Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5517 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 23 Sep 2025 14:02:39 Onderwerp: |
|
|
Dodelijk ongeval op terminal Steinweg in Rotterdam
Een 21-jarige man is maandagochtend om het leven gekomen bij een bedrijfsongeval op de terminal C. Steinweg in de Rotterdamse wijk Botlek. Hulpdiensten, waaronder politie, ambulancepersoneel, een traumahelikopter en een gespecialiseerd brandweerteam, konden hem niet meer redden. Het ongeval vond plaats in het ruim van een schip dat aangemeerd lag bij de terminal aan de Professor Gerbrandyweg. Volgens de politie raakte het slachtoffer bekneld onder zwaar plaatwerk tijdens het lossen. De diepte van het ruim maakte het redden "complex" en de man overleed ter plaatse. Het schip zou de Huangyan Spirit zijn , een bulkcarrier onder Liberiaanse vlag die enkele dagen eerder in Rotterdam was aangekomen. Het was een van de drie schepen die maandagochtend in de terminal lagen. Inspecteurs van de Nederlandse Arbeidsinspectie hebben een onderzoek ingesteld. Een woordvoerder meldde dat het schip langszij blijft liggen terwijl het onderzoek wordt voortgezet. Er zijn geen verdere details bekendgemaakt.
Terminaloperator C. Steinweg zegt in een verklaring: "We zijn diep bedroefd door een dodelijk incident dat zich vanochtend heeft voorgedaan op onze Botlekterminal in Rotterdam. Een collega is om het leven gekomen terwijl hij met anderen in het ruim van het schip werkte. Hulpdiensten waren snel ter plaatse, maar konden hem helaas niet helpen. We willen weten hoe dit vreselijke incident heeft kunnen gebeuren." Ook het Havenbedrijf Rotterdam betuigde zijn medeleven en noemde het ‘een triest en vreselijk ongeluk’. Dit is niet het eerste dodelijke incident op een Steinweg-terminal. In juni kwamen twee medewerkers om het leven op de terminal aan de Zaltbommelstraat, en eerder dit jaar kwamen twee medewerkers om bij een ongeval op de terminal in de Waalhaven. Sinds 2017 zijn er acht dodelijke slachtoffers gevallen op de Steinweg-terminals. De Arbeidsinspectie bevestigt dat zij op de hoogte is van de reeks incidenten en onderzoekt de rol van het bedrijf in het ongeval van maandag. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 23 Sep 2025 14:02:39 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5517 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 23 Sep 2025 14:06:04 Onderwerp: |
|
|
Containers met rottend voedsel blijven vastzitten op MSC Baltic III
De werkzaamheden aan de aan de grond gelopen MSC Baltic III zijn gericht op het stabiel houden van het schip gedurende de komende winter. Bedorven etenswaren in containers onder water aan boord van de MSC Baltic III zorgen voor een vieze stank. Het gestrande containerschip ligt nog steeds vast voor de kust van Wild Cove, Newfoundland, ruim zeven maanden nadat het schip vastliep. Het schip van 2478 TEU ligt sinds 15 februari op de zeebodem en kan niet meer vlot worden getrokken vanwege "aanzienlijke" gaten in de romp. De bergingswerkzaamheden zijn in plaats daarvan gericht op het verwijderen van brandstof en lading, hoewel de voortgang wordt vertraagd door de barre zee- en weersomstandigheden. Tot nu toe zijn in totaal 399 containers van het schip verwijderd. Volgens de autoriteiten is er al 1.665,7 kubieke meter aan zware olie en verontreinigende stoffen verwijderd. Van de 73 containers die nog aan boord zijn, bevinden de meeste zich onder het dek en moeten ze worden leeggepompt en opgetild voordat ze kunnen worden verwijderd. Volgens de autoriteiten is dit een complex proces dat wordt versneld omdat de weersomstandigheden de werkzaamheden veilig kunnen voortzetten.
