KROONVAARDERSKNSM

SCHEEPVAART KNSM

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 80, 81, 82, 83  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    KROONVAARDERSKNSM Forumindex -> KROONVAARDERS-KNSMFORUM
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5580
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2025 15:14:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Chinees containerschipschip bereikt VK in 20 dagen via Arctische route, waardoor de levertijd met de helft wordt verkort

Een Chinees containerschip heeft met succes zijn eerste commerciële reis door het Noordpoolgebied voltooid. Daarmee is de levertijd naar Europa bijna gehalveerd, zo melden Chinese staatsmedia. De Istanbulbrug meerde aan in Felixstowe, de grootste containerhaven van Groot-Brittannië, na een reis van 20 dagen vanuit de haven Ningbo-Zhoushan in Oost-China. Het schip had ongeveer 4.000 containers aan boord, waaronder lithium-ionbatterijen en zonnepanelen, en was bestemd voor havens in Groot-Brittannië, Duitsland, Polen en Nederland. De Arctische route, ook wel de Noordoostelijke Doorvaart genoemd, maakte het mogelijk om de langere routes via het Suezkanaal en Kaap de Goede Hoop, die normaal gesproken 40 tot 50 dagen duren, te omzeilen. De nieuwe route overtreft ook de China-Europa Spoorweg Express, die er ongeveer 25 dagen over doet. Experts zeggen dat de kortere reis de CO2-uitstoot aanzienlijk vermindert en tijd- en warmtegevoelige ladingen ten goede komt. Lage temperaturen in het Noordpoolgebied helpen hightechcomponenten te behouden, terwijl kalmere zeeën de scheepsbewegingen en het risico op schade aan precisieonderdelen verminderen. De Istanbulbrug liep twee dagen vertraging op vanwege storm Amy in de Noorse Zee, maar arriveerde toch veel eerder dan gebruikelijk.

Sea Legend Line Limited, de exploitant van het schip, had zich drie jaar lang voorbereid op de reis. Ze moderniseerden de apparatuur van het schip, trainden de bemanning en verbeterden de meteorologische navigatievoorspellingen. Bedrijfsfunctionarissen stelden dat de Arctische route de wereldwijde toeleveringsketens zou kunnen stroomlijnen en de logistieke efficiëntie zou kunnen verbeteren. Kortere transittijden kunnen de voorraad tot 40% verlagen, kosten verlagen en bedrijven in staat stellen sneller te reageren op de marktvraag. Het Noordpoolgebied is de afgelopen 40 jaar ongeveer vier keer sneller opgewarmd dan het wereldwijde gemiddelde. Dit biedt seizoensgebonden mogelijkheden voor scheepvaart, maar het weer en de omstandigheden op zee blijven onvoorspelbaar. China heeft de afgelopen jaren de maritieme samenwerking met Rusland versterkt en gezocht naar alternatieven voor de Straat van Malakka in Zuidoost-Azië. Deze stap komt nadat de export naar Europa in september met 14% steeg, terwijl de export naar de VS met 27% daalde. Dit toont aan dat China probeert zijn handel te diversifiëren te midden van de spanningen met de Verenigde Staten. Sea Legend is van plan om haar diensten in het Noordpoolgebied tegen 2026 uit te breiden met meer schepen met een ijsklasse en een vast zomerschema in te voeren. Ook wil het bedrijf expresdiensten naar Oost-Europa ontwikkelen tijdens de onbevaarbare wintermaanden.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen







Geplaatst: 15 Okt 2025 15:14:15    Onderwerp:

Terug naar boven
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5580
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2025 15:28:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Vrachtschip 'Thamesborg' verlaat Arctische Noordwestelijke Doorvaart na reddingsoperatie, waarmee zes weken durende reddingsoperatie is afgerond

