Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5517 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 15 Okt 2025 15:14:15 Onderwerp: |
|
|
Chinees containerschipschip bereikt VK in 20 dagen via Arctische route, waardoor de levertijd met de helft wordt verkort
Een Chinees containerschip heeft met succes zijn eerste commerciële reis door het Noordpoolgebied voltooid. Daarmee is de levertijd naar Europa bijna gehalveerd, zo melden Chinese staatsmedia. De Istanbulbrug meerde aan in Felixstowe, de grootste containerhaven van Groot-Brittannië, na een reis van 20 dagen vanuit de haven Ningbo-Zhoushan in Oost-China. Het schip had ongeveer 4.000 containers aan boord, waaronder lithium-ionbatterijen en zonnepanelen, en was bestemd voor havens in Groot-Brittannië, Duitsland, Polen en Nederland. De Arctische route, ook wel de Noordoostelijke Doorvaart genoemd, maakte het mogelijk om de langere routes via het Suezkanaal en Kaap de Goede Hoop, die normaal gesproken 40 tot 50 dagen duren, te omzeilen. De nieuwe route overtreft ook de China-Europa Spoorweg Express, die er ongeveer 25 dagen over doet. Experts zeggen dat de kortere reis de CO2-uitstoot aanzienlijk vermindert en tijd- en warmtegevoelige ladingen ten goede komt. Lage temperaturen in het Noordpoolgebied helpen hightechcomponenten te behouden, terwijl kalmere zeeën de scheepsbewegingen en het risico op schade aan precisieonderdelen verminderen. De Istanbulbrug liep twee dagen vertraging op vanwege storm Amy in de Noorse Zee, maar arriveerde toch veel eerder dan gebruikelijk.
Sea Legend Line Limited, de exploitant van het schip, had zich drie jaar lang voorbereid op de reis. Ze moderniseerden de apparatuur van het schip, trainden de bemanning en verbeterden de meteorologische navigatievoorspellingen. Bedrijfsfunctionarissen stelden dat de Arctische route de wereldwijde toeleveringsketens zou kunnen stroomlijnen en de logistieke efficiëntie zou kunnen verbeteren. Kortere transittijden kunnen de voorraad tot 40% verlagen, kosten verlagen en bedrijven in staat stellen sneller te reageren op de marktvraag. Het Noordpoolgebied is de afgelopen 40 jaar ongeveer vier keer sneller opgewarmd dan het wereldwijde gemiddelde. Dit biedt seizoensgebonden mogelijkheden voor scheepvaart, maar het weer en de omstandigheden op zee blijven onvoorspelbaar. China heeft de afgelopen jaren de maritieme samenwerking met Rusland versterkt en gezocht naar alternatieven voor de Straat van Malakka in Zuidoost-Azië. Deze stap komt nadat de export naar Europa in september met 14% steeg, terwijl de export naar de VS met 27% daalde. Dit toont aan dat China probeert zijn handel te diversifiëren te midden van de spanningen met de Verenigde Staten. Sea Legend is van plan om haar diensten in het Noordpoolgebied tegen 2026 uit te breiden met meer schepen met een ijsklasse en een vast zomerschema in te voeren. Ook wil het bedrijf expresdiensten naar Oost-Europa ontwikkelen tijdens de onbevaarbare wintermaanden. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 15 Okt 2025 15:14:15 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5517 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 15 Okt 2025 15:28:30 Onderwerp: |
|
|
Vrachtschip 'Thamesborg' verlaat Arctische Noordwestelijke Doorvaart na reddingsoperatie, waarmee zes weken durende reddingsoperatie is afgerond
Ongeveer zes weken na de stranding in de Canadese Arctische wateren hebben het Nederlandse vrachtschip Thamesborg en zijn begeleidende ijsbrekers en sleepboten de wateren van de Noordwestelijke Doorvaart verlaten. Het konvooi vaart zuidwaarts in Baffinbaai richting Straat Davis en zal de komende dagen de Arctische wateren verlaten. De Thamesborg werd afgelopen donderdag vlotgetrokken na het opnieuw laden van 5.000 ton vracht en het legen van de ondergelopen ballasttanks met technische apparatuur, geleverd door de ijsbreker Botnica . Het schip en zijn begeleiders voeren vervolgens naar beschutte wateren in het nabijgelegen Wrottesley Inlet voor een grondige inspectie. Een dag later begonnen de schepen aan hun weeklange reis om het Noordpoolgebied te verlaten. Volgens AIS-informatie zal de Thamesborg naar verwachting op 24 oktober zijn oorspronkelijke bestemming Baie-Comeau, Canada, bereiken. In plaats van door de Barrow Strait ten westen van Baffin Island te varen, voer het konvooi door de zelden gebruikte Bellot Strait, waarschijnlijk om de vroege ijsvorming verder naar het noorden te vermijden. De Bellot Strait is een smal kanaal van 21,6 zeemijl lang dat de Golf van Boothia verbindt met Brentford Bay in het Canadese Arctische gebied. De zeestraat is slechts 1,8 zeemijl breed met steile wanden tot wel 760 meter aan weerszijden. Schepen moeten rekening houden met de vloedlijn en sterke, snel veranderende stromingen tijdens hun overtocht. Afhankelijk van de wind- en getijdenomstandigheden kan het water door de Straat Bellot zowel oostwaarts als westwaarts stromen. De Thamesborg stroomde met een snelheid van ongeveer 9 knopen door de Straat.