"Er zijn fluctuerende niveaus van waterstofsulfidegas gedetecteerd aan boord van de MSC Baltic III als gevolg van bedorven voedsel in een deel van de lading. Dit veroorzaakt een onaangename geur in de omgeving van het schip. De niveaus worden continu gemonitord en de bemanning ter plaatse neemt voorzorgsmaatregelen. Er is geen risico voor de bevolking", aldus de Canadese kustwacht. De kustwacht voegde eraan toe dat ballastwater in de MSC Baltic III wordt gepompt om het gestrande schip te stabiliseren voor de winter. MSC, de eigenaar van het schip, heeft verzocht het schip winterklaar te maken en er vinden regelmatig duikinspecties van de romp plaats om de onderwatercondities te monitoren en de winterklaarmaking te begeleiden. Kustwachtteams blijven kleine teervlekken in Cedar Cove en op nabijgelegen kustlijnen observeren en deze indien nodig verwijderen. De bouw van een kabelbaan van de wal naar het schip is in volle gang om bergingspersoneel veilige toegang tot het schip te bieden. De EEMS Dublin , een stukgoedschip onder Nederlandse vlag dat wordt geëxploiteerd door rederij Amasus Shipping, blijft ter plaatse als ondersteuningsschip om het transport van personeel en containers te vergemakkelijken. Ambtenaren meldden dat het schip op de locatie zal blijven totdat de containeroperaties zijn voltooid en de kabelbaan is voltooid. Onderzoeken op het water en aan de wal, samen met drone-overvluchten, blijven de vervuiling monitoren, zolang het weer het toelaat. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5517 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 23 Sep 2025 14:10:44 Onderwerp: |
|
|
Bulkerbemanning drie maanden zonder loon in Nigeria gestrand
De bemanning van het in 2008 gebouwde bulkschip Eleen Armonia zit al meer dan drie maanden vast in Nigeria zonder salaris te ontvangen. Volgens een e-mail van een vertegenwoordiger van de bemanning aan Splash zijn veel bemanningscontracten al verlopen, maar de eigenaar van het schip onder Liberiaanse vlag heeft geweigerd repatriëring of bemanningswisseling te regelen. Hij merkte ook op dat de geestelijke gezondheid van de bemanning kritiek is. Ondanks herhaaldelijke klachten ingediend bij het Liberiaanse register, de Nigeriaanse Maritieme Unie en de P&I-verzekeraar van het schip, is er geen actie ondernomen. "De bemanning blijft aan boord in steeds moeilijkere omstandigheden, zonder inkomen en met onzekerheid over wanneer ze betaald zullen worden of naar huis mogen terugkeren", aldus de e-mail.
Uit de database van Equasis blijkt dat de Eleen Armonia met een tonnage van 55.522 dwt eigendom is van en beheerd wordt door het in Bulgarije gevestigde Eleen Marine. "We zitten al sinds juni 2025 zonder loon in de steek. Onze families lijden eronder en we hebben geen duidelijke informatie over wanneer deze situatie voorbij zal zijn. We roepen de Liberiaanse vlag, de Nigeriaanse autoriteiten en internationale organisaties dringend op om in te grijpen", aldus de vertegenwoordiger van de bemanning. De bemanning vraagt dringend om internationale aandacht en roept de Liberiaanse registratie, ITF en de Nigeriaanse havenstaatcontrole op om de betaling van de achterstallige lonen en een veilige repatriëring te garanderen. In de e-mail werd aangegeven dat deze situatie mogelijk een schending vormt van het Maritiem Arbeidsverdrag, dat de tijdige betaling van lonen en repatriëring van zeevarenden garandeert. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5517 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 23 Sep 2025 14:14:16 Onderwerp: |
|
|
Schipper van vrachtschip gearresteerd na aanvaring met pleziervaartuig nabij Leeuwarden, Nederland
De politie heeft de kapitein gearresteerd van een vrachtschip dat maandag 22 september in aanvaring kwam met een pleziervaartuig en het schip liet zinken nabij de Nederlandse stad Leeuwarden. De kapitein van het plaatselijk geregistreerde vrachtschip Spes-Vera is aangehouden nadat bleek dat zijn schip maandagmiddag (lokale tijd) een klein jacht met twee personen aan boord had gepasseerd tijdens de overtocht door het Prinses Margrietkanaal ten zuiden van Leeuwarden. Duikers van de plaatselijke brandweer konden na een uur zoeken beide opvarenden van het jacht uit het water halen. De twee personen werden later naar het ziekenhuis gebracht. Lokale media hebben echter nog geen updates over hun toestand verstrekt. Het gezonken jacht werd later met behulp van een landkraan naar de kant getrokken en het kanaal werd rond 23.00 uur weer opengesteld voor het verkeer. Ook de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij heeft boten naar het gebied gestuurd om op het incident te reageren. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5517 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 23 Sep 2025 14:17:47 Onderwerp: |