Ongeveer zes weken na de stranding in de Canadese Arctische wateren hebben het Nederlandse vrachtschip Thamesborg en zijn begeleidende ijsbrekers en sleepboten de wateren van de Noordwestelijke Doorvaart verlaten. Het konvooi vaart zuidwaarts in Baffinbaai richting Straat Davis en zal de komende dagen de Arctische wateren verlaten. De Thamesborg werd afgelopen donderdag vlotgetrokken na het opnieuw laden van 5.000 ton vracht en het legen van de ondergelopen ballasttanks met technische apparatuur, geleverd door de ijsbreker Botnica . Het schip en zijn begeleiders voeren vervolgens naar beschutte wateren in het nabijgelegen Wrottesley Inlet voor een grondige inspectie. Een dag later begonnen de schepen aan hun weeklange reis om het Noordpoolgebied te verlaten. Volgens AIS-informatie zal de Thamesborg naar verwachting op 24 oktober zijn oorspronkelijke bestemming Baie-Comeau, Canada, bereiken. In plaats van door de Barrow Strait ten westen van Baffin Island te varen, voer het konvooi door de zelden gebruikte Bellot Strait, waarschijnlijk om de vroege ijsvorming verder naar het noorden te vermijden. De Bellot Strait is een smal kanaal van 21,6 zeemijl lang dat de Golf van Boothia verbindt met Brentford Bay in het Canadese Arctische gebied. De zeestraat is slechts 1,8 zeemijl breed met steile wanden tot wel 760 meter aan weerszijden. Schepen moeten rekening houden met de vloedlijn en sterke, snel veranderende stromingen tijdens hun overtocht. Afhankelijk van de wind- en getijdenomstandigheden kan het water door de Straat Bellot zowel oostwaarts als westwaarts stromen. De Thamesborg stroomde met een snelheid van ongeveer 9 knopen door de Straat.

De Straat Bellot werd in 1957 door een Canadees patrouilleschip ontdekt als een alternatieve route langs de Noordwestelijke Doorvaart om ijsvorming verder naar het noorden te voorkomen. Met een diepte van minstens 15 meter bleek de doorvaart geschikt voor diepzeeschepen. Amerikaanse en Canadese zeevaarders waren op zoek naar een doorgang die schepen die de Distant Early Warning (DEW)-punten in de Koude Oorlog langs de noordelijke uitlopers van het continent bevoorraadden, een ontsnappingsroute aan het zee-ijs zou bieden. "De route zou gebruikt kunnen worden in het geval dat het ijs van de Beaufortzee plotseling terug zou keren naar de kust van Alaska, waardoor de bevoorradingsschepen in Arctische wateren vast zouden komen te zitten", meldde de New York Times in augustus 1957. Bijna 70 jaar later helpt de Straat Bellot schepen nog steeds, zoals in het geval van de Thamesborg , om ijsvorming verder naar het noorden te vermijden. Het werd ook het hoogtepunt van de eerste Amerikaanse doortocht door de Noordwestelijke Doorvaart datzelfde jaar, toen drie Amerikaanse kustwachtcutters, de Storis , de Spar en de Bramble, het Canadese Arctische gebied overstaken. De Storis deed bijna 65 jaar dienst, tot 2007. De nieuwe Storis werd eerder dit jaar in dienst genomen bij de USCG.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5580
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 21 Okt 2025 12:09:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Brand breekt uit op vrachtschip in Spaanse haven Escombreras

Op zaterdag 18 oktober ontstond er brand aan boord van een vrachtschip dat lag afgemeerd in de haven van Escombreras, nabij Cartagena aan de Middellandse Zeekust van Spanje. Het incident op het onder Antigua en Barbuda varende vrachtschip Sloman Dispatcher vond zaterdag rond 12:50 uur lokale tijd plaats, toen er brand ontstond in het ruim van het schip. Vervolgens zette de bemanning twee brandslangen in om de brand te blussen. Al snel verspreidde de brand zich vrijwel gelijktijdig naar twee verschillende delen van het ruim. Vervolgens werden hulpdiensten, waaronder personeel van de nationale politie, de havenpolitie, brandweerlieden en reddingswerkers uit het nabijgelegen Cartagena, naar het gebied gestuurd om hulp te verlenen. De brand op de Sloman Dispatcher werd later die middag geblust dankzij een gezamenlijke inspanning van de bemanning van het schip en de brandweer. Er zijn geen meldingen van vervuiling of gewonden. Op het moment dat het incident plaatsvond, bevond zich een lading motoren in het ruim van het schip. Sloman Dispatcher is inmiddels vertrokken uit Cartagena. Haar AIS-track van dinsdag 21 oktober toont haar onderweg naar de haven van Termini Imerese op Sicilië.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5580
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 21 Okt 2025 12:14:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Bergingsoperatie gestart voor LPG-tanker na explosie in de Golf van Aden

