KROONVAARDERSKNSM
scheepvaart
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


MESSROOM
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 13, 14, 15  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    KROONVAARDERSKNSM Forumindex -> KROONVAARDERS-KNSMFORUM
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2023 23:22:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Er zijn dagelijks genoeg gasten te vinden op het forum Ed, waaronder misschien ook wel leden, die het wel prima vinden om niet in te loggen omdat alles zichtbaar is. Ik ben nu nog in de stille modus, maar zal straks weer een beetje actiever worden en hopende ook de leden!
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen







Geplaatst: 18 Sep 2023 23:22:05    Onderwerp:

Terug naar boven
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 12 Okt 2023 14:34:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Van een zeemansvrouw...

Ik ben getrouwd met een zeeman verkocht aan de KNSM.
Hij is erg jong begonnen dit `afscheid`treft dus ook hem.

De berichten van de fusie hielden onze adem in.
Onze gedachten gingen dwalen vooral naar het begin.

Lange, lange reizen, soms één dag verlof.
Maar dat deed je gewoon, omdat ´t de KNSM betrof.

Bij nacht en bij ontij fietsen naar de sluis.
Dan naar erg lang wachten..... een kusje en weer terug naar huis.

In die ´gouden tijd´ook vierden we het honderd jarig bestaan.
Van onze KNSM en ..... zij deden daar iets aan.

Financieel een meevaller, een bord prijkt bij ons in huis.
Het zal er altijd blijven hangen, voor altijd bij ons thuis.

Omdat wij KNSM-ers zijn nog van die oude stempel.
Dat betekende dat je niet goed kwam over die eeuwige oude drempel.

Totdat wij zeemansvrouwen, ik herinner ´t mij goed.
Zelf de toegang kregen met de grootste spoed.

Amsterdam, Rotterdam lagen voor ons open.
Antwerpen, zelfs Delfzijl, vroeger zou ik er zijn heen gekropen.

Want hoe lang ´t soms ook duren kon, je schip kwam er immers aan.
Dan kreeg menige zeemansvrouw vleugels om te gaan.

Je wederhelft was daar aan boord, je mocht er zelfs naar toe.
Stel je voor hoe dat wel was, na al die jaren van taboe.

En toen was werkelijk het sprookje aangebroken.
Eens per jaar een reisje mee, ik heb menig schip ´geroken´.

Eerst een kustreis, later werden dat hele lange mooie reizen.
Het was een luxe na al die jaren zo te ´paradijzen´.

Luieren aan dek en erg veel gezien.
Zo heeft een zeemansvrouw een streepje voor, maar mag ze ook misschien.

Het is zo fijn je albums na te pluizen, als je iets ziet op TV.
Want was je daar ook niet geweest, met mijn ´Herculesje´ mee.

Zij bracht mij vele jaren over die grote oceaan.
Bij thuiskomst, lieve KNSM kon je ´t leven dan wel weer aan.

Wat ben ik blij dat wanneer dat kon, ik ervan profiteerde.
´t Was soms net of je nooit naar huis toekeerde.

Die blauwe zee, soms een vliegende vis.
De andere dag dolfijnen, op de foto steeds mis.

Het leven en werken daar aan boord, heb ik leren kennen.
Het is een zwaar beroep, dat moest ik wel bekennen.

Of je man nu stuurman was, kapitein of machinist.
Het teamwork bleef steeds voorop, soms in een zware mist.

Het doet mij pijn om aan te zien, die lege Surinamekade.
Ik had er dag en nacht zo mijn eigen paden.

Het zij zo KNSM, je bent niet meer.
Het doet de trouwsten wel erg zeer.

De naam Nedlloyd is voor een volgende generatie.
Ik hoop zo dat het lukt, bij Gods gratie.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
edeerbeek



Geregistreerd op: 09 Jun 2022
Berichten: 58
Woonplaats: breda

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2023 11:08:07    Onderwerp: Reageren met citaat

hoi willem, ik zie dat je weer veel gesitewerkt hebt , dus heb weer wat te lezen en ook over de ouwe tijd, bedankt hé.
gred
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4126
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2023 09:41:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Dank je Ed, ik geef de moed nog niet op.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
rutger van slobbe



Geregistreerd op: 09 Okt 2023
Berichten: 1
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2023 11:12:53    Onderwerp: KNSM memorablia Reageren met citaat

Ik heb een hele verzameling KNSM memorablia.
Zoals:
-boekjes "welkom bij de KNSM" (introductie voor nieuwe personeelsleden)
-gedenkborden (2X) 100 jarig bestaan
-legmedaille 125 jarig bestaan
-presse papier (2X)
-stempels
-2 verzilverde theelepels
-menukaarten
-verzilverde kaartendoos
-asbak met engels tekst
-diverse give-aways (aanstekers, sleutelhangers, etc)
-3 stropdassen