|
|
Sea Legend lanceert eerste directe zeeroute tussen China en Europa via het Noordpoolgebied
De Russische kernenergie-aangedreven ijsbreker Arktika (voorgrond) begeleidt een schip door het ijs op de Noordelijke Zeeroute
De Chinese containerrederij Sea Legend start deze week met de eerste directe route tussen China en Europa via het Noordpoolgebied, zo meldde de Global Times maandag. Daarmee worden de expresverzendtijden tussen de twee locaties bijna gehalveerd. Sea Legend zal op 24 september zijn eerste schip via de Noordzeeroute (NSR) sturen, meldde de staatskrant, verwijzend naar een verklaring van de haven van Ningbo Zhoushan. De reis zal naar verwachting ongeveer 18 dagen duren, aldus de krant. In de afgelopen veertig jaar is het zee-ijs in het Noordpoolgebied drastisch afgenomen, waardoor er seizoensgebonden periodes voor de commerciële scheepvaart zijn ontstaan. Het containerschip Istanbul Bridge vertrekt woensdag vanuit Ningbo Zhoushan en zal naar verwachting op 10 oktober aankomen in Felixstowe, de grootste containerhaven van Groot-Brittannië, aldus de Global Times. Verwacht wordt dat de kortere reis de ‘koolstofuitstoot’ met ongeveer 50 procent zal verminderen, zo werd er toegevoegd, verwijzend naar de haven. De haven van Ningbo Zhoushan heeft nog niet op een verzoek om commentaar gereageerd. De vorige snelste route voor expresverzending tussen China en Europa was 26 dagen van Ningbo Zhoushan naar Wilhelmshaven in Duitsland, aldus de krant, verwijzend naar de haven. De route werd vorig jaar in gebruik genomen. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5517 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 26 Sep 2025 10:34:43 Onderwerp: |
|
|
Bemanningslid omgekomen bij ongeluk op Griekse veerboot
Het Griekse staatsnieuwsagentschap AMNA meldt dat een bemanningslid van een Griekse passagiersveerboot is overleden aan verwondingen die hij opliep bij een arbeidsongeval op het schip waarop hij was geplaatst. Volgens de lokale autoriteiten zat het 20-jarige mannelijke slachtoffer, die is geïdentificeerd als matroos van de machinekamer, vast in een van de waterdichte schuifdeuren op het voertuigdek van de Ro-Pax-veerboot Blue Star Chios tijdens een geplande reis op woensdag 24 september. Het schip was eerder vertrokken uit Rhodos en had ten tijde van het ongeluk Piraeus als eindbestemming. De matroos werd bij aankomst van de veerboot in de haven van Piraeus in een gereedstaande ambulance geladen. Tragisch genoeg werd hij later in het ziekenhuis dood verklaard. Blue Star Ferries, de exploitant van Blue Star Chios , zei in een verklaring dat het volledig meewerkt met de Griekse autoriteiten in het onderzoek naar het incident. De veerboot blijft intussen in Piraeus liggen in afwachting van de afronding van het onderzoek. De kapitein en de hoofdwerktuigkundige van het schip zijn gearresteerd op beschuldiging van 'doodslag door nalatigheid' in verband met de dood van het bemanningslid. Volgens de lokale media beschikte het slachtoffer over de juiste maritieme certificaten en was hij pas negen dagen vóór het ongeluk lid geworden van de bemanning van de veerboot. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5517 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 26 Sep 2025 10:39:07 Onderwerp: |
|
|
Italiaanse kustwacht houdt bulkschip aan vanwege hygiëne- en welzijnsproblemen van de bemanning
De Italiaanse kustwacht en de haven van Napels melden dat een bulkschip is aangehouden na inspectie door de havenstaat vanwege een lange lijst met zorgen. Ze noemen problemen variërend van hygiëne in bepaalde delen van het schip en problemen met het welzijn van de bemanning tot mechanische en operationele problemen met het schip. Het bulkschip, geïdentificeerd als de Tanais Dream (28.600 dwt), arriveerde op 22 september in Napels vanuit Las Palmas. Het schip, gebouwd in 2003 en varend onder de vlag van Belize, zou een volledig Russische bemanning hebben. Na aankomst in Italië startte de Guardia Costiera een standaard inspectie door de havenstaat, die volgens mediaberichten uitgroeide tot "een langdurige en complexe activiteit" toen er ernstige onregelmatigheden werden vastgesteld. Uit de rapporten blijkt dat de inspectie ernstige tekortkomingen op het gebied van hygiëne aan het licht bracht in de hutten van de bemanning en de openbare ruimtes aan boord. Er werd melding gemaakt van de aanwezigheid van insecten in de kombuis, de proviandruimtes en de eetzaal. Bovendien zou de kok niet over de vereiste certificeringen beschikken. De kustwacht uitte ook zijn bezorgdheid dat het schip niet voldoende proviand aan boord had voor de volgende reis.