Maandag is een bergingsoperatie gaande om de vloeibaar petroleumgastanker Falcon te bergen . Het schip drijft nog steeds in brand in de Golf van Aden na een explosie aan boord op 18 oktober , meldden bronnen bij de maritieme veiligheid. Het schip onder Kameroense vlag was volledig beladen toen de explosie om 07:00 GMT plaatsvond terwijl het voor de kust van Jemen voer. Hierdoor moesten de meeste van de 26 bemanningsleden het schip verlaten. De oorzaak van de explosie is onduidelijk, maar voorlopige aanwijzingen wijzen erop dat het om een ongeluk met de lading ging, aldus de marinemissie Aspides van de Europese Unie en bronnen. Twee bemanningsleden worden nog steeds vermist. De rest, geborgen door passerende koopvaardijschepen, is veilig overgebracht naar Djibouti. Een particulier bedrijf heeft de bergingsoperatie op zich genomen, aldus Aspides. Maritieme veiligheidsbronnen meldden dat er maandag een blusboot langszij de Falcon lag . De berging van het schip is nog steeds gaande, aldus een van de bronnen. De Falcon was onderweg van de haven van Sohar in Oman naar Djibouti toen de explosie plaatsvond. en functionaris van het ministerie van Defensie van de Houthi's zei dat de groep geen enkele band had met het incident, meldde het door de Houthi's geleide persbureau Saba. De met Iran verbonden Houthi's in Jemen hebben sinds 2023 herhaaldelijk drone- en raketaanvallen uitgevoerd op schepen in de Rode Zeeregio. Ze zeggen dat hun aanvallen een uiting van solidariteit zijn met de Palestijnen in de Israëlische oorlog in Gaza. Aspides heeft vaartuigen die in het gebied varen geadviseerd voorzichtig te zijn vanwege het incident, dat een gevaar voor de navigatie vormt.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5580
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 21 Okt 2025 12:26:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Moeder van wie de dochter overboord viel op een Disneycruise tijdens het poseren voor foto's, krijgt geen straf: 'Gewoon per ongeluk'

De moeder van het vijfjarige meisje dat op 29 juni overboord viel van de 'Disney Dream' terwijl ze poseerde voor foto's, zal niet strafrechtelijk worden vervolgd. Het was voorheen onduidelijk wat de oorzaak was van de val van het meisje toen het schip terugkeerde naar Fort Lauderdale, Florida, vanuit de Bahama's. Het Openbaar Ministerie van Broward County heeft het incident slechts als een ongeluk bestempeld. Het gezin liep om 11:30 uur lokale tijd op dek 4 van het schip terwijl de moeder wat foto's van haar dochter maakte. Toen het meisje op een reling klom en tegenover haar moeder ging zitten, verloor ze haar evenwicht en viel achterover, uit een patrijspoort in de oceaan. De moeder geloofde aanvankelijk niet dat haar dochter in het water was gevallen, omdat ze aannam dat er een glazen barrière op de patrijspoort zat. Toen ze zich realiseerde wat er gebeurd was, schreeuwde ze om hulp. De vader, die ongeveer drie meter voor hen uit liep, draaide zich om en zag zijn dochter in het water liggen. Nadat het stel had geprobeerd hulp te halen van de bemanning, sprong hij overboord om zijn dochter te redden. Het "Man Overboord"-protocol van het schip werd in werking gesteld en om 11:40 uur werd een reddingsboot gestuurd. Ongeveer 10 minuten later haalde de boot de vader en zijn dochter op. Ze werden vervolgens naar het medisch centrum van het schip gebracht. Het meisje leed aan lichte onderkoeling en lichte lactaatacidose, waarbij melkzuur zich ophoopt in je bloed wanneer je weefsels zuurstofgebrek hebben. Haar vader had echter twee wervelfracturen, naast lactaatacidose en onderkoeling. De moeder werd niet aangeklaagd voor kinderverwaarlozing zonder groot lichamelijk letsel, omdat ze "onschuldig" foto's van haar dochter maakte, in de veronderstelling dat er "een soort beschermende barrière tussen de reling en het water" was. "Dit was een op zichzelf staand incident en alle bewijzen tonen aan dat het slechts een ongeluk was." De officier van justitie merkte ook op dat de moeder toezicht hield op haar dochter: "Hoewel het gedrag van de verdachte aantoonbaar nalatig en onverantwoordelijk is, bereikt het niet het ernstige niveau van gedrag dat nodig is om strafrechtelijke schuld te bewijzen."