De Straat Bellot werd in 1957 door een Canadees patrouilleschip ontdekt als een alternatieve route langs de Noordwestelijke Doorvaart om ijsvorming verder naar het noorden te voorkomen. Met een diepte van minstens 15 meter bleek de doorvaart geschikt voor diepzeeschepen. Amerikaanse en Canadese zeevaarders waren op zoek naar een doorgang die schepen die de Distant Early Warning (DEW)-punten in de Koude Oorlog langs de noordelijke uitlopers van het continent bevoorraadden, een ontsnappingsroute aan het zee-ijs zou bieden. "De route zou gebruikt kunnen worden in het geval dat het ijs van de Beaufortzee plotseling terug zou keren naar de kust van Alaska, waardoor de bevoorradingsschepen in Arctische wateren vast zouden komen te zitten", meldde de New York Times in augustus 1957. Bijna 70 jaar later helpt de Straat Bellot schepen nog steeds, zoals in het geval van de Thamesborg , om ijsvorming verder naar het noorden te vermijden. Het werd ook het hoogtepunt van de eerste Amerikaanse doortocht door de Noordwestelijke Doorvaart datzelfde jaar, toen drie Amerikaanse kustwachtcutters, de Storis , de Spar en de Bramble, het Canadese Arctische gebied overstaken. De Storis deed bijna 65 jaar dienst, tot 2007. De nieuwe Storis werd eerder dit jaar in dienst genomen bij de USCG. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5517 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 21 Okt 2025 12:09:46 Onderwerp: |
|
|
Brand breekt uit op vrachtschip in Spaanse haven Escombreras
Op zaterdag 18 oktober ontstond er brand aan boord van een vrachtschip dat lag afgemeerd in de haven van Escombreras, nabij Cartagena aan de Middellandse Zeekust van Spanje. Het incident op het onder Antigua en Barbuda varende vrachtschip Sloman Dispatcher vond zaterdag rond 12:50 uur lokale tijd plaats, toen er brand ontstond in het ruim van het schip. Vervolgens zette de bemanning twee brandslangen in om de brand te blussen. Al snel verspreidde de brand zich vrijwel gelijktijdig naar twee verschillende delen van het ruim. Vervolgens werden hulpdiensten, waaronder personeel van de nationale politie, de havenpolitie, brandweerlieden en reddingswerkers uit het nabijgelegen Cartagena, naar het gebied gestuurd om hulp te verlenen. De brand op de Sloman Dispatcher werd later die middag geblust dankzij een gezamenlijke inspanning van de bemanning van het schip en de brandweer. Er zijn geen meldingen van vervuiling of gewonden. Op het moment dat het incident plaatsvond, bevond zich een lading motoren in het ruim van het schip. Sloman Dispatcher is inmiddels vertrokken uit Cartagena. Haar AIS-track van dinsdag 21 oktober toont haar onderweg naar de haven van Termini Imerese op Sicilië. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5517 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 21 Okt 2025 12:14:16 Onderwerp: |
|
|
Bergingsoperatie gestart voor LPG-tanker na explosie in de Golf van Aden
Maandag is een bergingsoperatie gaande om de vloeibaar petroleumgastanker Falcon te bergen . Het schip drijft nog steeds in brand in de Golf van Aden na een explosie aan boord op 18 oktober , meldden bronnen bij de maritieme veiligheid. Het schip onder Kameroense vlag was volledig beladen toen de explosie om 07:00 GMT plaatsvond terwijl het voor de kust van Jemen voer. Hierdoor moesten de meeste van de 26 bemanningsleden het schip verlaten. De oorzaak van de explosie is onduidelijk, maar voorlopige aanwijzingen wijzen erop dat het om een ongeluk met de lading ging, aldus de marinemissie Aspides van de Europese Unie en bronnen. Twee bemanningsleden worden nog steeds vermist. De