In de mechanische ruimtes van het schip melden ze problemen met de verwarming en ventilatie van de hutten van de bemanning. Er waren ook lekkages in de machinekamer, die afkomstig zouden zijn van de hoofdmotor en de generatoren. De eigenaren en exploitanten van het schip hebben de opdracht gekregen de tekortkomingen te verhelpen. In opdracht van de havencommandant van Napels en de regionale maritieme directeur meldt de kustwacht dat zij een toekomstige inspectie zal uitvoeren. Pas wanneer de tekortkomingen zijn verholpen, zal het schip weer uitvaren. Het schip moet tevens een administratiekost van € 4.000 betalen. Mogelijk worden er ook extra kosten in rekening gebracht in verband met de aanhouding. De Tanais Dream zou een lading graan vervoeren. Eind vorig jaar trok het schip de aandacht toen het aankwam in Chattogram, Bangladesh, met bijna 25.000 ton rijst aan boord. Het was de eerste lading rijst die tussen de landen werd verscheept. Op basis van historische gegevens lijkt het erop dat het schip een wisselvallige staat van dienst heeft met eerdere inspecties. Hoewel het om het eerste aanhoudingsbevel lijkt te gaan, zijn er bij sommige inspecties al meer dan tien jaar lang tekortkomingen geconstateerd. Vorig jaar hebben de Turkse autoriteiten het schip beboet voor 16 tekortkomingen, waaronder meerdere problemen met de arbeidsomstandigheden aan boord en problemen met de documentatie. De Italiaanse kustwacht noemde de aanhouding de laatste, omdat ze haar inspanningen heeft opgevoerd. Sinds begin dit jaar meldt Guardia Costiera 37 controlegevallen voor schepen onder buitenlandse vlag. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5517 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 29 Sep 2025 16:33:08 Onderwerp: |
|
|
Houthi's laten bemanning van LPG-tanker vrij na Israëlische drone-aanval in haven van Ras Isa
Een LPG-tanker met 27 bemanningsleden aan boord, onder wie 24 Pakistanen, zijn door Houthi-troepen vrijgelaten nadat deze eerder deze maand gegijzeld was door een Israëlische drone-aanval op de haven van Ras Isa in Jemen. De Pakistaanse minister van Binnenlandse Zaken, Mohsin Naqvi, bevestigde op 27 september dat de LPG-tanker op 17 september werd aangevallen terwijl hij aangemeerd lag in Ras Isa, een haven onder controle van de Houthi's. Door de staking explodeerde een van de LPG-tanks van het schip, waardoor er brand aan boord ontstond. De bemanning wist de brand onder controle te krijgen, maar het schip werd later onderschept door Houthi-boten en de bemanning werd gegijzeld. Pakistaanse media meldden een andere versie van het incident, waarbij de bemanning aanvankelijk het schip verliet, maar door de Houthi's werd gedwongen weer aan boord te gaan terwijl het schip nog brandde. Bemanningsleden vertelden de media dat de brandblusapparatuur aan boord onvoldoende was en dat ze tijdens hun detentie te kampen hadden met voedsel- en watertekorten. De bemanning bestond uit 24 Pakistaanse staatsburgers, waaronder de kapitein, samen met twee Sri Lankanen en een Nepalees. Na gecoördineerde diplomatieke interventie door de Pakistaanse ambassadeur in Oman, de regering van Saoedi-Arabië en de Pakistaanse veiligheidsdiensten werd de bemanning vrijgelaten en veilig verwijderd uit het door de Houthi's gecontroleerde gebied.
Minister van Binnenlandse Zaken Naqvi zei dat ambtenaren "dag en nacht onder buitengewone omstandigheden" werkten om de veilige vrijlating van de bemanning te bewerkstelligen. Hij sprak zijn dank uit aan het ministerie van Binnenlandse Zaken, het diplomatieke personeel in Oman, de Saoedische autoriteiten en de veiligheidsdiensten voor hun inspanningen. Het Pakistaanse ministerie van Buitenlandse Zaken bracht ook een verklaring uit waarin werd bevestigd dat ambassades contact hadden opgenomen met de Jemenitische autoriteiten om het welzijn van de bemanning te waarborgen en families gedurende de crisis op de hoogte te houden. Woordvoerder Shafqat Ali Khan van het ministerie van Buitenlandse Zaken verklaarde dat er pogingen waren gedaan om de tanker weer op weg te krijgen en bevestigde dat het schip en de bemanning de Jemenitische wateren veilig hadden verlaten. Hoewel de naam van de tanker niet officieel werd vrijgegeven, identificeerden Pakistaanse media het als de Clipper, een in 1995 gebouwde LPG-tanker die voorheen bekendstond als Eagle Pride. De eigendomsgegevens blijven onduidelijk, maar het schip zou in 2023 zijn verkocht aan een onbekende partij. Volgens Amerikaanse OFAC-lijsten valt het schip onder de antiterrorismesancties. AIS-volggegevens van Pole Star Global toonden aan dat de tanker op 4 september uit Djibouti vertrok en op 6 september in de haven van Ras Isa aankwam. De aanval op 17 september vond een dag plaats na een grootschalige Israëlische aanval op Hodeidah, de belangrijkste door de Houthi's gecontroleerde zeehaven. Bij die operatie zouden verschillende ligplaatsen en schepen zijn beschadigd en een groot deel van de resterende kade-infrastructuur zijn verwoest. De door de Houthi's gecontroleerde zender Al Masirah TV meldde dat twaalf Israëlische aanvallen op dokken in Ras Isa waren gericht, waarbij drie aanlegplaatsen werden beschadigd. Vóór de aanval waren alleen aanlegplaatsen 4, 6 en 8 in gebruik, nadat ze na eerdere aanvallen waren hersteld; deze werden tijdens de laatste operatie opnieuw getroffen. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5517 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 29 Sep 2025 16:43:46 Onderwerp: |
|
|
Ongedocumenteerde wijziging stoomleiding zorgt voor drie gewonden op bemanning olietanker
Een wijziging aan de stoomafvoerleiding, die niet was gedocumenteerd en niet was onderworpen aan een risicobeoordeling, droeg bij aan een ongeluk op een olietanker waarbij drie bemanningsleden brandwonden opliepen, zo staat te lezen in het eindrapport van de ATSB. Op 6 mei 2025 voerde een technisch team onderhoud uit aan de stoomklep op het hoofddek voor het verwarmingssysteem van de olietanker Wisdom Venture, terwijl het schip voor de kust van Sydney afdreef. Nadat het systeem was geïsoleerd, verwijderde het team de kap van de klep, waarbij plotseling resterend heet condensaat vrijkwam. Dit leidde tot brandwonden bij drie bemanningsleden. Nadat de bemanningsleden aan boord eerste hulp hadden gekregen, werden ze naar de wal gebracht voor medische behandeling. Uit onderzoek van de ATSB bleek dat de bemanning niet voldoende tijd had ingeruimd om het stoomsysteem te laten afkoelen voordat er werd begonnen met werkzaamheden aan de stoomklep van het hoofddek van het ladingverwarmingssysteem.