KLIK HIER OM DE VIDEO TE BEKIJKEN VAN DE REDDINGSACTIE
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
edeerbeek



Geregistreerd op: 09 Jun 2022
Berichten: 66
Woonplaats: breda

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2025 18:18:11    Onderwerp: Reageren met citaat

hoi willem, is prachtig dat jij de site zo goed bijhoud met nieuws en de andere vele replieken en zo te zien zijn er altijd lezers dus je doet het niet voor niets lijkt mij.
veel lezen het alleen, net als ik, en geven zelf geen commentaar, maarja de vroegere knsm groep wordt steeds kleiner door ouderdom en zie jammer genoeg veel oud bekende schrijversnamen niet meer op de site.
willem ik heb nog veel plezier om over de oude vaart te lezen, dus bedankt voor je vele tijd die jij hierin steekt
gr ed uit een nu donker geworden breda
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5580
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2025 16:39:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Twee vermisten na zinken Chinese bulkcarrier na aanvaring met Wan Hai-containerschip

Een van de grote containerschepen van Wan Hai en een Chinese bulkcarrier botsten in het gebied van de Pear River, waarbij twee van het Chinese schip vermist raakten
Chinese functionarissen in Guangzhou melden dat er een zoek- en reddingsmissie gaande was naar twee vermiste zeelieden nadat een kleine Chinese bulkcarrier was gezonken. Het schip was op de avond van 25 oktober in aanvaring gekomen met het containerschip Wan Hai A17 (144.572 dwt) in de monding van de Parelrivier. Wan Hai meldde dat het schip na de aanvaring onmiddellijk de noodmaatregelen in werking stelde, waaronder het uitwerpen van reddingsboeien en noodsignaalinrichtingen. Het schip zette ook een reddingsboot in, terwijl de Guangzhou Maritime Safety Administration een zoekactie startte en het scheepvaartverkeer in de regio tijdelijk stillegde. Volgens de verklaring van het bedrijf was het containerschip onderweg toen de 8.000-tons bulkcarrier uitviel. De Hai Li 5 botste tegen het containerschip en begon onmiddellijk te zinken.

Het containerschip, met een capaciteit van 13.1000 TEU een van de grootste van het bedrijf, was het tiende in een reeks schepen gebouwd door Samsung Heavy Industries. Bij de oplevering van het schip in augustus 2024 benadrukte de rederij dat de serie schepen de certificering "Smart Ship Notation" had behaald. Deze certificering maakt het mogelijk om met diverse monitoringsystemen en communicatieapparatuur realtime navigatiegegevens van het schip en de operationele omstandigheden van de apparatuur te verzamelen, wat veilige en betrouwbare maritieme transportdiensten garandeert. Chinese functionarissen melden dat in totaal 13 zeelieden uit het water zijn gered. De zoektocht naar de twee vermisten is nog gaande. De Wan Hai A17 is aan de grond gezet en ligt voor anker in het Lingdingkanaal bij de monding van de Pear River. De 23 bemanningsleden aan boord van het containerschip meldden geen verwondingen. De Singaporese Maritieme en Havenautoriteit meldde, als vlaggenstaat van het containerschip, dat zij op de hoogte was van het ongeval. Zij zeiden dat zij, naast de Chinese inspanningen, een onderzoek zouden uitvoeren.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5580
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2025 16:43:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Brand in machinekamer zorgt voor stroomuitval op Grimaldi-autotransporter

