp van ROV-onderzoeken bevestigt dat de brandstoftanks en laadruimtes intact zijn. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 23 Sep 2025 13:58:15 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|