Uit het onderzoek bleek ook dat er een permanente wijziging aan de stoomafvoerleiding aan boord van de Wisdom Venture was doorgevoerd zonder dat dit was gedocumenteerd. "Deze ongedocumenteerde verandering, die niet is opgenomen in een risicobeoordeling of formeel is beoordeeld, heeft waarschijnlijk een kwetsbaarheid in het systeem geïntroduceerd die de effectiviteit van de isolatie van het stoomsysteem ondermijnde", aldus hoofdcommissaris Angus Mitchell. Bovendien concludeerde de ATSB dat de wijziging niet was opgemerkt tijdens routinematige technische inspecties of tijdens de verschillende bezoeken van de bedrijfsleider aan het schip. "Dit resulteerde erin dat het management van veranderingskader, dat vereiste dat elke systeemwijziging onderworpen werd aan een formele risicobeoordeling en documentatie, niet effectief werd toegepast", aldus de heer Mitchell. Sinds het incident heeft de scheepsmanager laten weten dat de afvoerleiding op de Wisdom Venture weer in de oorspronkelijke ontwerpconfiguratie is teruggezet. De manager is bovendien een vlootbrede campagne gestart om ongeoorloofde wijzigingen aan de leidingsystemen aan boord van het schip te identificeren. Het personeel van het schip wordt er ook aan herinnerd dat alle wijzigingen in overleg met het bedrijf moeten worden uitgevoerd, in overeenstemming met het veranderingsproces van het bedrijf. Volgens de heer Mitchell onderstreept het ongeluk hoe belangrijk het is om de vastgestelde veiligheids- en wijzigingsprocedures te volgen. "Wanneer er wijzigingen in een systeem moeten worden aangebracht, moeten deze worden vastgelegd en moeten de processen voor het identificeren van de risico's worden gevolgd om te garanderen dat er geen onbedoelde gevolgen zijn", aldus de heer Mitchell. “Bovendien worden operators eraan herinnerd dat bij onderhoud aan stoomsystemen voldoende afkoeltijd moet worden ingelast en dat de isolatie visueel moet worden gecontroleerd.” _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5517 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 29 Sep 2025 16:47:30 Onderwerp: |
|
|
Nederlandse kapitein Pim de Rhoodes, zijn vrouw en de gehele bemanning van de 'N 35' zonder aanklacht gevangen gehouden
De Nederlandse kapitein Pim de Rhoodes, zijn vrouw en de volledige bemanning van de 'N 35' worden zonder aanklacht vastgehouden in een Venezolaanse gevangenis. Hun schip werd in juni door de Venezolaanse marine in beslag genomen. De bemanning wordt verdacht van spionage, terrorisme en het aanzetten tot rellen, maar officiële aanklachten zijn nog niet in behandeling. De bemanning wordt vastgehouden in twee gevangenissen. De zeven mannen worden vastgehouden in het El Rodeo-complex aan de rand van Caracas en de twee vrouwen in een vrouwengevangenis in La Guaira, ongeveer 30 kilometer ten noorden van de Venezolaanse hoofdstad. Consulair bezoek Kapitein Pim de Rhoodes en zijn vrouw, eveneens Nederlandse, hebben sindsdien bezoek ontvangen van een consulair ambtenaar van de ambassade in Caracas. Het ging naar omstandigheden goed met hen. Vijf andere bemanningsleden kregen ook consulair bezoek. Onder hen bevinden zich een Spaanse en een Hongaarse matroos, evenals drie Hondurese bemanningsleden. De ambassadeur van hun land bezocht laatstgenoemde nadat de familie van het drietal twee keer naar Tegucigalpa was gereisd met het verzoek actie te ondernemen.