Een autotransportschip van Grimaldi Euromed is door brand in de machinekamer zonder aandrijving komen te zitten. Volgens het bedrijf ontstond de brand in de machinekamer van het in 2003 gebouwde autotransportschip Grande Roma rond 22.00 uur lokale tijd op 25 oktober, tijdens het verlaten van het Engelse Kanaal. De bemanning van het Italiaanse ceu-schip (5.379) loosde CO2 in de machinekamer en begon met het koelen van de schotten. De kapitein meldde dat er geen gewonden of vervuiling waren gevallen bij het incident. Omdat het schip echter geen voortstuwing meer had, verzocht hij het noodhulpteam van de eigenaar om een geschikte sleepboot te contracteren. Het bedrijf onder leiding van Emanuele Grimaldi huurde de sleepboot Abeille Liberté in , die op 26 oktober omstreeks 9.36 uur een sleepverbinding tot stand bracht. De aankomst in de haven van Le Havre werd op 27 oktober verwacht. De eigenaar van het schip regelde tevens alle benodigde assistentie voor de bemanning, het schip en de lading. De meest recente AIS-gegevens tonen aan dat het schip niet onder commando staat en op weg is naar de haven van Le Havre. Het bevindt zich momenteel in de Baie de la Seine, ten noorden van Caen. Het autoschip begon op 24 oktober vanuit Antwerpen aan zijn reis naar Jebel Ali in de Verenigde Arabische Emiraten. "Grimaldi Euromed wil de Franse en Engelse autoriteiten en het bedrijf Les Abeilles bedanken voor hun tijdige en professionele reactie op dit incident", aldus het bedrijf.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5580
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2025 16:46:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Stena lost brandschadelijke tanker af voor reparatie in Turkije

Stena Bulk heeft de door brand beschadigde Stena Immaculate verkocht aan een onbekende koper. Deze koper is van plan het schip te laten repareren bij de Desan Shipyard in Turkije. De Zweedse tankereigenaar bevestigde de verkoop en zei dat de deal betrekking heeft op de MR-eenheid van 49.700 dwt, die in 2017 werd gebouwd en zwaar beschadigd raakte bij een aanvaring met het containerschip Solong in de Noordzee in maart 2025. Het schip vatte vlam nadat het was geraakt terwijl het voor anker lag in de Humber-monding, waarbij het ernstige schade opliep aan de romp en de ladingtanks. Het vervoerde ten tijde van het incident vliegtuigbrandstof voor het Amerikaanse leger. Na de berging werd het schip naar de Outer Harbour van Great Yarmouth gesleept voor inspectie door verzekeringsexperts, waarna het later naar Malta vertrok. Eerder deze week werd de tanker gesignaleerd in Tuzla, Turkije, waar hij aankwam ter voorbereiding op de overdracht aan de nieuwe eigenaar.

Stena Bulk meldde dat de koper volledige reparaties zal uitvoeren bij Desan Shipyard. Voorafgaand aan de overdracht werd het schip omgevlagd van de VS naar Malta. De Britse autoriteiten blijven het onderzoek naar de aanvaring voortzetten. Er loopt een civiele procedure tussen de betrokken partijen. De eigenaren van de Stena Immaculate en de Solong zullen uiterlijk in oktober 2026 voor de High Court in Londen verschijnen, na een rechtszaak aangespannen door Stena Bulk Marine Services USA en Crowley-Stena Marine Solutions tegen de MS Solong Schiffahrtsgesellschaft, onderdeel van Ernst Russ Group. De botsing leidde tot het verlies van meer dan 17.500 vaten kerosine en één dode: een 38-jarige Filipijnse zeeman van de Solong, die nog steeds vermist is en vermoedelijk overleden is. De kapitein van de Solong heeft zich niet schuldig verklaard aan doodslag door grove nalatigheid en zal in januari terechtstaan in de Old Bailey.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5580
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2025 16:56:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Bemanning in nood gered op Noordzee, schip aangekomen in haven Oudeschild