Desgewenst zijn er foto's beschikbaar.
Heeft er iemand interesse om deze verzameling (deels) over te nemen?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Willem1940



Geregistreerd op: 18 Mei 2022
Berichten: 24
Woonplaats: Dordrecht

BerichtGeplaatst: 30 Dec 2023 11:59:35    Onderwerp: Nieuwjaar 2024 Reageren met citaat

Beste forum leden,
Helaas is er nog steeds weinig activiteit en ik hoop dat iedereen bij zijn goede voornemens gezet heeft iets te willen schrijven, Het lijkt wel of iedereen de moed verloren heeft behalve Willem die zijn best blijft doen.
Een compliment voor Huub één van de weinigen die de laatste tijd wat bijgedragen heeft. Zelf ben ik ook niet zo'n schrijver maar meer lezer. Meestal reageer ik alleen.
Maar het gaat me aan het hart dat alle bevlogen schrijvers er langzamerhand mee stoppen.
Ik wens jullie allen een fijn oud en nieuw en een goed en gezond 2024.Very Happy
Willem.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Hans Onink



Geregistreerd op: 23 Mei 2022
Berichten: 13
Woonplaats: Haarlem

BerichtGeplaatst: 30 Dec 2023 18:26:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Beste Forumleden,
Net als Willem lees ik ook alleen maar de berichten en reageer zelden.
Toch heel jammer van dit forum.
De beste wensen en een gezond 2024 toegewenst.
Hans
_________________
Always look on the bright side of life
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lukas Boerhave



Geregistreerd op: 28 Sep 2022
Berichten: 16
Woonplaats: Geneve

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2024 23:43:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Beste leden van het forum en Willem in het bijzonder,

Ik ben pas laat lid geworden van het forum en heb derhalve nog genoeg interessante artikelen of berichten door te nemen. Ik ervaar het forum dus als zeer levend al zie ik ook de trieste berichten als jullie het hebben over de N.C.L. Aangezien ik geen maritieme loopbaan heb en ook nooit bij de KNSM heb gewerkt vond ik het ook niet gepast om iets te plaatsen op dit forum. Interesse in (historische) zeevaart heb ik wel en heb door dit forum een goed beeld gekregen hoe het eraan toeging binnen de KNSM. Daarnaast dient dit forum als een zeer goede bron van informatie over schepen, hun bemanningsleden en aangedane havens. Ik heb hier meerdere keren zeer goed gebruik van gemaakt en denk dat ik hierin niet de enige ben. Daarnaast zijn de in het forum geplaatste maandelijkse Kroonvlag edities goud waard. Willem, heel veel dank hiervoor!
Ook al ben ik geen KNSM-er, zal ik toch volgende week een artikel op dit forum plaatsen om het forum levendig te houden.
Lukas
_________________
Zelf geen zeeman maar wel interesse in de maritieme geschiedenis van Nederland.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Willem1940



Geregistreerd op: 18 Mei 2022
Berichten: 24
Woonplaats: Dordrecht

BerichtGeplaatst: 16 Jan 2024 11:42:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Beste Lukas,

Dank voor je berichtje. Je bent de eerste in een lange tijd van stil zwijgen. Hopelijk zijn er meer die je voorbeeld volgen. Maar ik mag eigenlijk niet te veel zeggen, want mijn schrijfsels zijn meestal antwoorden op stukjes die geschreven zijn. Het is wel zo dat mijn vaartijd een fijne tijd was op een paar ongemakken na. Die ontstonden meestal als je op een half jaar reis opgescheept zat met iemand waar je niet zo mee door géén deur kon. In mijn geval dan meestal bij de stuurlieden. Maar het is wel zo dat ik nooit spijt heb gehad van de keuze om naar zee te gaan. Ontstond al toen ik 6. jaar was. Heb in die 10 jaar veel geleerd waar ik in mijn latere leven profijt van heb gehad. Ook daarvoor bij de interne opleiding van de Kweekschool van de Zeevaart in Amsterdam heb ik veel geleerd. Was een goeie drilschool daarvoor. Mede forumleden laten we proberen het forum weer een beetje levend te krijgen. Vriendelijke groeten, Willem
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lukas Boerhave