Volgens de Nederlandse scheepsbeheerder van de 'N 35' belooft de Maritieme Autoriteit van de vlaggenstaat Panama al drie maanden iemand te sturen om de bemanning consulaire bijstand te verlenen. De bemanning krijgt momenteel geen rechtsbijstand. De Venezolaanse marine weigerde een advocaat, ingehuurd door kapitein De Rhoodes, aan boord te laten gaan van het voormalige offshore bevoorradingsschip. Het schip werd op 13 juni onderschept tijdens een zoektocht naar een scheepswrak uit de Tweede Wereldoorlog en vastgehouden in de haven van Guamache op Isla Margarita. De overige twee bemanningsleden, een Panamese olietanker en een Indonesische kok, hebben nog geen consulair bezoek ontvangen. De 'N 35' wordt geëxploiteerd door Seatec NV, het in België geregistreerde zoek- en bergingsbedrijf opgericht door Pim de Rhoodes. De Panamese Maritieme Autoriteit (AMP) meldde op 8 juli dat de Republiek Panama, als vlaggenstaat van het schip, zich ertoe verbindt de nationale en internationale regelgeving na te leven ter bescherming van de arbeids- en sociale rechten van alle zeevarenden aan boord van de 'N 35'. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5517 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 30 Sep 2025 10:28:44 Onderwerp: |
|
|
Nederlands vrachtschip in brand en verlaten na Houthi-raketaanval
In de Golf van Aden is een Nederlands vrachtschip aangevallen. Er zijn twee gewonden. De negentienkoppige bemanning is geëvacueerd, meldt het Nederlandse bedrijf Spliethoff. Er waren geen Nederlanders aan boord van het aangevallen schip, zegt het bedrijf tegen het ANP. Wie de aanval heeft uitgevoerd, is nog niet vastgesteld. Doorgaans worden schepen in de Golf van Aden onder vuur genomen door de Houthi's. In een reactie aan de NOS verwijst demissionair minister Van Weel van Buitenlandse Zaken naar de Houthi's. "We weten dat ze onacceptabele aanvallen uitvoeren op de maritieme scheepsvaart en we zullen dit scherp in de gaten houden." De aanval op de MV Minervagracht vond plaats zo'n 200 kilometer ten zuidoosten van de Jemenitische havenstad Aden. Volgens Spliethoff is er aanzienlijke schade aangericht aan het schip.
Gewonden
De bemanning is per helikopter naar andere schepen overgebracht. Hoe zwaar de verwondingen zijn bij de twee gewonden is nog onduidelijk. Volgens de Nederlandse rederij werd het vrachtschip geraakt door een "onbekend explosief" en brak er daarna brand uit. De Britse maritieme organisatie UKMTO had het eerder over "een projectiel". Het persbureau AP schrijft op basis van Jemenitische media dat er vermoedelijk een ballistische raket is gelanceerd vanuit een gebied dat onder controle staat van de Houthi's. EOS heeft het over "ten minste één anti-scheepsraket". Op de radar van MarineTraffic staat dat de bestemming van het Nederlandse vrachtschip de Indiase stad Mumbai was. UKMTO adviseert schepen in de Golf van Aden voorzichtig te zijn. Volgens het Britse maritieme inlichtingenbedrijf Ambrey was hetzelfde vrachtschip vorige week dinsdag ook doelwit van een aanval, toen er in de buurt een explosie werd geregistreerd. Het schip was toen onderweg naar Djibouti.
Houthi's
Afgelopen tijd hebben Houthi's geregeld internationale schepen bestookt. Meestal duurt het uren of soms dagen voordat ze een aanval opeisen. De Houthi's vallen sinds het uitbreken van de oorlog in Gaza schepen aan, naar eigen zeggen uit solidariteit met de Palestijnen. Eind vorig jaar meldde Nieuwsuur dat Nederlandse schepen dreigmails hadden ontvangen van Houthi's. Daarin werd gezegd dat ze op hun 'hitlist' stonden, omdat ze de Israëlische haven van Haifa hadden bezocht. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5517 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 6 Okt 2025 14:23:57 Onderwerp: |
|
|
Wapenstilstandsgesprekken in Gaza testen vastberadenheid Houthi's
Een voorlopig staakt-het-vuren tussen Israël en Hamas zal niet alleen gevolgen hebben voor Gaza, maar zou ook het maritieme strijdtoneel in de Rode Zee op zijn kop kunnen zetten, waar de Jemenitische Houthi-rebellen de koopvaardij tot doelwit hebben gemaakt. De Houthi's rechtvaardigen hun aanvallen op koopvaardijschepen al lang als uiting van solidariteit met de Palestijnen. Sinds eind 2023 zijn er meer dan 100 aanvallen uitgevoerd. Scheepvaartmaatschappijen en verzekeraars zullen nu nauwlettend in de gaten houden of de militante groepering haar activiteiten in de Rode Zee en de Golf van Aden terugschroeft, aangezien eerdere voorwaardelijke pauzes gekoppeld waren aan eerdere wapenstilstanden in Gaza. Momenteel zijn er geen tekenen dat de vijandelijkheden afnemen. De Israëlische luchtaanvallen op Gaza gingen dit weekend door en de Houthi's voerden gisteravond laat aanvallen uit met drones op de Israëlische havenstad Eilat. Een week geleden werd een schip onder Nederlandse vlag, de Minervagracht , in de Golf van Aden door de Houthi's aangevallen, waardoor de bemanning moest worden geëvacueerd. Bemiddelaars komen vandaag in Egypte bijeen voor indirecte vredesbesprekingen tussen Hamas en Israël. De gesprekken vinden plaats nadat Hamas akkoord is gegaan met onderdelen van een Amerikaans vredesplan van 20 punten. Lars Jensen, een vooraanstaand consultant in de containerscheepvaart, geeft via LinkedIn dagelijks commentaar op de bijna twee jaar durende crisis in de scheepvaart over de Rode Zee. Verwijzend naar eerdere mislukte wapenstilstanden, suggereerde Jensen dat het zeer waarschijnlijk is dat, zelfs als er een staakt-het-vuren komt, en zelfs als dat in eerste instantie succesvol is, er een lange periode van stabiliteit nodig is voordat de scheepvaart weer via het Suezkanaal kan varen. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5517 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 6 Okt 2025 14:32:02 Onderwerp: |
|
|
Vrachtschip 'Thamesborg' blijft aan de grond in het Noordpoolgebied, terwijl ijsbreker ter plaatse arriveert met zee-ijsvorming
Wagenborgs vrachtschip Thamesborg in ijzige omstandigheden.