Een schip dat maandagochtend in de problemen was geraakt op de Noordzee, is rond het middaguur veilig aangekomen in de haven van Oudeschild op Texel. De bemanning werd in de vroege ochtend geëvacueerd per helikopter. De Koninklijke Nederlandse Reddingsmaatschappij (KNRM) en Kustwacht werden omstreeks 05.45 uur opgeroepen voor een schip dat water maakte. De guard vessel Seaforce kwam in de problemen in de buurt van Zuiderhaaks; de bemanning had dringend hulp nodig. Meerdere reddingsboten en een helikopter kwamen met spoed ter plaatse. De bemanning, op de kapitein na, werd met de helikopter van het schip geëvacueerd. Een berger heeft het schip op sleeptouw genomen. Rond 11.30 uur kwam de guard vessel aan in de haven van Oudeschild.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5580
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2025 17:00:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Duikers zoeken naar lichamen van vermisten na aanvaring Amsterdam

De zoektocht naar twee vermisten na een aanvaring in het Westelijk Havengebied in Amsterdam gaat maandag sinds 09.00 uur verder. De twee voeren op een klein werkvaartuig dat zondag botste met een binnenvaartschip. Door de botsing zonk het vaartuig, dat nog altijd niet is gevonden. Het ongeval gebeurde rond 17.45 uur in de Afrikahaven. Het werkschip zonk na de aanvaring met vermoedelijk een tanker en is tot heden niet gevonden. Op sommige plekken is de haven 18 meter diep. Meerdere specialistische teams zijn ter plaatse. ‘Doel is om de boot die gisteren is overvaren zo snel mogelijk te vinden. Mogelijk vinden we daar ook de slachtoffers’, zegt een woordvoerster van de politie. Als het vaartuig is gevonden, moet dat heel voorzichtig uit het water worden gehaald om forensisch onderzoek te kunnen doen. Hoelang dit gaat duren, is onduidelijk. De veiligheidsregio is niet meer betrokken bij de zoekactie, liet een woordvoerder maandagochtend weten. ‘Er is geen sprake meer van een reddingsactie, daarom gaat de politie vandaag verder samen met een speciaal team om de mensen onder water te kunnen vinden’, zei de woordvoerder van de veiligheidsregio. Een koppelverband en een tanker kwamen vorig jaar ook in aanvaring in de Amsterdamse Afrikahaven. Toen vielen geen gewonden.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5580
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2025 17:04:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Koopvaardijschip met 6.500 kilo cocaïne onderschept voor de kust van de Canarische Eilanden

De Spaanse autoriteiten hebben een koopvaardijschip onderschept dat ongeveer 6.500 kilogram cocaïne aan boord had, op ongeveer 600 mijl van de Canarische Eilanden. De onderschepte actie was het resultaat van een gezamenlijke operatie van de nationale politie, de Spaanse marine en de Amerikaanse Drug Enforcement Administration (DEA). Volgens de nationale politie werd de operatie uitgevoerd onder leiding van het Spaanse Bureau van de Speciale Antidrugsofficier van justitie van de Nationale Rechtbank, nadat inlichtingen van de DEA de autoriteiten op 8 oktober waarschuwden voor de bewegingen van een internationaal crimineel netwerk dat een aanzienlijke cocaïnezending over de Atlantische Oceaan vervoerde. Het schip, een bevoorradingsschip onder Tanzaniaanse vlag, was naar verluidt vertrokken vanuit de Panamese haven Cristóbal en was bestemd voor Vigo, in de Spaanse regio Galicië. Het schip was meer dan 54 meter lang, 12 meter breed en 4,5 meter diep.