Geregistreerd op: 28 Sep 2022
Berichten: 16
Woonplaats: Geneve

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2024 10:36:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Hi Willem,
Ik las net op het forum jouw kroonvaarders interview uit 28 aug 2011 om te achterhalen welke functie jij op de schepen hebt gehad. Dit om te begrijpen waarom jij juist met stuurlieden niet door één deur kon. Wat ik o.a. al uit dit forum heb begrepen is dat er op schepen sprake was van twee bloedgroepen, te weten stuurlieden en machinisten. Verder heb ik uit andere bronnen begrepen dat stuurlieden in de haven moesten toezien op een ordentelijk verloop van het laden en lossen (zie hieronder bijvoorbeeld het gedicht van Piet Paling). In het bovengenoemde interview gaf je aan dat jij als geïntegreerd scheepsgezel zowel in de machinekamer als op dek inzetbaar was. Derhalve had je te maken met beide bloedgroepen en kan dus uit ervaring aangeven waarin het verschil in samenwerking zat. Werden stuurlieden bijvoorbeeld gezien als de bullebakken aan boord?



_________________
Zelf geen zeeman maar wel interesse in de maritieme geschiedenis van Nederland.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lukas Boerhave



Geregistreerd op: 28 Sep 2022
Berichten: 16
Woonplaats: Geneve

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2024 20:51:49    Onderwerp: Reageren met citaat

KNSM archief en gebruik hiervan voor onderzoek
Nou, even een stukje droge tekst.
Het Kroonvaarders-KNSM forum is ooit opgezet door en ter informatie van KNSM werknemers. Maar ook voor mensen buiten deze groep dient het als een zeer bruikbare gegevensbron. Naast dit forum vormt ook het KNSM archief een zeer goede bron van informatie. Dit archief is digitaal te raadplegen via de website van het Stadsarchief van Amsterdam: https://www.amsterdam.nl/stadsarchief Bij het bezoek aan deze website, klik op submenu “onderzoeken” en dan op categorie “Archieven”. Vul hierin “KNSM” in en het archief met als titel: Archief van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij (K.N.S.M.) komt naar boven. Als je hierop klikt krijg je een pagina met een beschrijving waar dit archief uit bestaat waarbij helemaal onderaan deze pagina de uitklapbare onderwerpen staan. Het is helaas niet zo dat je in dit archief een zoekterm kan invullen en daarbij de resultaten vanzelf op je scherm krijgt. Je moet zelf echt wel even zoeken en scans openen maar op een gegeven moment krijg je er handigheid in en komen de gezochte items makkelijker naar boven.

Vorige maand vond via het Maritiem Portal de onderstaande Engelstalige website: https://www.maritimecareers.eu/sailors-on-dutch-merchant-marine-in-the-19th-and-20th-centuries/ Deze website is opgezet door medewerkers van het Huygens Instituut. Dit is een onderzoeksinstituut op het gebied van geschiedenis en cultuur van Nederland. Op deze website staan de beschrijvingen en resultaten van onderzoek naar bemanningen van de koopvaardijvloot vanaf 1700. Veel over de bemanning van VOC en WIC schepen, Nederlanders in dienst van de Belgische koopvaardij en interessante minibiografieën van een aantal van deze zeevarenden. Een deelproject behelst een onderzoek naar zeevarenden van de Nederlandse koopvaardij in de 19de en 20ste eeuw. Doel is om te achterhalen waar deze zeevarenden vandaan kwamen, wat hun opleiding was en hoe hun loopbaan verliep. De resultaten hiervan worden vervolgens vergeleken met die van VOC en WIC opvarenden. En ja, voor dit deelproject gebruiken ze onder meer een dataset die is gebaseerd op het personeelsbestand van de KNSM over de hele periode dat het bedrijf actief is geweest. Om het onderzoek beheersbaar te houden is gekozen voor al het KNSM personeel waarvan de achternaam begint met de letter L. Daarbij is ook een minibiografie van de KNSM-er Wilfried Julius Lackin gemaakt.
Op dit Kroonvaarders-KNSM forum zijn natuurlijk al heel veel minibiografieën van KNSM-ers te vinden onder het onderwerp “Het Kroonvaarders interview”. Daarnaast geven ook de op dit forum geplaatste edities van ”De kroonvlag” vaak een minibiografie, al betreft dit meestal het afscheid van een kapitein of directielid.
Aangezien ik als vaste waller geen persoonlijke belevenissen van KNSM-aard aan dit forum kan toevoegen, hoop ik toch een bijdrage te kunnen leveren in de vorm van biografieën van KNSM-ers die dienst deden in de tijd dat dit forum nog niet bestond. Volgende week een eerste poging hiertoe.
_________________
Zelf geen zeeman maar wel interesse in de maritieme geschiedenis van Nederland.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Willem1940



Geregistreerd op: 18 Mei 2022
Berichten: 24
Woonplaats: Dordrecht

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2024 12:34:20    Onderwerp: Reageren met citaat