rest, geborgen door passerende koopvaardijschepen, is veilig overgebracht naar Djibouti. Een particulier bedrijf heeft de bergingsoperatie op zich genomen, aldus Aspides. Maritieme veiligheidsbronnen meldden dat er maandag een blusboot langszij de Falcon lag . De berging van het schip is nog steeds gaande, aldus een van de bronnen. De Falcon was onderweg van de haven van Sohar in Oman naar Djibouti toen de explosie plaatsvond. en functionaris van het ministerie van Defensie van de Houthi's zei dat de groep geen enkele band had met het incident, meldde het door de Houthi's geleide persbureau Saba. De met Iran verbonden Houthi's in Jemen hebben sinds 2023 herhaaldelijk drone- en raketaanvallen uitgevoerd op schepen in de Rode Zeeregio. Ze zeggen dat hun aanvallen een uiting van solidariteit zijn met de Palestijnen in de Israëlische oorlog in Gaza. Aspides heeft vaartuigen die in het gebied varen geadviseerd voorzichtig te zijn vanwege het incident, dat een gevaar voor de navigatie vormt. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5517 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 21 Okt 2025 12:26:56 Onderwerp: |
|
|
Moeder van wie de dochter overboord viel op een Disneycruise tijdens het poseren voor foto's, krijgt geen straf: 'Gewoon per ongeluk'
De moeder van het vijfjarige meisje dat op 29 juni overboord viel van de 'Disney Dream' terwijl ze poseerde voor foto's, zal niet strafrechtelijk worden vervolgd. Het was voorheen onduidelijk wat de oorzaak was van de val van het meisje toen het schip terugkeerde naar Fort Lauderdale, Florida, vanuit de Bahama's. Het Openbaar Ministerie van Broward County heeft het incident slechts als een ongeluk bestempeld. Het gezin liep om 11:30 uur lokale tijd op dek 4 van het schip terwijl de moeder wat foto's van haar dochter maakte. Toen het meisje op een reling klom en tegenover haar moeder ging zitten, verloor ze haar evenwicht en viel achterover, uit een patrijspoort in de oceaan. De moeder geloofde aanvankelijk niet dat haar dochter in het water was gevallen, omdat ze aannam dat er een glazen barrière op de patrijspoort zat. Toen ze zich realiseerde wat er gebeurd was, schreeuwde ze om hulp. De vader, die ongeveer drie meter voor hen uit liep, draaide zich om en zag zijn dochter in het water liggen. Nadat het stel had geprobeerd hulp te halen van de bemanning, sprong hij overboord om zijn dochter te redden. Het "Man Overboord"-protocol van het schip werd in werking gesteld en om 11:40 uur werd een reddingsboot gestuurd. Ongeveer 10 minuten later haalde de boot de vader en zijn dochter op. Ze werden vervolgens naar het medisch centrum van het schip gebracht. Het meisje leed aan lichte onderkoeling en lichte lactaatacidose, waarbij melkzuur zich ophoopt in je bloed wanneer je weefsels zuurstofgebrek hebben. Haar vader had echter twee wervelfracturen, naast lactaatacidose en onderkoeling. De moeder werd niet aangeklaagd voor kinderverwaarlozing zonder groot lichamelijk letsel, omdat ze "onschuldig" foto's van haar dochter maakte, in de veronderstelling dat er "een soort beschermende barrière tussen de reling en het water" was. "Dit was een op zichzelf staand incident en alle bewijzen tonen aan dat het slechts een ongeluk was." De officier van justitie merkte ook op dat de moeder toezicht hield op haar dochter: "Hoewel het gedrag van de verdachte aantoonbaar nalatig en onverantwoordelijk is, bereikt het niet het ernstige niveau van gedrag dat nodig is om strafrechtelijke schuld te bewijzen."
KLIK HIER OM DE VIDEO TE BEKIJKEN VAN DE REDDINGSACTIE _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|