Naar aanleiding van het alarm en de vastgestelde route lanceerden de Spaanse autoriteiten een gecoördineerde maritieme operatie om te voorkomen dat de drugs de Europese kusten bereikten. Op 22 oktober omstreeks 21.30 uur gingen officieren van de Special Operations Group (GEO) aan boord van een schip van de Spaanse marine tijdens een onderschepping op zee in internationale wateren. Eenmaal aan boord arresteerden GEO-agenten negen bemanningsleden. Tijdens een eerste inspectie vonden agenten verborgen compartimenten en aangepaste structuren die niet strookten met het standaardontwerp van een vrachtschip. Men vermoedde dat deze verborgen ruimtes gebruikt werden voor de opslag van cocaïne.
De inbeslagname is een van de grootste drugsvangsten in Spaanse wateren dit jaar en volgt op een reeks grootschalige drugsoperaties. De afgelopen maanden hebben de Spaanse autoriteiten 13 ton cocaïne in beslag genomen in Algeciras, 3,6 ton in Galicië en 1,7 ton in Valencia. Spanje blijft een belangrijk toegangspunt voor Zuid-Amerikaanse cocaïne naar Europa vanwege de uitgebreide maritieme handelsverbindingen en de nabijheid van belangrijke Atlantische en Afrikaanse routes.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5580
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 31 Okt 2025 17:52:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Sri Lankaanse marine redt 14 zeelieden nadat vrachtschip hoofdmotorstoring krijgt

De Sri Lankaanse marine heeft 14 bemanningsleden gered van het koopvaardijschip MV Integrity Star, dat ongeveer 100 zeemijl ten zuiden van Sri Lanka gestrand was vanwege een storing in de hoofdmotor. Het schip had geen vermogen meer en dreef af, waardoor de bemanning in een lastig parket kwam. Na ontvangst van het noodsignaal zette het Maritiem Reddingscoördinatiecentrum (MRCC) in Colombo, onder leiding van het Ministerie van Defensie, het marineschip SLNS Samudura in voor een zoek- en reddingsoperatie. De marine lokaliseerde het gestrande schip met succes en redde alle 14 bemanningsleden, bestaande uit onderdanen van India, Turkije en Azerbeidzjan. De geredde zeelieden werden in de ochtend van 26 oktober veilig naar de haven van Hambantota gebracht.

Een ander koopvaardijschip, de MV Morning Glory, dat in de buurt lag, stond ook klaar om hulp te bieden. Dit toont aan dat er effectief internationaal wordt samengewerkt tijdens de noodsituatie. Het Maritiem Zoek- en Reddingscoördinatiecentrum in Colombo, dat vanuit het marinehoofdkwartier opereert, leidt de inspanningen van Sri Lanka om de veiligheid op zee te waarborgen. Het centrum verzorgt reddingsoperaties binnen de zoek- en reddingsregio van Sri Lanka en in nabijgelegen internationale wateren. De SLNS Samudura (P621) is een offshore patrouillevaartuig van de Sri Lankaanse marine. Het schip werd oorspronkelijk in 1968 gebouwd en in gebruik genomen door de Amerikaanse kustwacht als de middelzware kotter USCGC Courageous. Na tientallen jaren dienst te hebben gedaan bij de Amerikaanse kustwacht, werd het schip in het kader van een defensiesamenwerkingsovereenkomst overgedragen aan Sri Lanka en op 19 februari 2005 officieel in gebruik genomen bij de vloot van de Sri Lankaanse marine. Sindsdien is SLNS Samudura actief betrokken bij maritieme bewaking, antismokkeloperaties en zoek- en reddingsmissies in Sri Lankaanse en internationale wateren.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5580
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 4 Nov 2025 18:04:43    Onderwerp: Reageren met citaat

11 mensen gered na aanvaring vrachtschip met twee vissersboten voor de kust van Vietnam