Een maand na de stranding ligt het Nederlandse vrachtschip Thamesborg nog steeds aan de grond op een zandbank in de Canadese Noordwestelijke Doorvaart . Afgelopen weekend arriveerde de ijsbreker Botnica uit Europa met een tussenstop in Nuuk, Groenland, na een reis van bijna drie weken. Het schip is het vierde schip dat is ingezet om te helpen bij de bergingswerkzaamheden. De Thamesborg was onderweg van Lianyungang, China, naar Baie-Comeau in Oost-Canada toen het op 6 september aan de grond liep. De kustsleepboot Beverly MI arriveerde op 22 september ter plaatse, samen met het vrachtschip Silver Copenhagen. Sindsdien is een deel van de lading van de Thamesborg , bestaande uit koolstofblokken, overgeladen naar Silver Copenhagen. Een ander vrachtschip, Nunalik , meerde vorige week aan bij de incidentlocatie, waarschijnlijk om de rest van de blokken te lossen. De aanwezigheid van de in Finland gebouwde ijsbreker Botnica biedt de operator cruciale flexibiliteit nu het zee-ijs in de Noordwestelijke Doorvaart begint terug te keren. Met een trekkracht van 117 ton is hij aanzienlijk krachtiger dan de sleepboot Beverly MI , die in het gebied paraat staat. De ijsbreker biedt hulpverleners ook meer mogelijkheden om de Thamesborg uit het gebied te halen, mochten ze tijdens de aanstaande sleepoperatie zee-ijs tegenkomen.
De Botnica is een multifunctioneel ondersteuningsschip dat regelmatig wordt gecharterd in de zomermaanden. In de winter wordt het geëxploiteerd door de haven van Tallinn in Estland om de scheepvaartroutes in de Oostzee open te houden. Het schip van 6370 ton werd gebouwd in 1998. Nu de winter snel nadert en er ijsvorming begint te ontstaan in het noordelijke deel van de Noordwestelijke Doorvaart, wil de rederij van het schip, Wagenborg, het schip de komende week weer vlot trekken, mits de weersomstandigheden het toelaten. Volgens de Canadese IJsdienst is er zee-ijs ontstaan in de Barrow Strait, ten noorden van de plaats van het ongeval. Het is onduidelijk of Wagenborg van plan is de Thamesborg in oostelijke of westelijke richting uit het Noordpoolgebied te slepen. Nu de Barrow Strait mogelijk onbereikbaar is tegen de tijd dat het schip weer vlotgetrokken is, zou een andere optie in oostelijke richting een doorvaart via de Fury en Hecla Strait naar Fox Basin ten noorden van de Hudsonbaai kunnen zijn. Volgens de meest recente ijskaarten is er echter ook zee-ijs in deze zeestraat begonnen te ontstaan. Een ijsvrije route in westelijke richting door de Amundsen Golf richting Alaska en de Beaufortzee blijft bestaan. De Noordwestelijke Doorvaart sluit traditioneel ergens in oktober voor de beroepsvaart, hoewel de exacte periode van jaar tot jaar varieert. Vorig jaar passeerde de ijsversterkte Avonborg van Wagenborg begin november de route in oostelijke richting. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5517 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 11 Okt 2025 16:09:55 Onderwerp: |
|
|
Vrachtschip dat meer dan een maand aan de grond lag in de Straat Franklin, is succesvol weer vlot getrokken
Een vrachtschip dat meer dan een maand gestrand was in het Canadese Noordpoolgebied, is na een complexe bergingsoperatie succesvol losgetrokken. De MV Thamesborg liep op 6 september aan de grond in de Straat Franklin, nabij Prince of Wales Island, en bleef 33 dagen vastzitten. Het vlottrekken werd op 9 oktober omstreeks 06:00 uur lokale tijd voltooid. Daarbij werden gespecialiseerde vaartuigen, apparatuur en nauwe samenwerking met de Canadese autoriteiten ingezet. Voor de operatie moesten ruim 5.000 ton aan vrachtkoolstofblokken voor industrieel gebruik worden overgebracht naar twee ondersteunende schepen, de Silver Copenhagen en de Nunalik, om de diepgang van het schip te verkleinen. Het offshore ondersteuningsschip MSV Botnica gebruikte vervolgens speciale apparatuur om voorzichtig het water in de beschadigde ballasttanks te verwijderen, een belangrijke stap bij het bevrijden van het schip. Het Canadese kustwachtschip Des Groseilliers bleef gedurende de gehele operatie ter plaatse om de veiligheid en milieurisico's te monitoren. Ambtenaren bevestigden dat er geen gewonden vielen onder de 15 bemanningsleden en een ijsadviseur aan boord, en dat er geen vervuiling was door de stranding of het weer vlottrekken.