[quote="Lukas Boerhave"]Hi Willem,
Ik las net op het forum jouw kroonvaarders interview uit 28 aug 2011 om te achterhalen welke functie jij op de schepen hebt gehad. Dit om te begrijpen waarom jij juist met stuurlieden niet door één deur kon. Wat ik o.a. al uit dit forum heb begrepen is dat er op schepen sprake was van twee bloedgroepen, te weten stuurlieden en machinisten. Verder heb ik uit andere bronnen begrepen dat stuurlieden in de haven moesten toezien op een ordentelijk verloop van het laden en lossen (zie hieronder bijvoorbeeld het gedicht van Piet Paling). In het bovengenoemde interview gaf je aan dat jij als geïntegreerd scheepsgezel zowel in de machinekamer als op dek inzetbaar was. Derhalve had je te maken met beide bloedgroepen en kan dus uit ervaring aangeven waarin het verschil in samenwerking zat. Werden stuurlieden bijvoorbeeld gezien als de bullebakken aan boord?

Beste Lukas,

Zelf was ik 2e stuurman en de problemen ontstonden als een collega hoger in rang vervelend was of je niet lag. Maar gelukkig is dat niet veel voorgekomen. Maar een half jaar zo door moeten is wel eens moeilijk. We hadden ook toezicht op het laden en lossen. Dit viel oa onder verantwoording van de 2e en 1e stuurman. Kun je nagaan als het niet zo goed boterde. Toen ik aan de wal kwam was ik laad en los inspecteur van het stuwadoors bedrijf KNSM Kroonvlag in Rotterdam. Trouwens het contact met de machinisten is in mijn geval altijd prima geweest. Met vriendelijke groet, Willem.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lukas Boerhave



Geregistreerd op: 28 Sep 2022
Berichten: 16
Woonplaats: Geneve

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2024 15:08:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Hi Willem,
Dank je voor het antwoord. Ik heb toch nog een vraag voor jou. Je schreef in het interview van 28 aug 2011 dat je eigenlijk niet wilde varen, maar werd gepusht door jouw vader, die zelf jarenlang bij de KNSM heeft gevaren. Kun jij aangeven of jij ook bijzonderheden of KNSM foto’s van jouw vader op dit forum hebt gezet? En is hij ook stuurman geweest of had hij een hele andere functie aan boord? Met vriendelijke groet, Lukas
_________________
Zelf geen zeeman maar wel interesse in de maritieme geschiedenis van Nederland.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Willem1940



Geregistreerd op: 18 Mei 2022
Berichten: 24
Woonplaats: Dordrecht

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2024 13:16:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Beste Lukas,
Ik denk dat dat een andere Willem was in dat interview. Ik heb nooit een interview gegeven. Denk dat jij me verwisselt met Willem Visser.
Om het over mij te hebben. Ik wilde al gaan varen toen ik een jaar of 8 was. Mijn vader had helemaal niets met scheepvaart te maken en was niet zo blij dat ik weg wilde. Hij vond dat ik moest gaan studeren in Delft. Maar na een psychotechnische test op zijn verzoek kwam er uit dat de zee mij helemaal lag, maar Delft kon ook. Zo ben ik op de Kweekschool van de zeevaart in Amsterdam terecht gekomen. Een internaat met strenge regels. Goed voor de opvoeding net als militaire dienst. Na 2 jaar opleiding als leerling stuurman naar de KNSM gegaan. Daar tot mijn 31e jaar gebleven in diverse functies, Nooit spijt gehad dat ik zo begonnen ben op zee. Vriendelijke groet,
Willem.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lukas Boerhave



Geregistreerd op: 28 Sep 2022
Berichten: 16
Woonplaats: Geneve

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2024 13:58:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Hi Willem,
Mijn excuses voor de verwisseling met de andere Willem Visser uit het kroonvaarders interview.
Tsja, studeren in Delft......er zijn meerdere vaders die dat wilden of willen voor hun kinderen.
In ieder geval maken jouw antwoorden nu meer sense. Ik kon deze eerder niet helemaal aansluiten met het hetgeen in het kroonvaarders interview stond.
Is het goed als ik een nieuw subject aanmaak met de titel: "Verhalen over de KNSM van niet-KNSMers"?
Groet Lukas
_________________
Zelf geen zeeman maar wel interesse in de maritieme geschiedenis van Nederland.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 27 Feb 2024 13:58:34    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    KROONVAARDERSKNSM Forumindex -> KROONVAARDERS-KNSMFORUM Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 13, 14, 15  Volgende
Pagina 14 van 15

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.