Sun Noble (later omgedoopt tot Sea Noble) in 2024
Op zaterdag 1 november kwam een vrachtschip voor de kust van Zuid-Vietnam in aanvaring met twee vissersboten, waarbij de laatste zonk. Het onder Panamese vlag varende vrachtschip Sea Noble was eerder vertrokken uit Ho Chi Minhstad en onderweg naar Haiphong toen het zaterdagavond (lokale tijd) op ongeveer 15 kilometer van Vung Tau de naamloze, lokaal geregistreerde vissersboten aantrof. De twee kleinere vaartuigen lagen stil ten tijde van het incident, omdat ze allebei waren gestopt zodat hun bemanning reparaties kon uitvoeren. De boten zonken onmiddellijk daarna, waardoor de bemanning in zee moest springen. Later klampten ze zich vast aan reddingsboeien en werden gered door de bemanning van enkele Good Samaritan-schepen die ook in de buurt waren. Er waren 11 personen aan boord van de twee noodlottige vissersboten. Ze zijn allemaal aangetroffen en overgedragen aan de Vietnamese grenswacht voor verdere afhandeling.
Eén bemanningslid werd later behandeld voor gezichtsletsel en pijn op de borst. Sea Noble is voor anker gegaan bij Vung Tau terwijl de lokale autoriteiten een onderzoek naar het incident uitvoeren.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 5580
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 4 Nov 2025 18:09:31    Onderwerp: Reageren met citaat

China's militaire opbouw vereist een reactie, zegt Australië

Het vliegdekschip Shandong van het Volksbevrijdingsleger met escorteschepen onderweg in de Zuid-Chinese Zee in het vroege najaar van 2022.
De Australische defensieoperaties om de zeehandelsroutes te beschermen, waaronder die door de Zuid-Chinese Zee, worden steeds riskanter nu Peking bezig is met "de grootste militaire uitbreiding ter wereld", aldus de Australische minister van Defensie dinsdag. Open zeeroutes, waaronder handelsroutes die door de Zuid-Chinese Zee en de Oost-Chinese Zee lopen, vormen de kern van het nationale belang van Australië, zei Richard Marles in een openingstoespraak op een marineconferentie in Sydney. "Dat werk is uitdagend en wordt in werkelijkheid steeds riskanter. De grootste militaire opbouw ter wereld is momenteel China", vertelde hij op de Indo-Pacifische conferentie. "Dat dit gebeurt zonder strategische geruststelling betekent dat Australië en zoveel andere landen een reactie nodig hebben." Ongeveer 100 demonstranten, waaronder pro-Palestijnse groeperingen, verzamelden zich buiten het conferentiecentrum in Darling Harbour in Sydney. De politie van de staat New South Wales meldde dat 10 mensen werden gearresteerd en dat er pepperspray werd gebruikt na confrontaties met agenten. Verschillende Israëlische bedrijven nemen deel aan de defensieconferentie.

Volgens Marles verhoogt Australië zijn militaire uitgaven om een "capabelere, dodelijkere en langere afstandsmarine" te bouwen. Dit omvatte de overname van fregatten van Japan, de ontwikkeling van onderzeese drones in samenwerking met het Amerikaanse bedrijf Anduril en de uitbreiding van de marinewerven aan de Indische Oceaan. Australië uitte vorige maand zijn zorgen bij Peking nadat een Chinese straaljager fakkels had afgeworpen in de buurt van een Australisch patrouillevliegtuig dat toezicht hield in de Zuid-Chinese Zee. Dit was het laatste incident in een reeks die Australië als "onveilig en onprofessioneel" bestempelde. Tientallen commandanten van de marine en kustwacht, onder anderen uit de Verenigde Staten, Japan, de Filipijnen, Singapore en de Pacifische eilanden, wonen de conferentie in Sydney bij. De conferentie vindt plaats op een moment dat Australië zich voorbereidt op de bouw van een vloot kernonderzeeërs, samen met de VS en Groot-Brittannië via het AUKUS-partnerschap.

_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen







Geplaatst: 4 Nov 2025 18:09:31    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    KROONVAARDERSKNSM Forumindex -> KROONVAARDERS-KNSMFORUM Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 80, 81, 82, 83  Volgende
Pagina 81 van 83

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.
RedSilver 1.03 Theme was programmed by DEVPPL JavaScript Forum
Images were made by DEVPPL Flash Games