Na de succesvolle poging werden er inspecties aan de romp uitgevoerd voordat het schip toestemming kreeg om verder te varen. De Thamesborg is nu stabiel en is begonnen aan haar reis naar een vluchthaven. Het AIS-signaal geeft Baie-Comeau, Canada, aan als bestemming en de verwachte aankomstdatum is 24 oktober. De exacte route is afhankelijk van de weersomstandigheden, maar dankzij de ijsbestendige romp kan het schip door eerstejaars ijs varen. Het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de bediening van het schip betuigde zijn dank aan de Canadese kustwacht, Transport Canada, bergingsteams en overheidsinstanties voor hun essentiële steun. De oorzaak van de gronding wordt nog onderzocht, met volledige medewerking van het bedrijf en de Transportation Safety Board of Canada. De succesvolle vlotmaking van de Thamesborg, die vóór de start van de arctische winter werd voltooid, wordt gezien als een grote prestatie voor reddingsoperaties in zware poolomstandigheden. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5517 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 15 Okt 2025 15:10:27 Onderwerp: |
|
|
Explosie van olietanker op Indonesische scheepswerf Batam kost 10 mensen het leven en meer dan 20 mensen raken gewond
Bij een verwoestende explosie op een olietanker die gerepareerd werd op een scheepswerf op het Indonesische eiland Batam zijn woensdagochtend minstens tien mensen om het leven gekomen en meer dan twintig anderen gewond geraakt, aldus de lokale autoriteiten. De tanker, MT Federal II, lag aangemeerd in de zeehaven van Tanjunguncang in de provincie Riau-eilanden toen de brand omstreeks 4 uur 's ochtends lokale tijd (21.00 uur GMT dinsdag) uitbrak. De brand, die ontstond in de benzinetank van het schip terwijl er reparaties werden uitgevoerd, werd snel gevolgd door een krachtige explosie, waardoor de arbeiders in paniek vluchtten. Politiechef Asep Safrudin van de provincie Riau zei dat er tien mensen waren omgekomen en dat 21 anderen werden behandeld in nabijgelegen ziekenhuizen, van wie er vier in kritieke toestand verkeerden. Hij voegde eraan toe dat de explosie plaatsvond terwijl reparatieploegen nog aan boord van de tanker werkten. In de middag van 15 oktober waren er tien doden geregistreerd, terwijl 18 anderen in het ziekenhuis werden verzorgd. Alle slachtoffers zouden scheepswerfarbeiders zijn geweest die betrokken waren bij de reparatiewerkzaamheden, van wie sommigen ernstige brandwonden opliepen.
De autoriteiten melden dat er onderzoek wordt gedaan naar de oorzaak van de brand en de explosie. De politie onderzoekt ook of de scheepswerfexploitant, PT ALS, mogelijk nalatig is geweest bij het handhaven van de veiligheidsprocedures. Dit is het tweede dodelijke ongeval met dezelfde tanker. In juni brak er brand uit op de MT Federal II tijdens reparatiewerkzaamheden op Batam, waarbij vier mensen omkwamen en negen anderen gewond raakten. Onderzoek wees destijds uit dat lasvonken de brand hadden veroorzaakt en dat de meeste slachtoffers waren overleden door het inademen van rook. De lokale politie had twee personen geïdentificeerd die ervan verdacht werden de veiligheidsnormen in die eerdere zaak te hebben overtreden. Politiefunctionarissen uitten hun bezorgdheid over een herhaling van een dodelijk incident op hetzelfde schip binnen enkele maanden. Rouwende nabestaanden verzamelden zich woensdag in ziekenhuizen op Batam, in afwachting van updates over hun dierbaren terwijl de noodhulpteams hun inzet voortzetten en het onderzoek werd voortgezet. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 15 Okt 2025 15:10:27 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|